نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

هم کمبود نیرو داریم و هم کمبود جا برای دانش‌آموزان

هفت‌برکه: دکتر محمدعلی فرجی، مدیر آموزش و پرورش گراش، در سی‌امین شماره از هفتاگرام، روز سه‌شنبه سوم مهرماه ۱۴۰۳، با مخاطبان در گفتگوی زنده‌ی اینستاگرامی هفت‌برکه گفتگو کرد و به سوالات آنها و هفت‌برکه پاسخ داد. این گفتگوی زنده را می‌توانید از اینجا تماشا کنید.

در ادامه، مهم‌ترین بخش‌های صحبت دکتر فرجی را خواهید خواند.

تعداد دانش‌آموز و فرهنگیان امسال

تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نامی ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر و تعداد فرهنگیان در حدود ۶۶۰ نفر همکار فرهنگی داریم.

 

بحث اتباع و گلایه والدین از حضور آنها در مدارس

در خصوص اتباع بخشنامه آمد، اما دیر آمد نسبت به سال گذشته. هفته‌ی قبل این بخشنامه به ادارات واصل شد. سقف حداکثر ۱۰ درصد برای مدارس و کلاس‌های درسی تعریف کرده‌اند و یک سری آمار در آوردیم و تقریبا سعی کردیم یک حساب و کتاب دقیق‌تری روی این مسائل داشته باشیم. سعی کرده‌ایم دغدغه‌ی همشهریان را لحاظ کنیم.

تا الان خود آمار دانش‌آموزان ایرانی به اندازه‌ای زیاد است که امکان ثبت‌نام حتی یک نفر از اتباع را نداشته‌ایم، اما سعی می‌کنیم اگر بتوانیم راه حل‌هایی را پیدا کنیم که حداقل اتباعی که پاسپورت دارند، برایشان بتوانیم شرایط اولیه ثبت‌نام در مدارس را به وجود بیاوریم. اما تا به الان متاسفانه یا خوشبختانه موفق نشده‌ایم.

آمار ۱۰ درصد که سقف گفته، اگر می‌خواستیم رعایت کنیم، شاید در خیلی از مدارس باید با اخراج بسیاری از اتباع مواجه می‌شدیم که حداقل کاری که کردیم گفتیم فعلا اینها سر جای خودشان هستند. فقط در ورودی‌ها پایه اول و چهارم ابتدایی و پایه هفتم و دهم که شاید می‌توانستیم آنجا را کمی بیشتر مدیریت کنیم، این ثبت‌نام‌ها تقریبا محقق نشده است. پایه اول را فکر نمی‌کنم بتوانیم در مدارس دولتی به آنها جا بدهیم چون واقعا جا نداریم. پایه‌ی چهارمی‌ها را پیگیر هستیم که یک برنامه برایشان بریزیم. اما آمار اینها بالا است و بضاعت ما در ثبت‌نام پایین است. این شاید بزرگ‌ترین علتی باشد که نتوانیم ثبت‌نامشان کنیم و همان آمار پارسال است.

آمار ما همان نزدیک به ۱۰ درصد پارسال و شاید چیزی پایین‌تر است و اگر می‌خواستیم سقف ۱۰ درصد را اعمال کنیم خیلی از مدارس باید اخراجی داشته باشیم که به صلاح و جالب نبود.

 

