نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

وزیر آموزش و پرورش : پیش‌نهاد می‌کنم گراش پایلوت طرح کیفیت‌بخشی مدارس دولتی شود

هفت‌برکه: در نخستین سفر یک وزیر آموزش و پرورش به شهر گراش علیرضا کاظمی گفت گراش را شهر متفاوتی از دیگر شهرها دیده است و قول داد که گراش پایلوت طرح کشوری کیفیت‌ بخشی مدارس دولتی باشد و موضوع دانشگاه فرهنگیان در گراش را نیز پیگیری می‌کند.

دکتر علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش از روز چهارشنبه هفدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۳ و همزمان با دهه‌ی فجر، به شهرستان‌های جنوبی استان فارس سفر کرد و در روز پنجشنبه هجدهم بهمن، گراش میزبان او و هیئت همراهش بود. در این سفر کوتاه که صبح روز پنجشنبه از ساعت ۸ تا ۱۱ انجام شد، وزیر و همراهان، ۱۶ طرح آموزشی خیرساز از جمله سه مدرسه را افتتاح کردند و سپس ساعت ۹:۳۰ در سالن شوری پای صحبت مسئولین و خیرین گراش نشستند. 

وزیر: گراش را واقعا شهر متفاوتی دیدم

به گزارش هفت‌برکه، دکتر کاظمی در ابتدای سخنانش گفت: «ادای احترام و تعظیم می‌کنم نسبت به مردان بزرگ، خیرین نیک‌اندیش و نیکوخصال با اندیشه‌های بلند، دستان سخاوتمند و قلب‌های مهربانی که فرهنگ یک جامعه را می‌سازند. معلمان عالم و عامل جامعه و الگوهایی که آینده‌ی جامعه را به خوبی می‌سازند و ادای تعظیم می‌کنم به محضر همکاران فرهیخته و فرزانه‌ی خودم.»

او به سه نکته اشاره کرد و با تاکید بر تفاوت گراش در سطح ملی گفت: «گراش را واقعا یک شهر متفاوت دیدم.» و با تشویق حضار همراهی شد و افزود: «مردم متفاوت، فرهنگ متفاوت، ویژگی‌های منحصربه‌فرد با اصالت‌های ریشه‌دار و بسیار ارزشمند دینی، انقللابی، ولایی، فرهنگی و تمدنی و اینها واقعا ارزشمند است. فکر نمی‌کنم در کشور شهری مثل گراش پیدا بشود. این را قلبا می‌گویم. اینکه دیار سخاوتمندان باشد این ویژگی را هیچ جای کشور پیدا نمی‌کنید و این ریشه در یک فرهنگ عمیق دارد. اگر امروز فضای علمی و فرهنگی این شهر را متفاوت می‌بینید ریشه در این توجه فرهنگی دارد، لذا به خیرین عزیز دستمریزاد می‌گوییم که در این دیار کریمان و کریمیان‌ها حضور دارند.»

معلمان و مدیران اینجا بر ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی تمرکز کنند

او سپس از معلمان خواست بر ارتقای کیفیت آموزشی طبق الگو و نقشه‌ی راه وزارت‌خانه تمرکز کنند و  گفت: «نکته‌ی دوم این است که حالا که این اتفاق متفاوت در اینجا رقم خورده است یک انتظار از جامعه‌ی فرهنگیان، معلمان و مدیران می‌رود و آن تمرکز بر ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی در سطح مدارس اینجا است. یکی از سیاست‌های مهم ما در این دوره ارتقای کیفیت در مدارس دولتی است و الگویی را هم طراحی کرده‌ایم.  من پیشنهاد می‌کنم اینجا [گراش] را پایلوت کشوری هم بکنیم و در تهران هم شهر قدس را پایلوت کرده‌ایم ولی اینجا تقریبا مشکل فضا نداریم، انگیزه‌ها و  آمادگی‌ها بسیار بالا است و تمرکز بر کیفیت با همان مدل و الگویی که ما داریم طراحی می‌کنیم یک جهش فوق‌العاده می‌تواند در حوزه‌های فرهنگی و تربیتی و علمی در اینجا ایجاد کند. لذا توصیه می‌کنم که رئیس محترم آموزش و پرورش را لینک کنیم به معاونت آموزش ابتدایی و متوسطه و مدل و الگویی که برای ارتقای کیفیت طراحی کرده‌ایم را اینجا پیاده کنیم.»

