نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

آسیب به ۱۰ خودرو، آبگرفتگی ۵۰ ساختمان: فیلم‌های تازه خودروهای شناور در سیل اوز

هفت‌برکه: سیل ناگهانی در شهر اوز به بیش از ۱۰ خودرو آسیب زد و ۵۰ ساختمان تجاری و مسکونی دچار آبگرفتگی شد. اما این حادثه تلفات جانی نداشت.

عصر چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ مردم جنوب فارس منتظر بارندگی بودند و هواشناسی فارس نیز برای شهرستان‌های جنوبی هشدار قرمز صادر کرده بود. بارندگی‌های تابستان که در منطقه به «چل‌پسین» معروف است هر بار شهر و منطقه‌ای را دچار آبگرفتگی و سیلاب می‌کند. این بار تمرکز بارش‌ها در اوز بود و ساعتی بعد ویدیوهایی از خودروهایی در اوز منتشر شد که بر روی آب شناور بودند.

خودروهای پارک شده، قایق‌های روی سیلاب

پیگیری هفت‌برکه نشان داد که این حادثه در رودخانه فصلی انتهای خیابان زمین‌پیما اوز رخ داده است. کانال عبور آب در این مسیر قرار دارد اما حجم سیلاب از این کانال بیرون زد و خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان را حدود ۱۵۰ متر تا میدان تائب با خود برد.

میزان بارش رسمی در اوز ۱۲ میلی‌متر اعلام شد اما بارندگی شدید در مناطق و ارتفاعات جنوبی شهر اوز باعث شده بود که به یک‌باره سطح آب مسیل‌های داخل شهر اوز بالا بیاید.

هر چند منابع رسمی اوز هنوز آماری از خسارت سیل منتشر نکرده‌اند، در پیگیری هفت‌برکه از نیروهای مردمی امدادی به نظر می‌رسد بیش از ۱۰ خودرو در این حادثه آسیب دیده و ۵۰ ساختمان تجاری و مسکونی دچار آبگرفتگی شدند.

پس از حادثه در کنار نیروهای آتش‌نشانی، شهرداری و هلال‌احمر اوز، از هلال‌احمر گراش نیز یک تیم امدادی به همراه سه موتورپمپ برای کمک به تخلیه آبگرفتگی ساختمان‌ها به اوز اعزام شدند.

هواشناسی برای امروز پنجشنبه، اول شهریورماه، نیز برای ۲۶ شهرستان استان فارس از جمله شهرستان‌های گراش، اوز و لارستان هشدار نارنجی صادر کرده است.

این حادثه بار اول نبود

با کمک گوگل‌مپ با مغازه‌های نزدیک محل حادثه تماس گرفتیم و آن‌ها ویدیو‌های تازه‌ای از زمان حادثه برای هفت‌برکه ارسال کردند.

مغازه پوشاک فتوحی دقیقا در روبه‌روی پل محل حادثه قرار دارد. آقای فتوحی به هفت‌برکه گفت: «این محل در سه‌راهی انتهای خیابان زمین‌پیما به دلیل عدم توجه به زیرساخت و رعایت اصول شهرسازی، همیشه مستعد اتفافات طبیعی و همچنین شاهد تصادفات زیاد است. این کانال‌های بزرگ جایگزین مسیل‌های طبیعی شده است که متاسفانه با بارندگی شدید دیروز و هر بارندگی در طی سالیان اخیر، خطرآفرین بوده است. فکر می‌کنم سیل روانی که از سمت بالادست می‌آید در این نقطه به دلیل تغییر شیب نااستاندارد و وجود پل و موانع، قدرت می‌گیرد.»

آقای نجم‌الدینی که در این محل فروشگاه دوچرخه دارد در مورد حادثه گفت: «این دومین بار در سال‌های اخیر است که این حادثه رخ می‌دهد. من با بالا آمدن آب به همسایه‌ها هشدار دادم. چند سال قبل هم در زمان سیلاب ماشین‌ با سرنشین شناور شده بود اما این بار خوشبختانه ماشین‌ها پارک شده بود و سرنشینی نداشت.»

نجم‌الدینی که از کسبه قدیمی این محل است می‌گوید: «رودخانه کوچک شده است و دو طرف آن را خیابان کشیده‌اند. سال‌های قبل و در دوره شهردار کرامتی رودخانه چند بار لایروبی شده بود اما امسال من ندیدم که لایروبی شود.»

خانم منظریان، مسئول چاپخانه منظریان، شاهد دیگر این حادثه در گفتگو با هفت‌برکه گفت: «ما در مغازه مشغول کار بودیم که به تدریج آب بالا آمد. با سر و صدای مردم از مغازه بیرون آمدیم که دیدیم ماشین‌ها روی آب شناور است. اتفاقا ماشین شوهر خواهر من هم یکی از خودروها بود. صحنه وحشتناکی بود اما خوشبختانه کسی در سیلاب گرفتار نشده بود و خودروها ۱۵۰ متر پایین‌تر با فروکش کردن سیلاب متوقف شدند.»

فتوحی گفت: «در هر صورت باید به خاطر نعمت بارش شاکر بود ولی باید بدانیم بخشی از خسارات، ناشی از بارندگی شدید و سیل هست، ولی بیشترین آسیب و خسارات ناشی از عدم زیرساخت‌های مناسب و عدم بررسی و اقدامات درست و علمی در بحث شهرسازی است.»

آقای فتوحی می‌گوید احتمال تکرار این حادثه در اوز و شهرهای همجوار وجود دارد: «مسئولین شهر سعی کنند کمی علمی‌تر، مهندسی‌تر و با حضور کارگروه‌های برجسته و متخصص‌تر، حتی با بهره از متخصصین استانی و کشوری در بحث شهرسازی اقدام کنند. این اتفاق به خیر گذشت ولی این به منزله این نیست که دیگر هیچ وقت اتفاقی خدای‌نکرده نمی‌افتد. لذا این حتی برای شهرهای همسایه گراش، لار و… هم باید تلنگری باشد.»

 

 

 

 

خروج از نسخه موبایل