نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

رییس شورا در جلسه با مطالبه‌گران: کاری را نیمه‌کاره رها نکردیم

هفت‌برکه: جلسه‌ی مطالبه‌گری از شورا و شهرداری یکشنبه شب ۱۸ آذرماه ۱۴۰۳ در مسجد صاحب‌الزمان (عج) به پیشنهاد و میزبانی مجمع مطالبه‌گران گراش و با حضور مردم، رئیس و برخی اعضای شورای شهر، شهردار و مسئولین برگزار شد. این جلسه محل پرسش و پاسخ و دفاعیه‌ی شورای ششم و شهرداری از عملکردشان در طول سه سال گذشته بود. ۱۲۱۵ روز از آغاز به کار شورای ششم و ۹۷۰ روز از مدیریت مهندس حلیمی به عنوان شهردار گراش می‌گذرد و آنها به ایستگاه پایانی نزدیک شده‌اند و پیش از پیاده شدن از قطار شورا و شهرداری در این جلسه پاسخگوی ابهامات، سوالات و مشکلات مردمی بودند.

ساختار مجمع مطالبه‌گران گراش چیست؟

محمود نوشادی ساختار مجمع مطالبه‌گران گراش را اینگونه تشریح کرد و گفت: «ساختار مجمع تشکیل شده از دبیر، نائب دبیر و سه معاونت. معاونت‌ها یک نیروی انسانی، دو عملیاتی و سه تشکیلات است. دبیر بنده محمود نوشادی، نائب دبیر اکبر مسلمانی، نیروی انسانی حسن عالیان، عملیات مسعود محسنی و در بخش تشکیلات علی اصغر آیینه افروز و مهدی جعفری هستند. معاونت‌ها هم زیرمجموعه‌ها و کارگروه‌های تخصصی دارند که در گراش، شیراز و تهران فعالیت و همکاری دارند.»

نوشادی فعالیت‌های مجمع را به طور خلاصه توضیح داد و گفت: «ایجاد کارگروه‌های تخصصی متعدد در گراش و شیراز و تهران جهت پیگیری مطالبات مردمی؛ پیگیری جاده کمربندی از سازمان راهداری تهران؛ پیگیری مشکلات شهرک صنعتی به خصوص در مورد سند و آب شهرک؛ پیگیری جایگزینی عضو ششم شورا به دلیل غیبت نفر قبل؛ برگزاری جلسات مختلف با مسئولین ارشد استانی شامل استاندار، نماینده ولی فقیه در استان، روسای سازمان بازرسی، دادگستری و اوقاف استان و دیگر مسئولان؛ پیگیری زمین ۸۰۰ هکتاری کنار زیارت؛ فعال‌سازی زمین سمت جاده اوز و زمینی ۹۲ هکتاری که تصویب شده است.»

نوشادی سپس بر اهمیت مطالبه‌گری تاکید کرد و گفت: «ما باید دغدغه‌ی مطالبه‌گری را در خودمان تقویت کنیم. هر تشکل و ارگانی هر اندازه که توان دارد، زبانی، عملی و یا اطلاع‌رسانی در این مسیر قدمی بردارد و ما را یاری کند و مجمع مطالبه‌گران دست همکاری را به سوی تک تک شهروندان و تشکل‌ها دراز می‌کند مخصوصا مساجد و روحانیون که انتظار می‌رود در این عرصه مشارکت بیشتری داشته باشند. درست است که در این مسیر تنش‌هایی وجود دارد ولی مطمئن باشید که برکاتش برای دنیا و آخرت‌مان خیلی بیشتر است. این روند دعوت از نهادها و ادارات در آینده نیز ادامه دارد.»

در ابتدای جلسه برگه‌هایی در بین حضار توزیع شد که باید رضایت خود را از سوال طرح شده و میزان رضایت از پاسخ مسئولان را علامت می‌زدند.

دانشور: وارث کارهای عقب‌افتاده‌ی شورای قبل بودیم

سپس دکتر سعید دانشور رئیس شورا سخنرانی خود را شروع کرد. او گفت: «ما از ابتدای شروع به کار مجمع مطالبه‌گران همراه و همگام بوده‌ایم. بعضی جاها نیاز به حمایت و مطالبه‌ی مردمی است. یک گروه دلسوز و پای کار جوان در جهت خواسته‌های به حق کلیه‌ی شهروندان گراش آمده و من تشکر می‌کنم.»

