نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

راهنمای موکب‌های گراش در اربعین ۱۴۰۳ : از شلمچه تا کربلا

هفت‌برکه: با نزدیک شدن به اربعین حسینی، خادمین گراشی مانند سال‌های پیش در چهار گروه در موکب‌های اربعین به زوار خدمات‌رسانی می‌کنند. سال قبل در پست «چهار موکب گراشی‌ها در مسیر کربلا» با این چهار موکب آشنا شدیم امسال نیز به سراغ آن‌ها رفتیم و از خدمات امسال‌شان پرسیدیم.

به گزارش هفت برکه یازده روز دیگر تا اربعین باقی مانده است و زائرین حسینی با بستن کوله‌پشتی خود عازم کربلا شده‌اند تا در مسیر ارادت خود به اهل‌بیت (ع) موکب به موکب پیاده‌روی کنند. خادمین اما پیش‌تر از این برای آماده و مهیا کردن مسیر زوار، راهی شده‌اند تا با عشق و معرفت خود به زائران کربلا خدمت کنند.

موکب قمر بنی هاشم: عمود ۲۴۴ | ایران

موکب قمربنی‌هاشم در داخل ایران و مرز شلمچه فعالیت دارد. ابوالفضل دیباچی سرپرستی این موکب را به عهده دارد و زیر نظر هیات مسجد صاحب‌الزمان (عج) اداره می‌شود. این موکب فعالیتش را از اول صفر شروع کرده و تا دو روز قبل از اربعین به کار خود پایان می‌دهد، به گفته‌ی دیباچی چون همه در مسیر برگشت هستند کسی سمت ما نمی‌آیند و همه می‌خواهند که سریعتر برگردند.

‌ابوالفضل دیباچی می‌گوید: «دو تا اتاق به موکب اضافه شده و محوطه‌سازی هم شده است و برنامه‌ی پذیرایی هم مثل پارسال هر سه وعده‌ی اصلی صبحانه، ناهار و شام و میان وعده در خدمت زائران هستیم و همچنین اسکان موقت آقایان و بانوان هم در موکب انجام می‌شود.»

موقعیت موکب قمر بنی‌هاشم در مرز شلمچه تثبیت شده است: «زمینی به مساحت ۱۷۵۰ متر از طرف دولت و ستاد عتبات به ما واگذار شده که قرار است طی دو سال بالای ۵۰ درصد آن را بسازیم که فعلا سازه‌های آن ساخته شده و قرار است بعد از تامین بودجه به مرور ساخته شود. هزینه‌های ساخت موکب فقط با خیرین است و ارگان‌های دولتی مثل شهرداری، فرمانداری و جهاد تا حدودی در جهات تامین تجهیزات و سوخت و ماشین آلات برای جابجایی و کارهای اداری با ما همکاری داشته‌اند.»
‌‌
شماره تماس جهت هماهنگی و ارتباط با این موکب:
ابوالفضل دیباچی | ۰۹۱۸۱۸۲۱۲۴۲

صفحه اینستاگرام موکب:
instagram.com/mokeb_qamarbanihashem_gerash

موکب آیت الله تبریزی: عمود ۲۹۹ | عراق

موکب آیت‌الله العظمی میرزا جواد تبریزی اولین موکب گراشی‌ها در مسیر نجف به کربلا با مساحت ۵ هکتار در عمود ۲۹۹ است. این موکب مختص گراشی‌ها نیست اما جایی است گراشی‌ها را با موکب‌داری آشنا کرده است و خادمان آن از شهرهای مختلف ایران از جمله گراش، شیراز، قم،تبریز، شمال و اصفهان و تهران در این موکب مهمان‌داری می‌کنند و مدیر و مسئول گراشی‌های این موکب حاج عبدالرضا تاجبخش است.
‌‌
نعمت حسنی، عضو هیات مدیره بخش گراشی‌های موکب تبریزی در گفتگو با هفت‌برکه در تغییراتی که این موکب نسبت به سال قبل داشته است، می‌گوید: «امسال دو حسینیه جدید التاسیس برای خدمت‌رسانی به زوار با اولویت زائران گراشی یکی برای خواهران و دیگری برای برادران با ظرفیت تقریبی ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر همزمان در نظر گرفته شده است و دو سالن یکی زنانه و یکی مردانه هم برای اقامت خادمین گراشی در نظر گرفته شده است که حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تمام ساخت و سازهایی که گراشی‌ها در این موکب انجام داده‌اند برای گراشی‌هاست و امیدواریم وقتی زیربنا به طور کامل ساخته شد تجهیزات آن را به روز و آن را مجهزتر کنیم.»

«آشپزخانه امسال تحویل گراشی‌هاست و دیوارکشی‌های آن انجام شده است و روزانه پنج وعده غذا و ۱۲ هزار پرس به همراه میان‌وعده بین مردم و زائرین توزیع می‌شود. همچنین پخت نان محلی گراشی به همراه حلوا هم به عهده‌ی خانم‌های خادم گراشی در این موکب به صورت روزانه انجام می‌شود.»

