نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

اگر حمایت نباشد، سوگواره تداوم نخواهد داشت

هفت‌برکه: دوازدهمین سوگواره عکس و فیلم عاشورایی گراش، یکی از دیرپاترین سوگواره‌های عاشورایی در کشور، با اعلام عکاسان برگزیده شهرستانی و منطقه‌ای به ایستگاه آخر رسید. مسلم پورشمسی و هادی افشار جوایز اول بخش استان و شهرستان را کسب کردند. سهیلا نوروزپور، حسنا خواجی و فاطمه ابراهیمی دیگر برندگان بخش شهرستان بودند.

امید به برگزاری سیزدهمین دوره

به گزارش هفت‌برکه، در سخنرانی خوش‌آمدگویی سجاد فتحی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، گلایه‌ای آشکار و هشداری پنهان وجود داشت. فتحی با گفتن خداقوت به مجید افشار، دبیر سوگواره و اعضای انجمن فیلم و عکس گراش و همچنین داوران و حامیان این دوره از سوگواره گفت: «من خوشوقتم که اینجا در خدمت شما هستم، اما غریبانه به این خوشوقتی نگاه می‌کنم. وقتی که جشنواره فیلم کوتاه کل با آن همه اسم و رسمش در عدد سیزده متوقف شد، آیا این سوگواره هم به این سرنوشت دچار می‌شود؟»

اشاره‌ی فتحی به مشکلات برگزاری سوگواره و عدم حمایت‌ها بود که برای تیم اجرایی در این دوره آزاردهنده‌تر از قبل شده بود. فتحی گفت: «هنرمند ما باید برای اجرا تئاتر، که اتفاقا در موضوع دفاع مقدس هم هست، طلاهایش را بفروشد؛ یا آن یکی هنرمند باید برای ساخت فیلمش در مورد یک موضوع مذهبی از جیب هزینه کند، یا برگزارکنندگان این سوگواره مجبورند از جیب هزینه کنند. این در حالی است که در این ایام صدها دیگ غذا پخته می‌شود ولی کسی به فکر غذای روح جامعه نیست. من از حامیان این دوره هم تشکر می‌کنم و امیدوارم سال آینده هم این سوگواره به قوت باقی باشد.»

یک مستند و دو فیلم کوتاه در بخش فیلم

برنامه‌ی اصلی اختتامیه با پخش فیلم‌های راه یافته به بخش فیلم سوگواره شروع شد. ابتدا مستند بیست دقیقه‌ای امین حیدری با نام «سنتی گراشی» پخش شد. این فیلم پیش از این در گراش و لار رونمایی شده بود. سپس نوبت به دو فیلم کوتاه داستانی از فاطمه ابراهیمی رسید: «گوشواره» و «نذر» هر دو با محوریت کودکان در عزاداری‌های ماه محرم و صفر. در پایان مراسم اختتامیه، از این دو کارگردان با اهدای لوح تقدیر شد.

تقدیر از حامیان سوگواره

در اولین بخش تقدیر، فرزاد رجاییان، مجری برنامه اختتامیه، از احمد نبی‌زاده، مهدی آینه‌افروز، حاج احمد تاجبخش، علی‌اکبر فتحی و مجید افشار دعوت کرد که برای تقدیر از حامیان سوگواره دوازدهم به روی سن بیایند. در این بخش از سجاد فتحی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش؛ علی بیضایی، نماینده شورای اسلامی شهر گراش؛ مهدی وفایی‌فرد، نماینده موسسه فرهنگی هنری پندری؛ محمد خواجه‌پور، نماینده موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش؛ عبدالرضا افشار، مدیر موسسه خیریه شباب‌البرکه؛ عزیز نوبهار، مدیر بنیاد فرهنگی نوبهار؛ و جواد آب‌افکن، یسنا یزدان‌پناه و مسلم پورشمسی، هنرمندان حامی این سوگواره با اهدای تندیس سوگواره تقدیر شد.

اجرای روایت عاشورایی از بنی‌اسدی و شکوهی

بخش بعدی برنامه اختتامیه، روایت‌خوانی مجتبی بنی‌اسدی، نویسنده گراشی و رییس انجمن داستان، با همراهی حاج نجات شکوهی، از پیرغلامان و نوحه‌خوانان گراش، بود. بنی‌اسدی موفق شده بود دو ‌‌خرده‌فرهنگ شهر گراش را در قالب روایت «عیش در عزای عاشورا» به تصویر بکشد. نوای شکوهی که به بخش «رود من ای رود من ای رود رود» رسید، برنامه اختتامیه هم به یکی از فرازهایش رسیده بود.

