نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

مدیر کل کتابخانه‌های فارس: فداغ استحقاق داشتن کتابخانه را دارد

هفت برکه: تامین و تعمیر وسایل سرمایشی دو کتابخانه‌ی عمومی آبشار اندیشه و کتابخانه عظیمی، اختصاص ششصد میلیون تومان از سوی فرمانداری به اداره‌ی کتابخانه‌های عمومی شهر و نیازسنجی برای بازطراحی کتابخانه‌ی عمومی آبشار اندیشه، حاصل دیدار مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با فرماندار گراش و رییس کتابخانه‌های عمومی شهر بود.

به گزارش هفت برکه هفتم شهریور ماه، محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با حضور در فرمانداری گراش با محمود طاهرزاده؛ فرماندار گراش و سیما برزین؛رییس کتابخانه‌های عمومی گراش، دیدار و گفت و گو کرد.

فداغ استحقاق داشتن کتابخانه را دارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این جلسه گفت:«کتابخانه آبشار اندیشه، یکی از بهترین و استاندارد‌ترین کتابخانه‌های ما در سطح استان است. مهم‌ترین مساله در رابطه با این کتابخانه این است که در زمینه‌ی زیرساخت شرایط خوبی دارد و قابل مقایسه با شهرهای اطراف نیست. لذا با کمک شما و خانم برزین تلاش کنیم که فعالیت فرهنگی بیشتری داشته باشیم. همان طور که می‌دانید ماهیت انجمن کتابخانه‌ها و خود کتابخانه بیشتر از آن که که سخت افزاری باشد نرم افزاری است و ان‌شاالله بتوانیم از فعالیت‌ها حمایت کنیم و برنامه‌های خوبی را در گراش داشته باشیم.»

او در ادامه گفت:«فداغ،از جمله روستاهایی است که با توجه به داشتن استعدادهای علمی که دارد استحقاق داشتن کتابخانه را دارد و این امکان وجود دارد که ما بتوانیم در این روستا احداث کتابخانه کنیم.»

فرماندار: خیری که در کتابخانه هزینه کرده است انتظار دارد دولت هم هزینه کند

طاهرزاده، فرماندار گراش نیز گفت:«ما ممنون و سپاسگزاریم که تشریف فرما شدید تا با تعامل با هم وضعیت را بهبود ببخشیم. در رابطه با اعتبارات، فرمانداری هم سال ۱۴۰۲ و هم امسال هزینه‌ای برای اداره‌ی کتابخانه‌های عمومی شهر گذاشته است. سال گذشته ۱۸۰ میلیون تومان اختصاص داده شد که قرار شد ۴ کولر خریداری شود و امسال نیز مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان گذاشته‌ایم که نسبت به پارسال افزایش ۵۰ درصدی داشته است.»

فرماندار گراش اضافه کرد:«با توجه به این که خیرین دست به کار شدند و هم برای کتابخانه آبشار و هم کتابخانه عظیمی، کمک کردند یک سری انتظارات دارند. ما در تلاش برای پاسخگو بودن به برخی از این انتظارات بودیم. طبق بازدید و بررسی‌هایی که انجام دادیم برخی از مشکلات در رابطه با سیستم سرمایشی است که امیدواریم برای حل آن قدمی برداشته شود.»

سیما برزین، رییس کتابخانه‌های عمومی شهر نیز با تایید صحبت‌های فرماندار گفت:«از آنجایی که محیط کتابخانه‌ی آبشار اندیشه بزرگ است تعداد کولرهای موجود کفاف تامین سرمایش محیط را ندارد و باید دو، سه کولر دیگر خریداری شود.»

کتابخانه آبشار اندیشه نیاز به بازطراحی دارد

محمد حسین فیروزی، در جواب به این درخواست‌ها گفت:«نهاد کتابخانه، نهاد عمومی غیر دولتی است نه دستگاه دولتی. ما ریالی برای تعمیرات و تجهیزات نداریم یعنی نهاد کتابخانه کشور و دولت، بودجه مستقلی به ما نمی‌دهد. تنها یک عدد جزیی که فرمانداران لطف می‌کنند از منابعی که در استان داریم جذب می‌کنند و این بودجه نیز سرفصل‌های مشخصی دارد. ما ضعف‌های جدی در قانون داریم. ما مجری ساخت نیستیم. مجری ساخت در دستگاه ما، اداره راه و شهرسازی و اداره فرهنگ و ارشاد و نوسازی مدارس و … است و ما اصلا پروژه‌هایمان را خودمان نمی‌سازیم. از حدود ۴۱ پروژه که الان داریم سیزده، چهارده تا را خیر انجام می‌دهد و بقیه هم با کمک خیر یا دولت. ضعف‌های ساختاری در مجموعه وجود دارد و اگر کمک می‌کنند از سوی شهرداری شیراز است که کمک می‌کنند.»

او ادامه داد:«ولی ما وظیفه داریم که نیازهای همکاران را رفع کنیم. اما چیزی که مد نظر ماست این است که چون کتابخانه آبشار بزرگ است، باید بتوانیم خدمات جدید و متنوعی داشته باشیم و نیاز به بازطراحی دارد. این را از این باب مطرح کردم که دغدغه شهرداری بخشی برای تعمیرات و هزینه‌ها باشد و بخشی برای بازطراحی بماند. چون بازطراحی نیاز کتابخانه است.»

 

خروج از نسخه موبایل