نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

روز خبرنگار ۱۴۰۳ در گراش؛ تجلیل‌ها، گلایه‌ها و توصیه‌ها

هفت‌برکه: گرامی‌داشت روز خبرنگار سال ۱۴۰۳ در قالب چند برنامه مختلف برگزار شد که پایان‌بخش آنان جلسه تجلیل از خبرنگاران در فرمانداری گراش بود.

 

به گزارش هفت‌برکه، پیش از برگزاری مراسم اداری روز خبرنگار در فرمانداری گراش، چند برنامه دیگر نیز در شهرستان برگزار شد. رستوران صالح همانند سال‌های گذشته در روز خبرنگار میزبان تعدادی از خبرنگاران شهر گراش بود.

با لغو کارگاه و نشست هم‌اندیشی، خبرنگاران شهرستان‌های گراش، لارستان و اوز به دعوت خیریه آل‌فرج و موسسه هفت‌برکه در باغ نور گرد هم جمع شدند. خروجی این جلسه غیر رسمی، همکاری رسانه‌های این شهرستان‌ها با یکدیگر و پیگیری مطالبات صنفی به صورت مشترک بود. قرار شد کارگاه‌های آموزشی ماهیانه به میزبانی رسانه‌های مختلف برگزار شود.

 

علیرضا دانشور و علی بیضایی، رییس و نایب رییس شورای شهر گراش، نیز عصر شنبه به دیدار پنج رسانه هفت‌برکه، پندری، گراش‌نیوز، تابان و ناب نیوز رفتند. شورای شورا با اهدای لوح تقدیر و گیاه زینتی از تلاش‌های خبرنگاران تقدیر کرد. رییس شورای شهر در این جلسات با تشکر از زحمات رسانه‌های شهر گراش، بر آمادگی شورا برای همکاری با رسانه‌ها تاکید کرد.

مراسم بزرگداشت روز خبرنگار روز یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ در فرمانداری شهرستان گراش برگزار شد. این نشست که چهار روز بعد از روز خبرنگار با حضور نمایندگانی از رسانه‌های گراش و فداغ برگزار می‌شد، به محلی برای ابراز گلایه‌های صنفی خبرنگاران و مدیران رسانه‌ها تبدیل شد.

 

تنوع رسانه‌ای با ۱۱ رسانه خبری

در ابتدای نشست، حجت عابدی، روابط عمومی فرمانداری با عذرخواهی از تاخیر در برگزاری این مراسم گفت: «مشغله کاری شهرستان بسیار زیاد است و ما متاسفانه وسعمان بیشتر از این نمی‌رسد. این مراسم به ابتکار و حمایت فرماندار و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش برگزار می‌شود.» او گزارشی از ارتباط فرمانداری با رسانه‌ها را در در سه سال گذشته ارائه داد، که شامل سه جلسه و بازدید از رسانه‌ها بود: «سعی کردیم ارتباط سازنده و نزدیکی با رسانه‌ها داشته باشیم اما خودمان هم از خودمان گلایه داریم.» او سپس به عنوان خبرنگار «گراش‌نما» گفت: «از نگاه سرد مسئولین شهرستان گلایه دارم. از فرماندار تقاضا دارم که در ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها، تعامل با رسانه‌ها را هم لحاظ کنید و اگر مسئولی پاسخگو نبود مجازاتش کنید.»

سجاد فتحی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، نیز با پوزش از تاخیر در برگزاری برنامه شروع کرد و سپس به معرفی ۱۱ رسانه خبری شهرستان پرداخت: «۱۱ رسانه‌ای خبری در شهرستان گراش فعالیت دارند. فداغ نیوز و هفت‌برکه دو رسانه‌ی مجوزدار شهرستانند. گراش انقلابی و گراش نیوز اخیرا مجوزشان غیر فعال و تعلیق شده است. تابان و پندری مراحل آخر ثبت مجوز را می‌گذرانند. ارد شهر من به عنوان تنها رسانه شهر ارد فعالیت می‌کند. خبرگزاری صدا و سیما، ناب‌نیوز با مدیریت قاسم ایزدیان، گراش‌نما با مدیریت حجت عابدی و برهان، رسانه‌ی سابق پایگاه شهید بهادری، با مدیریت خواجی، دیگر رسانه‌های شهرستانند.»