او سپس افزود: «حتما در جمع ما مدیران هستند. مدیران و معلمان، راهبران و مهم‌ترین ارکان تحول در نظام تعلیم و تربیت هستند که می‌توانند با همین شرایط موجود بهترین تغییرات را ایجاد کنند. اگر ما بتوانیم این اتفاق را در این دوره رقم بزنیم که قطعا با حضور دکتر پزشکیان و برنامه‌هایی که رقم خواهد خورد اتفاق متفاوتی در اینجا شاهدش خواهیم بود.»

او در پایان گفت: «امروز هم دغدغه‌ها را از مشکل نیروی انسانی، مراکز اقامتی و دانشگاه فرهنگیان و کمبودهایی که در بخش‌های دیگر مطرح کردند، اینها را حتما به دیده‌ی منت رسیدگی می‌کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش در برابر اصرار مجری و حاضرین در مورد دادن یک قول به ویژه در مورد دانشگاه فرهنگیان گفت: «موضوع دانشگاه فرهنگیان در گراش را پیگیری می‌کنیم.»

طاهرزاده: خیرین مدرسه را می‌سازد، دولت حداقل آب و برق را بدهد

به گزارش هفت‌برکه، در ابتدای این نشست طاهرزاده فرماندار، ضمن خوش‌آمدگویی به وزیر و هیئت همراهش در سخنان کوتاهی و در بخش اصلی سخنانش، سه مشکل عمده‌ی خیرین را توضیح داد و اظهار امیدواری کرد حل آنها در سطح ملی نیز تاثیرات خوبی داشته باشد. طاهرزاده گفت اولین مشکل بحث مشارکت‌های دولت است و ادامه داد: «خیرین ما برخی مدارس را با قرارداد ۵۰-۵۰ می‌سازند. پنجاه تا هفتاد درصد را خیر می‌سازد اما می‌بینیم سازمان نوسازی یا آموزش و پرورش و در واقع دولت برای مابقی آن پاسخگو نیست و خیر ناراحت می‌شود و چند نمونه را هم داریم. کار می‌ماند و این باعث نارضایتی خیر می‌شود.»

او افزود: «نکته‌ی دوم تجهیز مدارس خیرساز است. خیر مدرسه را کامل می‌سازد و امید دارد باری را از دوشش دولت برداشته و تجهیز بشود و ما بتوانیم تشویق بکنیم که ای خیر مدرسه‌ی دوم و سوم را هم برای ما بساز. و نکته‌ی سوم بحث انشعابات آب، برق و گاز است که به شدت درگیرش هستیم. از یک طرف ادارات خصولتی می‌گویند باید پول پرداخت کنید. خیر مدرسه را می‌سازد و گاهی در تجهیزات هم کمک می‌کند. می‌گوید دولت حداقل بیاید انشعابات آب و برق و گاز را بدهد و این دست توانمند آقای دکتر بروجردی را می‌طلبد که زحمت بکشند هم در حوزه‌ی تکمیل و هم در پیگیری که حضرتعالی در هیئت دولت بفرمایید، این مشکل هم حل بشود. بحث بومی‌سازی نیروها هم برای ما بسیار بسیار مهم است که اگر زحمت بکشید اختصاص سهمیه‌ی نیروهای بومی به عنوان اولویت، مدنظر ما است. ما همت بالای خیرین و مشارکت‌شان را در نهضت مدرسه‌سازی و سخت‌افزاری داریم. ۹۵ درصد از مدارس گراش را خیرین ساخته‌اند. ما در حوزه‌ی نرم‌افزاری و تجهیزات و این سه مشکل عمده‌ای که گفتم امید به مساعدت داریم.»

او از دکتر بروجردی هم تقدیر ویژه کرد و گفت: «در این مدت شش ماه نمایندگی هم اهتمام به حوزه‌ی انتخابیه داشتند، به ویژه گراش و هم در مساوات و هم در آوردن معاونین و وزرای محترم. این کار بسیار شاقی است. من جاهای دیگر هم مسئولیت داشته‌ام و به ندرت دیده‌ام ظرف شش ماه به این صورت باشد و زمینه‌ی حضور را ایشان فراهم کرده‌اند. امیدواریم دوام و قوام داشته باشد. مردم گراش قدردان زحمتک‌شان و خدمت‌گزاران خودشان هستند.»

