نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

شورای تامین اجازه داد: گاز به کوچه دبیری رسید

هفت‌برکه: ساکنین کوچه دبیری با تصمیم شورای تامین، به صورت غیر دائم خدمات آب و برق و گاز دریافت می‌کنند.

کوچه دبیری سال ۱۳۹۱ با تصویب طرح جامع، از محدوده شهری گراش خارج و مشکلات اهالی این کوچه از این تاریخ آغاز شد. مردم در طول این مدت، پیگیر دریافت خدمات و بازگشت به محدوده شهر بودند. درخواستی که سال ۱۳۹۹ به صورت طومار در آمد و با امضای اهالی کوچه به گوش مسئولین رسید و روی آن تاکید شد.

انشعاب غیر دائم با تعهد محضری

محمود طاهرزاده، فرماندار گراش در گفت و گو با هفت برکه با تایید مصوبه‌ی شورای تامین برای حل موقت مشکلات کوچه دبیری گفت:«طبق مصوبه شورای تامین، افرادی که منازلشان به صورت باغ شهری ساخته نشده است و خانواده‌ها در آن ساکن هستند و ساکنین آن منازل اصالت ایرانی دارند (چون افاغنه شامل این طرح نمی‌شوند) و با دادن تعهد غیر دائم محضری، شرایط واگذاری انشعاب را دارند. در این حالت افراد باید تشکیل پرونده ماده ۱۰۰ در شهرداری بدهند و با اخذ گواهی از شهرداری مبنی بر تشکیل پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰، ادارات خدمات‌رسان به صورت غیر دائم می‌توانند به آنها خدمات دهند.»

او در ادامه گفت:«مشکل حاشیه‌نشینی مردم یکی از مشکلاتی بود که ما از روز اولی که به گراش آمدیم با آن سرو کار داشتیم. وقتی قیمت یک قطعه زمین ۲۰۰ متری در سطح شهر یک و نیم تا دو میلیارد است و این مساله طی سال‌ها مدیریت نشده است، مشکل حاشیه‌نشینی به وجود می‌آید. موضوع مسکن و نیاز مردم به مسکن جز اولویت‌ها ما بوده است که از یک طرف با طرح نهضت ملی مسکن و از طرفی با تلاش ما و کمک بنیاد مسکن و دستورالعمل‌های آن برای سرانجام دادن به حاشیه‌نشینی در حال رفع و رجوع است.»

او با اشاره به تلاش مسئولین شهرستان برای گرفتن کد روستایی برای این مناطق و الحاق کوچه دبیری و باغ به موسی به شهر گفت:«چهار نقطه دبیری، باغ موسی، سلطان‌آباد و محمد آباد را به عنوان هدف گذاشتیم و همه آمدند کمک کردند استاندار، آقای نماینده، شورای اسلامی شهر و شورای تامین، شهرداری و معتمدین و … هدف این بود که سلطان آباد و محمد آباد را به روستا تغییر دهیم که به حمدالله بعد از پیگیری‌های یک ساله این موضوع با کمک همه جزء مصوبات سفرهای استاندار قرار گرفت و محقق شد. کوچه دبیری و باغ موسی هم سعی ما بر این است که به حوزه شهر برگردد به خصوص دبیری.»

فرماندار با تاکید بر این موضوع که قبل از طی شدن کامل روال قانونی تعیین مالکیت با توجه به مراجعه‌ی و خواست مردم برای خدمات‌رسانی به این مناطق در پی راه‌حلی بودیم، گفت:«لذا جدای از این که به صورت قانونی روستا تشکیل شود و دبیری و باغ موسی الحاق گردد. تصمیم گرفتیم مشکلات آب، برق و گاز مردم که بخش بزرگی از نارضایتی عمومی بود و است را رفع کنیم. نامه‌ای به آقای استاندار نوشتیم و در دو سفر آقای استاندار پیگیری کردیم و جز مصوبات شد و ایشان دستور دادند که با مصوبه‌ی شورای تامین بتوانیم آب و برق و گاز این چهار نقطه را جدای از بحث مالکیت و حاشیه‌ای بودن و علت این که چرا در این مناطق ساخت و ساز شده است و چیکار باید کنیم. مشکلاتشان را رفع کنیم و خدمات‌رسانی را به مردم انجام دهیم.»

تاکنون ۲۰۰ خانوار مشمول واگذاری موقت شده‌اند

او با بیان این که در نهایت بنا بر شروطی که شورای تامین برای ساکنین این مناطق گذاشته است مبنا را به دادن خدمات آب، برق و گاز به مردم قرار دادیم، ادامه داد:«۵۰ درصد مراجعین من در روزهای دوشنبه، اهالی همین حاشیه‌نشین‌ها بودند برای این که موضوع ساماندهی شود، مجوز گرفتیم و با اعضای شورای تامین از منطقه بازدید انجام دادیم و شورای تامین قول همکاری داد و در نهایت با توجه به شرایطی که برای ساکنین گذاشتیم  و در جهت رفاه حال مردم ما این مشکل سخت را سعی کردیم بارش را روی دوش بکشیم و مصوبه خدمات‌رسانی را تایید کردیم و بالحمدالله مجوز صدور انشعاب صادر شده است و در حال حاضر هم با کمک شهرداری، بخشداری مرکزی، بنیاد مسکن دارد تشکیل پرونده انجام می‌شود. محدوده سلطان آباد و محمود آباد که تحت عنوان جدید  روستای تنگ آب کد سلسه مراتبی تقسیمات کشوری را گرفته است هم در حال واگذاری انشعاب است و ادارات در حال راستی آزمایی هستند که محدوده را مشخص کنند و هم بسنجند که ساکنین شرایط لازم را دارند، تا اینجا حدود ۵۰ تا ۲۰۰ خانوار مشمول طرح شدند و دارد مشکلاتشان حل می‌شود.»

