نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

ترکیب ۴+۱نامزد گراشی برای انتخابات مجلس

هفت‌برکه: هیات نظارت شورای نگهبان برای انتخابات مجلس دوازدهم در حوزه انتخابیه ۵ شهرستان جنوب فارس، به ۲۵ نامزد مجوز حضور در انتخابات را داده است. البته نامزدهای رد صلاحیت شده هنوز دو مرحله فرصت اعتراض دارند و ممکن است از این جمع ۲۵ نفره نیز عده‌ای انصراف بدهند تا در نهایت ترکیب نامزدها برای انتخابات ۱۱ اسفند مشخص شود.

بر اساس اعلام خود نامزدها، تاکنون ۴+۱ نامزد از گراش تایید شده‌اند که وضعیتی مشابه دوره گذشته است. احمد حسن‌نژاد، علی عظیمی، قاسم فرسوده و محمد ناصری از شهر گراش و داریوش سپاده از روستای حسین‌آباد بخش مرکزی گراش نامزدهای تایید صلاحیت شده شهرستان گراش هستند.

بیرم نیوز نیز از تایید سه نامزد بیرمی خبر داده است. علیرضا شاهرخیان، علی‌اصغر صداقت و علی ملک‌پور سه نامزد بیرمی انتخابات هستند که با انتشار یک عکس سه نفره گام اول را برای اجماع برداشته‌اند.

در لار سه چهره اصلی تایید صلاحیت شده علاالدین بروجردی، محمود عسکرپور و ابوطالب روئینا هستند. بروجردی شناخته‌ترین نامزد این انتخابات است که بعد از پنج دوره حضور در مجلس از حوزه انتخابیه بروجرد، دوره پیشین نتوانست از حوزه لارستان به مجلس راه پیدا کند. با توجه به محدودیت سنی، این آخرین شانس علاالدین بروجردی برای بازگشت به مجلس است.

محمود عسکرپور نیز از نامزدهای دوره قبل است که پس از تایید صلاحیت به نفع جمشید جعفرپور کناره‌گیری کرد. ابوطالب روئینا فرماندار پیشین خنج و رییس سابق شورای شهر لار هم در دوره‌های گذشته از چهره‌های نزدیک به جعفرپور شناخته می‌شد. عباس اسماعیلی دیگر نامزد اهل شهر لار است که خبر تایید صلاحیت او منتشر شده است.

به گزارش پندری، رحیم مقیمی، معاون سیاسی فرمانداری لارستان در دوره احمدی‌نژاد، تایید صلاحیت نشده است. آفتاب لارستان از تایید صلاحیت علی اصغر بامداد از ده فیش بناوریه هم خبر داده است تا اسامی منتشر شده تایید صلاحیت شدگان به ۱۳ نفر برسد. 

     

گراشی‌های در گود 

با الکترونیکی شدن روند ثبت‌نام نامزدها از ۷۸ نامزد اولیه ۱۲ نفر از گراش پیش ثبت‌نام انتخابات را انجام دادند. از میان آن‌ها حسین حسین‌زاده نماینده مجلس و حسینعلی حسینعلی حسین‌شیری رقیب او در دور قبل از ثبت‌نام نهایی خودداری کردند و محسن حسن‌زاده و حسن وقارفرد نیز دو نفر دیگری بودند که ثبت‌نام نهایی را انجام ندادند. 

قاسم فرسوده، محمد ناصری، احمد حسن‌نژاد،  علی عظیمی، جواد اسدی، فرهاد حسین‌شیری، ، داریوش سپاده و مهدی دژآباد هشت‌نفری بودند که ثبت‌نام خود را نهایی کردند و پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها، جواد اسدی، فرهاد حسین‌شیری و مهدی دژآباد از دور رقابت کنار کشیدند.

حسن‌نژاد، ناصری و عظیمی هر سه سابقه رقابت در انتخابات شورای شهر را داشته‌اند و برای اولین بار است که وارد فضای انتخابات مجلس می‌شوند. فرسوده نیز نخستین نامزدی انتخابات را تجربه می‌کند. در این جمع داریوش سپاده که جوان‌تر از بقیه است در انتخابات مجلس با دو دوره نامزدی باسابقه‌تر است.