او سپس به نبود شورا در دوره‌ی قبل و اضافه شدن بار کارهای انجام نشده‌ی شورای پنجم به این شورا اشاره کرد و گفت:«شورای ششم با پیگیری و انرژی مضاعف انبوهی از کارهای عقب‌افتاده از شورای قبل را از سه سال و نیم قبل استارت زد. با توجه به اینکه شورای قبل از ما چند سالی بالاخره به دلیل نبود شورا بار و هجمه‌ی کارهای تلنبار شده در شورا و شهرداری، مردم باید برای یک مشکل ریز مراجعه می‌کردند به استان و یک سری مسائل و خواسته‌ها و مسائل عقب‌افتاده داریم. در سال اول روزانه دو تا سه جلسه در شورا داشتیم تا یک فضا و شرایط پایدار ایجاد شود تا برنامه‌های شورای ششم انجام شود.»

دانشور در بخش اصلی صحبت‌هایش مواردی را با عنوان دستاوردهای شورای ششم نام برد. او با حمایت قاطع از عملکرد شورای ششم و شهرداری گفت: «هر کس اهل فن باشد اهمیت موضوع را به حد اعلا درک خواهد کرد. اول پیگیری طرح تفصیلی شهرستان که نه سال روی زمین مانده بود. طرحی که با روال قانونی باید شش ماه تا یک ساله تصویب شود و خیلی از موارد به دلیل نبود طرح تفصیلی شهرستان شرمنده‌ی مردم شدیم که مراجعه می‌کردند. اینجا باید قاعده‌ای را به کار ببرم که همه جهادوار و در راس آن شهردار محترم این قضیه را پیگیری کردیم و در هفته‌های آتی مرحله‌ی نهایی است و حل شده است و در همین شورا مردم از برکات آن استفاده خواهند کرد. شهرک ۸۵۰ هکتاری که دوستان اشاره‌ای کردند و ثمره‌ی سه سال جنگیدن و پیگیری در راه و شهرسازی و وزارت راه و حمایت نماینده‌ی وقت آقای مهندس حسین‌زاده بوده است اما نوک پیکان شورای ششم بود. من روحیه‌ام دم از منیت زدن نیست اما این جلسه را فضای مناسب می‌بینم تا از زحمات همکاران خودم و مسئولان در این زمینه تشکر کنم. اهمیت این شهرک را آیندگان متوجه خواهند شد وقتی فرزندان ما گیر یک وجب خاک برای مسکن هستند.»

دانشور دیگر اقدامات شورا و شهرداری را اینطور تشریح کرد: « کلنگ‌زنی موزه‌ی مردم‌شناسی که قریب هفت هشت سال به در بسته خورده بود و من از شهردار مهندی حلیمی برای پیگیری و راهکار حل این موضوع تشکر می‌کنم. الحاق بیش از ۲۴۰ هکتار به محدوده‌ی خدمات شهری که در قالب طرح ملی مسکن بوده است. کددار شدن روستای محمد آباد و سلطان آباد. در حال حاضر پنج پارک محله‌ای به بهره‌برداری رسیده و سه پارک دیگر در حال اجرا است. دو تا پارک تا یک ماه آینده وارد سامانه می‌شود. بهسازی پارک‌ها از جمله پارک مصلی نیز بوده است. پنج پارک در مدت سه سال روزمه‌ی بدی نیست و بعضی دوستان لطف دارند و سیاه‌نمایی می‌کنند که این شورا نسبت به فضای سبز و پارک بی‌تفاوت است در حالی که هشت پارک در کارنامه شورای ششم داریم. پارک شهر که به دلیل محبویت و مرکزیت داشتن معادل بیش از سه پارک برای آن هزینه شده که مورد استقبال همشهریان و شهرهای اطراف است. ضمیمه‌ی بیش از ۲۰۰ قواره زمین ملی به اموال شهرداری. شورای ششم در ابتدای کار دفتر املاک شهرداری تنها سه یا چهار زمین به ما تحویل دادند. ما اموال شهرداری را به حراج نگذاشتیم و برای آیندگان یعنی شهرداری و شوراهای بعد گذاشتیم که دست‌شان باز باشد. جذب ماشین‌آلات که شامل دو دستگاه ون، یک دستگاه …، و یک دستگاه ماشین آتش‌نشانی که هفته‌های آینده به ما تحویل می‌دهند. ارتقا درجه شهرداری از هفت به هشت پس از یازده سال و انتخاب شهردار از سمت استانداری با لحاظ کردن ۲۳ مولفه به عنوان شهردار نمونه استان. افزایش بودجه از ۲۶ میلیارد به ۲۳۰ میلیارد در طی سه سال. بهسازی بلوارهای معلم، سپاه، سرداران، سعادت، شهدا اعم از تامین روشنایی، بهسازی رفوژ وسط و ایجاد پارکینگ جهت استفاده‌ی همشهریان، روکش آسفالت بلوار سرداران و سپاه و شهدا. جذب قیر رایگان سالیانه با حجم متفاوت، بهسازی پل بلوار شهدا، دیوار سیلبند خیابان شهدای کربلا، اصلاح هندسی میدان شهید برزگران، تعریض خیابان شهیدان محقق بعد از هفده سال، اتصال بلوار امام حسین با ورودی خیابان فلسطین و ورودی شهرک فرهنگیان که استارت خورده و تا پایان امسال حتما به بهره‌برداری می‌رسد.»

