نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

اردوی دانش‌آموزی با طعم تمشک

هفت‌برکه: اردوی یک روزه‌ی طرح تمشک با دانش‌آموزان ۴ شهرستان جنوب استان فارس به میزبانی گراش برگزار شد.

به گزارش هفت‌برکه ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ باغ نور در گراش میزبان ۴۰۰ دانش‌آموز دختر متوسطه‌ی اول قطب جنوب فارس از مدارس گراش، لارستان، اوز و بنارویه و رئیس سازمان دانش‌آموزی از اداره کل آموزش و پرورش استان فارس دکتر محمدامین کرم‌زاده و قائم مقامش اکبر ابراهیمی و هیات همراه او از شیراز بود.

اردوی یک روزه طرح تمشک در راستای سند تحول بنیادین برای دانش‌آموزان، صبح روز سه‌شنبه ۳۰ بهمن شروع شد و تا عصر همان روز ادامه داشت. این اردوی‌ یک روزه با هدف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی طبق تفاهم با وزارت کشور در سراسر کشور برگزار شده است و یا در حال برگزاری است.

این اردوی در دو بخش برپایی نمایشگاه از دست‌سازه‌های دانش‌آموزان و برگزاری کلاس‌های مختلف در محوطه‌ی حیاط باغ نور برگزار شد. طرح تمشک از چهار کلمه‌ی توانمندسازی، مهارت‌آموزی، شادی‌آفرینی و کارآفرینی گرفته شده است که چهار کارگاه با اساتید مربوطه‌ی همان شاخه ساعاتی پذیرای دانش‌آموزان بود.

آخرین روز از دومین ماه فصل زمستان ۱۴۰۳ باغ نور روز خاطره‌انگیزی را سپری کرد. در دریای آرام هوای بهاری همراه با ابر‌های تکه‌تکه‌ در آسمان، صدای پرنده‌ها و دانش‌آموزان نوجوان امواجی بر این دریا آرام بودند. هدایت این امواج‌های ریز و درشت از دختران نوجوان برعهده‌ی مربیان و سرپرستانشان بود که آنها را از مینی‌بوس تا صندلی‌های مرتب چیده شده در حیاط باغ نور راهنمایی می‌کرد. این امواج در مسیر حرکتشان به گل‌هایی رسیدند که روی سرشان فرود می‌آمد و این گل‌ها از سبد دختران کوچکتر از خودشان بود که در قسمت ورودی باغ ایستاده بودند که به آنها خوش‌آمد می‌گفتند.

بعد از اینکه همه‌ رسیدند، برنامه شروع شد. دختران کمی در صندلی‌های خود ساکت و آرام شدند. ملیحه سجادیان‌فر اجرای این روز به یادماندنی در ذهن دختران را برعهده داشت. بعد از سلام و خوش‌آمدگویی به دختران و مهمانان ویژه از شیراز و مسئولین شهری، مثل هر برنامه‌ی دیگر نوبت به کلام خدا رسید. قرائت قرآن با تشریفات انجام شد. قرآن توسط حاملان قرآن به روی سن آورده شد. حاملان قرآن دختران خردسال شبیه به ماه بودند و قرآن را با دستانشان به قاری مستقر بر روی سن تحویل دادند. بعد از قرآن نوبت به پرچم و ادای احترام به او رسید. در روزی که دخترها خودشان میهمان و میزبان بودند، پسرها هم در بخشی از این مهمانی حاضر بودند و ادای احترام به پرچم و سرود ملی برعهده‌ی آنها بود.

بچه‌ها که کنار رفتند و بزرگترها به روی سن آمدند، برنامه کمی شکل رسمی و جدی به خودش گرفت. محمدعلی فرجی رئیس اداره‌ی آموزش و پرورش شهرستان گراش میزبان اصلی برنامه مانند هر میزبانی با روی گشاده و خوش به همه‌ی میهمان خوش‌آمد گفت و بعد از تقدیر و تشکر از مجموعه‌ی باغ نور از دکتر کرم‌زاده دعوت کرد تا خاطره‌ی این روز را ماندگارتر کند. دکتر کرم‌زاده در این مراسم گفت: «ما در سازمان دانش‌آموزی استان فارس اعتقاد داریم که کارهای تربیتی اگر بخواهد ماندگار باشد و اثرات خوب خودش را بگذارد، در اردو اتفاق می‌افتد که الحمدالله سازمان دانش‌آموزی به خصوص سازمان دانش‌آموزی مناطق سنگ تمام گذاشتند.»

او ادامه داد: «همه‌ی اردوی تمشکی که ما برگزار می‌کنیم براساس سند تحول بنیادین است و ما می‌گوییم که دانش‌آموز را باید ۶ ساحتی تربیت کنیم که خدا را شکر این اتفاق امروز می‌افتد. هم دانش‌آموزان توانمند می‌شوند، هم مشاوره، مددکاری و کارآفرینی یاد می‌گیرند و هم شور و نشاط را تجربه می‌کنند و در کنارش بازی و شور و نشاط هم خواهند داشت.»