درخواست‌های فرجی: از سمپاد تا دانشگاه فرهنگیان

محمدعلی فرجی رئیس اداره‌ی آموزش و پرورش گراش نیز درخواست‌هایی از وزیر داشت. او از آمادگی برای راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان ویژه خواهران در گراش گفت: « اولین مورد به جهت اینکه مثلا این ساختمان فاخر که خیرین ساخته‌اند، این توانایی را از همین الان عرض می‌کنم که خیرین به من قول دادند که ما اگر دانشگاه فرهنگیان ویژه‌ی خواهران را در گراش داشته باشیم، همین الان دو ساختمان آماده است که دانشگاه از مهرماه راه بیفتد و ساختمان جدید را هم خیرین می‌سازند.»

فرجی گفت: «مشکل کمبود نیروی انسانی که داشتیم، مقدمتا دو تا کار شاخص را در کل کشور انجام دادیم. کار اول صندوق مالی حمایت از نخبگان را با نگاه به دانشگاه فرهنگیان ساختیم تا دانش‌آموزان ما به آن سمت بروند و پولی از خیرین به ما تزریق شد و جا دارد از جناب آقای حاج غلامحسین غفاری هم یاد کنیم. مورد دوم هم اینکه در این دو سال اخیر که در خدمت دوستان بوده‌ام به قبول‌شدگان دانشگاه فرهنگیان لپ‌تاپ هدیه می‌کردیم تا این قول و بار را قوی‌تر و بهتر کنیم. و دوستان قول داده‌اند که ما برای سومین سال پیاپی هم لپ‌تاپ تقدیم خواهیم کرد. شاید بتوانیم مقدار کمی از مشکلات را در این عرصه کم کنیم.»

مدیر آموزش و پرورش گراش گفت: «مورد سوم بحث افزایش سهمیه‌ی مختص گراش در دانشگاه فرهنگیان و همچنین ماده‌ی ۲۸ است. در شهرستانی با این عظمت و با تقریبا چهارده منطقه‌ی روستایی و شهری، جا دارد ما مدارس سمپاد را داشته باشیم. تقاضا دارم مدارس سمپاد مقطع متوسطه‌ی دوم دختر و پسر، نمونه‌ی متوسطه‌ی اول دختر و پسر و شاهد ابتدایی دختر و مقطع متوسطه‌ی اول دختر را محبت بفرمایید، که دستی به سر دانش‌آموزان من کشیدید.»

او با درخواست کمک از وزیر برای نوسازی مدارس کلنگی افزود: «آقای دکتر، سهم ما از نوسازی مدارس صفر است، از بنیاد علوی صفر است، از خیلی چیزهای دیگر صفر است اما همت خیرین ما کنار کار ما است. امیدواریم ساخت مجدد مدرسه‌ی کلنگی فرزانه‌ی روستای لب‌اشکن، ساخت مجدد مدرسه‌ی کلنگی فاطمه زهرا (س) ارد، دوباره‌سازی آموزشگاه نوساز قائدی حسین‌آباد که در شرف تخریب است انشاالله دستور بفرمایید.»

دکتر فرجی به لزوم مشارکت دولت در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام هم اشاره کرد و گفت: «مورد بعدی تکمیل پروژه‌های مشارکتی پنجگانه‌ی ما است یعنی مدرسه‌ی سلیمی گراش، عظیمی فداغ، عظیمی بشیرآباد، شهیدان بهمنی و قائدی گراش. مورد بعدی بحث روستامرکزی است که ما با این بُعد پراکندگی و در حدود چهارده شهر و روستا که زیر مجموعه داریم؛ کمک‌هزینه‌ی سرویس خصوصی مرکزی کفاف نمی‌کند. اگر زحمت بکشید و دو تا سرویس مینی‌بوس را در اختیار ما قرار دهید، فکر می‌کنم این مشکل تا حدود زیادی حل خواهد شد.»

او افزود: «کمبودهای مشترکی در روستاهایمان داریم از جمله، نبود سالن ورزشی در خلیلی، فداغ و ارد. نبود سالن امتحانات در خلیلی، فداغ و ارد بسیار به چشم می‌خورد و مورد بعد ساخت نمازخانه‌ی همراه با تجهیزات است و متاسفانه در اکثر مدارس ما چون وجود ندارد از حضرتعالی درخواست می‌کنیم. مورد آخر در خصوص توسعه‌ی فضای هنرستانی، تقریبا زمین دو و یک دهم هکتار را من توانسته‌ام بگیرم و تصاحب کنم ولی منتظریم با کمک دولت مدرسه‌ای با این عظمت بسازیم چون الان سرانه‌ی مجموع دو تا هنرستان‌های پسرانه‌ی ما ۷ هزار مترمربع است و این زمین سه برابر مساحت آنجا را خواهد داشت.» او در پایان گفت: «ما اصلا در طول عمر چهل و دوساله‌ی اداره‌ی آموزش و پرورش گراش هیچ وزیری را در گراش خدمت‌شان نبوده‌ایم و مدیون و مرهون زحمات آقای دکتر بروجردی هستیم.»