کاری را نیمه‌کاره رها نکردیم

دانشور در ادامه اضافه کرد: «احداث بلوار شهرک فرهنگیان که کارهای رهاشده را ما رها نکردیم و با هزینه‌ی حداقل چهار میلیارد ساختیم. گلزار شهدا که سقف و چه کف حیاط  که جزو اولویت‌ها و نیاز شهرستان شده و بحث پوشش فضای سبز و روشنایی آن در دستور کار است و گلزار شهدای پیر پنهان که هم بحث تامین مالی و هم فضایی که تا به امروز به اینجا رسانده‌ایم و نزدیک به سه میلیارد تومان هزینه شده است و چهار میلیارد در نظر گرفته‌ایم که بین دو گلزار تقسیم خواهیم کرد. همچنین پارکینگ حاشیه‌ای آن. اصلاح میدان شهید بهشتی. نصب دوربین‌های امنیتی در سه سال گذشته. ایجاد رینگ دور کلات و سنگفرش کوچه‌های پاقلعه. ایجاد طرح‌هایی در بافت قدیم از جمله دو طرح مصوب که امسال و سال آینده به آن اعتباری اختصاص داده شده است. نورپردازی دور کلات. اجرای پروژه‌ی فیبر نوری با پیگیری شورای ششم. تامین تاسیسات زیرساخت آب که متولی امر آن اداره‌ی دیگری بوده است. معابر اصلی مثلا جزو وظایف اداره‌ی برق است اما شهرداری و شورا به دلیل اهمیت آن ورود کرد. خیابان مهدیه که آسفالت شد. اصلاح شیب و کانیوا ابتدای خیابان امام رضا (ع). روکش خیابان مسجد صاحب‌الزمان. پیگیری سند زمین شهرداری کردیم که با توجه به قدمت شهرداری گراش چرا آقایان در ادوار قبلی شورا پیگیری نکردند؟ حمایت از نیروهای بومی در اداره‌ی مالیات، بهزیستی، گاز، هلال‌احمر، ورزش و جوانان، دانشگاه علوم پزشکی، کتابخانه‌ی عمومی، آپ. ممانعت از تعطیلی دانشگاه آزاد که الان هیئت امنا پای کار دارد. جاده‌ی چک‌چک و تونل بالنگستان بعد از ۱۳ سال استارت خورد. شبکه‌ی گازرسانی در شهرستان بیش از ۱۲ کیلومتر. مخزن آب دوم و سوم که گاها در قطعی آب مردم با مشکل مواجه می‌شدند. افزایش واحدهای آمبولانس اورژانس با پیگیری شورا. برق و روشنایی معابر و اصلاح نقاط حادثه‌خیز و جابه‌جایی تیرهای چراغ برق با مشارکت شورا و شهرداری و همکاری با ادارات. روکش خیابان‌های شهیدان حسن‌زاده و خیابان شهید عبداللهی. تملک زمین جنب حمام دهباشی به منظور احیا آن. تعویض میادین راهنمایی و گردشگری. تامین هزینه کتاب نقش گراش در دفاع مقدس. سنگفرش محوطه‌ی برکه کل که کار سامانه‌ی آن انجام شده است که آبروی گراش است و باید اصلاح شود. اجرای دیوار پارک بانوان که در پارک شهر جانمایی شده و قریب به ۵۰۰۰ متر به انضمام پارکینگ است. زیرسازی و آسفالت بافت فرسوده که در این دوره به طور ویژه بابت دریافت قیر رایگان برخلاف ادوار قبلی برای خود آنجا خرج شد. بهسازی و فضاسازی تپه‌ی یادمان نورالشهدا و احیا سرویس‌های بهداشتی با جذب بودجه‌ی دولتی از سردار کوشکی که قول اتمام المان برای دانشکده‌ی علوم پزشکی قول داده‌اند. اجرا و احداث بلوار سی متری و به بلوار شهیدان بهمنی به سمت تنگ حسین که مشکل ترافیکی داشت. محوطه‌سازی میدان شهید برزگران که جدا از المانی است که اجرا می‌شود و وقفه‌ی اجرای آن بابت مشکلات اداری بود. نهضت آسفالت در سال ۱۴۰۰ به مساحت ۵۰۵۰۰ متر مربع، ۱۴۰۱ به مساحت ۵۱۵۰۰ مترمربع، سال ۱۴۰۲ ۱۰۰ هزار متر مربع و سال ۱۴۰۳ تا الان ۳۰ هزار مترمربع قیرپاشی و آسفالت.» او سپس گفت به عنوان خادمان مردم در حد توان همراه با شهرداری کار کرده‌ایم و در عهدمان با مردم استوار هستیم.