فتحی در ادامه گفت: «تنوع رسانه‌ها در حدی است که هیچ خبری روی زمین نمی‌ماند و همه اخبار پوشش داده می‌شود. شاید رسانه‌ها سر موضوعاتی اصطکاک داشته باشند، ولی من تقاضا دارم که به صورت خصوصی بین هم حل کنند و از کشیدن به فضای عمومی خودداری کنند.»

او در ادامه گفت: «بی‌انصافی است که نقش رسانه را در حد انشار اطلاعیه و ادارات تقلیل داد. پیگیری حقوق عامه و ایجاد فضای شفاف در جامعه نقش اصلی رسانه‌هاست که باید در چارچوب قانون و اخلاق حرفه‌ای انجام شود. مسئولین با بالا بردن سواد رسانه‌ای پاسخگوی اعمال مدیریتی خودشان باشند. مسئولان باید آموزش لازم را برای پذیرفتن مسئولیت ببیند تا شان اصحاب رسانه را حفظ کنیم.»

گلایه‌ی هفت‌برکه از تعطیلی برنامه روز خبرنگار

مسعود غفوری، سردبیر پایگاه خبری و از مدیران موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه، در سخنانی کوتاه، گلایه‌ی موسسه را از تعطیل شدن برنامه‌ی موسسه در روز خبرنگار ابراز کرد. قرار بود در روز چهارشنبه ۱۷ مرداد، یک کارگاه و یک نشست با حضور رسانه‌های منطقه با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شود، اما با نظر فرماندار، این نشست لغو شد.

غفوری گفت: «من از طرف موسسه هفت‌برکه برای عرض تشکر و رساندن گلایه مجموعه در این جلسه حضور دارم و امیدوارم جناب فرماندار توضیحی در مورد تعطیلی برنامه ما در روز خبرنگار بدهند، چون ما در روز قبل و حتی در زمان ضیافت شام هم نمی‌دانستیم چه جوابی به مهمانان بدهیم.»

غفوری در ادامه گلایه‌اش را اینگونه مطرح کرد: «موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه به عنوان یک موسسه رسمی و ثبت‌شده، طبق اساسنامه‌اش مجاز به برگزاری چنین نشست‌ها و برنامه‌هایی است. نکته این است که این اولین بار هم نیست که پیش از برگزاری برنامه‌های این موسسه چنین اتفاقاتی می‌افتد، و ما در روز برگزاری مراسم جایزه دکتر اقتداری و یا در جشنواره نمایش کل نیز با این مشکلات روبه‌رو شده‌ایم. سعی ما این است که گراش را از نظر علمی و هنری و رسانه‌ای در منطقه شاخص کنیم، و انتظار رفتاری در شان یک موسسه فرهنگی ثبت‌شده و صاحب کارنامه داریم، نه به عنوان یک فرزند که نیاز به نگاه پدرگونه از طرف فرمانداری یا مسئولان دیگری داشته باشد! صادقانه بگویم این یکی از عجیب‌ترین تعبیرهایی بود که در مورد کار فرهنگی و رسانه‌ای در این چند روز شنیده‌ام. انتظار داریم در عوض تشکر و همراهی، اینقدر مانع برای برنامه‌ها نداشته باشیم. امیدوارم با تغییر دولت و تغییر رویه حکمرانی، این دید امنیتی در حوزه فرهنگ و رسانه هم از بین برود.»

فرماندار: جا داشت صلاح و مشورتی می‌کردید

محمود طاهرزاده، فرماندار گراش، در انتهای جلسه در جواب گلایه‌ی مدیر هفت‌برکه گفت: «سال قبل همینجا با یکی دو روز اختلاف مراسم گرفتیم برای تجلیل از رسانه‌ها. ما کارمان را و وظیفه‌ی خودمان را بلدیم. جا داشت این جلسه را مجدد در فرمانداری برگزار می‌کردیم.»

