نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

میراث فرهنگی سند قلعه اژدهاپیکر لار را گرفت

هفت‌برکه: میراث فرهنگی سند ثبتی قلعه لار را گرفت، اما رییس میراث فرهنگی لارستان معتقد است برای آبادانی بیشتر، قلعه بهتر است به بخش خصوصی واگذار شود.

به گزارش میلاد لارستان در جمعه ۷ مهرماه ۱۴۰۳، محمدابراهیم کیان، مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لارستان به عنوان مهمان این هفته پاسخگوی نمازگزاران بود. به همین مناسبت خبرنگار میلاد لارستان در مصاحبه اختصاصی با این مدیر سوالاتی را مطرح کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی لارستان با اظهار به اینکه دبیر ستاد بازآفرینی لارستان شهرداری است و میراث فرهنگی یکی از اعضای حاضر در آن است گفت: ما بنا به وظیفه خود هر گاه به این ستاد دعوت شدیم در آن شرکت کردیم و وظایفی که بر عهده ما بوده است انجام داده ایم.

کیان در خصوص قلعه اژدها پیکر لار بیان کرد: سند قلعه اژدها پیکر به نام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس امسال اخذ شده و در سال های گذشته دو بار در این مکان تاریخی بررسی باستان شناسی و کاوش صورت گرفته است و امسال نیز مستند نگاری آن انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: فرماندار لارستان به این قلعه توجه ویژه ای داشته و چندین بار بودجه‌هایی به این قلعه اختصاص داده است.

رییس میراث فرهنگی لارستان با اذعان به اینکه قلعه اژدها پیکر دارای وسعت زیادی است با بودجه‌های دولتی نمی‌توان در زمان اندک تعمیر و مرمت و به بهره‌برداری رساند، تصریح کرد: بهتر است این قلعه به بخش خصوصی واگذار شده تا به آبادانی این قلعه کمک شود.

این مسئول ضمن تشکر از شهرداری در بحث نورپردازی و نظافت قلعه اژدهاپیکر، خاطر نشان کرد: از مردم نیز درخواست داریم با توجه به ویژگی خاص این قلعه به نگهداری این اثر تاریخی توجه ویژه کنند تا این بنا به خوبی حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه وظیفه ماست از آثار تاریخی حفاظت کنیم زیرا گذشتگان این آثار را برای ما بجای گذاشته اند اذعان کرد: در بحث بازار قیصریه لار بودجه ای جهت مرمت آن تصویب شده و قرارداد نیز با پیمانکار بسته شده و بزودی مرمت این بازار آغاز خواهد شد.

کیان با تأکید بر اینکه با توجه به شخصی بودن حجره‌های بازار، کسبه نیز طبق قانون مشارکت کنند، عنوان کرد: از حجره‌داران ضلع جنوبی بازار قیصریه لار بدلیل هزینه‌کرد کاهگل حجره خودشان تشکر کنم.

رییس اداره میراث فرهنگی لارستان در مورد برنامه های باغ نشاط گفت: امسال بودجه خوبی جذب کردیم و سعی داریم نورپردازی های محوطه را تکمیل کنیم.

وی از اختصاص بودجه ای برای کاروانسرای بریز و بنارویه خبر داد و گفت: مصالح برای آنها تهیه شده تا با همکاری شهرداری و دهیاری بریز و بنارویه این اتفاق رخ دهد.

کیان با اشاره به کمبودهای اداره تحت امر خود افزود: ما نیازمند نیروی اداری و همچنین یگان حفاظت هستیم از طرفی در بحث خودرو اداری نیز نیازمندیم یک خودرو مجهز هستیم که در مناطق کوهستانی جهت سرکشی با مشکل روبرو نباشیم.

این مسئول با بیان اینکه در اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در واقع از سه اداره تشکیل شده ایم که هر کدام وظایف خود را بر عهده دارد، تصریح کرد: در اداره میراث فرهنگی لارستان دارای دو نیروی اداری و یک نیروی امریه هستیم که کل منطقه را تحت پوشش داریم و قطعا بنا به وسعت لارستان از لحاظ تعداد نفرات کمبود داریم.

خروج از نسخه موبایل