نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

فضای تبلیغات انتخاباتی گراش، آرام و خیلی دوستانه!

هفت‌برکه – محمد خواجه‌پور: برخلاف هوای گرم تیرماه، فضای انتخابات گراش اگر نگوییم سرد، آرام و دوستانه است و به نظر می‌رسد همین چند ستاد که با تاخیر و در هفته پایانی برپا شده هم بیشتر از سر انجام وظیفه است تا این که نتیجه یک شور انتخاباتی باشد.

دو نوبت در شب عید غدیر خم و همزمان با مناظره چهارم و در ساعت پایانی چهارشنبه شب به ستادهای انتخاباتی سر زدیم. همزمانی با عید غدیر خم باعث شده بود که شربت‌های ستاد انتخاباتی کمتر مزه سیاسی داشته باشد.

رقابت خیلی خیلی دوستانه

از سمت اوز که وارد گراش بشویم روی تیرهای برق و نخل‌ها، یک در میان پوستر جلیلی و پزشکیان چسبیده است. انگار ستادهای این دو نامزد در یک توافق نانوشته تیرهای برق و نخل‌ها را بین خود تقسیم کرده‌اند. محمدباقر قالیباف دیگر نامزد مهم انتخابات غایب بزرگ روی دیوارهای گراش است.

داربست‌های ستاد قالیباف در نزدیکی مسجد حضرت ولی عصر (مسجد حوض) برپا شده است. اما در این چند شب کسی در آن دیده نمی‌شود. شب اول داربست‌ها بود، شب بعد بنر بزرگ قالیباف اضافه شد. شب سوم نوبت به چند رشته چراغ سفید رسید و شب چهارم در سمت دیگر ستاد بنر بزرگ جلیلی هم زده شد. خبری از حاج مهدی جعفری و نیساری‌ها که قرار است مسئولین ستاد قالیباف باشند نیست.

به نظرم می‌رسد رقابت انتخاباتی دو نامزد جبهه انقلاب خیلی خیلی دوستانه است. در برابر نصب بنر جلیلی در ستاد قالیباف، در نزدیکی ستاد مرکزی جلیلی هم بنر بزرگ قالیباف نصب شده است تا نشان‌گر این باشد که برای نیروهای نزدیک به جبهه انقلاب در گراش جلیلی و قالیباف فرقی ندارد؛ یا به بیان دیگر هنوز نامزد اصلی این جریان مشخص نیست. در این دوره که بحث نامزد پوششی داغ است در گراش انگار قالیباف نامزد پوششی جلیلی است.

اصلاحات در جای همیشگی

در کنار حسینیه اعظم، ساختمان حاج حمزه جعفری قرار دارد که به شکل عجیبی در زمان‌های انتخابات یک مغازه آن خالی می‌شود. این بار هم ستاد پزشکیان روبه‌روی بانک کشاورزی قرار دارد. دوره‌های گذشته ستاد همتی و ستاد روحانی در این محل بوده است و پرشورترین شب‌های این ساختمان در انتخابات ۱۳۸۸ بود. بنرهای پزشکیان در محل سابق فروشگاه ورزشی احسان جوکار هم نصب شده است اما در نهایت اصلاح‌طلبان موفق شدند در محل همیشگی ستاد بزنند.

همزمان با مناظره چهارم انتخاباتی وارد ستاد می‌شویم. اعضای ستاد پزشکیان که بیشتر آن‌ها در سن میان‌سالی  و چهره‌های آشنای دوره قبل ستاد همتی هستند، بی‌خیال مناظره، بنرها را برای نصب در سطح شهر آماده و در همان حال تحلیل‌های سیاسی خود را رو می‌کنند.

کامران جعفری که در حال بریدن مفتول‌های فلزی برای بنرهاست می‌گوید: «کمکی از شیراز نکرده‌اند. فقط گفتند بیایید یک بنر بزرگ بردارید. بقیه بنرها و پوسترها را خودمان چاپ کرده‌ایم.» پایین پوسترها و بنرها عبارت ستاد مرکزی شهرستان گراش دیده می‌شود که حرف او را تایید می‌کند.

در جمع ستاد پزشکیان حداقل چهار مدیر مدرسه دیده می‌شود که در جمع ده نفری حاضرین حضور چشم‌گیری است. شربت به پایان رسیده است و با یک بستنی پذیرایی می‌شویم. کار بستن چوپ و مفتول به پایان رسیده است و ساعت ۱۲ است که یک گروه راهی نصب بنرها می‌شوند.

چهارشنبه شب که بر می‌گردیم کامران جعفری و محمد پاکسرشت برای تریبون آزاد به میدان شهرداری رفته‌اند.

