نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

چاه وعده‌ها برای مشکل آب شهرک صنعتی گراش

هفت‌برکه: مشکل دیرینه‌ی آب شهرک صنعتی هنوز که هنوز است حل نشده باقی مانده و چندین بار توسط رسانه‌های محلی به آن پرداخته شده است و این رسانه‌ها پای گلایه‌های صنعتگران نشسته و صحبت‌هایشان را انعکاس داده است، بعد از رسانه‌های محلی این بار خبرگزاری ایرنا به این موضوع پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اهالی شهرستان گراش معتقدند به دلیل مراودات و تعاملات این منطقه با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، شهرستان گراش که از شهرستان‌های جنوبی فارس به شمار می‌رود و ۳۵۸ کیلومتر تا شیراز فاصله دارد از بخش خصوصی قوی و مزایای مهمی جهت توسعه صنعتی در استان برخوردار است‌.

رنج بی‌آبی در شهرک صنعتی گراش

مطالبه فعالان اقتصادی این منطقه برای صنعتی شدن گراش، زمینه راه‌اندازی نواحی و شهرک‌های صنعتی را فراهم کرد و در طول این سال‌ها بخش‌هایی از این شهرستان به احداث نواحی صنعتی اختصاص یافت.

در حال حاضر شهرک صنعتی گراش به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت‌های صنعتی این شهرستان محسوب می‌شود؛ این شهرک سال ۱۳۷۳ در ۴۰ هکتار از منطقه اناغ تأسیس شد که ۲۳ هکتار آن صنعتی و ۱۷ هکتار دیگر شامل تأسیسات، خیابان، پیاده‌رو، فضای‌سبز و بخش خدماتی شهرک می‌شود؛ شهرک یاد شده از ظرفیت ایجاد ۱۱۷ واحد صنعتی و امکان اشتغالزایی برای ۶۰۰ نفر برخوردار است.

طبق آنچه که متولیان صنعتی استان می‌گویند تاکنون ۷۱ قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی گراش منعقد شده که از این تعداد ۱۶ واحد با اشتغال ۱۵۰ نفر در مرحله تولید قرار دارد.

اما این شهرک صنعتی پس از سال‌ها فعالیت هنوز هم از مشکلات زیرساختی قابل‌توجهی رنج می‌برد و با معضل تأمین آب پایدار رو به‌روست‌؛ مشکلی که از سال‌ها پیش در جلسات مختلف مطرح شده است.

پیگیری‌های بی‌نتیجه از گذشته تاکنون

پنجشنبه ۲۹ شهریور سال ۱۳۹۸ بود که در جلسه‌ای تحت عنوان ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فارس با مشارکت کارگروه تسهیل و رفع موانع، دغدغه سرمایه‌گذاران شهرستان گراش و مشکلات زیرساختی در این شهرستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عدم تأمین آب شرب شهرک صنعتی گراش ازجمله موارد اولویت داری بود که در این جلسه مطرح شد.

استاندار وقت فارس در این خصوص گفت: «حدود یکسال پبش در سفر به شهرستان گراش مقرر شد که آب‌های خلاف در باغشهرها قطع و آب شرب شهرک صنعتی تأمین شود اما هنوز این کار پس از گذشت یکسال انجام نشده است.»

در ادامه این جلسه مقرر شد سریعا آب شرب این مجموعه تأمین شود اما هنوز این مشکل در جای خود باقی است و همچنان در هر دیدار مقامات مسئول از استاندار و فرماندار گرفته تا امام جمعه این معضل مطرح می‌شود.

تیرماه ۱۴۰۰ هم جلسه‌ کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست فرماندار سابق گراش و با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برگزار شد و این جلسه مشکلات شهرک صنعتی مورد بررسی قرار گرفت.

فرماندار سابق گراش در این جلسه گفت: «تأمین آب شهرک صنعتی مطالبه مهم تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران است که مسئولان امر باید به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند.»

گلایه صنعتگران؛ سهم شهرک صنعتی گراش از سد سلمان چیست؟

شهرک صنعتی گراش در حالی با مشکل تأمین آب مواجه است که شهرک‌های صنعتی لار و اوز که مانند شهرک گراش در جنوب فارس واقع شده‌اند برای پیشبرد امور خود در حوزه تولید از آب سد سلمان استفاده می‌کنند.

تولیدکنندگان فعال در شهرک صنعتی گراش از این موضوع گله‌مند هستند و می گویند که چرا این فرصت برای شهرک صنعتی گراش ایجاد نمی‌شود؟

به گفته آنان راه حل نهایی مشکلات شهرک صنعتی گراش این است که آب این شهرک نیز همانند شهرک‌های صنعتی لار و اوز از خط آب سلمان تأمین شود و یا از خط انتقال آب خلیج فارس که از نزدیک گراش می‌گذرد سهمی برای این شهرک تشنه در نظر گرفته شود.

