نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

افزایش نرخ جریمه‌های راهنمایی رانندگی

با افزایش قیمت جریمه‌های راهنمایی رانندگی ممکن است برای یک ساعت رانندگی تا پانصد هزار تومان جریمه شوید. ممکن است با دیدن لیستی که راهنمایی و رانندگی نرخ جدید را برای شهرها اعلام کرده است ابتدا فکر کنید اشتباه تایپی رخ داده. مثلا آمده است سبقت غیر مجاز در راه‌های دوطرفه ۹۰ هزار تومان. و البته این مورد را چشم بدخواهان کور در گراش نداریم؛ رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان‌گردان یا افیونی دویست هزار تومان جریمه دارد. تا همین چندی پیش هم مامورین راهنمایی رانندگی اگر می‌خواستند می‌توانستند چندین و چند تخلف را در رانندگی مردم پیدا کنند. اما با اجرای این تغییرات تا مدتی شاید کسی هوس سوار اتومبیل شدن را هم نکند. برخی از این قوانین مانند توقف در محل ایستادن ممنوع یا مطلقا ممنوع به خاطر عدم وجود جای پارک مناسب در خیابان اصلی شهر ممکن است برای همشهریان باعث دردسرهای زیادی شود. این تغییرات از اواخر آذر ماه اجرا خواهد شد. لیست کلی اعلام شده برای شهرها در پایین امده است. نرخ اعلام شده برای کلان‌شهرها و مراکز استان در برخی موارد ده هزار تومان گران‌تر است.

هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا یا حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ، سبقت غیر مجاز در راه‌های دوطرفه، عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی، حرکت به طور مارپیچ، حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگ‌راه‌ها؛ ۹۰۰۰۰ تومان.

رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان‌گردان یا افیونی؛ ۲۰۰۰۰۰ تومان.

استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر، در آغوش داشتن اطفال هنگام رانندگی، نداشتن پلاک یا ناخوانا بودن آن، توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع، عبور وسایل نقلیه غیر مجاز از خطوط ویژه، استفاده از وسایل آتش‌زا از قبیل اجاق‌گاز، پیک‌نیک و امثال آن در داخل وسیله نقلیه، عدم توجه به فرمان ایست و حرکت پلیس؛ ۴۰۰۰۰ تومان.

عبور از محل ممنوع (ورود ممنوع)، عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو، روشن نکردن چراغ از هنگام غروب تا طلوع آفتاب و در مواقع لزوم به هر علت، توقف در محل ایستادن ممنوع (مطلقا ممنوع)، راه ندادن به وسیله پشت سر برای سبقت، استفاده از شیشه دودی به نحوی که راننده و سرنشین قابل تشخیص نباشد، رانندگی با گواهینامه پس از پایان زمان اعتبار؛ ۳۰۰۰۰ تومان.

پرتاب کردن یا ریختن ضایعات، زباله و یا آب دهان و امثالهم از وسیله نقلیه، گردش به چپ یا به راست در محل ممنوع، توقف دوبله در معابر، رانندگی با وسیله نقلیه دودزا، تعمیر یا شستشوی وسیله نقلیه در راه‌های عمومی، عدم توجه به هشدار و علائم وسایل نقلیه امدادی در حال ماموریت، همراه نداشتن گواهینامه، سوار کردن اطفال زیر دوازده سال در صندلی جلو، همراه نداشتن بیمه شخص ثالث؛ ۲۰۰۰۰ تومان.

نداشتن گواهی معتبر معاینه فنی وسیله نقلیه؛ ۱۰۰۰۰ تومان.

خروج از نسخه موبایل