امام جمعه‌ی گراش: اگر مسئولین پیشقدم شوند، خیرین نیز بیشتر جلو می‌آیند

سپس حجت‌الاسلام بخشایش‌پور، امام جمعه‌ی گراش، در سخنانی پس از اشاره به جایگاه خاص گراش در بحث انفاق و کار خیر گفت: «اگر مسئولین پیشقدم شوند، خیرین نیز بیشتر جلو می‌آیند. پس انتظار می‌رود اگر بنا است خدمات دیگری به این نظام و ملت بشود، تقاضاهای عزیزان ما آقای فرماندار، آقای دکتر فرجی که من هم تاکید دارم، این عنایت ویژه را داشته باشند. انتظار داریم با این همت بلند مردم و خیرین، تقاضای ایجاد دانشگاه فرهنگیان ویژه‌ی خواهران را عنایت بفرمایید.»

او افزود: «دوازده مرداد روز خیرین مدرسه‌ساز است. خیرین دیدار با رهبری را تقاضا کرده‌اند و انشالله در رزومه‌ی کاری حضرتعالی باشد. نکته‌ی کلان در بحث کشور از یک چیز گلایه‌مند است. او زحمتش را کشیده و سهم دولت در هزینه‌های سنگین انشعابات را چه کسی باید پرداخت کند و این ایجاد ناامیدی می‌کند. خلا اساسی ما مساله‌ی استعدادیابی است و این مشکل کلان کشور است. قبول دارید الان در این چهل و پنج شش سال، گاهی متخصص در سر جای مسئولیت خودش ننشسته و این یک مشکل اساسی است چون ما از روز اول استعدادیابی نداریم. پایه‌ی این استعدادیابی در آموزش و پرورش است. خواهش من این است که در سطح کلان کشور طرح موضوع شود.»

نماینده خیرین: ساخت خوابگاه و تکمیل پروژهای نیمه تمام

ابراهیم مهروری، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز گراش سخنران بعدی این نشست بود. او نیز ضمن تشکر از وزیر و همراهان و نماینده‌ی مجلس در سفر به گراش، به جایگاه والای خیرین و کار خیر در دین اسلام اشاره کرد و گفت بحث مدرسه‌سازی برای مردم گراش به فرهنگ تبدیل شده است. او به برخی مشکلات هم اشاره کرد و گفت: «ما الان یک مجتمع خوابگاهی برای نیروهای غیربومی نداریم در حالیکه بالغ بر ۶۵۰ نیرو الان در گراش داریم. از دورترین نقطه از اقلید و مخصوصا خواهران نیرو داریم در گراش. بحث مجتمع خوابگاهی را عنایت بفرمایید. ما در بحث مدرسه‌سازی و ساخت دانشگاه فرهنگیان خواهران هیچ مشکلی در گراش نداریم و سه سال هم جورش می‌کشیم و قولش را داده‌اند.»

او به مشکل حمل و نقل و سرویس و بالا بودن هزینه‌های آن هم علیرغم افزودن دو ناوگان مینی‌بوس به این اداره اشاره کرد و خوستار مساعدت دولت شد و در بخش پایانی سخنانش گفت: «در بحث پروژه‌های ناتمام دل ما خون است. چرا خیر باید پای کار بیاید و مثلا پروژه‌ی آقای سلیمی دو سال است معطل است و برود در مناقصه یک بخش را اجرا و بخش بعدی را قفل می‌کنند. ما در برابر مردم قراری داریم و بالاخره ما تشویق می‌کنیم و شما هم با ما راه بیایید و انتظار همراهی داریم. یا مثلا در بحث انشعابات من خبردار شدم یک مدرسه دارد با تانکر آب خریداری می‌کند و این درست و در شان ما نیست. امیدواریم عزیزان این مسائل را با تعامل بیشتر همراهی کنند و برای حل آن عنایت بفرمایید.»

پس از سخنرانی وزیر آموزش و پرورش، دکتر کاظمی، در بخش پایانی این نشست تقدیر و تجلیل از خیرین برگزار شد و دانش‌آموزانی که سرود اجرا کردند نیز قول هدیه‌ی سفر به مشهد از سوی وزیر دریافت کردند.

 

 

خروج از نسخه موبایل