نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

چرا برای ۱۶ ساله‌ها در گراش گواهی‌نامه موتورسیکلت صادر نمی‌شود؟

Motor

هفت‌برکه: با وجود ابلاغ قانون صدور گواهینامه موتورسیکلت از سن ۱۶ سال از سوی پلیس راهور کشور و راه‌اندازی آموزشگاه موتورسیکلت در گراش در شهریور ۱۴۰۲، صدور گواهینامه موتورسیکلت برای ۱۶ساله‌ها در گراش، پس از گذشت بیش از دو سال، پشت سد تامین منابع مالی برای خریداری شش دستگاه موتورسیکلت از سوی آموزشگاه گیر کرده است. این را مرتضی پورشمسی مدیر این آموزشگاه در گفتگو با هفت‌برکه گفت.

Motor

آموزشگاه توانایی خرید این تعداد موتورسیکلت را ندارد

به گزارش هفت‌برکه،عدم صور گواهینامه‌ی موتورسیکلت از سن ۱۶ سال باعث شد هفت‌برکه در گفتگو با مرتضی پورشمسی، مدیر آموزشگاه رانندگی موتورسیکلت توحید، علت این مساله را جویا شود.

پورشمسی می‌گوید علت این مشکل، عدم توانایی مالی این آموزشگاه در خریداری شش دستگاه موتورسیکلت است. او می‌گوید: «با افرادی که در سطح استان آموزشگاه دارند در چند جا صحبتی که داشته‌ام، هزینه موتورها بالا است و طبق ابلاغیه‌ای که به ما داده‌اند باید شش دستگاه موتورسیکلت بخرم. موتورها هم دو تا برقی، دو تا گازی و دو تا اتوماتیک است. حساب کردم اگر بخواهم نقدی بخرم تا حداقل یک میلیارد هزینه دارد. در طول دو سالی که فعالیت داریم، من این یک میلیارد را هنوز درآمد نداشته‌ام که بخواهم دوباره هزینه کنم.»

پورشمسی در مورد این طرح می‌گوید: «از استان فقط ابلاغیه برای ما آمد و امکان این هزینه‌کرد برای ما وجود ندارد. مثلا اگر می‌گفتند در شهرستان درآمدتان کمتر است، یک موتور بخرید، یکی اجاره کنید شاید دست ما بازتر بود. ما خودمان با استان نمی‌توانیم مکاتبه کنیم و راهنمایی و رانندگی باید پیگیری کند.»

پورشمسی می‌گوید هیچ آموزشگاه دیگری در استان به جز شیراز به خاطر این موضوع نتوانسته این طرح را اجرایی کند: «تا جایی که من خبر دارم، فقط یک آموزشگاه در شیراز ظاهرا فعال است. در مرودشت، فراشبند، لار، فیروزآباد، خنج و چند شهر دیگر که آموزشگاه دارند، اما هیچ کدام این طرح را نتوانسته‌اند راه‌اندازی کنند.»

طرح گواهینامه یک‌روزه بدون مشکل در جریان است

پورشمسی در مورد صدور گواهینامه‌ی یک‌روزه‌ی موتورسیکلت که دو سال پیش در گراش هم اجرایی شد، گفت: «این طرح مدت‌ها است اجرایی می‌شود و ثبت‌نام هم می‌کنیم، ولی در حال حاضر چون کسانی که گواهینامه ماشین دارند، برای موتورسیکلت آیین‌نامه ندارد؛ ما به خاطر هزینه‌ها، می‌گوییم یک میلیون تومان قرار است بدهید گواهینامه ماشین را تمدید کنید. خب به جای این هزینه، بیایید گواهینامه موتور را بگیرید و گواهینامه ماشین هم با آن تمدید کنید. با این کار یک میلیون تومان کمتر خرج می‌کنید.»

