نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

در گردهمایی مدیران رسانه در آستانه روز خبرنگار: افزایش ضریب نفوذ و درآمد رسانه‌های محلی

هفت‌برکه: مدیران رسانه‌های جنوب فارس در آستانه روز خبرنگار، در دوره یک‌روزه مهارت‌افزایی رسانه‌ای دور هم جمع شدند. این نشست روز پنجشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۴ به همت موسسه فرهنگی و هنری چهارسوق لارستان و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان در سالن رضوان آموزش و پرورش لار برگزار شد.

برنامه‌ی این دوره یک‌روزه شامل چهار سخنرانی توسط زمان رضاخانی، رئیس گروه روابط بین‌الملل خبرگزاری ایرنا و دبیر کل سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه؛ حمید منشی، مدیر رسانه آفتاب لارستان و از اعضای شورای اسلامی شهر لار؛ محمد خواجه‌پور، مدیر رسانه‌های هفت‌برکه؛ و سجاد صداقت، معاون سردبیر تجارت‌نیوز بود.

علی رضاپور، مدیر موسسه چهارسوق، در ابتدای نشست با خیر مقدم به حاضران، اسپانسرهای برنامه را نیز معرفی کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لار، شورای شهر و شهرداری لار، فرمانداری ویژه لارستان و اداره آموزش و پرورش لارستان.

اولین سخنران نشست، دکتر زمان رضاخانی، رئیس گروه روابط بین‌الملل خبرگزاری ایرنا، صحبتش در مورد افزایش ضریب نفوذ رسانه‌ها و تفاوت روابط عمومی و رسانه را در دو بخش ارائه کرد: تفاوت رسانه مدرن و روابط عمومی؛ و نحوه افزایش ضریب نفوذ رسانه‌ها، آن هم در دنیایی که شبکه‌های اجتماعی جریان‌سازی می‌کنند و رسانه‌های رسمی گاهی عقب می‌افتند. او برای افزایش نفوذ رسانه، هفت پیشنهاد داشت: ۱. شناخت مخاطب و نیازها و علاقه‌مندی‌هایش، با استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای تحلیلی؛ ۲. تلاش برای هویت‌سازی برای تحریریه با بهره‌گیری از زبان و ادبیات و آهنگ نگارش و تمرکز بر حوزه‌های فعالیت مشخص؛ ۳. تولید محصولات متنوع، از جمله انواع قالب‌های ژورنالیستی و چندرسانه‌ای و اینفوگرافیک و سرگرمی؛ ۴. انتخاب بستر (سکو)ی مناسب، از جمله اینستاگرام و یوتیوب و آپارات و اکس؛ ۵. شبکه‌سازی با محتواسازی توسط مخاطب و فعالیت در رویدادها و کارزارها؛ ۶. استفاده از افراد تاثیرگذار (سلبریتی‌ها)؛ و ۷. اعتمادسازی از طریق شفاف‌سازی، درستی مطالب و نمایش بی‌طرفی.

دومین سخنران جلسه، حمید منشی، مدیر رسانه آفتاب لارستان، با بحثی با عنوان تجربیات فعالیت در رسانه محلی، به مرور چالش‌ها در رسانه‌های محلی به شکل درد دل پرداخت. دوگانگی نگاه ملی و محلی، ابا داشتن از مرزبندی‌های سیاسی، دوگانگی نخبه‌گرایی و عام‌گرایی، محدودیت‌های ویژه جوامع محلی، محدودیت مالی و انتخاب بین استقلال یا وابستگی، و وجود شبه‌رسانه‌های کپی‌گرا از جمله چالش‌هایی بود که منشی به آنها اشاره کرد.

 

محمد خواجه‌پور، مدیر رسانه‌های هفت‌برکه، به عنوان سخنران سوم، به مقایسه مدل‌های تأمین مالی رسانه‌های محلی در جنوب فارس با هدف بحث در مورد شیوه‌های تامین مالی در رسانه‌های محلی پرداخت. او با پیش کشیدن سه بحث منابع درآمدی، کارکردهای رسانه‌ها و تامین‌کنندگان، سعی کرد به این سوال جواب بدهد که چرا رسانه‌ها از لحاظ مالی ضعیف هستند و هزینه‌ها به شکل شخصی از سمت مدیران رسانه پرداخت می‌شود. خواجه‌پور چهار منبع درآمدزایی رسانه‌ها را تبلیغات و تولید محتوای سفارشی، فروش محتوا و اشتراکات، حمایت‌های دولتی و نهادهای عمومی، کمک‌های مالی و خیریه‌ها معرفی کرد. او چهار کارکرد رسانه‌ای را نیز به طور عمومی معرفی کرد: نظارتی-خبری، تحلیلی-تفسیری، اجتماعی‌سازی (فرهنگ‌سازی)، سرگرمی؛ و گفت به عقیده‌ی او، رسانه‌های منطقه بیشتر به کارکردهای اول و دوم نظر دارند و برای افزایش نفوذ و درآمد، باید به کارکردهای دیگر نیز توجه داشته باشند.

چهارمین سخنران جلسه، سجاد صداقت، از خبرنگاران پرسابقه‌ی لار و معاون سردبیر تجارت‌نیوز، قرار بود در مورد رسالت رسانه محلی صحبت کند، اما در ابتدای صحبتش گفت با توجه به ترکیب حاضران و بحث‌های مطرح شده، متوجه شده است که این رسالت دیگر جا افتاده و ضرورت حضور رسانه در این محیط فهمیده شده است. او ترجیح داد تجربه‌ی ۱۸ساله‌اش را در تحریریه‌های مختلف، از رسانه‌هایی همچون صحبت نو لارستان در میانه دهه هشتاد تا فعالیتش در تهران در رسانه‌های مختلف (از ورزشی تا سیاسی و فرهنگی و الآن اقتصادی) بازگو کند. لزوم ساختن سازمان رسانه، لزوم وجود تحریریه و با کار بستن خلاقیت، بخشی از توصیه‌های صداقت بود. در پایان جلسه نیز عبدالعزیز خضری، مدیر رسانه پیام دانش اوز، در صحبت کوتاهی گفت: «رسانه یعنی ارتباط با بدنه جامعه. تا زمانی که بترسیم رسالتمان را نمی‌توانیم انجام بدهیم و گاهی این ترس را خودمان برای خودمان ایجاد می‌کنیم.»

نشست مدیران رسانه‌های منطقه با گرفتن عکس یادگاری و پذیرایی شام به پایان رسید.

خروج از نسخه موبایل