هفتبرکه: نمایشگاه «تُرنج» با آثار نقاشی آزاده نقاشیان حقیقی و راضیه رستمی از چهارشنبه سوم تا جمعه پنجم دیماه ۱۴۰۴ از ساعت ۱۷ تا ۲۱:۳۰ در گالری اُ، پذیرای هنردوستان است. تابلوهای نقاشی آزاده نقاشیان حقیقی، هنرمند شیرازی شاغل در علوم پزشکی گراش، با محوریت نقاشی ایرانی است؛ و آثار راضیه رستمی، هنرمند اوزی، در سبک هایپر رئال و مدرن.
نقش گل و مرغ ایرانی در آثاری از آزاده نقاشیان حقیقی
به گزارش هفتبرکه، بخشی از این نمایشگاه به نمایش نقاشی ایرانی اختصاص دارد و نام آن هم یادآور فضای نقاشی ایرانی است. دکتر آزاده نقاشیان حقیقی متولد شیراز است و دکترای تخصصی شیمی دارد. او از اردیبهشت امسال در مجموعهی علوم پزشکی گراش مشغول به کار است. دلیل علاقه و گرایش او به نقاشی ایرانی به پیشینهی خانوادگی او بر میگردد که از کودکی او را با رنگ و بوم و هنر ایرانی آشنا کرده است.
حقیقی در گفتگو با هفتبرکه در این باره میگوید: «پدرم، مرتضی نقاشیان حقیقی؛ پدربزرگم محمود نقاشیان؛ و جد پدریام، همه نقاش بودند. نمونه کارهای آنها در باغ عفیفآباد، نارنجستان و باغ ارم شیراز روی سقف و دیوارهای آنجا وجود دارد. پدرم بیشتر در کار ترمیم بودند. کار کردن پدرم را میدیدم و بعد از چند سال که ایشان توانایی رفتن روی داربست را نداشتند، کارها و طرحهایشان را روی بوم پیاده میکردند. پدرم در سال ۱۴۰۰ فوت کردند و خیلی همیشه اصرار داشتند کارشان را ادامه بدهم که متاسفانه همیشه درگیر درس بودم و فرصت نمیشد. از ۷سالگی همراه پدرم نقاشی میکردم، اما بعد از فوت ایشان به صورت جدی نقاشی به سبک پدرم یکی از اولویتهای اصلیام شد. ایشان بیشتر به صورت دیوارنگاره کار میکردند و من به سبک سنتی برای بومهای روغنی، آهارمهره و کاغذهای دستساز به سبک پدرم کار میکنم.»
رشتهی تحصیلی نقاشیان حقیقی یعنی دکترای شیمی، متفاوت از علاقهی هنری او است. او در مورد آموزشهای نقاشی خود میگوید: «آموزش آکادمیک نقاشی نداشتهام و رشتهی تحصیلیام هم متفاوت است و هنر نیست. پدرم هم آموزش نمیدادند و من بیشتر با دیدن از روی دستشان و تمرین، خودم یاد گرفتهام. وقتی تصمیم گرفتم این کار را حرفهایتر ادامه بدهم، تذهیب را پیش استاد آقامیری و گل و مرغ را در محضر استاد قزّی؛ هر دو را بیشتر به صورت آموزش مجازی بهره بردهام. سایر اساتیدم، استاد خشنود، استاد مهدوی، استاد خانم ابوالقاسم که در حال حاضر شیراز هستند؛ و مینیاتور هم کاملا خودجوش بود. یک دوره هم برای مینیاتور قاجاری، خدمت خانم امیدبخشی که حرفهای این هنر را در شیراز کار میکنند، آموزش دیدم.»
نقاشی یا نگارگری ایرانی در مکتب شیراز، بیشترین اصالت نقاشی کهن ایرانی و بازگشت به هنر پیش از اسلام را در بین مکاتب نقاشی ایران دارد. مکتبی که از دستدرازی مغولان در امان ماند و باعث شد نگارگران و هنرمندان بسیاری برای پروراندن هنرشان به شیراز پناه ببرند.