مطالبات مردم

عالیان به نمایندگی از مجمع و سوالات دریافتی، سوالاتی را به صورت یک جا با موضوع راه‌ها و شریان‌های اصلی و تقویت رینگ‌های شهری مطرح کرد و گفت: «در مورد رینگ شمالی شهر گراش که الان شده رینگ شمال شرقی به دلیل وجود تاسیسات شهری و خدماتی در آن قسمت نمی‌شود گفت کمربندی است برنامه‌ی شورا و شهرداری چیست؟ سوال دوم تکمیل خیابان ساحلی و اتصال شهرک شهید عظیمی به خیابان درمانگاه و خیابان آبیاری به خیابان بسیج و در ادامه پشت مجتمع خلیج فارس. اتصال روستای امیدیه به شهر گراش که ادامه‌ی بلوار شهیدان نام‌آور است. ورودی رینگ شمال شرقی از سمت لار و اوز چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ برای کاهش طرح ترافیک خیابان امام چه اقداماتی صورت گرفته؟ یکی از نیازهای هر شهرستان طرح جامع شهرستان است که تا زمانی که شهرستان نبودیم تابع جامع شهرستان لارستان بودیم و نقشه‌ی جامع اتصال به توابع را داشتیم. این طرح را الان داریم یا نداریم؟ اداره‌ی راه و شهرسازی در خصوص راه‌های مواصلاتی و کمربندی گراش آیا به وظایف خودش عمل کرده است؟»

یکی از حضار سوال دیگری را مطرح کرد و گفت: «در جلسه‌ای که خدمت شهردار و اعضای شورا بودیم در حسینیه حضرت زینب مساله‌ی پارکینگ عمودی است که شهردار گفتند که برنامه‌هایی داریم که این پارکینگ نباشد ولی رسما ما شاهدیم که مردم به دلیل عدم وجود موانع ترافیکی پارکینگ ماشین را به صورت نود درجه است و در ضوابط خلاف است و خطراتی دارد.»