جلیلی و قالیباف فرقی نمی‌کند؟

اول شب که می‌شود صندلی‌های آبی‌رنگ  به جلو بیت‌الزهرا(س) منتقل می‌شود تا فعالیت ستاد بانوان جلیلی آغاز شود. شب عید غدیر که از کنار ستاد می‌گذریم خبری از دیدن مناظره نیست و محمدحسن عباسپور در حال مدیحه‌سرایی برای جمع ۲۰ نفره زنان و دختران است. ساعت ۱۱ که بر می‌گردیم هم جمع ۴-۵ نفر زنان چادری در حال گفتگو هستند و ترجیح می‌دهیم جمع زنانه آن‌ها را به هم نریزیم.

ستاد مرکزی جلیلی در خانه تاریخی محسن‌زاده در ابتدای خیابان آبیاری قرار دارد. اینجا بساط ویدیو پروژکتور و یک پرده سفید برپاست تا حداقل مناظره را بتوان دید. پیاده‌رو کوچک است و در خیابان بیشتر از دو ردیف صندلی نمی‌توان برای دیدن مناظره چید، هر چند همین دو ردیف صندلی هم پر نشده است. کنار مجتبی ایزدیان دقایقی از مناظره را می‌بینیم. عده‌ای از اعضای ستاد برای نصب بنر رفته‌اند و دو نفر هم در حال توزیع شربت هستند.

مجتبی ایزدیان می‌گوید: «از نظر کاری و شخصی سرم شلوغ بود ولی دوستان از شیراز خیلی تماس گرفتند، و در نهایت برای ستاد جلیلی در گراش حکم زدند. بر خلاف شهرهای دیگر که افراد به دنبال ریاست ستادها هستند، اینجا افراد تمایل کمی برای این کار دارند. این که بیشتر فعالیت‌های من در شیراز بوده باعث شده که افراد را کمتر بشناسم ولی دوستان همگی کمک می‌کنند که کار پیش برود.» ایزدیان هم می‌گوید هزینه چاپ بنرها را با کمک اعضای ستاد و کمک‌های مردمی پرداخت کرده‌اند و خوشبختانه اجاره هم ندارند.

گفتگو با مجتبی ایزدیان به نقش ستادهای انتخاباتی در بعد از پایان انتخابات می‌رسد. اما این بحث را هم به بعد از پایان انتخابات موکول می‌کنیم.

چهارشنبه شب که بر می‌گردیم  کنار مجتبی ایزدیان، حسین فقیهی، یدالله سالاری و علی‌اکبر قربانیان نشسته‌اند. بحث درباره اجماع طیف نیروهای انقلاب است. قربیان می‌گوید: «هر چند فضای انتخابات سرد است اما در گراش که وضع مشخص است.» به نظر می‌رسد در مورد آرای گراش نگرانی ندارند اما منتظر تصمیم نامزدها در تهران یا مشهد هستند.

ظهر چهارشنبه اجتماع حامیان جلیلی در مدرسه علمیه چهارده معصوم(ع) اعلام عمومی شده بود که استقبال چندانی از آن نشد. این اجتماع بعد از نماز ظهر بود و سخنران آن هم برای عموم مردم چهره آشنایی نبود. ایزدیان معتقد است این دلایل هم می‌تواند در عدم استقبال موثر باشد.

پوسترهای جلیلی روز آخر تبلیغات به گراش رسیده است و تعدادی از نوجوانان قرار است در فرصت پایانی آن‌ها را نصب کنند. می‌گویم: «شاید برای دور دوم لازم شد.»

ستاد سوم جلیلی در کمربندی

در دوره‌های گذشته‌ی انتخابات، به تدریج ستادهای انتخاباتی برای فضای بیشتر و بازتر در حال انتقال به بلوار سرداران یا کمربندی بودند ولی این دوره دوباره ستاد‌ها به خیابان امام بازگشته بودند. شب آخر ستاد سوم جلیلی در کمربندی فعال شد.

مجید شیروان با حکم محمدنبی رودکی مسئولیت ستاد مردمی فجر را در گراش و اوز بر عهده دارد. ستاد مردمی فجر به عنوان سومین ستاد رییسی در بلوار سرداران و روبه‌روی سینما قرار دارد. نه فرصت سر زدن به این ستاد می‌شود و نه تریبون آزاد در جلو ساختمان شهرداری گراش. عنوان «ستاد مردمی شهید جمهور» در پایین پوستر آن دیده می‌شد.

برخلاف دوره‌های قبل که در فضای مجازی گروه‌های پرشماری از حامیان رییسی در فضای مجازی ساخته شد و افراد مختلفی برای برپایی ستاد حکم گرفتند. این دوره سوز زمستانی بیشتر از گرمای انتخابات احساس می‌شود. شاید رسیدن انتخابات به دور دوم باعث شود که ستادهای تبلیغاتی شلوغ‌تر شود و گرمای تابستان بیشتر احساس شود. خیلی از قبل تصمیم خودشان را گرفته‌اند اما این مرددها هستند که نتیجه نهایی را مشخص می‌کنند.

 

 

خروج از نسخه موبایل