تفاوت هزینه صدور گواهینامه موتورسیکلت در گراش که طبق برخی شنیده‌ها گرانتر از لار است، پرسش بعدی خبرنگار هفت‌برکه از مدیر آموزشگاه توحید بود. پورشمسی در این مورد گفت: «با وجود همه‌ی پیگیری‌ها و گرفتاری‌هایی که برای انجام کارهای یک نفر متقاضی و ثبت‌نامش دارم، فقط ۱۰۰ هزار تومان برای آموزشگاه برمی‌داریم. موتور و کلاه را آموزشگاه موظف به تهیه آن نیست و خودشان باید داشته باشند؛ با این حال آموزشگاه در اختیارشان قرار می‌دهد. نهایتا ۱۰۰ هزار تومان آموزشگاه سهم دارد. در لار و خنج فقط گواهینامه آسان فعال است و عادی با گواهینامه ماشین ندارند؛ ما هم گواهینامه عادی و هم آسان را با هم داریم.»

پورشمسی می‌گوید به دلیل کم بودن تعداد متقاضی و درآمد پایین آموزشگاهش، عملا خرید شش دستگاه موتورسیکلت و عملیاتی کردن طرح گواهینامه ۱۶ساله‌ها برای آموزشگاه فعلا ممکن نیست.

اجرای فاز به فاز طرح؛ پیشنهاد فرماندار در جلسه شورای ترافیک

شاید اجرای فاز به فاز این طرح بتواند اجرای این طرح را در گراش به حرکت درآورد. پورشمسی می‌گوید در مورد شرایط این طرح با راهنمایی و رانندگی صحبت‌هایی در ابتدا شد. او می‌گوید همین شرایط سخت در ابتدا برای صدور گواهینامه عادی هم بود که استان با پیشنهاد شرایط آسان‌تر، اجرای آن را راحت‌تر کرد: «گواهینامه عادی که می‌گیرند از اول هم گفتند باید شش تا موتورسیکلت باشد. صحبت کردیم که شش تا موتورسیکلت آنقدر درآمد نداریم که بتوانیم تامین کنیم. پیشنهاد دادند که موتور اجاره کنید. چهار موتور هم خریداری کردیم که الان فقط یک موتور فعال است. متقاضی آنقدر نیست.»

در جلسه‌ی شورای ترافیک روز دوشنبه ۱۸ آبان‌ماه ۱۴۰ موضوع مطرح شد. میرزایی قیری فرماندار گراش طرح سرمایه‌گذاری و خرید مشارکتی موتورسیکلت از منبع دیگری را برای جلوگیری از بیشتر راکد ماندن این طرح مطرح کرد و گفت: «این تعداد موتورسیکلت از خارج از آموزشگاه و از سوی منبع خصوصی دیگری خریداری و تامین و در اختیار آموزشگاه گذاشته شود» میرزایی قیری همچنین اجرای فاز به فاز این طرح را پیشنهاد کرد. پیشنهاد فرماندار به پلیس راهور استان به صورت یکی از مصوبات این جلسه این بود که به جای تامین شش موتورسیکلت، فعلا سه دستگاه موتورسیکلت برای راه‌اندازی این طرح در شهرستان در نظر گرفته شود تا این طرح به صورت فاز به فاز عملیاتی شود و معطل نماند.

در جلسه شورای ترافیک سروان رحیم زارعی، از پلیس راهور؛ در پاسخ به سوال خبرنگار هفت‌برکه در مورد طرح صدور گواهینامه موتورسیکلت برای ۱۶ساله‌ها، توضیحاتی داد اما سرهنگ داوود صادقی، رییس فرماندهی نیروی انتظامی گراش؛ برای انتشار این بخش اجازه نداد.

در گراش پسران از سنین نوجوانی رانندگی موتورسیکلت را شروع می‌کنند و اکثر آنها گواهینامه نیز ندارند. اجرایی شدن صدور گواهینامه موتورسیکلت از سن شانزده سال، یکی از نیازهای رانندگی ایمن در شهر است و می‌توانند به قانونمند شدن موتورسوران کمک کند، همچنین نگرانی خانواده‌ها را برای موانع و تبعات قانونی در هنگام تصادفات، تا حدودی کم کند.

 

 

خروج از نسخه موبایل