نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

اعلام ۵ روز عزای عمومی در کشور برای شهادت رییس جمهور و همراهان

هفت‌برکه: حادثه سقوط چرخبال رییس‌جمهور و همراهان در ورزقان که رهبری برای آنان از عنوان درگذشت شهادت‌گونه استفاده کردند، ایرانیان را به شوک و اندوه فرو برد. در این بسته خبری برخی از واکنش‌ها در کشور و شهرستان گراش به این موضوع را مرور می‌کنیم. 

ساعت ۸ صبح، خبر قطعی شد

 ساعت ۸ صبح ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ خبرگزاری ایرنا و شبکه خبر صدا و سیما به صورت رسمی خبر شهادت رییس‌جمهور و اعضای هیات همراه را اعلام کردند.

به گزارش ایرنا آیت الله سید ابراهیم رئیسی، خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

 حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

پیام تسلیت رهبر انقلاب 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت شهادت‌گونه حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند.

متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
انا لله و انا الیه راجعون

با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجه الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.
این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.
در این حادثه‌ی سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجهالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.
اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.
در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم.

سیّدعلی خامنه‌ای
۱۴۰۳/۲/۳۱

نخستین تصمیمات هیات دولت به ریاست رییس جمهور موقت

سخنگوی دولت دوشنبه ۳۱ اردیبهشت اعلام کرد: اعضای هیئت دولت هم در جلسه‌ی عادی دولت که روز گذشته بعد از ظهر برگزار شد هم در دقایق ابتدایی انتشار خبر این سانحه‌ و هم‌زمان با تفحص‌هایی که آنجا صورت می‌گرفت برای پیدا شدن هلی‌کوپتر و هم امروز صبح که جلسه‌ی فوق‌العاده‌ی هیئت وزیران برگزار شد از ساعت ۷:۳۰ صبح و به ریاست معاون اول، محور اساسی صحبت عزیزان اعضای هئت دولت در کنار یاد و خاطره‌ی حضرت آیت‌الله رئیسی و نکاتی که مطرح می‌شد و در کنار موضوعات جاری محور اساسی بحث این بود که آیت‌الله رئیسی همیشه تاکیدشان به اعضای هئت دولت و همکارانشان این بود که مسیری که تکلیف و خدمت ماست به مردم هرگز نباید وقفه‌ای در آن ایجاد بشود.

جهرمی گفت: «روزهای تعطیل تاکید داشتند که برای مردم تعطیل است و کسی که اینجا مسئولیت پذیرفته باید مضاعف وقت بگذارد و کار بکند در ساعات مختلف شبانه روز ، همه جمع نگاهشان این بود که بهترین ادای دین به این شهید بزرگوار این مسیر را ادامه بدهیم با سرعت مضاعت یعنی ما خدمت مضاعف را بتوانیم در این ایام دستور کار خودمان قرار بدهیم و هم روز گذشته هئیت دولت مصوبات جاری خودش را داشت و مصوباتی داشتیم به ویژه بعضا زمان داشتند و هئت تطبیق مقرارت مجلس و آیینه‌نامه‌هایی از دولت را با ایراد مواجه کرده بود و در موعد زمانی باید نسبت به آن تصمیم‌گیری می‌شد و روز گذشته تصمیمات لازم صورت گرفت.»

از روز گذشته معاون اول رئیس جمهور شش کمیته‌ی اجرایی برای مدیریت امور این ایام ترتیب دادند و ایجاد کردند در حوزه‌ی کمیته‌های اجرایی و تشریفات و برگزاری مراسم‌هایی که باید برگزار بشود، مراسم تشییع که باید برگزار بشود.
کمیته‌ی حقوقی و اقتصادی که متمرکزتر بر بازار و مسیر خدمت‌رسانی به مردم چه بر بازارهای پولی و چه بازارهای مصرفی عمومی کالاهای مردم کمیته‌ی رسانه، کمیته‌ی بین‌الملل که درخواست‌های زیادی برای حضور در مراسم از کشورهای دیگر اعلام شد اجرایی شد و امروز الحمدالله در جلسه‌ی فوق‌العاده‌ی گزارشی خوبی از وضعیت کمیته‌ها ارائه شد و از دیشب جلسات برگزار شده و هماهنگی و برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته و در حوزه‌ی خارجه آقای دکتر باقری با دستور معاون اول مسئول کمیته‌ی خارجی و حوزه‌ی بین‌الملل شدند با توجه به شهادت وزیر امور خارجه و مدیریت امور را در دست گرفتند.