مهندس بیضایی: بازنگری طرح جامع لازم است

مهندس بیضایی در مورد کمربندی شمالی گراش پاسخ داد: «زمانی که یک شریان خارج از محدوده‌ی خدماتی شهری باشد با توجه به استانداردهایی کمربندی است و زمانی که در محدوده‌ی شهری است دیگر رینگ است مثلا رینگ ترافیکی یا رینگ محاسباتی با کاربری شهری. از شهردار خواستیم مطالعات را انجام دهند و مشاور گرفته‌اند و تفاهم‌نامه با اداره‌ی کل راه و شهرسازی برای فاز سه امضا شده که عدم وجود این مطالعات در فاز یک باعث شد این تفاهم‌نامه امضا نشود و الان شهردار با مشاور قرارداد بسته‌اند. ما دنبال این هستیم که زیرسازی آسفالت از بودجه‌ی شهرداری داشته باشیم. دغدغه‌ی اصلی شورای ششم صرفا برای کمربندی است چون هزینه‌ای که قرار است بشود به طور تقریبی هشتاد میلیارد تومان است و نمی‌توانید تمام پروژه‌های شهر را بخوابانید تا کمربندی پیش برود. منابع خوبی است و امیدواریم از طریق قانونی یا تهاتر بتوانیم تامین اعتبار کنیم. بودجه‌ی عمرانی ما ۱۵۰ میلیارد تومان است و اگر بخواهیم آن را سال آینده اجرا کنیم قطعا از ۱۵۰ میلیارد تومان بیشتر است.»

او در مورد خیابان ساحلی هم گفت: «رصد کرده‌ایم اما باید منتظر چیز دیگری باشیم به نام بازنگری طرح جامع که قابلیت اجرایی بیشتری دارد و این سمت چون مالک دارد و تا جلب نظر او زمان می‌برد و آن سمت که محدود شده و استارت خورده دلیل ان این است که قسمتی از آن در محدوده‌ی خدمات شهری نیست و این سمت هم اکثرا ملکی است و جلب رضایت آنها مهم است اما برای نقشه‌ی جامع باید منتظر بازنگری طرح جامع ماند که درخواست بودجه از اداره‌ی کل راه و شهرسازی ارسال شده است و این طرح یک طرح حاکمیتی است و ما متاسفانه نمی‌توانیم از شهر هزینه کنیم و باید بودجه دولتی باشد.»

بیضایی در بحث پارکینگ‌های خیابان امام هم گفت: «فاز پارکینگ حاشیه‌ای که خیلی ایجاد شده مثلا در نقاط شلوغ مثل میدان شهید بهشتی و مجتمع سیمرغ و بلوار سپاه و سطح شهر. فرهنگ پارکینگ هم مهم است و فضا کم داریم و از مجموعه‌ی شهرداری و مشاورانش خواستیم که نقاطی را برای پارکینگ در طرح تفضیلی پیش‌بینی کنند. راه‌های جایگزین ترافیک خیابان امام اولا که جدیدا نامه‌ای زده‌ایم که شهردار حمایت کنند. طرح جامع ترافیکی مختص کلانشهر است. طرح مهار ترافیکی مختص ماست که مشاور ترافیکی باید نظر بدهد. طرحی مثل کمربندی را نمی‌شود در یک شورا تمام کرد.»

او در مورد طرح جامع شهرستان هم گفت: «طرح جامع شهرستان متاسفانه تایید نشده. الان گراش به عنوان یک منطقه در طرح جامعه شهرستان لار تعریف شده است و در زمانی که سال ۸۸ شهرستان شدیم که از سند آمایش سرزمینی اهمیتش بیشتر است و این هم طرح حاکمیتی است و باید اداره‌ی کل راه و شهرسازی تایید کند.»

دکتر دلخوش نیز در توضیحاتی تکمیلی گفت: «مسئله‌ی رینگ شمالی در بودجه‌ی سالانه‌ی کشور آمده و از پیگیری شورا و نماینده آقای حسین‌زاده است. کد ردیف بودجه‌ای تحت عنوان جاده‌ی مواصلاتی بندرعباس، لارستان، گراش، خنج، فیروزآباد. کمربندی گراش در این مسیر با بودجه‌ی ۳۵۰ میلیارد تومانی دیده شده است. اصلاح میدان شهید برزگران و یادمان هست که روزانه چقدر تصادف و فوتی داشتیم. بعد از اصلاح تصادفات کم شده و نیازمند اصلاح بود. روکش آسفالت بلوار سرداران که از زمان احداثش روکش نشده بود و بعد از اصلاح مردم استفاده می‌کنند.»