آیا اعزام اتباع به مدارس روستایی که کمتر از حدنصاب است انجام شده؟

الان با توجه به آماری که ما داریم، آنجا هم درصدشان بالا است و امسال هم نمی‌توانیم کاری بکنیم. تا این لحظه آمار پایه اولی‌ها قطع به یقین ثبت‌نام نداریم و پایه‌ی چهارم را شاید فقط برای آنها که پاسپورت دارند بتوانیم برایشان کاری بکنیم. پاسپورتی‌های جدید هم هنوز ثبت‌نام نشده‌اند. بخشنامه که برای ما می‌آید ما را موظف و ملزم برای ثبت‌نام آنها می‌کند اما با قید اینکه اگر جا داشته باشیم. ما سعی می‌کنیم تا می‌توانیم کمک همه باشیم و اینها هم به هر حال انسان هستند و باید از حداقل سواد و تحصیل برخوردار بشوند در مملکتی که لااقل برای آنها که پاسپورت دارند. اگر فضای فیزیکی مدارس ما کمی توسعه پیدا کند و تعداد مدارس بیشتری افتتاح شود و تعداد بیشتری را بتوانیم جا بدهیم هم به نفع شهرستان است که بعضی از کلاس‌ها آمار دانش‌آموزان بعضا ۳۵ نفر و بالاتر است و اگر مدارس بیشتری داشته باشیم به نوعی می‌توانیم بهتر آمار را پایین بیاوریم و کیفیت بیشتری در کلاس‌های درسی داشته باشیم.

 

 حدنصاب تعداد دانش‌آموز در کلاس

اگر استاندارد در مدارس دولتی در نظر بگیریم آمار تا بیست و چهار نفر است اما در هیچ جای این مملکت این اتفاق نخواهد افتاد. در گراش شاید به نوعی از نظر فضای آموزشی به همت خیرین آمار مدارس و فضای آموزشی خوبی داریم باز هم این عدد و رقم در مدارس ابتدایی متوسط شهر و روستا بین ۳۰ تا ۳۱ نفر در کلاس و در سطح متوسطه دوره اول تا متوسط ۳۳ تا ۳۵ نفر و در متوسطه‌ی دوم پایین‌تر است. به جز تجربی که آمار سنگین‌تری است.

 

 معیارهای پذیرش در مدارس شاهد به ویژه در مقطع ابتدایی

به طور کلی حتی برای بچه‌های ورودی پایه هفتم مدرسه شاهد هم واقعا معیارهای کمی دیگر وجود ندارد و صرفا معیارها توصیفی است و بر اساس آن فرمی که اکثر اولیا محترم در سایت دیده‌اند. یک فرم دو صفحه‌ای است که معیارهای متفاوتی دارند. مثلا جامعه‌ی هدف باشند، خانواده‌ی جانبازان، شهدا، ایثارگران امتیاز مختص خودشان را دارند و یک سری فعالیت‌های فرهنگی که دانش‌آموز دارد مانند فعالیت‌های قرآنی، ورزشی. در پایه‌ی اول هم همین است و وقتی فرمی برای ما می‌آید فرم ثابت است. فرم که ثابت باشد ردیف‌ها هم برای همه یکسان است. یک سری هم بر اساس فعالیت‌هایی که در سطح شهر دارند مانند فعالیت‌های فرهنگی یا قرآنی. اما متاسفانه یا خوشبختانه فقط آن فرم ملاک است. طبق لیست امتیاز وجود دارد و مدرک را نگاه می‌کنیم و با آن امتیاز مطابقت می‌دهیم و اگر صحت داشته باشد تیک می‌خورد و سرجمع طبق آن دانش‌آموز با کسب امتیاز لازم برای ثبت‌نام معرفی می‌شود.

 

انتقال از مدارس غیردولتی به دولتی و عدم همکاری برخی مدیران

در واقع در بحث مسائل آموزشی دولتی و غیردولتی، اگر مدارس غیردولتی به اندازه‌ای متقاضی داشته باشند که دانش‌آموزان خوبی را در خودشان جا دهند، قطع به یقین کمک‌های خیلی خوبی برای وزارت آموزش و پرورش هستند. چون هر ۳۰ نفری که در مدارس غیردولتی ثبت‌نام شوند معادل یک معلم هم در ساختار وزارت آپ محسوب می‌شود و خیلی کمک به دستگاهی مثل وزارت‌خانه است که بخواهد یک نیرو کمتر استخدام شود.