«یونس نوروزی، مهدی سروش و فرج بلبلی در واحد خیاط‌خانه، تعمیر کفش و کوله‌پشتی، محمود تاب‌زر در واحد تعمیر ویلچر، کالسکه و چرخ‌دستی، حاج اصغر چترآبگون و حاج عبدالرضا چترآبگون در واحد آشپزخانه، علیرضا آذرکیش در واحد تعمیرات موبایل، احمد محمودی در واحد توزیع آب خنک، حاج حسینعلی محبی در واحد ترجمه و رابط بین زوار، فاطمه صادقیان در واحد خیاط‌خانه‌ی بخش زنان مشغول به خدمات‌رسانی به زوار هستند.»

علاوه بر پذیرایی و اسکان در این موکب درمانگاه برای رفاه حال زائرین، سردخانه برای نگهداری مواد غذایی، شربت‌خانه و چایی‌خانه در قسمت جلوی موکب، حمام و سرویس بهداشتی و بخشی هم برای شستشوی لباس زائرین در نظر گرفته شده است.

شماره تماس جهت هماهنگی و ارتباط با این موکب:
نعمت حسنی | ۰۹۱۷۷۸۱۶۳۰۷
یونس نوروزی | ۰۹۱۷۱۸۲۱۷۶۰

موکب شباب المحسن: عمود ۴۰۶ و ۴۶۷ | عراق

موکب شباب‌المحسن گراش وابسته به مجمع‌القرآن فاطمیون گراش همانند سال‌های پیش در دو مکان عمود ۴۰۶ و ۴۶۷ فعالیت دارد که امسال عمود ۴۶۷ از نظر ساخت و ساز پیشرفت خوبی داشته است و سالن‌های آن آمده‌ی پذیرایی زائران هستند. این موکب از اول صفر تا روز اربعین فعالیت دارند و عمده‌ی فعالیت آنها از ۸ تا ۲۰ صفر است.

محمد اسدی مسئول موکب شباب المحسن در گفتگوی واتساپی با هفت‌برکه گفت: «به نسبت به سال قبل تغییری از نظر مکانی نداشتیم و همان جای قبلی پذیرای زائران هستیم و اینکه سالن‌های موکب ۴۶۷ به موکت و کولر و پنجره برای رفاه حال زائران تجهیز شدند که ان‌شالله بتوانیم به نحو احسن در خدمت زائران باشیم.»
«سه سالن ۲۵۰ متری داریم که دو تا سالن مخصوص خانم و یکی مخصوص آقایان است و یک سالن نمازخانه هم داریم که در آن کارهای فرهنگی انجام می‌شود. یگ گروه فرهنگی در موکب مستقر هستند که علاوه بر برپایی نماز جماعت، کارهای فرهنگی نظیر مداحی، سینه‌زنی گراشی و قرائت ادعیه انجام می‌دهند.»

‌یک گروه از خانم‌ها و آقایان هم در موکب حضور دارند که با شش چرخ‌خیاطی صنعتی به زائران خدمت می‌کنند و در کنار خیاطی کفاشی هم برای رفاه حال زائران در نظر گرفته شده است.»

شماره تماس جهت هماهنگی و ارتباط با این موکب:
محمد اسدی | ۰۹۰۵۱۴۳۹۲۹۶
حسن شوریده | ۰۹۲۲۶۲۹۷۴۸۰

صفحه‌ اینستاگرام موکب:
https://instagram.com/mokeb_shabab_al_mohsen_gerash


موکب ثارالله (هیات رزمندگان):عمود ۱۳۷۹ | عراق

‌موکب ثارالله وابسته به هیات رزمندگان شهرستان گراش از سال ۱۴۰۰ در شهر کربلا و در مدرسه حیفا که رو‌به‌روی بیمارستان الکفیل قرار دارد، شروع به فعالیت کرده است و حدود ۱۲۰ نفر  جهت خدمت و خادمی به عاشقات اباعبدالله در این موکب مستقر شده‌اند. فعالیت اصلی موکب از تاریخ ۱۲ صفر آغاز می‌شود و تا ۲۱ صفر ادامه دارد. ظرفیت پارسال این موکب روزانه حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ نفر بود که امسال این ظرفیت به ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ نفر افزایش یافته است.

حاج محمد نیساری معاون این موکب در گفتگو با هفت‌برکه در مورد تغییراتی که این موکب نسبت به سال قبل داشته است، گفت: «جهت عملکرد بهتر موکب، حفر چاه آب و نصب دستگاه ژنراتور برق برای جلوگیری از قطعی آب و برق انجام شده است؛ دستگاه یخ‌سازی خریداری شده است و روزانه نانوایی موکب فعالیت دارد. همچنین برای زائرین خدمات رفاهی مثل شستشو لباس، ماساژ و … انجام می‌شود. پذیرایی از مهمانان به‌صورت کامل در هر سه‌وعده، نماز‌های یومیه به‌صورت جماعت، عصرها برنامه‌های فرهنگی و شب‌ها سخنرانی همراه با سینه‌زنی گراشی در موکب برگزار می‌شود و علاوه بر کارهای فرهنگی این موکب درمانگاه هم دارد.»

یکی از امکانات ویژه این موکب اینترنت رایگان برای زائران است.

شماره تماس جهت هماهنگی و ارتباط با این موکب:
حاج محمد نیساری | ۹۱۷۱۸۳۰۸۶۳
حاج باقر نیساری | ۷۷۱۸۸۸۹۵۱۱-۹۶۴+

تیم رسانه‌ای موکب روزانه در تلگرام | اینستاگرام | بله | ایتا | روبیکا فعالیت دارد.
@moukebsarallah

خروج از نسخه موبایل