طاهرزاده با اشاره به موقتی بودن انشعابات و بیان این که وقتی طرح هادی آماده شد و این دو نقطه الحاق شد انشعابات دائمی می‌شود، گفت:«آن‌هایی که آن‌جا آب، برق و گاز دارند از مصوبه سال ۹۶ بوده  است که برای استفاده کنندگان غیر مجاز از آب، برق و گاز اقدامی نکردیم تا مشکل اساسی مالکیت‌ها حل شود. در سلطان آباد و محمد آباد مردم باید بروند سند واگذاری از بنیاد بگیرند و در دبیری و باغ موسی هم مشکل اسناد مالکیت است که ما جدای از بحث اسناد مالکیتی کمک کردیم بحث خدمات رسانی انجام شود.»

گازرسانی آغاز شد

محمدرضا ابراهیمی، رییس اداره گاز گراش نیز در توضیح دلیل تاخیر گازرسانی به کوچه دبیری گفت: «با توجه به این که ساخت‌وسازها در باغ موسی و کوچه دبیری غیر مجاز بود، خدمات‌رسانی آب، برق و گاز آنجا ممنوع بود. اما لطفی که شورای تامین کرد این بود که در تاریخ نوزدهم آذرماه مصوب کرد که به صورت موقت و غیر دائم، فعلا به ساکنین این کوچه خدمات‌رسانی شود.»

او ادامه می‌دهد: «چون فرصتی یک‌ماهه داشتیم، ما از نوزدهم آذرماه شروع کردیم و بلافاصله کارشناسان را فرستادیم و بررسی کردیم. و در طول این مدت در این محدوده ۸۰ کنتور یا همان اشتراک داشته‌ایم و ۴۰ علمک و انشعاب نیز نصب شده است.»

او با اشاره به شرایط واگذاری انشعاب به ساکنین این کوچه گفت: «افراد واجد شرایط باید تشکیل پرونده ماده ۱۰۰ در شهرداری بدهند و با اخذ گواهی از شهرداری مبنی بر تشکیل پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰، ما می‌توانیم به صورت غیر دائم به آنها خدمات دهیم.»

سلطان‌آباد و محمدآباد هنوز طرح هادی ندارد

ابراهیمی با بیان این که خدمات‌رسانی به محمدآباد و سلطان آباد وابسته به طرح هادی است و ما منتظر تصویب طرح هادی هستیم گفت: «متاسفانه این آبادی و روستا طرح هادی ندارد. ما منتظریم که ان‌شاالله به محض مصوب شدن طرح هادی و دریافت آن از سوی بنیاد مسکن، بر اساس طرح هادی بحث طراحی گاز آن قسمت را انجام دهیم. پیش‌بینی من این است که ا‌ن‌شاالله در تیر و یا مرداد ماه شبکه‌گذاری محمد‌آباد و سلطان‌آباد آغاز شود. اما فعلا ما منتظریم طرح هادی را از بنیاد مسکن دریافت کنیم که فعلا روند اداری آن طی نشده است.»

او با تاکید روی این موضوع که ما امکان دادن خدمات به خانه‌های باغ شهری را نداریم گفت: «خیلی از دوستانی که در محمد‌آباد، سلطان‌آباد و باغ موسی و کوچه دبیری زندگی می‌کنند خانه باغ شهری دارند یا خانه‌هایشان به حالت باغ درست کردند و انتظار دارند ما گاز به آن‌ها بدهیم، ولی طبق صورتجلسه شورای تامین، ما نمی‌توانیم فعلا این خدمت را برای آن‌ها ارائه کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «طبق مصوبه شورای تامین، زمانی که خدمات‌رسانی (آب، برق و گاز) به تمام منازلی که خانواده‌ها در آن ساکن هستند به اتمام رسید، گروهی شامل اعضای شورای تامین، نمایندگانی از فرمانداری و ادارات خدمات‌رسان به این محل مراجعه می‌کنند و بررسی می‌کنند آیا برای گازرسانی یا سایر خدمات، شرایط لازم را دارند یا نه؟ مثلا خانه‌ای به صورت باغ شهری ساخته شده است ولی خانه است و افرادی در آن زندگی می‌کنند. ما این موارد را با مجوز شورای تامین می‌توانیم خدماتی مثل آب، برق و گاز به آن‌ها ارائه کنیم. خواهشی که از مردم داریم این است که فعلا افرادی که منازل آن‌ها شبیه و حالت باغ دارند به ما مراجعه نکنند. ما خودمان می‌آییم و شرایط را بررسی می‌کنیم.»

خروج از نسخه موبایل