حاج علی دیباچی از اعضای هیئت امنا گلزار پیرپنهان هزینه‌ی سه میلیاردی شورا برای این گلزار را رد کرد و گفت: «آقای دانشور فرمودند سه میلیارد تومان برای گلزار شهدای پیرپنهان هزینه کرده‌اند در حالی که یک ریال هم نه شورا و نه شهرداری پولی نداده است. دوم کوچه‌ی روبروی گلزار که بخشی از آن به پارکینگ اضافه شد. از دکتر حسین‌زاده تشکر می‌کنم که ۸۰۰ میلیون از بودجه‌ی وزارت نفت برایمان گرفتند. الان هم ما پولی نداریم و دست ما پیش مردم دراز است و بخشی هم از سوی خیرین هزینه شده.»

جعفری در موضوع فرهنگی گفت: «اختصاص بودجه‌ی پنج درصد و نحوه‌ی مصرف آن مهم است. یک سری نیازها و یک سری سلیقه‌ها برای خرج کردن است. قرار شد کمیسیون فرهنگی یا معاونتی شکل بگیرد و در راستای نیاز فرهنگی شهر بتواند بودجه را مصرف کند. بحث مشاورین و معتمدین آشنا به موضوع مطرح است تا بتوانند نیازها را بررسی کنند. در کنار کار عمرانی کار فرهنگی را هم مد نظر داشته باشید.»

دانشور: برای پیرپنهان هزینه شده و اسناد آن هم موجود است

دکتر دانشور در پاسخ به سوالات مطرح شده در بحث هزینه‌ی پیرپنهان و بلوار صیاد شیرازی و امور فرهنگی گفت: «برای اطلاع آقای دیباچی اینکه روال اداری و ساز و کار بودجه و هزینه‌کرد یک اصولی دارد. در هیئت امنایی مسجد و گلزار شهدا هزینه‌های از خیرین دریافت و هزینه می‌شود. اسناد هزینه‌ی شهرداری برای گلزار پیرپنهان موجود است و با قاطعیت می‌گویم آن مبلغ آنجا هزینه شده. شاید باید این مطلب با هیئت امنا در جریان گذاشته می‌شد. همان ۸۰۰ میلیون تومان هم اقدام شورا بود. در موضوع بعد بلوار صیاد شیرازی ملک موردنظر مانع نیست. آن سمت الان هفت نفر ادعای مالکیت دارند و نمی‌شود به زور وارد شد. ما از در تعامل وارد شدیم و رها نکردیم و دادگاهی کردن مرحله‌ی آخر است. ما از کودکستان به بعد هیچ اختیاری نداریم. بحث بعدی کمیسیون فرهنگی است که بخشی از آن را می‌پذیرم. کمیسیون فرهنگی را تشکیل دادیم اما عدم استقبال اعضا و اختلاف نظر خودشان باعث شد موثر نباشد. متولی فرهنگ اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان است اما باز هم با قاطعیت می‌گویم که اعتبارات شهرداری در حوزیه فرهنگی محدود است. بودجه‌ی فرهنگی از بودجه‌ی شهرداری است و معمولا حول و حوش ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون است. شورا خیلی بیشتر در حوزه‌ی فرهنگ ورود کرد از جمله ملزم کردن اداره‌ی فرهنگ و ارشاد در برگزاری جشن روز گراش و تخصیص اعتبار، اعزام گروه مداحان و زائران به مشهد، تجلیل از هیات مذهبی طی دو سال گذشته قبل از محرم و صفر و مناسبت‌های ملی و مذهبی در سطح شهر، خریداری آثار هنری از هنرمندان و اهدای آن به مهمانان از تهران یا شهرهای دیگر، پیگیری تامین زائرسرا در مشهد که در مراحل آخر است، حمایت از کانون فرهنگی مساجد، حمایت از گروه‌های سرود. دید ما همه‌جانبه است. گروه حامیان امر به معروف و نهی از منکر. پای ثابت شورای فرهنگ عمومی. چاپ کتاب نماز. مشارکت ویژه با نمایندگی فرهنگی علوم پزشکی و دانشگاه آزاد و اعزام دانشجوها به سفر قشم. جوایز و مسابقه و تجلیل از هنرمندان و استفاده از هنر آنها در سطح شهر…. »

خروج از نسخه موبایل