نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

برق رفت، موبایل رفت، سه کودک اهل چغان غرق شدند

هفت‌برکه: قطعیِ خطوط همراه اول به خاطر قطعی برق در روستای چَغان از توابع جویم باعث شد سه کودک در سد خاکی روستا جان خود را از دست بدهند.

در عصر تابستانی یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ پنج کودک روستای چغان از توابع شهر جویم برای سرگرمی و شنا به سد خاکی روستا که در ۶۰۰ تا ۷۰۰ متری روستا قرار دارد می‌روند. سه کودک از پنج کودک برای شنا وارد سد می‌شوند و هر سه جان خود را از دست می‌دهند. ‌احمد و یحیی از یک خانواده، و امیرمحمد از خانواده‌ای دیگر، سه کودک غرق‌شده هستند. اما قضیه‌ای که این واقعه را دردناک‌تر می‌کند این است که اگر خطوط همراه اول در این روستا به خاطر خاموشی برق، قطع نبود، می‌شد این کودکان را نجات داد. قطعی برق و تلفن همراه باعث شد خبر کردن اهالی و نیروهای امداد زمان زیادی ببرد و فرصت احیای کودکان از دست برود.

روایت دهیار روستا از حادثه

خبرنگار هفت‌برکه به سراغ منوچهر طاهری، دهیار این روستا، رفت تا واقعه را از زبان او بشنود. طاهری تعریف کرد: «بعد آن که سه کودک برای شنا کردن وارد سد می‌شوند، غرق می‌شوند و کودک چهارم که می‌خواسته وارد سد بشود و آنها را نجات بدهد، کودک پنجم مانع می‌شود و به او می‌گوید که ممکن است تو هم غرق بشوی و نمی‌گذارد وارد سد بشود. یکی از آنها تلاش می‌کند که با روستا تماسی داشته باشد ولی عدم آنتن‌دهی مانع می‌شود و مجبور می‌شود که با سرعت خودش را به روستا برساند و اهالی را خبر کند. بعد از آن چند جوان روستا که شنا بلد بودند به سراغ سه کودک می‌روند و بعد از تماس با اورژانس ۱۱۵ و گذشت زمان ۲۰ دقیقه، حوالی  ساعت ۱۸ که اورژانس می‌رسد، متاسفانه سه کودک جان خود را از دست داده بودند.»

‌به‌گفته‌ی طاهری، دهیار این روستا، در روستای چغان فقط یک دکل همراه اول است و خبری از دکل‌های ایرانسل و رایتل نیست. در بررسی‌های بعدی هم مشخص شده است که دکل همراه اول باتری نداشته است. هنگام خبر کردن کودک‌ها برای نجات این سه کودک غرق شده در سد، موقع خاموشی برق روستا بوده و خطوط تلفن همراه اول در دسترس نبوده است. کودک مجبور می‌شود برای خبر کردن مردم و اهالی روستا مسیر سد تا روستا را بدود و همین باعث شده مدت زمان زیادی بگذرد تا کسی به داد این سه کودک برسد.

‌طاهری گفت: «اگر تلفن همراه آنتن داشت، شاید از لحظه‌ی تماس تا رسیدن مردم و جوانان روستا که شنا بلد هستند و دوره‌های کمک‌های اولیه را شرکت کرده‌اند، برای نجات سه کودک ۵ دقیقه هم بیشتر طول نکشد و احتمال احیای این سه کودک نود درصد بود. اما تا یکی از کودک‌ها خودش را به روستا می‌رساند، ۲۰ دقیقه زمان می‌گذرد. اگر آنتن تلفن بود خیلی سریعتر می‌توانستند برسند و سه کودک نجات یافته بودند.»

طاهری توضیحاتی نیز در مورد این سدخاکی می‌دهد: «این سد در تابستان که باران می‌آید و آب در آن جمع می‌شود، مردم روستا برای شنا کردن و تفریح به سراغ آن می‌روند. اما متاسفانه این پنج کودک به سراغ قسمت عمیق سد رفته بودند و کسی از خانواده‌شان و بزرگتری همراه آنها نبوده است.»

او حصارکشی سد برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی را هم هزینه‌بر می‌داند: ‌«سد حدود دو هکتار است و امکان حصارکشی برای آن وجود ندارد چون هم هزینه‌ها بالا است و هم اینکه کودکان برای دسترسی به سد یک راهی را پیدا می‌کنند.»

شاهدان حادثه

ط‌اهری اضافه می‌کند: «چون دو کودک شاهد‌های اصلی این واقعه هستند، شاید نتوانند کامل توضیح دهند و واقعیت پشت این واقعه چیز دیگری باشد. همه‌ی اینها حالت ابهام دارد و دقیق نمی‌شود گفت. من خودم چند روایت متفاوت شنیدم.»

‌به نقل از خورشید لارستان، این واقعه شاهدی دیگری هم دارد: زنی از اهالی روستا که موفق به تماس تلفنی نشده و بعد از گذشت بیست دقیقه، افراد در محل حادثه حاضر شده‌اند. این تاخیر ۲۰ دقیقه‌ای باعث شده هر سه کودک به کُما بروند و کمی بعد نیز جان خود را از دست بدهند.

آیا تغییر مدیر کل مخابرات فارس به این حادثه مرتبط است؟

‌‌شرکت مخابرات ایران روز ۲۱ شهریور از برکناری فرشید ایزدی از سمت مدیر کلی مخابرات استان فارس خبر داد. اما در خبر مشخص نیست که آیا برکنار شدن او ارتباطی به این حادثه تلخ دارد یا نه؟ در خبر آمده که از زحمات ایزدی تجلیل شده است (لینک خبر).

ا‌ما طاهری، دهیار چغان، اعتقاد دارد این برکناری به این موضوع مرتبط است: «برکناری مدیر کل مخابرات به احتمال زیاد به این موضوع و حادثه ربط دارد، چون بعد از اینکه خبر این حادثه به مرکز رسید از وزیر دستور می‌رسد که از استان این کار را پیگیری و بررسی کنند و تعدادی از استان به روستا آمدند و وضعیت آنتن را بررسی کردند و فهمیدند که دکل باتری ندارد. یک شرکت بزرگ به خاطر چهار باتری باعث شده که جان سه کودک از دست برود!»

طاهری ادامه می‌دهد: ‌«این موضوع  سراسری است و چند هزار دکل در کشور هستند که باتری ندارند. باید یک بودجه‌ای اختصاص داده بشود که وقتی باتری دکلی خراب شد سریع درست بشود، چون مسئله‌ی مرگ و زندگی است. در بررسی‌هایی که از سمت استان به روستا آمدند، قول دکل جدید هم به ما دادند، ولی کاش این کار زودتر انجام شده بود.»

به نقل از چغان نیوز، فرماندار شهرستان جویم نیز در این خصوص گفته است: «بارها به مدیر کل مخابرات استان هشدار داده بودم که با توجه به قطعی‌های برق در منطقه، باتری‌های دکل‌های مخابراتی منطقه نیاز به تعویض دارند. این تعویض ضروری است تا در مواقع اضطراری، ارتباطات تلفنی قطع نشود. اما متاسفانه، بی‌توجهی و سهل‌انگاری در این زمینه ادامه داشت.»

خروج از نسخه موبایل