حقیقی در مورد ویژگیهای این مکتب میگوید: «نقاشی ایرانی در واقع شاخههای مختلفی دارد، از جمله مینیاتور ایرانی، تذهیب، طرحنگاره و گل و مرغ که هر کدام از این دستهها خودشان مکتبهای متفاوتی دارند؛ بسته به اینکه در چه برهه از تاریخ ایران اثر خلق شده، سبک و سیاق آن متفاوت است. مثلا آثار مربوط به دورهی تیموریه، مکتب تیموری، مکتب تبریز، مکتب اصفهان، قاجار و شیراز. پدرم بیشتر مکتب شیراز را کار میکردند و من هم گل و مرغ را به سبک شیراز کار میکنم. مکتب شیراز بر خلاف بقیه مکاتب نقاشی ایرانی خیلی کمتر از بقیه تحت تاثیر حملهی مغولها قرار گرفت و از تهاجم فرهنگی آنها در امان ماند. در مکتب شیراز، تاثیرپذیری از نقاشی مغولی و چینی خیلی کمتر است و بیشتر شبیه سبک اصیل ایرانی است و به همین خاطر به عنوان یکی از مکاتب اصیل نقاشی ایرانی از آن یاد میکنند.»
حقیقی در مورد آثاری که در نمایشگاه «ترنج» ارائه کرده است میگوید: «چیزی که بیشتر در این نمایشگاه نمایش داده میشود، مینیاتور و بیشتر سبک صفوی و قاجار؛ گل و مرغ در سبک قاجار و مکتب شیراز و تذهیب هم به شیوهی معاصر است. بین ۱۵ تا ۲۰ تابلو در این نمایشگاه دارم. بعضی از کارهایی که به نمایش درآمده از سال ۱۳۸۱ کار شده است و بقیه کارها از سال ۱۴۰۰ تا الان روی آن کار کردهام.»
این هنرمند، نمایشگاههای دیگری هم داشته و اکنون به تدریس نگارگری ایرانی مشغول است. او در مورد پیشینهی برگزاری نمایشگاههایش میگوید: «نمایشگاههای دیگری هم داشتهام. یکی در کاخ نیاوران تهران با عنوان «نمایشگاه طریق طلب» که گروهی بود؛ در موزهی رضا عباسی تهران با نام «معاشران»، دوسالانههای ملی نگارگری ایران در تهران و نمایشگاه گروهی در شیراز با نام «گلستان پارسی: کوشک یکم.» در حال حاضر هم یک حجره در مجموعهی حافظیه در اختیار من و دیگر دوستان نقاش قرار دادهاند با نام «خانهی نگارگری مکتب شیراز» که در آنجا سبک گل و مرغ تدریس میکنم.»
سبک هایپر رئال در آثاری از راضیه رستمی
نیمهی دیگر این نمایشگاه، آثاری در سبک هایپر رئال و نقاشی مدرن است که راضیه رستمی، هنرمند اوزی، به نمایش گذاشته است. راضیه رستمی، مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی از دانشگاه پیام نور اوز دارد و به صورت حرفهای ۱۰ سال است نقاشی کار میکند.
رستمی در گفتگو با هفتبرکه میگوید سبکهای او شامل سیاهقلم، مدادرنگی، تابلوفرش، لیپان آرت، نقاشی روی بوم، نقطهکوبی، نقاشی روی سفال، چوب، شیشه و آینه، میکسمدیا و آینه آنتیک است. او اهل اوز است و نقاشی را زیر نظر اساتید مختلف آموزش دیده و علاقهی شخصی بنمایه اصلی ورود او به دنیای نقاشی است.
رستمی در مورد آثارش میگوید: «تابلوهای من در نمایشگاه در سبک هایپر رئال است و بیشتر تکنیک مدادرنگی در پرتره و در کنار آن چند کار مدرنتر مثل تابلوفرش هم میخواهم ارائه بدهم. من با آموزشگاهها همکاری دارم و مدرس هستم.»
رستمی نیز سابقهی برگزاری نمایشگاههای مختلفی دارد. او میگوید: «من چند نمایشگاه گروهی در تهران هم داشتهام. یکی از کارهایم در یک نمایشگاه نقاشی، سال میلادی امسال در هلند پذیرفته شد و گواهی از هلند هم دارم. نمایشگاه انفرادی در اوز و نمایشگاه هنرآموزی برای روز اوز که پارسال برگزار شد و الان هم نمایشگاه گراش.» صفحهی اینستاگرام این هنرمند با آدرس Honarkade-ehsas در دسترس است.
نمایشگاه نقاشی «تُرنج» با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش و انجمن فیلم و عکس برگزار میشود و در آغازین شبهای بلند زمستان ۱۴۰۴ در گالری اُ پذیرای گرمای حضور هنردوستان خواهد بود.