این گلایه در سفرهای مختلف مسئولان فارس به گراش نیز مطرح شده اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

استاندار کنونی فارس که در سفرهای خود به این شهرستان بر اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی این منطقه تأکید کرده، از مدیران خواسته تا با ایجاد نهضت خدمت‌رسانی از همه این ظرفیت‌های نهفته استفاده کنند.

محمدهادی ایمانیه در خصوص مشکل تأمین آب این شهرک هم اعلام کرد: «برای رفع این مشکل باید قراردادی بین صنعتگران و آبفای استان برای استفاده از پساب شبکه فاضلاب گراش منعقد شود تا از ابتدای ۱۴۰۴ به بعد، از آب‌های زیرزمینی و آب سد استفاده نشود و تنها از پساب بهره گرفته شود.»

وی در خصوص این موضوع که از چندسال قبل شهرک‌های صنعتی اوز و لار نیز از آب همین سد استفاده می‌کنند، گفت: «به همه‌ی صنایع استان اخطار داده شده که از سال ۱۴۰۴ به بعد استفاده از آب چاه و آب سد برای تولید ممنوع است.»

وقتی مشکل دوچندان می‌شود؛ از مدار خارج شدن چاه آب شهرک

با این حال مشکلات آب شهرک صنعتی همچنان به قوت قبل باقی‌ست و مطالبه‌ مهم و اصلی صنعتگران این شهرک صنعتی رفع مشکل آب است؛ مشکلی که با خارج شدن چاه آب شرب این شهرک از مدار دوچندان شده و فعالان در این شهرک را مجبور به خریداری آب از تانکر کرده است.

این چاه آب در ورودی شهرک صنعتی و کنار اتاق مخابرات قرار دارد و از عمق حدود ۳۰۰ متر بهره می‌برد، ۲۲۵ متر لوله‌گذاری شده و ۲۸۵ متر جداره دارد اما در سال‌های اخیر کیفیت و مقدار آب آن به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است.

به گفته متولیان صنعتی این چاه با هزینه ۶۰۰ میلیون تومان در چند نوبت کف‌زنی شده اما به دلیل قدمت ۲۵ ساله‌اش و به دلیل فرسودگی جداره‌اش در فاصله‌ ۹۰متری جابجا شده و ریزش کرده است.

کارشناسان معتقدند که اگر بخواهند این چاه را دوباره تعمیر کنند احتمال ریزش کلی وجود دارد؛ این در حالیست که این چاه از آب قابل‌توجهی هم بهره نمی‌برد و دیگر قابل استفاده نیست.

تدبیر جدید؛ حفر یک چاه جدید

یکی از تدابیر مسئولان مربوطه برای حل این مشکل، حفر یک چاه جدید است؛ تدبیری که توسط مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس مطرح شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس که اخیراً در جلسه‌ای با حضور صنعتگران شهرک صنعتی گراش شرکت کرده بر برنامه‌ریزی به منظور رفع مشکل تأمین آب این شهرک صنعتی با حفر چاه جدید تاکید کرده و گفته که برنامه‌ عملیاتی بمنظور رفع مشکل و تأمین پایدار آب در اولویت قرار دارد.

به گفته سید مسعود عظیمی، مراحل اخذ مجوز و حفر چاه جدید در حال انجام است و او ابراز امیدواری کرده که با تسریع در صدور مجوزها عملیات حفر چاه هر چه سریعتر انجام شود.

حفر چاه؛ تهدید یا فرصت؟

با این حال کارشناسان حوزه آب و برخی فعالان اقتصادی بر این باور هستند که باتوجه به خشک‌سالی منطقه و وضعیتی که بافت خاکی شهرک صنعتی دارد، چاه جدید هم نهایتا یک تا ۲ سال پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان در این شهرک خواهد بود و حتی کارشناسان با توجه به خشکسالی، ریسک زدن چاه جدید را بالا می‌دانند؛ لذا نیاز است که راهکار اساسی‌تر و بلندمدت‌تری برای حل این مشکل اتخاذ شود.

شهرک صنعتی گراش در حالی با معضل تأمین آب پایدار روبه رو است که متولیان صنعتی در حال پیگیری طرح توسعه آن، جهت استقرار واحدهای صنعتی و تولیدی جدید هستند و قرار است طرح توسعه ۱۶ هکتاری برای این شهرک اجرایی شود؛ رویکردی که بهتر است پیش از اجرای آن، تأمین آب پایدار و توسعه زیرساخت‌های این شهرک صنعتی محقق شود.

خروج از نسخه موبایل