در ادامه برای گام نخست ۵ نامزد شهرستان گراش را معرفی می‌کنیم.

 

قاسم فرسوده

قاسم فرسوده شناخته‌شده‌ترین چهره سیاسی بین نامزدهای گراشی است. فرسوده از ابتدای بخشداری گراش در سال ۱۳۷۴ وارد وزارت کشور شد و سال‌ها در سمت کارشناسی سیاسی – امنیتی فرمانداری حضور داشت و یکی از افرادی ست که ارتباطات نزدیکی با جمعی از خیرین گراش دارد.

فرسوده از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ نزدیک به هشت سال معاون سیاسی فرماندار گراش بود و از او به عنوان گزینه اصلی فرمانداری گراش نام برده می‌شد. عدم انتخاب او به عنوان فرماندار گراش باعث شد تعدادی از متنفذین گراش از ستاد نماز جمعه استعفا دهند و در نهایت فرسوده پست معاونت فرمانداری را نیز از دست داد.

بسیاری فرسوده را با تیم‌های فوتبال هلال‌احمر می‌شناسند. او از مدیران باسابقه ورزشی است و دو دهه است به عنوان مدیر باشگاه هلال‌احمر در مسابقات کشوری و استانی حضور دارد. تیم جوانان هلال‌احمر چهار سال است که به عنوان نماینده فوتبال استان فارس در بالاترین سطح فوتبال پایه کشور در لیگ برتر حضور دارد.

عضویت در ستاد نماز جمعه گراش، هیات امنای تربیت‌بدنی گراش، هیات مدیره کمپ ترک اعتیاد و هیات امنای گلزار شهدا از جمله سمت‌های غیر اداری فرسوده در طی این‌ سال‌هاست.

فرسوده متولد ۱۳۴۸ و دارای سابقه جانبازی است. او در دوره‌های گذشته به دلیل سمت خود در فرمانداری یکی از برگزارکنندگان انتخابات بود و این نخستین‌بار است که در جایگاه «نامزد» در انتخابات حضور دارد.

محمد ناصری

محمد ناصری دبیر زبان انگلیسی مدارس گراس که سال‌های پیش مدیریت دبیرستان کامروا را نیز در کارنامه دارد. او به عنوان نماینده کانون فرهنگی آموزش برای دانش‌آموزان کنکوری ۲۰ سال گذشته چهره شناخته شده‌ای است.

سوابق سیاسی ناصری بیشتر به انتخابات شورای شهر گراش بر می‌گردد. او نامزد همیشگی انتخابات شورای شهر گراش است و این بار در یک گام بلندتر برای مجلس نامزد شده است. محمد ناصری در شورای اول یازدهم شد. در شورای چهارم محمد ناصری یکی از هفت عضو شورای شهر گراش بود و شش سال در این شورا عضویت داشت.

در انتخابات شورای پنجم ناصری دوباره حضور داشت و نفر هشتم و عضو علی‌البدل شد که بعد از کش و قوس فراوان، با استعفا و پس گرفتن استعفا، در نهایت به عضویت شورای شهر در نیامد. ناصری پس از جنجال‌های شورای پنجم برای شورای ششم هم ثبت‌نام کرد اما قبل از روز رای‌گیری انصراف داد تا رکورددار بیشترین ثبت‌نام در انتخابات شورای شهر گراش باشد.

محمد ناصری فرزند عباس، متولد ۱۳۴۴ و کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی است.

احمد حسن‌نژاد

حسن‌نژاد یکی از فرهنگیان باسابقه گراش است که در مدارس مختلف مدیریت کرده است. مهمترین دوره کاری او چند سال مدیریت دبیرستان شبانه‌روزی گراش بود. او امیدوار است دانش‌آموزان آن سال‌ها همچنان او را به یاد داشته باشند.

احمد حسن‌نژاد نیز سابقه دو دوره نامزدی ناموفق انتخابات شورای شهر گراش را دارد. او سال ۷۸ در دوره اول نوزدهم شد و در انتخابات شورای شهر سوم در رتبه بیست و سوم قرار گرفت و بعد از آن ترجیح داد بیشتر در پشت صحنه سیاسی فعالیت کند.