پس به نوعی حضور مدارس غیردولتی کمک دولت هم می‌تواند باشد ولی از آن طرف هم می‌تواند در مدارس غیردولتی چون گزینش و پذیرش دست خودشان است روی کیفیت کار خودشان می‌توانند بهتر کار کنند و با این کار قطعا هم اولیا رضایت خواهند داشت و هم کمک به آپ است.

اما در خصوص خروج دانش‌آموز از غیردولتی به دولتی همیشه می‌گویم کاش این اتفاق نیفتد و برعکس باشد چون ما کمبود نیروی انسانی هم در شهرستان داریم. می‌تواند حداقل در کوتاه‌مدت کمک ما باشد اما در بلندمدت اینها زیر چتر واحدی جلو بروند. ولی از این طرف بخواهیم بگوییم از غیردولتی به دولتی بیایند، ما به جهت اینکه شاید جا نداشته باشیم این مقاومت‌ها از طرف مدیر معمول می‌شود متاسفانه. شاید هم حق نداشته باشند ولی مجبورند چون جایی برایشان نمانده که ثبت‌نامی انجام شود. از لحاظ قانونی باید انجام شود و هر جا جا باشد کمک می‌کنیم. الان تمام گرفتاری‌های ما در سطح شهرستان نبود جا برای دانش‌آموزان است. وقتی آمار بالا برود، کیفیت آموزش پایین می‌آید.

 

هزینه‌های ثبت‌نام و مدارس، تعیین مبلغ خودیاری در مدارس

در خصوص تامین هزینه‌های مدارس نیاز به گفتن نیست که بخشی از آن را که شاید خیلی چشمگیر نباشد سعی می‌کنیم از دو اداره کل نوسازی و اداره کل آپ بگیریم و شاید این عدد و رقم چشمگیر نباشد و اگر این خودیاری‌ها در سطح شهرستان نبود متاسفانه خیلی از این مدارس یا باید تعطیل می‌شد یا در یک سطح بسیار نازل‌تری فعالیت می‌کردند. حتی محض اطلاع اولیا، در چند مدرسه با قطعی آب مواجه بودیم به دلیل عدم پرداخت قبض آب‌بها. اما ما به خود مدیران هم اعلام کردیم که چیزی تحت عنوان هزینه‌ی ثبت‌نام نداریم اما هر چه هست مشارکت اولیا است و این مشارکت هم یک حالت خودیاری دارد و سعی می‌کنیم به آنها بگوییم عددی را انتخاب کنید که با توجه به فشارهای اقتصادی اولیا اذیت نشوند. مدارس هم هزینه‌هایی مانند پول آب و برق و گاز دارند و حتی هزینه‌ی تحصیل و هزینه‌ی نگهداری دستگاه‌ها که هزینه‌بردار است و سرانه‌ای که پرداخت می‌شود کفاف نگهداری اینها را نمی‌دهد و مدیران هم خودشان توجیه هستند و تقریبا با اینحال با اولیا جلو می‌روند و امیدواریم بهتر شود.

خود انجمن خودیاری مبلغ را تعیین می‌کند. می‌گوییم درست است که ممکن است مخارج زیادی داشته باشید اما قرار نیست ما همه‌ی مخارج را از اولیا بگیریم. سعی می‌کنیم چیزی بینابین باشد که مدارس از یک طرف خودشان را در آن سطح کیفیت نگه دارند و از یک طرف هم خیلی هم فشاری به اولیا نیاید که بعدا با مساله‌ی ترک تحصیل مواجه نشویم.

 

نیروی انسانی و خروجی و ورودی آنها  

امسال ما ۲۱ نیروی ماده‌ی بیست و هشتی در دوره‌ی ابتدایی داشتیم که همان ماده‌ی استخدامی سازمان سنجش است؛ و ۱۱ نفر در متوسطه‌ی اول و دوم  و فقط یکی سرباز معلم که این آمار برای ما عجیب است و حداقل منتظر بودیم که تقاضاها بیشتر باشد و ما چهار سهمیه داشتیم ولی فقط یک سرباز معلم توانستیم جذب کنیم آن هم برای درس تربیت بدنی.

