نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

آغاز ساخت جاده‌های تونل بالنگستان، وعده‌ی پایان ۱۸ ماهه

هفت‌برکه: با کلنگ‌زنی راه‌های دسترسی به تونل بالنگستان، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان وعده داد این تونل تا یک سال و نیم دیگر به بهره‌برداری برسد. 

در ادامه‌ی افتتاح پروژه‌های هفته‌ی دولت، بعد از ظهر سه‌شنبه ۴ شهریورماه ۱۴۰۴ با حضور علیرضا انصاری، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس در گراش، کلنگ‌زنی عملیات اجرایی جاده‌های دسترسی به تونل شهدای خلیج فارس (تونل بالنگستان) انجام شد.

به گزارش هفت‌برکه، تونل شهدای خلیج فارس که به دلیل واقع شدن در گردنه بالنگستان در جاده ارد-فداغ به همین نام شناخته می‌شود، امسال وارد ۱۵ سالگی شروع عملیاتش شده و امروز با کلنگ‌زنی مسیر دسترسی به آن با اعتبار اولیه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان و طول بیش از ۵ کیلومتر، امید تازه‌ای برای اتمامش روشن شده است.

این مسیر، یکی از جاده‌های حادثه‌خیز در جنوب استان فارس است که علاوه بر کوتاه‌ کردن راه دسترسی پنج شهرستان جنوبی فارس به خلیج‌ فارس و لامرد، گردنه صعب‌العبور بالنگستان هم حذف و حدود ۱۳ کیلومتر از مسیر کاهش می‌یابد.

معاون استاندار: بدون راه، توسعه امکان ندارد

در این مراسم، علیرضا انصاری، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس، در سخنانی گفت: «آقای میرزایی قیری از نیروهای بسیار توانمند و پای کاری هستند که امیدواریم حضور ایشان باعث یک تغییر و تحول و دگرگونی اساسی در حوزه‌های راه این منطقه [شود] که بخشی هم که ما امروز بازدید کردیم، شرایط مناسبی از بعضی جهات ندارد که انشالله با حضور ایشان اینها هم تعریض و تعمیر و بعضا اگر حتی نیاز به اضافه شدن باند هم داشته باشد، حتی لزوم چهاربانده شدن‌شان، البته در قالب اعتباراتی که دارند راهگشا باشند، برای حل و فصل مشکلات مردم.»

او با اشاره به اهمیت احداث راه‌ها در توسعه‌ی منطقه افزود: «خود من که جاهای مختلف فرماندار بودم، یکی از مهم‌ترین مباحثی که به آن می‌پرداختم، بحث راه بود. می‌گفتم راه به عنوان بستر اصلی توسعه باید در اولویت کار مدیران و متولیان باشد، چون اگر راهی نباشد، عملا توسعه‌ای هم امکان‌پذیر نخواهد بود. انشالله با دست‌های پرتوان ایشان و کمک‌های دولت و به امید خدا به سمت و سویی برویم که در این حوزه هم انشالله مسائل و مشکلات یکی پس از دیگری مرتفع شود.»

او در پایان گفت: «امسال هم در هفته دولت، علیرغم همه‌ی محدودیت‌هایی که شما می‌دانید دولت با آنها مواجه بوده است، ۱۴۶۲ پروژه با اعتباری حدود ۶۶ و سه دهم همت به بهره‌برداری رسید که از یک رشد قابل‌توجهی هم برخوردار بوده. انشالله که کار این تونل هم با دستان پرتوان پیمانکار عزیز در بازه زمانی که تعیین کردند به اتمام برسد ‌و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.»

فرماندار گراش: طرح‌های بر زمین مانده را دنبال می‌کنیم

همچنین یعقوب میرزایی قیری، فرماندار گراش، در صحبت‌هایی قول اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای را به مردم داد که سالهاست معطل مانده است. او ضمن خیر مقدم ویژه به دکتر انصاری گفت: «راه‌ها شریان‌های حیاتی هستند، شریان‌های حیاتی هر جامعه‌ و از مطالبات اصلی مردم هم است. یعنی ما هر جا می‌رویم، مطالبات اصلی چند چیز شده، ابتدا راه بود، الان مطالبات اصلی برق، آب و راه است. این هر سه به موازات همدیگر می‌تواند بسترهای توسعه را فراهم کنند و ما هم به دنبال همین هستیم که با اعتبارات مختلف، ردیف‌های ملی هم گرفته شده؛ با همت دوستان، اداره کل، نماینده محترم و در صدد هستیم که ابتدا بحث همین راه‌ها که سال‌ها و دهه‌ها مطالبات مردم شهرستان گراش است، چند تا تونل، چند تا راه مختلف که این راه‌ها از دهه‌های گذشته شروع شده، اما متاسفانه تا به حال به بهره‌برداری نرسیده. به هر جهت، کوتاهی شاید  از مسئولین، از خود من فرماندار، مسئولین دیگر نبوده اما محدودیت‌هایی که هست، باعث شده این طرح‌ها با گذر زمان زیادی به بهره‌برداری برسد و از همین جا قول می‌دهیم به مردم که همه‌مان جزو مردم هستیم، مسئولین و مردم که انشاالله دنبال کنیم طرح‌هایی که دهه‌های گذشته به زمین مانده، خصوصا در حوزه راه انشالله در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانیم شروع و به بهره‌برداری برسد.»

