نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

هم‌آوایی شیعه و سنی در عزاداری ۲۸ صفر فاریاب

هفت‌برکه: هرساله در ۲۸ صفر، سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص)، آیین‌ها و مراسم‌های بسیاری برگزار می‌شود. روستای فاریاب از توابع شهرستان بستک در استان هرمزگان هم هرساله میزبان یکی از این آیین‌ها است که با تلاش و مشارکت آدم‌هایی از شهرهای مختلف، سنی و شیعه، تا به امروز زنده نگه داشته شده است و مرکز ثقل آن، عرض ارادت به پیامبر مهربانی و خدمت به دوستداران او است؛ نسیمی که همچنان بر بادبان‌های این کشتی می‌وزد و در سرد و گرم روزگار آن را به پیش می‌برد.

28 safar faryab 21

 حیات مراسم ۲۸ صفر در پستی و بلندی‌های روزگار

محمد روئین‌تن مسئول هیئت عاشقان ثارالله روستای فاریاب بستک است. او حلقه‌ی اتصال گراشی‌های فعال در این مراسم، از خیرین گرفته تا خدمت‌گزاران و افراد فعال گراشی، است که هر یک به نوعی برای خدمت خود را در آن روز به این مراسم می‌رسانند.

روئین‌تن با مرور تاریخچه‌ی کوتاه این مراسم، نشان می‌دهد چطور این مراسم با پستی و بلندی‌های روزگار همچنان به حیاتش ادامه می‌دهد و طوفان حوادث و امواج نتوانسته آن را غرق کند: «مراسمی که برای ۲۸ صفر در روستای فاریاب برگزار می‌شود، از سال‌ها قبل گراشی‌ها شروع کرده‌اند و حتی حسینیه و مسجد را هم خود گراشی‌ها ساخته‌اند، مخصوصا مرحوم قدرت عالی‌زاده. بعد از فوت ایشان و در دوران کرونا، این مراسم‌ها چند سالی متوقف شد ولی گراشی‌ها همیشه نقش پررنگی در این مراسم‌ها داشته و دارند. تا اینکه یک دورهمی با دوستان باعث شد دوباره تصمیم برای احیای آیین عزاداری ۲۸ صفر گرفته شود و چون قدیمی و در بین مردم شناسنامه‌دار است باید آن را زنده نگه داشت. الان مدت ۴ سال است که همه‌ی کارهای مراسم را خودمان انجام می‌دهیم. از یک ماه قبل از مراسم هم تبلیغات آن و تلاش برای جلب کمک خیرین شروع می‌شود.»

روئین‌تن امیدوار است این مراسم هر ساله بهتر از سال‌های قبل باشد و ادامه می‌دهد: «در ۴ سال گذشته خیلی از نواقص کار برطرف شده و بسیاری از آیین‌های و مناسکی را که فکر می‌کنیم درست است تقویت کرده‌ایم و سال به سال بهتر و استقبال از آن راضی‌کننده است. از تقریبا بیست روز قبل از مراسم تماس‌ها از فاریاب، امام جماعت آن و حتی برخی از مردم بستک شروع می‌شود. گروه طباخی ما در موکب ۴۶۷ در مسیر کربلا فعالیت دارد و عبدالمطلب زارعی و گروه او زحمت طباخی را قبول می‌کنند و همه آماده خدمت به مردم هستند.»

تفاوت مراسم امسال با سال‌های گذشته توجه به کارهای اساسی بوده است و همین مساله یعنی اراده برای ادامه‌ی این مراسم در فاریاب کوچک جدی است. او می‌گوید: «امسال شروع به تعمیر حسینیه کردیم تا یک کار اساسی انجام دهیم، تعمیر سیستم گرمایش و سرمایش و تمرکز ما روی همین مسئله بوده است.»

شیعه و سنی در کنار هم

احساس تعلق داشتن به این گونه مراسم‌ها نیرویی است که هرساله افراد علاقه‌مند را به اینجا بر می‌گرداند و حالا دایره‌ی مشارکت در آن فراتر از خود فاریاب است و از شهرهای دور و نزدیک دیگر هم هواداران بسیاری دارد. روئین‌تن می‌گوید: «امسال طبق سال‌های گذشته مراسم برگزار شد. ۶ دیگ برنج و خورشت پخت شد که زحمت آن با موکب ۴۶۷ بود و یکی از کارهای خوبی که انجام دادیم این بود که سعی کردیم به هر یک از دوستان مسئولیتی بدهیم تا از توانمندی‌های آنها استفاده کنیم و حالا خودشان هر سال تقاضا دارند به آنها کاری سپرده شود. یکی از اهداف ما این است که جوانان فاریاب هم در این کارها مشارکت داشته باشند و حالا خودشان در بخش‌های مختلف از شربت‌گردانی تا زدن بنر و شستشوی قبل و بعد از مراسم مشارکت دارند و سال به سال این علاقه‌مندی بیشتر می‌شود تا جایی که بعضی از افرادی که در کیش و قشم کار می‌کنند سعی می‌کنند خود را به این مراسم برسانند.»

روستای کوچک فاریاب جمعیت زیادی ندارد اما عشق و ارادت اهالی آن به پیامبر اکرم و خدمت به دوستداران او وسیع و خودجوش است. شیعه و سنی هر یک سینی چای، شربت و غذایی را دست به دست و خدمتی می‌کنند تا چرخ این مراسم از حرکت نایستد. روئین‌تن می‌گوید: «کل جمعیت فاریاب نزدیک دو هزار نفر است که اکثریت اهل سنت و اقلیت شیعه هستند و البته در این مراسم هر دو مذهب شرکت می‌کنند و در مراسم محرم هم از هر دو مذهب حضور دارند.»

سایه‌ی سخاوت خیرین

سخاوت و تعهد خیرین به این مراسم‌ها پشتوانه‌ی برگزاری هر ساله‌ی آن در کنار حضور افراد علاقه‌مند و عزاداران است و روئین‌تن از یکی از آنها که در مراسم ۲۸ صفر روستای فاریاب نقش دارد نام می‌برد: «یکی از کسانی که هر ساله حضور داشت و کمک خیرخواهانه‌ی او همیشه گوشه‌ای از مراسم را چرخانده است، حاج عبدالله جدی است. او هر ساله پیگیر است و از نظر مالی کمک می‌کند. قدیمی‌ها هم حضوری و غیرحضوری کمک می‌کنند.»

مراسم ۲۸ صفر روستای کوچک فاریاب در دل کوه‌ها و مجاور گرمای چشمه‌ها پرحرارت به پیش می‌رود.

خروج از نسخه موبایل