نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

کمد ۸۷: چالش بلوغ، نمایش اندوه

هفت‌برکه – سمیه کشوری: معرفی فیلم «ساحل خورشید» از لورا چین (۲۰۲۴) و موسیقی وصال علوی

ساحل خورشید: چالش بلوغ و فقدان

ساحل خورشید Suncoast یک فیلم درام آمریکایی محصول سال ۲۰۲۴ به نویسندگی و کارگردانی لورا چین است که اولین کارگردانی بلند خود را به نمایش گذاشت. لورا لینی، نیکو پارکر و وودی هارلسون در آن بازی می‌کنند. فیلمنامه‌ی این فیلم، نوشته‌ی چین و بر اساس تجربه‌ی زندگی او از اوایل دهه ۲۰۰۰ است.

این فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم ساندنس در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۴ به نمایش درآمد و در فوریه ۲۰۲۴ در سینماهای منتخب ایالات متحده اکران شد.

کارگردان/ نویسنده داستان این فیلم را که نیمه اتوبیوگرافیک است، حول دوران جوانی و تجربیات خانواده‌اش در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ قرار داده است. این فیلم با بیماری، اعتراض‌ها و چالش‌های بزرگ ‌شدن، مخاطبان خود را به سفری کاملاً واقعی می‌آورد.

دوریس (نیکو پارکر) نوجوان با بیماری سختِ برادرش مکس (کری کاوا) دست و پنجه نرم می‌کند و مادرِ کنترل‌گر و غمگینش کریستین (لورا لینی) از مکس مراقبت می‌کند. با پذیرش مکس در آسایشگاه Suncoast مادر خودش را بیشتر و بیشتر در بیماری پسرش گم می‌کند. از طرفی دوریس که با دوره‌ی بلوغش روبرو شده، تلاش می‌کند تا نوجوانی‌اش را کشف کند چون تاب این اندوه و بی‌توجهی مادرش را ندارد. زمانی که دوریس در یک دوراهی زندگی ایستاده است، در آسایشگاه با یک فعال اجتماعی عجیب و غریب به نام پاول (وودی هارلسون) دوستی غیرعادی برقرار می‌کند.

Suncoast یک داستان چالش‌برانگیز است که نگاهی معنادار به زندگی ارائه می‌دهد. دوریس در حالی که به نبرد برادرش با سرطان احترام می‌گذارد، از زندگی‌ای که خود نیز از سر می‌گذراند غافل نمی‌شود اما نمی‌داند چطور با غم عمیقش کنار بیاید. اتفاقات پشتِ سر هم می‌افتند و مسائل را عمیق‌تر می‌کنند. در این حال دوریس به سفر درون خود ادامه می‌دهد و با شخصیت‌های دور و برش ارتباط برقرار می‌کند. اگرچه دوریس از نظر احساسی تجربه‌ی سنگینی را پشتِ سر می‌گذارد، اما فیلم در ایجاد تعادل بین غم و اندوه و ماجراجویی نوجوانی عالی پیش می‌رود. گویی فیلم می‌گوید اگرچه غم و اندوه قدرتمند است، اما بازنمایی عشق و همه‌ی چیزهایی است که در بر می‌گیرد.

به عبارتی داستان درباره‌ی دختری است که سعی می‌کند جای خود را در میان این همه اندوه پیدا کند بدون اینکه اطرافیانش را ناراحت کند. نیکو پارکر بازیگر نقش دوریس، بازی بی‌نظیری ارائه می‌دهد. حتی در ادامه کار بزرگی انجام می‌دهد و نقشش را از حالتی ساکت، خجالتی و بی‌دست و پا بودن به صدایی‌تر و شجاع‌تر درباره‌ی خودش و شرایطش تبدیل می‌کند. در همین عین، مادر دوریس نیز که گویی متنفر بودن را ساده‌تر از دوست داشتن می‌داند، دست از دستکاری احساسی نسبت به دخترش برمی‌دارد در لحظه‌ی وقوعِ اوج اندوه به بصیرت می‌رسد.

پاول (وودی هارلسون) در این فیلم نقش معترضی را بازی کرده که با دوریس پیوند برقرار می‌کند. این پیوند از نوعی است که درد مشترک و از دست دادن، آدم‌ها را به هم نزدیک می‌کند. اگر چه در ادامه این نقش اعتراضی پاول کمرنگ می‌شود و در نقش یک پدر اتفاقی برای دوریس ظاهر می‌شود.

همانطور که دوریس در زمان تراژیک‌ترین لحظه‌ی زندگی، دوست دارد جشن برگزار کند و تمام کارهایی را که نوجوانان انجام می‌دهند انجام دهد، باید برای خیلی چیزهای دیگر آماده باشد. چون او قرار است زودتر از هم‌سن و سالان خود بزرگ شود. اگر خودش را آماده نکند، زندگی‌اش به آشفتگی و تاریکی منجر می‌شود. این همان چیزی است که با این حال، پاول  سعی دارد به او بگوید.

این فیلم شاید فیلمی درباره‌ی بلوغ باشد ولی بلوغ یکی از عناصر آن است، این فیلم درباره‌ی شناخت اولویت‌ها، شناخت دوستان واقعی، و دیدن مسئولیت‌های خود در قبال دیگران و همچنین مسئولیت‌های آن‌ها در قبال شما است. گویی Suncoast فیلمی درباره‌ی رویارویی با اولویت‌های دشوار است.

در واقع این فیلم، فیلمی است که از صمیم قلب داستانش را بریتان تعریف می‌کند. طوری که گاهی آن‌قدر حال و هوای احساسی پیدا می‌کند که باری سانتیمانتالیسم یا احساساتی‌گری پیدا می‌کند ولی فیلم سعی می‌کند در نمایش اندوهِ پس از سوگ و همچنین حقیقت فقدان، صداقت به خرج دهد.

موسیقی وصال

در این قسمت یک خواننده‌ی جوان را معرفی می‌کنیم. وصال علوی متولد سال ١٣٧١، فعالیت هنری خود را از سال ١٣٨٢ شورع کرد. علوی آواز را زیر نظر اساتید برجسته‌ای همچون مجید روزی‌طلب، حمیدرضا نوربخش، نادر گلچین، امید زارع، کرامت پیرابی و محمد ذاکرحسین فرا گرفت. او در آموزشگاه‌های موسیقی مشغول به تدریس است.  از سوابق هنرى او می‌توان به این موارد اشاره کرد: حضور در اُپرای حافظ با همراهی ارکستر ناسیونال اوکراین در سال ١٣٩١ به کارگردانی بهروز غریب‌پور، و حضور در آلبوم «ایرانه خانوم» با همراهی ارکستر فیلارمونیک وین. او در چندین جشنواره نیز موفق به کسب جایزه و مقام شده است.

در اینجا آلبوم «تک‌آهنگ‌های وصال علوی» را معرفی می‌کنیم. این آلبوم با آهنگسازی ارسلان گلمکانی و وصال علوی و سعید اسدی و کوشا وحدتی است. این آلبوم در سبک تلفیقی پاپ و شامل ۳ قطعه موسیقی به نام یکسره بر باد، قاصدک و ناگریز است. ترانه‌های آن توسط محمدرضا شفیعی کدکنی و سعید اسدی و سلمان ساوجی سروده شده است.

بخشی از قطعه «ناگریز» را در ادامه بشنوید.

 

خروج از نسخه موبایل