امام جمعه گراش: این تونل برای همه‌ی جنوب فارس است

سید محمد باقر بخشایش‌پور امام جمعه گراش هم در صحبت‌هایی در مورد اهمیت راه‌ها در احکام اسلام گفت: «چون بحث راه و اهمیتش را فرمودند، من یک سند و یک روایت [بگویم]، تنها جایی که شما می‌توانید یک مسجد را عقب‌نشینی بکنید، جایی است که بخواهید راهی را برای ملت باز کنید. در احکام وقفِ مسجد تنها جایی که اجازه داده می‌شود [همین است]. دوم اینکه من از مسئولین شهرستان جویم شنیدم سال ۱۳۴۸ جویم، اهواز، یاسوج و مرکز بخش، چون اینها در مسیر بودند شدند مرکز استان، جویم هنوز با این شرایط راه پیش رفته است. با این وضعیت تونل در حوزه پدافند غیرعامل و مسائل دیگر، این گردنه حادثه‌خیز آنقدر پدران و مادرانی در این مسیر داغدار شده‌اند، که حد ندارد. باران که می‌آید در زمستان [هم مشکل است]، بحث این تونل فقط بحث گراش نیست. جنوب استان فارس، واقعا نیاز قطعی دارد.»

او خطاب به پیمانکار و مسئولین پروژه گفت: «هر چه شما زودتر پروژه را تمام کنید، کمتر پدر و مادری داغدار تصادف فرزندشان می‌شوند.»

مدیرکل: تونل بالنگستان ۷۵ درصد ساخته شده است

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی لارستان در این مراسم مهندس میرزایی ضمن قدردانی از حضور مسئولان استانی و شهرستانی گزارشی از روند این پروژه ارائه کرد و گفت : عملیات اجرایی احداث تونل شهدای خلیج فارس ( بالنگستان) تاکنون بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. بخش لاینینگ (جداره‌سازی داخلی تونل) نیز از چند ماه پیش آغاز شده و اکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد. با وجود محدودیت‌های اعتباری، پروژه به لطف خداوند و تلاش شبانه‌روزی عوامل اجرایی و مدیریتی، تاکنون بدون وقفه و تعطیلی ادامه یافته است.

میرزایی با اشاره به ضرورت تکمیل راه‌های دسترسی به دو طرف تونل، گفت: ورودی و خروجی تونل نیازمند مسیرهای دسترسی مناسب و ایمن است. در همین راستا پروژه احداث راه دسترسی آن به طول ۵ کیلومتر ۳۵۷ متر با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان به پیمانکار واگذار شده است. این پروژه شامل ساخت ۱۷ دستگاه ابنیه فنی و سازه‌ای است و از لحاظ حجم و اهمیت، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی منطقه به‌شمار می‌رود.

وی افزود:پروژه‌ای در سال‌های گذشته برای مسیرهای دسترسی تعریف شده بود که متأسفانه نیمه‌تمام ماند و دیگر اعتباری برای آن اختصاص نیافت. اما با تعریف پروژه‌ای جدید و اختصاص اعتبار، امروز شاهد آغاز رسمی این عملیات هستیم.

میرزایی تاکید کرد : پیمانکار پروژه قول داده است که با تجهیز کارگاه در روزهای آینده عملیات اجرایی را به‌صورت رسمی آغاز کند. برنامه‌ریزی اولیه برای اجرای این پروژه در مدت ۱۸ ماه انجام شده و امیدواریم با همکاری همه‌جانبه شاهد بهره‌برداری از آن در سریع‌ترین زمان ممکن باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان خاطر نشان کرد : تونل شهدای خلیج فارس (بالنگستان) به طول ۸۶۰ متر یکی از پروژه‌های حیاتی در مسیر ارتباطی شهرستان‌های لارستان، گراش، جویم، اوز  به لامرد ، مهر و سواحل خلیج فارس به‌شمار می‌رود. و تکمیل این پروژه به‌ویژه راه‌های دسترسی به آن یکی از اولویت‌های راهبردی در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل منطقه محسوب می‌شود.

 

 

 

 

خروج از نسخه موبایل