او در مورد تصمیم به تعطیلی برنامه هفت‌برکه گفت: «من تا صبح همان روز از برنامه خبردار نبودم. اصل قضیه را ما منکر نیستیم اما ما نماینده دولت و نماینده نظامیم. جا داشت که عزیزان یک صلاح و مشورتی با ما بکنند. حتی ما را دعوت هم نکردید. قانون می‌گوید هر گونه اجتماع از طرف هر موسسه یا نهادی باید با کسب مجوز باشد. در سالن سرپوشیده قانون دارد و در سالن سرباز هم قانون دارد. من غیر از فرماندار، رییس شورای تامین هستم. شما فرمانداران شهرستان‌های دیگر را دعوت کرده‌اید. چه کسی قرار بود امنیت ایشان را تامین کند؟»

فرماندار در ادامه افزود: «جا داشت به عنوان دوست و پدر و نماینده حاکمیت حداقل یک مشورت با ما بکنید. من نمی‌خواستم دوئیت بشود. ما حرمت داریم و بنا نیست حرمت ما شکسته بشود. من سپر بلای خیلی از شما بوده‌ام و هیچ وقت اجازه نداده‌ایم امنیتی بشود. الان باید برای چند تا از رسانه‌ها پرونده‌سازی می‌شد ولی من اجازه ندادم.»

طاهرزاده در انتهای توضیحش گفت: «دولت تغییر می‌کند، اما رویه جمهوری اسلامی که که تغییر نمی‌کند.»

مدیر هفت‌برکه نیز لازم دید در جواب صحبت فرماندار، دو نکته‌ی کوتاه را یادآوری کند: «ما فرمانداری از شهرستان‌های دیگر دعوت نکردیم. مدعوین ما تنها مدیران رسانه‌ها و خبرنگاران بودند. از چند روز هم با رییس اداره فرهنگ و ارشاد گراش در مورد این برنامه هماهنگ بوده‌ایم.»

 

گلایه‌ها و پیشنهادهای مدیران رسانه‌ها

امیرحمزه مهرابی، مدیر تابان، در این جلسه دو نکته بیان کرد: «هدف و راهبردهای همه رسانه‌ها مشترک است. اگر تفاوتی هست در تاکتیک‌ها و روش‌هاست و این طبیعی است و اگر نباشد اشکال دارد. اما هدف را می‌توان هماهنگ‌تر کرد با برگزاری جلسات مشترک. پیشنهاد می‌کنم ماهی یک بار همه رسانه‌ها دور هم جمع شویم و بر سر مشترکات توافق کنیم. نکته دوم: هدف ما می‌تواند در سه جهت باشد: یا دنبال رضایت مردم، یا برآوردن نیاز مردم، یا تامین مصالح مردم. بهترین وقت این است که هر سه یکی بشود. ما باید جامعه را به سمت مصلحت ببریم و آن چه مصلحت آنهاست. گام بعدی نیاز مردم، و گام آخر رضایت مردم است. گاهی ممکن است برعکس برویم که تفاوت رویکرد ایجاد می‌شود.»

قاسم ایزدیان، مدیر ناب‌نیوز، نیز به بازگویی نحوه شهادت شهید صارمی و نحوه تشکیل بسیج خبرنگاران پرداخت.

فایزه فرد از فداغ نیوز دو خواسته‌ی کلی مطرح کرد: «فکری به حال حضور اتباع در بخش مرکزی و فداغ بکنید. پایگاه فداغ نیوز که در حال حاضر با مجوز رسمی فعالیت دارد جهت انعکاس بهتر نیاز به دوربین و پهپاد حتی با اعطای وام و مجوز دارد.»

مهدی وفایی‌فرد، مدیر پندری، گفت: «می‌خواهم رسالت خبری را به جا بیاورم و مشکلاتی را که مردم را کلافه کرده رودررو با فرماندار و معاونش در میان بگذارم. دیروز وضعیت آخرالزمانی داشتیم: برق قطع می‌شود بدون برنامه و کسب‌وکارها آسیب می‌بینند. باید برنامه قطعی برق بدهند. از چهارشنبه آب سد سلمان به علت قطعی برق قطع شده بود. مضحک است که ایستگاه‌های پمپاژ، موتور دیزلی ندارند که به کارشان ادامه بدهند. همزمان با قطع برق، سیگنال‌های تلویزیونی هم قطع می‌شود. مشکل قطع شدن سیگنال‌های همراه اول هم بود. یعنی ما همزمان آب و برق و تلویزیون و موبایل نداشتیم! یک وضعیت آخرالزمانی بود. مگر هنوز در وضعیت جنگ هستیم؟ حق مردم با حضور ۶۰ درصدی در پای صندوق‌ها این نیست.»