حسن‌ختام صحبت‌های دکتر کرم‌زاده با آموزش صلوات تشکیلاتی به دانش‌آموزان بود. بعد از او نوبت به اکبر ابراهیمی قائم مقام او رسید که زمان بیشتری مهمان دختران روی سن بود. ابراهیمی کار را با سخنرانی و صحبت شروع نکرد و همان ابتدای کار به سراغ بازی و شادی رفت، از او پیدا بود که کار با نوجوانان را بلد است و سریع همه‌ی دختران با او همراه شدند و او توانست کمی از خستگی‌های چیره شده بر دختران را کنار بزند. ابراهیمی با آموزش چند مدل دست زدن (نوجوان کوش، دست لوکومتیو و دست ولایت) بخش شادی‌آور اردو را شروع کرد و کارش را با مسابقه‌ی بین دختران به پایان رساند.

دانش‌آموزان دختر مدرسه‌ی فاطمیون گراش نیز دقایقی مهمان دختران نوجوان بودند و سرود «جان جانان» را اجرا کردند و بعد از آنها کامیلا سلستینو نیز یکی دیگر از مهمان بخش صبح اردو بود. کامیلا سلستینو با نام جدید نرجس از کشور برزیل که چندین سال است مسلمان شده، برای دختران نوجوان از تجربه‌ها و راه‌هایی که برای رسیدن به دین اسلام پشت سر گذاشته است، صحبت کرد.

پذیرایی ناهار نیز یکی از بخش‌های اردو بود که اردو را به دو بخش قبل و بعدش تقسیم می‌کرد از دانش‌آموزان با چلوکباب کوبیده مرغ پذیرایی شد. همه بعد از صرف ناهار برای بخش دوم اردو که حضور در کارگاه‌های آموزشی بود آماده شدند. ناهار هم در فضای دوستانه و رفاقتی بین دانش‌آموزان با مربیان و سرپرستانشان و هوای نیمه‌ ابری و بهاری همان روز در حیاط باغ نور برگزار شد.

ا‌ز بازی تا کارآفرینی

‌کارگاه توانمندسازی با سهیلا جمالی بود که خودش یکی از روانشناسان و مشاور خانواده در گراش است و تقریبا مشکلات و دغدغه‌های نوجوانان را به خوبی می‌شناسد، جمالی دقایقی برای دخترها صحبت کرد و توانست نظر دخترها را به خودش جلب کند و گفتگویی را بین خودش و دخترها شکل دهد و دختران هم کمی از چالش‌هایی که با خانواده داشتند برای او گفتند.

کارگاه مهارت‌آموزی با زهرا خواجه‌زاده دبیر بازنشسته و باسابقه‌ی گراشی بود. او که با چندین نسل از دختران هم‌کلام بوده خوب می‌داند که دختران چه می‌خواهند و چه چیزی را باید بیاموزند که بیشتر به کارشان می‌آید. خواجه‌زاده دخترها را عین کف دست‌ش می‌شناسد و از نگاه دانش‌آموزان حرف‌های نگفته‌شان را می‌داند.

کارگاه بعدی کمی متفاوت‌تر بود، کارگاه شادی‌آفرینی که تقریبا بیشتر دانش‌آموزان طالب آن بودند. این کارگاه برعهده‌ی مسعوده فاریابی بود. فاریابی مربی ورزش یکی از مدارس گراش است و چه بخواهد یا نخواهد به واسطه‌ی شغلی که دارد بچه‌ها با او خو دارند و همه هم از او حرف شنوی دارند. این کارگاه در چمن انتهایی باغ نور برگزار شد. هیجان این کارگاه بیشتر از بقیه کارگاه‌ها بود، چون در کنار آموزش کمی هم تفریح و شور و نشاط لازمه‌ی ادامه دادن است.

آخرین کارگاه کارآفرینی بود. کارگاهی که اگر تا الان بچه‌ها کمی همه‌چیز را به شوخی گرفته‌اند الان وقت جدی بودن است و باید برای آینده آماده شد. این کارگاه که از اسم آن پیدا است با نام مهندس جعفر یوسفی پیوند خورده است. یوسفی که تجربه‌ی کارآفرینی دارد و یکی از اساتید این درس در گراش است کمی برای دختران و آینده‌ی کاری آن صحبت کرد و در زمان کمی که داشت، نقشه‌های راه آینده را برای آن تفسیر کرد.
‌‌
در کنار کلاس و کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاهی از دست‌سازه‌های دانش‌اموزان دختر نوجوان در گوشه‌ای از باغ نور برپا بود که خود دختران آن را می‌گرداندند. چند غرفه که نشان از هنر و خلاقیت دختران نوجوان و همکاری و همپا بودن مربیان درس کار و فناوری و هنر و خانواده‌هایشان بود.