به نوعی آمار ورودی‌ها در فرهنگی‌ها ۸ نفر بود که بعضا سال اول مشکل داشتند و شاید بتوانند برای سال دوم ورود کنند و یا سال آینده.

در بحث خروجی‌ها افرادی که داریم شاید اولین دسته عزیزان بازنشسته باشند که شاید جای تقدیر و تشکر دارد از زحمات این عزیزان و برخی سعی می‌کنند کمک‌مان کنند و به این چرخه برمی‌گردنند. و این تعداد محدود و کم است و امسال آمارمان نسبت به چند سال قبل بالاتر بود حدودا نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ نفر بودند که بعضی از دوستان دوباره استمرار همکاری دارند.

ولی بیشترین اشکالی که در سطح کلان در دستگاه وجود دارد بحث نقل و انتقالات است که مجموعه را معمولا به چالش می‌کشد وگرنه بحث بازنشسته‌ها و مرخصی‌های بدون حقوق و مرخصی‌هایی که برای خانم‌ها تعریف می‌شود اینها هر ساله وجود دارد و یک چیز متعارف است ولی چیزی که بیشتر اذیت می‌کند بحث نقل و انتقالات است.

 

خروجی انتقال به مناطق دیگر  

هنوز چرخه باز است اما می‌شود گفت امسال هم مثل سال گذشته با توجه به قراردادی که داشتیم تا الان شاید در حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر برسد چون بعضا هنوز ممکن است نیرو جایگزین شود و اینها بروند.

ما در دو قسمت کار می‌کنیم و بیشترین آن به این صورت است که اگر همکاران بتوانند جایگزینی برای خودشان پیدا کنند این قسمت را سعی می‌کنیم بیشتر همکاری کنیم؛ و دوم بحث انتقالی‌های یک‌طرفه در قالب انتقال اضطرار یا کسانی که امتیازشان در یک حدی است که با توجه به تعدادی که ما می‌توانستیم کمک کنیم امتیازات می‌رسد و اینها یک‌طرفه منتقل می‌شوند.

سال گذشته هم مخالف نبودیم و ما تا جایی که می‌توانیم کمکم می‌کنیم چون یک همکار وقتی دغدغه‌ای ازش برداشته می‌شود، در واقع داریم یک کلاس درس و یک خانواده را نجات می‌دهیم. از طرفی دیگر هم واقعیت‌هایی مثل کمبود معلم وجود دارد و نگاه ما این است که هر دو را ببینیم. نه نگاهمان صفر است که بخواهیم ببندیم و نه بخواهیم همه را منتقل کنیم. نه در توان‌مان است همه را منتقل کنیم و نه اینکه نگذاریم کسی نرود. واقعا نیاز است کمک کنیم.

 

تشویق برای ورود به آپ و توضیح درباره‌ی مسیرهای ورود به آپ و حیطه‌ی معلمی

در حال حاضر دو ورودی داریم: ورودی دانشگاه فرهنگیان که برای افرادی است که سن‌شان زیر ۲۲ سال است و می‌توانند این دانشگاه را انتخاب کنند و ادامه تحصیل دهند و بعد از سه تا چهار سال اینها مجددا به چرخه‌ی تدریس برگردند و فعالیت کنند. امسال دوازده نفر ظرفیت داشتیم که باید پذیرفته می‌شدند اما متاسفانه همانطور که در استخدامی‌ها می‌بینیم همه‌ی ظرفیت‌ها تکمیل نمی‌شود. در بحث دانشگاه فرهنگیان هم همچین معضلی داریم.

دومین مسیر ماده‌ی ۲۸ و آزمون‌های استخدامی است که این دو سال اخیر داشته‌ایم و در قسمت دوم سن زیر ۴۰ سال می‌توانند شرکت کنند.