احمد حسن‌نژاد یکی از چهره‌هایی است که در بیشتر دوره‌های انتخابات مجلس در ستاد‌های انتخاباتی نامزدهای گراش همکاری داشت. این همکاری به ویژه در دوره انتخاب اصغر حسنی فعالانه‌تر بود.

حسن‌نژاد از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ سه سال رییس اداره ورزش و جوانان گراش بود. او که کارشناس حقوق است، در شعبه دوم شورای حل اختلاف با دادگستری گراش نیز همکاری می‌کند.

علی عظیمی

علی عظیمی نیز سومین تجربه انتخاباتی خود را پشت سر می‌گذارند. او دو بار پشت در شورای اسلامی شهر گراش ماند اما این بار برای مجلس دورخیز کرده است. مهندس عظیمی در انتخابات دوره سوم شورای شهر گراش با ۲۳۸۰ رای نهم شد و در تجربه‌ای دوباره در انتخابات دوره پنجم شورای شهر گراش در سال ۱۳۹۶ با ۲۰۲۵ رای در رده سیزدهم انتخابات قرار گرفت.

مهندس عظیمی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد عمران و از اعضای باسابقه نظام مهندسی گراش است. او مدتی در مشهد اقامت داشت و بعد از انتخاب مهندس حسین‌زاده برای مجلس یازدهم، از دور و نزدیک با دفتر او همکاری داشت. علی عظیمی سال گذشته مسئولیت بسیج  مهندسین گراش را بر عهده گرفت. حکم ناظر معین در طرح اقدام ملی مسکن در چهار شهرستان لارستان، گراش، اوز و خنج، آخرین سمت علی عظیمی بود.

علی عظیمی ۴۸ ساله، فرزند عبدالحسین و برادر شهید مرتضی عظیمی است.

داریوش سپاده

داریوش سپاده اهل روستای حسین‌آباد بخش مرکزی گراش است. سپاده برای سومین بار است که در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام می‌کند و تایید صلاحیت می‌شود. داریوش سپاده که جوان‌ترین نامزد انتخابات مجلس دهم در جنوب فارس بود سال ۱۳۹۴ در نهایت با ۴۸۸۱ بین ده نامزد در جایگاه هشتم قرار گرفت.

در دوره گذشته داریوش سپاده دوباره ثبت‌نام کرد ولی با توافق انجام شده به نفع حسین حسین‌زاده کنار رفت و پس از انتخابات نیز مدتی در دفتر حسین‌زاده فعالیت کرد. پس از آن به عنوان کارشناس در اداره کل راه و شهرسازی لارستان مشغول به کار شد.

سپاده تنها نامزد گراشی امسال است که سابقه نامزدی انتخابات مجلس را دارد و باید دید در سومین تجربه، سپاده در ۳۹ سالگی چگونه عمل خواهد کرد. 

از ۷۸ به ۲۵

در انتخابات این دوره ۷۸ نفر با پیش‌‌ثبت‌نام اینترنتی آمادگی خود را برای نامزدی در انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم اعلام کردند که ۴۴ نفر از آنان اجازه پیدا کردند که ثبت‌نام نهایی را انجام دهند. ۱۵ دی‌ماه نتیجه برررسی صلاحیت‌ها به صورت پیامک به نامزدها اعلام شد و ۲۵ نفر در این حوزه انتخابیه تایید شدند.

تعداد تایید صلاحیت‌شدگان حوزه انتخابیه لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در این دوره نسبت به دوره قبل افزایش داشته است و از ۲۱ نفر به ۲۵ نفر رسیده است. هر چند در کل استان فارس حوزه انتخابیه جنوب فارس یکی از حوزه‌های انتخابیه کم نامزد است. بر اساس اعلام استانداری فارس ۶۶۸ نفر در ۱۵ حوزه انتخابیه استان فارس تایید شده‌اند که به طور متوسط برای هر صندلی نمایندگی ۳۷ نفر رقابت خواهند کرد. 

بر خلاف دو دوره گذشته که تعداد زیادی چهره‌های شاخص و نمایندگان ادوار مجلس در انتخابات حضور داشتند این دوره حتی نماینده فعلی نیز در انتخابات حضور ندارد و بیشتر نامزدها چهره‌های جدید هستند تا فضای انتخابی متفاوت‌تری ایجاد شود. 

 

 

خروج از نسخه موبایل