نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

کمد ۸۹: از انیمیشن «روح» چه آموختم؟

هفت‌برکه: زهرا قائدی، دانش‌آموز متوسطه و عضو انجمن داستان گراش، در این مطلب به معرفی انیمیشن محبوب «روح» Soul، محصول شرکت پیکسار در سال ۲۰۲۰ می‌پردازد. این انیمیشن روز پنجشنبه این هفته، اول شهریورماه، در سینما فرهنگ گراش به روی پرده می‌رود.

 

زهرا قایدی: انیمیشن «روح» در سال ۲۰۲۰ به کارگردانی پیت داکتر و در ژانر ماجراجویی کمدی در کشور آمریکا و شرکت دیزنی تولید شده است. از افتخارات این انیمیشن می‌شود به کسب ۲۳ جایزه از جمله اسکار بهترین انیمیشن سال و بهترین صداگذاری اشاره کرد.

روح داستان مردی به نام جو گاردنر را روایت می کند‌ که معلم گروه نوازندگی مدرسه است. جو زندگی‌اش را با عشق به موسیقی می‌گذراند و رویایش این است که شغل تمام‌وقت داشته باشد و در یک کنسرت پیانو بزند. دقیقا همان روزی که شانس در خانه‌اش را می‌زند‌ و بهترین ‌روز زندگی‌اش از راه می‌رسد، اتفاق عجیبی برایش می‌افتد. یکی از بهترین نوازندگان شهر از کار جو گاردنر خوشش می‌آید و از او می‌خواهد شب در کنسرتش پیانو بزند. جو در راه برگشت از آنجا در یک چاله می‌افتد و مرگ او فرا می‌رسد.

کارگردان در این انیمیشن به سراغ سوال بسیاری از کودکان و بزرگسالان رفته است: اینکه انسان بعد از مرگ به کجا می‌رود و چه اتفاقی برایش می‌افتد؟ یا قبل تولد چه اتفاقاتی برایش رخ داده است؟ این انیمیشن به صورت بسیار خارق‌العاده و زیبایی دنیای قبل و بعد را به نمایش درآورده است‌. همچنین به سوال اینکه چرا آفریده شدیم در انیمیشن پرداخته می‌شود.

در انیمیشن دیده می‌شود که کارگردان برای درک بهتر زندگی و دنیای بعد از مرگ برای مخاطب، روح‌هایی را به تصویر کشیده که به سمت نوری می‌روند. اینکه شخصیت اصلی داستان مثل بینندگان انیمیشن نمی‌داند برایش چه اتفاقی می‌افتد، برای مخاطب درک را بهتر کرده و تماشاچی با انیمیشن راحت‌تر انس می‌گیرد. همچنین کارگردان تمام تلاشش را کرده است تا دنیای بعد از مرگ را جوری به نمایش بگذارد تا در کودک احساس ترس و نگرانی به وجود نیاید و بتواند نکته‌های آموزنده‌ای را که در انیمیشن است، راحت بپذیرد.

وقتی روح بعد از فهمیدن اینکه چه اتفاقی دارد برایش می‌افتد، به سمت مخالف می‌دود، این پیام را به مخاطب می‌دهد که چه بخواهیم و چه نخواهیم، در نهایت مرگ ما چه زود و چه دیر فرا می‌رسد و هیچ راهی برای فرار از آن نیست. همچنین بعد از گم شدن یکی از روح‌ها، کل پوشه‌های آنجا را می‌گردند تا بفهمند کدام روح کم شده است. این نشانه نظم و دقت فراوان جهان است. کودک می‌فهمد هر کاری که می‌کند از چشم خالقش پنهان نمی‌ماند.

کودکان باید یاد بگیرند که هر انسانی ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد. او باید بتواند ویژگی‌هایش را بشناسد و بداند برای چه کاری ساخته شده است. کودکان از این انیمیشن هم یاد می‌گیرند که هر کدام از افراد دور و برش، ویژگی‌هایی دارند که کودک باید بتواند به آنها احترام بگذارد.

روح جو گاردنر به جایی می‌رود که بخش‌هایی از زندگی‌اش را آنجا می‌بیند که رویشان نور آبی است. جو زیر لب می‌گوید: «چقدر زندگی‌ام بی‌معنا بوده است.» گاهی ما آدم‌ها آنقدر خودمان را غرق در رسیدن به هدف‌هایمان می‌کنیم که از زندگی اصلی‌مان غافل می‌شویم و یادمان می‌رود از زندگی لذت ببریم.

یکی از مکان‌هایی که در انیمیشن دیده می‌شود، خلسه است. خلسه جایی است که آدم‌ها مواقعی که غرق در چیزی می‌شوند به آنجا می‌روند. برخی‌ها غرق آرامش، بعضی دیگر غرق رویابافی و افرادی غرق استرس ‌و… کودکان شاید از استرس‌های کاری که در انیمیشن دیده می‌شود، آنقدر ندانند، ولی درک این قسمت برای بزرگسالان راحت است.

در مجموع، این انیمیشن با ساختار داستانی و تصاویر جذاب می‌تواند نکات ارزنده آموزشی و پرورشی را هم به مخاطب کودک و هم به مخاطب بزرگسال آموزش دهد‌. دیدن این انیمیشن جذاب را پیشنهاد می‌کنم.

 

خروج از نسخه موبایل