درخواست داریم از همشهریان که اگر می‌توانند در آزمون‌ها شرکت کنند و می‌توانند کمک بزرگی به این شهرستان بکنند. در خصوص روش‌های دیگری مثل خرید خدمات که مقطعی بود و مدتی آمد و فعلا امسال برنامه‌ای برای جذب جدید نیست و عملا یک مسیر خوب و امنی به حساب نمی‌آید.

 

اختصاص بخشی از سهمیه آزمون‌های استخدامی در آپ به روحانیون

نمی‌شود دقیق گفت چون در بحث ورود، آزمون‌هایی گرفته می‌شود مثل کنکور و بعد برای مصاحبه می‌روند با اعلام سه برابر ظرفیت. در مصاحبه اینها سنجیده می‌شود و گزینش‌شان می‌کنند. تا جایی که اطلاع داریم هم از نظر تخصصی و اعتقادی و حتی از نظر جسمی و سلامت روح و روان تست شدند. در کل این مسائل است و شاید بخشی هم این عزیزان ورود کرده باشند و امسال هم داشته‌ایم چند تا از این دوستان و قبول شده بودند. تعداد دقیق من به جزییات توجه نمی‌کنم چون این برایمان مهم است که ببینیم چند تا به ما می‌دهند و کجاها می‌توانیم استفاده کنیم. بیشتر چند تا مهم است نه اینکه چطور ورود کرده‌اند. گزینش می‌کنند و برای ما آمده و ما باید استفاده کنیم.

 

نقش خود شهرستان در استخدام و ورودی‌ها

هیچ! آزمون کاملا وزارتی و تحت نظر سازمان سنجش برگزار می‌شود و مصاحبه هم در خود استان انجام می‌شود و گزینش‌ها را با تیم‌های متنوع و زیاد انجام می‌دهند و نهایتا خروجی‌ها را تحویل ما می‌دهند.

 

بحث عمرانی و زیرساختی: گزارش از مدارسی که امسال وارد چرخه‌ی آموزشی شده است

سعی می‌کنم خیلی زحمت به عزیزان خیرین ندهم و از بودجه‎ی دولتی استفاده کنم و همین جا خبر خوشی را به همشهریان بدهم که ما توانستیم یکی از مدارس خلیلی امسال با بودجه‌ی تمام دولتی شروع به کار کنیم و مراسم کلنگ‌زنی آن احتمالا در هفته‌های آینده خواهیم داشت و اولین مدرسه‌ای بود که کامل بودجه‌ی دولتی گرفتیم.

چندین پروژه‌ی مشارکتی با خیرین بود که دولت باید تکمیل می‌کرد که امسال مدرسه بشیرآباد هم کد گرفت و کد پیمانکار مشخص شد و از مهر امسال قرار است تکمیل شود که برای این هم بودجه‌ی دولتی گرفته بودیم.

سومین مدرسه‌ای که افتتاح شد مدرسه صولت عنیبه کنار زیارت بود که آن هم به همت موسسه‌ی خیریه عنیبه گراش تکمیل شد و فقط تجهیزات آن با دولت بود که رسید و مستقر شد.

بعدی مدرسه‌ی شادوران اکبری در خیابان درمانگاه که اول مهر امسال افتتاح خواهد شد. این چند پروژه دانش‌آموز در آن مشغول به تحصیل است اما مراسم افتتاحیه آن اگر بتوانیم یکی از مسئولین رده بالای وزارتخانه را دعوت کنیم برای ما بهتر است.

مدرسه‌ی بعدی مدرسه کریمیان است که بنا به قولی که خانواده‌ی محترم کریمیان به ما داده‌اند انشالله تا پایان مهرماه قابل استفاده است چون تمام کارهای آن انجام شده و یک سری کارهای کوچک مانده.

دو مدرسه دیگر هم که شروع به کار کرده یکی مدرسه دخترانه‌ی رحمتی متوسطه‌ی یک است که امسال با دو پایه هفتم و یک پایه‌ی هشتم فعالیتش را شروع کرده و الان در مرحله‌ای هستیم که حیاط آماده‌سازی و آسفالت از طرف پیگیری کرده‌ایم و انجام می‌شود.