در حوزه‌ی اقتصادی هم وزیر اقتصاد و هم رئیس کل بانک مرکزی و هم رئیس صنعت معدن تجارت و رئیس منابع و بودجه و رئیس جهاد کشاورزی هر یک گزارشی را به تفضیل از اقداماتی که در روز گذشته تا الان انجام دادند ارائه دادند و الحمدالله مسیر خدمتی که عرض کردم عهد دولت مردان با آقای رئیسی بود الحمدالله با سرعت بسیار خوبی پیش رفت و این وفاق و این وحدت و نگاه جمعی که بر دولت حاکم بود خدا رو شکر به نوعی می‌شود گفت که یکی از برکات وجودی آقای رئیسی که الان در شهادتشان هم در امتداد برکات حضورشان نمایان بشود این نفاق و و ایجاد وحدت سایر نهادها هم دولت سیزدهم دولت و منش‌ش از همه‌ی ظرفیت‌هایش استفاده می‌کند برای پیشبرد امور همین فاصله‌ای که یک روز هم نشده یک تعاملی با بسیار نزدیکی با سایر قوا هم بوده و جلسات مختلفی هم برگزار شده برای حتی سرعت بخشی بشود و خدمت‌رسانی به مردم بشود و انشالله بتوانیم دینی که ایشان به گردن مسئولان دارند و ایشان منش‌شان این بود که خودشان را خادم مردم می‌دانستند که مردم حق دارند به گردن ایشان ولی نسبت به مسئولان و حقی که به گردن ما دارند با تلاش مضاعفی که در بدنه‌ی دولت و دستگاه‌هی جاری و ساری است بتوانیم در این ایام شیرینی خدمت‌رسانی مردم از ایشان چشیدند را اعضای دولت بتوانند در آن مسیر بروند.

 چهارشنبه سراسر کشور تعطیل است/ امتحانات لغو شد

به گزارش هفت‌برکه، خبرگزاری فارس ساعت ۱۹ روز ۳۱ اردیهشت‌ماه بر اساس اعلام منصوری معاون اجرایی رییس جمهور نوشت:

⚫️ به‌دلیل برگزاری مراسم تشییع پیکر رئیس‌جمهور چهارشنبه تعطیل است.

▫️ استانداران می‌توانند با توجه به برنامه‌های تشییع، روزی که در استان‌شان میزبان تشییع است را تعطیل کنند.

❌با هماهنگی وزیر آموزش‌وپرورش همۀ امتحانات دانش‌آموزان از سه‌شنبه تا پایان هفته لغو شد. زمان برگزاری آزمون‌های جایگزین توسط آموزش‌وپرورش اعلام می‌شود.

⚠️ صبح امروز اعلام شده بود که امتحانات برگزار می‌شود که در خبر جدید این تصمیم تغییر پیدا کرده است.

 مسجد ولی‌عصر(عج) میزبان نخستین مراسم یادبود رییس‌جمهور

فرمانداری گراش در اطلاعیه‌ای با تسلیت شهادت رئیس جمهور و هیات همراه، اعلام کرد مراسم یادبود این شهدا در گراش امشب در مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) برگزار می‌شود.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

 إِنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ 

 در پی سقوط بالگرد و شهادت رئیس جمهور خدوم و هیئت همراه، مراسم یادبود و بزرگداشت سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله رئیسی و همراهان، امشب (دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) همزمان با نماز مغرب و عشاء در مسجد حضرت ولیعصر(عج) با حضور مسئولین شهرستان و اقشار مختلف مردم برگزار می‌گردد

ستاد هماهنگی برگزاری مراسم یادبود شهرستان گراش

 

خروج از نسخه موبایل