اکبر باقرزاده، مدیر گراش‌نیوز، نیز به چند نکته اشاره کرد: «معضل برق داد همه را در آورده است. موضوع بعد، همگرایی در جلسات است. هرچند دیدگاه‌ها متفاوت است بر اساس بینش و تفکر مسئولان رسانه‌ها.» او با اشاره به برنامه‌ی لغوشده‌ی موسسه هفت‌برکه گفت: «اگر فرماندار یک تعامل برقرار می‌کرد و نشست برگزار می‌شد، خیلی خوب می‌شد. اتفاقا ضیافت شام که برگزار شد، ضیافت خوبی هم بود و خروجی خوبی هم داشت. انشالله در آینده یک تجربه شود تا برای چنین جلساتی هماهنگی بیشتری شود.» او در خصوص مجوز گراش‌نیوز هم توضیح کوتاهی داد: «رسانه ما مجوز دارد و مشکلی نداریم و فقط در بارگذاری برخی موارد مورد نیاز از طرف وزارتخانه تاخیر پیش آمده است.» در نهایت، باقرزاده نیز خواستار انتقادپذیری بیشتر مسئولان شد: «من دو سه موضوع انتقادی را بعد از چندین سال با برررسی مسائل حقوقی نوشتم و منتشر کردم. انتظار دارم افراد تشویق کنند، ولی بیشتر ایراد گرفتند. اگر کسی انتقاد می‌کند تاب تحمل افراد باید بالا برود. فرماندار از این شهر می‌رود، امام جمعه می‌رود، … من ۴۰ سال است که چندین بخشدار و فرماندار را دیده‌ام که آمده‌اند و رفته‌اند!

توصیه‌ها و گزارش عملکرد فرمانداری

مسلم برزگران، معاون سیاسی فرماندار، در سخنان بسیار کوتاهی گفت: «اولویت کاری‌تان این باشد: در مورد اهداف کلی در شهرستان اتفاق نظر داشته باشید.»

در انتها، محمود طاهرزاده، فرماندار گراش، به پاسخ به حاضران و ارائه گزارشی از عملکرد فرمانداری پرداخت. او گفت: «با تشویق شما رسانه‌ها، وضعیت مشارکت در انتخابات در گراش بسیار نرمال بود. از حجت عابدی که در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ جزو روابط عمومی‌های برتر استان بودند تقدیر و تشکر می‌کنم. تشکر ویژه هم از خبرنگاران صدا و سیما به خاطر پوشش خبری در انتخابات دارم. از آقای افکار، نماینده نوجوان رسانه برهان که در این جلسه حضور دارد، هم تقدیر ویژه می‌کنم.»

فرماندار به رسانه‌ها توصیه کرد: «دو فاکتور همدلی و تعامل را در نظر بگیرید. با انعکاس خبرهای مثبت، الگوی پیشرفت گراش باشید. به عنوان فرماندار می‌خواهم که اخبار مثبت را منعکس کنید تا مردم دلگرم شوند و آرامش بر جامعه باشد. شما باید افکار را تبدیل کنید به امید. اگر افکار را خوب و منصفانه منسجم کنید، برآیند گراش مثبت است. امیدآفرینی نقش اصلی شماست.»

او سپس به اقداماتی که در این دو سال در حوزه سیاسی و اداری در فرمانداری انجام شده است اشاره کرد، از جمله شهرک ۸۰۰ هکتاری که دومین شهرک در استان است، طرح رساندن آب خلیج فارس به شهرستان، جاده چک چک، تحول در حوزه آب با خط سلمان و تعویض شبکه‌های فرسوده و پیش‌بینی مخزن آب، پیگیری حوزه مسکن، توسعه شهرک صنعتی، درخواست برای قرار گرفتن گراش در خط ریلی عسلویه بندرعباس، موفقیت در حوزه اشتغال و در بحث حاشیه‌نشینی، و تلاش برای سازمان‌دهی اتباع به کمک مردم.

این مراسم با اهدای تقدیرنامه به دو نماینده از هر رسانه و ضیافت ناهار پایان یافت.

خروج از نسخه موبایل