مدرسه‌ی بعدی علی‌ابن‌ابیطالب یا همان مدرسه‌ی عبداللهی است که این هم با سه پایه‌ی هفتم متوسطه‌ی اول پسرانه که آماده می‌شود و خیر پای کار است. ولی امسال فعلا این سه کلاس در محیط دیگری تشکیل می‌شود تا انشاالله این مدرسه هم به افتتاح برسد.

 

چرا مدارسی که تمام نیست اجازه می‌دهید دانش‌آموزان در آن درس بخوانند؟

آماری که در بخش قبل از تعداد دانش‌آموزان گفتم به طور متوسط است و قطعا این آمار در سطح شهر بالای ۳۷ نفر است. تقریبا سالی یک و نیم دانش‌آموز به هر کلاس اضافه می‌شود که امسال آنقدر تراکم زیاد بود که هر در دو مدرسه جدید هر کلاس ۳۲ تا ۳۳ نفر دانش‌آموز دارد؛ در کنار مدارس قدیمی که تا ۳۷ نفر هستند. آمار به طور متوسط بالای ۴۰ نفر است. برای همین ناگزیر بودیم زودتر این فضاها را فعال کنیم.

 

ساختمان جدید اداره آپ

ساختمان جدید اداره آپ آماده است و فقط بحث تجهیزات آن مانده که اگر خیر عزیز حمایت کند تا انجام شود، می‌توانم بگویم جزو معدود ادارات حتی در سطح کشور است که با یک کلاس بالایی طراحی و ساخته شده است. قرار است جشنواره‌ای از افتتاحات داشته باشیم و منتظریم یک نفر رده بالایی در حد وزیر یا معاون وزیر دعوت کنیم تا به شهرستان بیایند و یک جا این افتتاحات انجام شود.

 

برنامه برای ساختمان فعلی آ.پ.

از همه‌ی همشهریان عزیز پیشنهادات‌شان را بررسی می‌کنیم و موارد خوبی هم برایمان آمده که بهترین پیشنهاد را سعی می‌کنیم اجرا کنیم و استفاده‌ی بهتری از آن فضا داشته باشیم.

 

نگاه مدیریتی شما بحث توجه به نیروی انسانی در کنار ساخت و سازها. نگاه شما به خیرین چیست؟

این عزیزان به اندازه‌ای جلو هستند که ما اگر بخواهیم خودمان را به عنوان مسئول نگاه کنیم شرمنده‌ی این عزیزان هستیم. ولی در بحث ساخت و ساز یک بعد قضیه است که شاید به ظاهر بعضی از دوستان بگویند ما فضای آموزشی زیادی داریم، اما الان گراش دیگر بزرگ و وسیع شده و توسعه پیدا کرده و شهرک‌های اقماری داریم و این مدارس اگر هم در اینجاها نداشتیم از این به بعد برنامه‌ریزی کنیم ساخته شود چه با بودجه‌ی دولتی چه با بودجه خیرین عزیز. این اولین نگاه باشد و تمرکز روی مرکز شهر که ترافیک هم است نباشد. ساخت مدارس جدید در شهرک‌های اقماری اولین اقدام است.

دومین اقدام که خیلی لازم است کمک به توسعه‌ی نیروی انسانی است که پارسال اعلام کردیم ما صندوق حمایت از نخبگان راه‌اندازی کرده‌ایم با نگاه به توسعه‌ی نیروی انسانی ‌است و برخی از خیرین هم پای کار آمده‌اند و اگر حمایت کنند، می‌توانیم تعداد نخبه‌های بیشتری را حمایت کنیم و تحت نظارت قرار دهیم و در آینده شاهد حضور این عزیزان در پست و سمت‌های مختلف خصوصا کادر آپ و فرهنگیان باشیم.