پس از این، کلیپی از دوازهمین سوگواره ساخته‌ی حسین وفایی‌فرد پخش شد.

اعلام برندگان بخش شهرستانی

پیش از آخرین بخش اختتامیه، بیانیه هیات داوران را رجاییان قرائت کرد. مهدی ناظری، اسحاق آقایی و سیدعلی دُرمیانی در این بیانیه، ضمن سپاس از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان، ۸ عکس را حایز رتبه و تقدیر شناخته بودند. داوران این دوره از سوگواره نیز انتظار حمایت دستگاه‌های زیربط از این سوگواره داشتند تا سوگواره بیش از این بدرخشد.

سپس نوبت به اعلام برگزیدگان و اهدای جایزه‌ها رسید. جایزه‌های نقدی این دوره از سوگواره از سوی موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه تهیه شده بود.

برای تقدیر از برگزیدگان، ناصر دلخوش، علی بیضایی، عزیز نوبهار، عبدالرضا افشار و محمد خواجه‌پور در نوبت اول به روی سن رفتند.

نام برنده‌ی مقام سوم شهرستان را عزیز نوبهار از داخل پاکت نامه در آورد: حسنا خواجی. او لوح تقدیر، تندیس سوگواره و مبلغ یک میلیون تومان دریافت کرد.

برنده مقام دوم شهرستانی را محمد خواجه‌پور معرفی کرد. سهیلا نوروزپور، از همکاران رسانه هفت‌برکه، لوح تقدیر و تندیس و مبلغ دو میلیون تومان دریافت کرد.

نام مقام اول شهرستانی را نیز عبدالرضا افشار از پاکت در آورد: هادی افشار، دیگر همکار رسانه هفت‌برکه، که دریافت‌کننده‌ی لوح تقدیر و تندیس و مبلغ سه میلیون تومان بود.

سپس از مهدی وفایی‌فرد درخواست شد که عکس برگزیده بازدیدکنندگان را معرفی کند. بازدیدکنندگان از نمایشگاه سوگواره، به عکس فاطمه ابراهیمی رای داده بودند. او لوح تقدیر و ۵۰۰ هزار تومان هدیه گرفت.

پس از اضافه شدن علی‌اکبر فتحی، رییس شورای هیئات مذهبی، به جمع تقدیرکنندگان، نوبت به تقدیر از شرکت‌کنندگان در بخش فیلم رسید. از نگاه داوران، دو شخص که آثارشان را برای سوگواره فرستاده بودند، شایسته تقدیر شناخته شدند:  امین حیدری و فاطمه ابراهیمی. فیلم‌های این کارگردانان در ابتدای سوگواره به نمایش در آمده بود.

اعلام برندگان بخش استانی

آخرین بخش اختتامیه نیز معرفی برگزیدگان بخش استانی سوگواره بود. یسنا یزدان‌پناه به روی سن آمد تا اسم دو برنده‌ی سوم مشترک را در این بخش اعلام کند: لوح تقدیر و تندیس و یک میلیون تومان جایزه به سعید اسماعیل‌زاده و مهدی ابراری از لارستان رسید.

برنده‌ی مقام دوم استانی را نیز سجاد فتحی معرفی کرد: حسین خسروی از شیراز، برنده‌ی لوح تقدیر و تندیس و سه میلیون تومان جایزه شد.

برای معرفی مقام اول بخش استانی، جواد آب‌افکن به روی سن آمد. او اعلام کرد لوح تقدیر و تندیس و ۵ میلیون تومان جایزه به مسلم پورشمسی می‌رسد.

مسلم پورشمسی نیز به رسم سال‌های گذشته، در سخنرانی کوتاهی، از چند هنرمند با اهدای کارت هدیه تقدیر کرد. او گفت: «ما هر چه جایزه بگیریم برمی‌گردد به خود هنرمندان.» حسنا خواجی، کوچکترین عکاس شرکت‌کننده در سوگواره؛ مهدی پورشمسی به نمایندگی از گروه فرهنگی رسانه‌ای حنین که در آماده‌سازی سوگواره هم نقش داشتند؛ و فاطمه ابراهیمی، همسر مسلم و مسئول گروه فرهنگی هنری پاییز سه فردی بودند که پورشمسی از آنها تقدیر کرد.

عکس یادگاری هنرمندان و برگزارکنندگان آخرین بخش اختتامیه دوازدهمین دوره سوگواره بود. سوگواره‌ای که اکنون در ایستگاه خوف و رجا قرار دارد: ترس از تعطیلی آن در این دوره دوازدهم، و امیدواری به تداوم یکی از باسابقه‌ترین سوگواره‌های عاشورایی در کشور.

خروج از نسخه موبایل