نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

برنامه‌های هفته ملی کودک با محوریت کتاب

هفت‌برکه: «هفته ملی کودک بهترین فرصت برای توجه دادن جامعه به حقوق کودکان و رشد آنها در عرصه‌های گوناگون است.» این را زینب کوزلی، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جلسه هماهنگی هفته ملی کودک بیان کرد؛ جلسه‌ای که از حضور مدیران ارشد شهرستان خالی مانده بود.

هفته ملی کودک از ۱۶ تا ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. در جلسه هماهنگی که امروز هفتم مهرماه در کانون پرورش فکری برگزار شد، طاهره فروزش، بخشدار مرکزی؛ دکتر محمدعلی فرجی، مدیر آموزش و پرورش؛ سجاد فتحی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ بیگلری، کارشناس امور اجتماعی فرمانداری؛ و آژیده، نماینده پایگاه فاطمه الزهرا حضور داشتند.

کوزلی، مدیر کانون پرورش فکری، در ابتدای جلسه گفت: «هفته ملی کودک عملا مهم‌ترین هفته برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کنار روز جهانی کودک در ۲۷ مهرماه است. ما این هفته را یک روز زودتر و از ۱۵ مهرماه که روز روستا و عشایر است، با همکاری پایگاه فاطمه الزهرا، در روستای زیارت شروع خواهیم کرد. بقیه روزهای هفته نیز یا میزبان مدارس خواهیم بود و یا مهمان آنها برای اجرای برنامه‌های مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی.»

مدیر کانون پیش از معرفی برنامه‌ها و طرح‌های کانون برای این هفته، رمان طنز نوجوان «گردان قاطرچی‌ها» نوشته‌ی داوود امیریان را از انتشارات کانون پرورش فکری معرفی کرد. او گفت: «محوریت برنامه‌های امسال کانون، بیشتر روی کتاب و کتابخوانی است.» و سپس به معرفی اصلی‌ترین طرح‌های کانون پرورش فکری در این زمینه پرداخت: «طرح «پرواز روی موج‌ها» مسابقه کتابخوانی برای پایه اول و دوم و سوم دبستان است که اجرا شده است و افراد برگزیده هم انتخاب شده‌اند و در این هفته، هدایایی که از طرف فرهنگسرای سینا تهیه شده است، به برندگان اعطا می‌شود.»

به گفته کوزلی، برنامه توسعه و ترویج کتابخوانی شش بخش دارد: «رویداد ملی کتاب‌بال» که در گروه سه‌نفره دختران در گراش پیگیری می‌شود؛ پویش ملی کتابخوانی با عنوان «یک کتاب مهمان ما» که شامل معرفی یک کتاب در قالب یک ویدیوی یک‌دقیقه‌ای از طرف اعضای کانون و دانش‌آموزان انجام می‌شود؛ «باشگاه کتابخوانی» که برای اعضای مراکز کانون راه‌اندازی می‌شود؛ پویش ترویجی «همه جا با کتاب» که در آن کتاب‌هایی ارسالی از مرکز در جاهای مختلف از جمله تاکسی‌ها و ادارات شلوغ برای مطالعه گذاشته می‌شود؛ و طرح «هزار پرنده کاغذی بر بام مدارس» که برای تجهیز کتابخانه‌های کلاسی در مدارس با کمک خود بچه‌هاست. این طرح‌ها باید تا هفته کتاب و کتابخوانی که از ۲۰ آبان شروع می‌شود، به نتیجه رسیده باشد.

کوزلی در ادامه گفت: «در بخش نماز نیز جشنواره‌ای در مدارس با عنوان «نور چشم» برگزار می‌شود که دانش‌آموزان باید کلیپ‌های خود را در سامانه سجاده بارگزاری کنند.»

او «طرح کانون مدرسه» را نیز اینگونه معرفی کرد: «این طرحی بین وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری است که در آن، دانش‌آموزان هر پایه باید در چهار جلسه یک مهارت را یاد بگیرند. در سال گذشته، هفت مدرسه را پوشش دادیم و قرار است امسال بین هر ۱۶ مدرسه باشد.»

به گفته کوزلی، برای روز روستا که ابتدای هفته کودک در روستای هدف کنار زیارت برگزار می‌شود، کانون برنامه‌های شاد و مفرحی را برای کودکان اجرا خواهد کرد. این برنامه‌ها با همکاری و هماهنگی پایگاه فاطمه الزهرا برگزار می‌شود و خود پایگاه نیز اردوی جهادی بهداشت و مشاوره را شامل کارگاه مادرانه، ایستگاه سلامت، ایستگاه کودکانه، آموزش امداد و طب سنتی، آموزش خیاطی دوخت چادر به صورت رایگان برگزار خواهد کرد.

دکتر فرجی، مدیر آ.پ.، در این جلسه پیشنهاد داد: «برنامه‌ها با تمرکز بر کتابخوانی در پایه‌های اول تا سوم باشد، تا شاهد تاثیرگذاری بیشتر آنها در مدارس باشیم.»

سجاد فتحی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز گفت: «خلوتی جلسه نشاندهنده میزان اهمیت کودک در دستگاه‌های اجرایی است. امیدوارم مدیران ما بیشتر از این به اهمیت کار کردن برای کودکان و نوجوانان پی ببرند.»

خروج از نسخه موبایل