 

وضعیت هنرستان‌ها: توجه به هنرستان‌ها کافی نیست؟

هنرستان‌ها مساحتی تقریبا هفت هزار مترمربع پسرانه و تقریبا با عدد کمتر از این برای دخترانه و با چهار تا هنرستان که در سطح شهر فعال است. در خصوص نیروی انسانی چالش‌هایی داریم اما به نسبت بد نیست. اما از نظر امکانات با اینکه سعی کردیم به‌روز کنیم و امسال تقریبا کمک‌های خوبی از دولت جذب کردیم و حتی از اداره‌ی کل نوسازی و توزیع هم شد ولی مدارس بسیار پرخرجی هستند. چرا که تصور کنید یک دانش‌آموز رشته‌ی مکانیک باید الان موتورها و ماشین‌ها در اختیارش باشد تا کار کند و باید امکاناتی مشابه آن داشته باشد و مخارج را می‌دانیم. سعی می‌کنیم کمک بیشتری بکنیم اما از بس مخارج این مدارس بالاست که شاید هر کمکی که از هر جایی می‌گیریم شاید گوشه‌ای را هم در این مسائل پر نکند و امیدواریم خیرین کمک کنند.

در خصوص فضای فیزیکی هم می‌دانیم کم و کوچک است و حتی امسال ناگزیر شدیم یک رشته‌ی کامل از هنرستان شهید منفرد را به آموزشگاه بانو حیدری منتقل کنیم.

از طرفی با توجه به همکاری فرمانداری و ارگان‌های زیربط ما توانستیم تقریبا نزدیک به دو هکتار زمین با نگاه به هنرستان‌ها از ورودی شهر از سمت اوز کنار فلکه‌ی بزرگ ولایت، پشت آموزشگاه فنی و حرفه‌ای، مجوز دادند و آنجا فضای آموزشی دیگری هم دیده شده. رایزنی می‌کنیم اول بودجه‌ی دولتی بگیریم اما اگر نشد نباید زمان را از دست بدهیم و باید از خیرین کمک بگیریم.

 

خیرین خانه‌ی معلم بسازند

ما در خصوص نیروی انسانی، غیربومی‌ها سهم بسزایی در آموزش شهرستان دارند و شاید بگوییم وظیفه‌ی ما نیست، اما اخلاقا این حرف درستی نمی‌تواند باشد و من به عنوان مسئول باید اینها را هم ببینم. از همشهریان هم توقع داریم منازلی که در شان این همکاران است را ما ورود کنیم و قرارداد ببندیم و ماهیانه آن مبلغی که باید به حساب‌شان ریخته شود، بریزیم. و اگر باز خیرین نگاه‌شان به ساخت و ساز باشد ما اگر ساخت خانه‌ی معلم را در دستور کار قرار دهیم حتما یک سرمایه‌گذاری خوبی در بحث کیفیت‌بخشی به کار انجام داده‌ایم.

 

تامین کتاب هنرستان‌ها

در خصوص کتاب هنرستان‌ها، تا الان هر کتابی که به گراش ارسال شده واصل شده و توزیع کرده‌ایم و هنوز بخشی از آن مانده. کتاب‌های هنرستانی عمدتا حالت پودمانی دارد و ساختار هنرستان‌ها با اینکه جزو متوسطه‌ی دوم به حساب می‌آیند اما ساختار متفاوتی دارند و برای همین حتی توزیع کتاب و ثبت‌نام و کلاس‌های درسی و آمار کلاس درسی اینها با آمار معمول کلاس‌های درسی متوسطه‌ی دو تفاوت دارد. اینها خاص‌تر هستند و ما سعی می‌کنیم خاص‌تر ببینیم. پیگیر هستیم و به محض صدور حواله‌ها به اطلاع مدیران می‌رسانیم.

در بحث توزیع کتب شخصی در این پست قرار گرفته که شاید تجربه‌ی چند ده ساله در این مساله دارد. هم خودش قبلا با این مقوله آشنا بوده و خیال‌مان راحت است مشکلات‌مان کمتر از سنوات گذشته باشد.

