نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

اوقاف پارک خیابان درمانگاه را پس گرفت

هفت‌برکه – نوریه بلبل: اوقاف با دریافت سند بوستان محله‌ای خیابان درمانگاه آن را از شهرداری پس گرفت. اسباب‌بازی‌های این بوستان به پارک مصلی منتقل شد و رییس شورای شهر می‌گوید که دو محل دیگر را برای ساخت پارک در خیابان درمانگاه در نظر دارند.

‌اگر در روزهای اخیر گذرتان به خیابان درمانگاه افتاده باشد می‌بینید که وسایل‌ بازی پارک کوچکی که در انتهای آن قرار داشت جمع شده و عملیات ساخت و ساز در آن مکان انجام می‌شود. هفت‌برکه بعد از پیگیری‌های مکرر از شهرداری و شورا این موضوع را کمی برایتان از زبان رئیس شورا شرح می‌دهد و شفاف‌سازی می‌کند.
‌‌
بعد از پیگیری و شنیدن صحبت‌های علیرضا دانشور رئیس شورای اسلامی شهر گراش معلوم می‌شود که زمین پارک متعلق به اداره‌ی اوقاف است و شهرداری ۱۵ یا ۱۶ سال قبل با اجازه‌ی این اداره وسایل بازی در آن قرار می‌دهد و از یک زمین متروکه و بی‌استفاده به پارکی کوچک برای بازی بچه‌های آن محله تبدیل می‌شود.

به گفته‌ی علیرضا دانشور رئیس شورای اسلامی شهر گراش؛ تقریبا بیش از یک سال است که اداره‌ی اوقاف با نامه‌نگاری‌های متعدد درخواست تخلیه‌ی این پارک و مکان را دارد و در نهایت با تشکیل جلسات مختلفی که بین این دو نهاد برگزار می‌شود، تصمیم بر این می‌شود که شهرداری این مکان را تخلیه کند و وسایل این پارک به جایی دیگر از شهر (پارک مصلی) انتقال داده شود و زمین به مالک حقیقی خود یعنی اداره‌‌ی اوقاف برگردد.

دانشور : مقاومت کردیم ولی فایده‌ای نداشت

علیرضا دانشور می‌گوید: «ما در شهرداری و شورا بیش از یک سال ممانعت و مقاومت کردیم دلیل‌مان هم این بود که الان اینجا از نظر وجه اجتماعی تثبیت شده و پارک است و خیلی از دلایل دیگر و این موضوع چیزی نیست که یک شبه رخ بدهد.»

اما سند این محل به نام اوقاف صادر شده است. دانشور گفت: «اداره اوقاف سند تک برگ مالکیت دارد و نه شهرداری و نه افراد حقیقی و حقوقی دیگر نمی‌تواند ادعای مالکیت آن را بکند و اوقاف چون تا الان کار عام‌المنفعه در آن انجام می‌شده و فضای پارکی بوده گفته که اشکالی ندارد و ولی الان می‌گوید من خودم لازم دارم و تخلیه کنید.»

پیگیری‌های شهرداری و شورا و جلسات با اداره‌ی اوقاف به جایی نمی‌رسد و در نهایت شهرداری موظف می‌شود که آن مکان را تخلیه کند. دانشور: «اوقاف فشار مضاعف‌تری به مراجع نظارتی و رده‌ی بالا در حد استان انجام داده بود و آن مراجع به ما گفتند که این‌ها سند تک برگ و مالکیت دارند و چرا شما با آنها همکاری نمی‌کنید؟ که ما در جواب گفتیم به دلایل اجتماعی و اینکه در این مکان کار عام‌المنفعه انجام می‌شود به آنها توضیحاتی ارائه دادیم.»

‌‌‌شورا و شهرداری برای حفظ پارک در آنجا به اداره‌ی اوقاف پیشنهاد تهاتر زمین هم می‌دهد، ولی اداره‌ی اوقاف آن را رد می‌کند. “تهاتر زمین یا ملک به معنای معاوضه یک ملک یا زمین با ملک و زمین دیگر است.”