نمایشگاه‌های رنگارنگ یا خوشمزه

در پیشخوان غرفه‌ی مدرسه‌ی امام محمدباقر (ع) یک دیگ از خِوئره (نوعی گیاه خودرو خوراکی) پذیرای هر کسی که از غرفه دیدن می‌کرد بود که با استقبال خوبی از سمت میهمانان از شیراز آمده قرار گرفت. سارا قربانی و زهرا فیوضات دانش‌آموزان پایه‌ی هشتم این مدرسه با هنر گلیم‌بافی سنتی (گِلِمِ کُرُنگی) در این نمایشگاه شرکت کرده‌ بودند. هر دو این هنر را تقریبا یک سال است که شروع کرده‌اند و از شخصی به نام مدینه‌ طاهری که یکی از اقوام دور آنها است آموزش دیده‌اند.

فاطمه آذرایین با هنر سیاه قلم و زهرا سپهر با هنر آبرنگ در غرفه‌ی مدرسه‌ی فاطمه زهرا (ع) حضور داشتند و این دو دانش‌آموزان پایه‌ی نهم این مدرسه هستند. آذرایین هنر سیاه‌قلم را در آموزشگاه پالت زیر نظر خانم صفرپوری یاد گرفته و سپهر هنر آبرنگ را به صورت مجازی آموزش دیده است. کوثر حاجی‌زاده و یلدا فرهادی دیگر دانش‌آموزان پایه‌ی نهم این مدرسه هم در کنار دیگر دوستانشان هنر دسته گل‌های روبانی را به نمایش گذاشته بودند. حاجی‌زاده و فرهادی هر دو این هنر را به صورتی تجربی یاد گرفته‌اند و آموزش آنها به صورت مجازی و از طریق اینترنت بوده است، به‌گفته‌ی هر دوی آنها استفاده شان از موبایل فقط برای آموزش‌های اینترنتی است و زیاد درگیر فضای مجازی نیستند.

غرفه‌ی مدرسه‌ی رحمتی هنر شمع‌سازی، رزین و بافتن با کاموا حلقه‌ای بچه‌ها را به نمایش گذاشته بود، مریم نوشادی از پایه‌ی هشتم این مدرسه با هنر رزین که حدود یک سال است آن را انجام می‌دهد و از خاله‌اش آموخته است و مائده پورشمسی و نرجس‌خاتون جنگی دانش‌آموزان پایه‌ی هفتم هم با هنر شمع‌سازی در غرفه‌ی مدرسه‌شان حضور داشتند، هر دو این هنر را همین امسال به صورت مجازی یاد گرفته‌اند. دیگر دانش‌آموزان پایه‌ی هشتم این مدرسه هم کار بافتن با کاموای حلقه‌ای که مربوط به درس کار و فناوری آنهاست را در غرفه‌شان به نمایش گذاشته بودند.

دانش‌آموزان پایه‌ی هشتم و نهم مدرسه‌ی نرجس‌خاتون (س) مانند دیگر هم سن و سالانشان هنر دسته گل‌های روبانی خودشان را در پیشخوان غرفه‌شان به نمایش گذاشته بودند و در کنار دسته گل‌ها هنر ملیله‌دوزی و گلدوزی بچه‌ها هم در این غرفه به نمایش گذاشته شده بود. محیا طهماسبی دانش‌آموز پایه‌ی هفتم این مدرسه هنری متفاوت‌تر از دیگر هم سن و سالان و هم مدرسه‌ای‌هایش برای ارائه آورده بود. او یک سال است که کیف، کوله، کلاسور، کیف لوازم آرایشی، جامدادی و دیگر لوازم‌های پارچه‌ای را می‌دوزد. این هنر را از مادرش آموخته است و از این کار کسب درآمد هم دارد.

دو غرفه هم به دختران هنرستانی اختصاص داشت؛ هنرستان زاهدی و هنرستان امیرکبیر که این دو غرفه در قسمت انتهایی نمایشگاه قرار داشت. از مدرسه‌ی زاهدی کارهای گرافیکی و کامپیوتری دختران این هنرستان و از مدرسه‌ی امیرکبیر ماکت‌های دست‌ساز دختران رشته‌ی معماری این هنرستان به نمایش گذاشته شده بود و تعداد اندکی از دختران به نمایندگی از دیگر همکلاسی‌هایشان و هم مدرسه‌ای‌هایشان در این اردو شرکت داشتند.

اردو بعد از چند ساعت و برگزاری کلاس‌ها به آخر خود رسید و به دنبال آن وقت خداحافظی بچه‌ها از همدیگر و عوامل اجرایی بود، نشانه‌هایی از رضایت هم در چهره‌ی بعضی از دختران نوجوان پیدا بود و مراسم اختتامیه هم با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری یکی از چهره‌های آشنا و زیاد دیده شده در تلویزیون به پایان رسید و وقت آن شده بود که موج‌های ریز و درشت پراکنده شده در دریای اردو راهی ساحل شهرها خانه‌های خود شوند.

خروج از نسخه موبایل