 

چرا اداره از کارمند خالی شده و فکر نمی‌کنید امسال خروج افراد از اداره زیاد بوده؟

زیاد نبوده اما زیاد به چشم می‌آید. ما بحث کمبود نیروی انسانی داشتیم و تمام دعواهای ما در این مساله است. امسال اولویت اول ما کلاس درس بود. دو سال قبل هم همین برنامه بود و وقتی می‌بینم کلاس درسم خالی است می‌گویم درست است شاید اداره به ظاهر دارد خالی می‌شود، ولی کلاس را به مرور زمان پر کنیم. بعدا در تکمیل ظرفیت، نیرو برای ما گذاشته‌اند و جای اینها را پر می‌کنیم.

در بحث آ.پ. پست‌ها اداری است اما نیروها اداری نیست؛ یعنی همکار من مخیر است چند صباحی در اداره بماند و بعد سر کلاس خودش برود. برای همین یک مجموعه‌ی شناوری داریم و زیاد سختگیری نمی‌کنیم و اما نیروها همیشه استفاده می‌شوند، چه در اداره و چه در خط مقدم در سر کلاس‌ها.

 

کمک به مدارس روستا نسبت به مدارس شهر کمتر است؟

این حرف نمی‌تواندخیلی صحت داشته باشد چون من هیچ وقت نگاهم این نبوده که بخواهم یک جا را بیشتر ببینم و یک جا را کمتر. روستاها هم بچه‌های ما هستند و فرقی نمی‌کند و حتی در بحث سرانه‌ها وقتی توزیع می‌کنیم، اگر بخواهم واقعا سرانه‌ی واقعی را به آنها بدهیم شاید عدد خیلی پایینی باشد، اما من می‌آیم از سرانه‌های شهر کم می‌کنم، ولی روستاها را مساعدت می‌کنیم. دقیقا جذب ما پارسال بالغ بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون بوده و خیرین شهرستان کمک کردند. یکی هم در سطح شهر توزیع نشد و همه‌اش در روستاها و همانجا که قول داده بودیم صرف شد.

 

شما الان ۳۰ سال خدمت‌تان تمام شده و شنیده‌ایم که از رساله‌ی دکترایتان هم دفاع کرده‌اید و به پایان رسانده‌اید. خودتان در ادامه چکار می‌کنید؟

در مجموعه‌ی آ.پ. سن بازنشستگی یک عدد است چرا که بسیاری از همکاران ما یا استمرار زده‌اند یا بعد از بازنشستگی دوباره دعوت به همکاری شده‌اند. به ما مجوز داده‌اند و نیاز هم داشتیم.

بنده هم درست است که بازنشسته شده‌ام اما تا زمانی که به ثباتی در این قضیه برسیم در خدمت هستم. ما نیروی دولت هستیم هر وقت گفتند بروید و بازنشسته هستید، می‌رویم؛ و تا زمانی که هستیم مثل روز اول سفت و سخت پای کار هستیم.

 

صحبت پایانی

با شروع مهر، از والدین درخواست می‌کنیم که سبک زندگی‌ها به صورتی باشد که بچه‌ها زود بخوابند و صبحانه حداقل طوری باشد که چند لقمه خورده باشند و گرسنه به مدرسه نیایند چون خیلی روی کیفیت کارشان اثر می‌گذارد. مورد بعدی اینکه پیگیر اخلاق و درس و منش دانش‌آموزانشان در مدارس باشند تا ارتباط خوبی با اولیا داشته باشیم.

از خیرین درخواست می‌کنیم که در مورد دانش‌آموزان بی‌بضاعت هم به ما کمک کنند. ما می‌توانیم تعداد این دانش‌آموزان را در مدارس مختلف در اختیار خیرین قرار دهیم تا با حفظ کرامت دانش‌آموزان، کمک‌ها را از طریق مدیران مدارس به دانش‌آموزان برسانند.

 

خروج از نسخه موبایل