تعریض خیابان ضروری‌تر از پارک است

‌شهرداری و شورا معتقدند این مکان درست است که در نظر مردم پارک جا افتاده است اما از نظر فنی، ایمنی و ترافیکی مشکل دارد، چون از یک طرف خیابان درمانگاه، طرف دیگر کوچه و طرف سوم آن به خیابانی که انتهای آن به مدرسه‌ی حسنی می‌رسد که این روزها به دلیل رونق گرفتن روستای محمدآباد و سلطان آباد، کوچه دبیری و باغ موسی این خیابان مسیر پرتردد و پررونقی است و از هر نظر برای کودکان و نوزادان ایمن نیست.

رییس شورا می‌گوید: «چون در این محل تردد زیاد شده، اولویت اول ما تعریض شدن این کوچه و خیابان است تا اصرار بر این باشد که پارک در این مکان حتما حفظ بشود. ممکن است خدایی ناکرده یک اتفاقی بیافتد که آن موقع اوقاف می‌گوید من می‌خواستم در این مکان یک اتاق درست کنم بهتر از اینکه این مکان محل تفریح کودکان و نوزادان باشد و با این دلیل و منطق ما کوتاه آمدیم.»

بعد از صحبت‌ها و جلسات بین شهرداری و شورا با اداره‌ی اوقاف و طبق نقشه‌ی شهری، زمین پارک در طرح شهرداری عقب‌‌نشینی و مورد مسیر دارد، یعنی یک طرف آن باید عقب‌نشینی کند و اگر قرار است ساخت و سازی در آن انجام بشود، باید مورد مسیر در آن اجرا شود.

دانشور گفت: «بعد از اینکه با اداره‌ی اوقاف صحبت کردیم و به آنها گفتیم که زمین پارک مورد مسیر دارد و حتما باید اجرا بشود، آنها گفتند که ما مورد مسیر را با هزینه‌ی خودمان اجرا می‌کنیم و اداره‌ی اوقاف با هزینه‌ی خودش لبه‌گذاری می‌کند.»

مساحت تقریبی زمین پارک ۱۷۰ تا ۱۸۰ متر مربع است، بعد از عقب‌نشینی حدود ۷۰ تا ۸۰ متر آن می‌ماند، دانشور: «از ۱۷۰ یا ۱۸۰ متر زمین مثلثی بعد از تعریض شدن کوچه فقط ۶۰ تا ۷۰ متر می‌ماند که آن هم به درد پارک نمی‌خورد و نمی‌شود یک تاب را در این فضا برای بازی کودکان و بچه‌ها گذاشت، جدا از آن موقعیت مکانی خوبی هم ندارد و چون چهار طرف آن جاده است برای تردد کودکان خطرناک است.»

به دنبال یک پارک جدید

شورا اما قضیه را همین جا قضیه را تمام شده نمی‌داند و با در نظر گرفتن شرایط خیابان درمانگاه به دنبال مکان دیگری برای پارک در این منطقه هستند. دانشور گفت: «ما جلسه گرفتیم که در اطراف آن یک جا را جایگزین کنیم، درست است که پارک خاصی هم نبود ولی مردم آن اهالی از آن استفاده می‌کردند و مهم است، نهایتا دو تا مکان به شعاع صد متری که به مراتب از آنجا بهتر است در نظر گرفتیم و با خیر در حال رایزنی هستیم که هم به همت خیر و هم از اعتبارات شهرداری بتوانیم پارکی بهتر و بزرگ‌تر از پارکی که قبلا در خیابان درمانگاه بود، بسازیم.»

«این دو مکانی که در نظر داریم از لحاظ موقعیت مکانی ایمن‌تر از پارک قبلی هستند، ولی هنوز در مورد نحوه‌ی ساخت آن و اینکه در کدام نقطه باشد در حال مذاکره‌ هستیم و شهرداری حتما پارکی را در آن منطقه احیا خواهد کرد و صد درصد این کار انجام می‌شود.»

 

خروج از نسخه موبایل