نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

اهمیت بازی فوتسال ایران – روسیه برای جنوب فارس

Foutsall Farsoodeh

قاسم فرسوده – مدیر عامل موسسه فوتبال هلال‌احمر گراش: برگزاری اولین بازی بین‌المللی تیم‌های ملی ایران در منطقه جنوب فارس و در کنار آن حضور مدیران ورزشی کشور، فرصت مناسبی برای رشد ورزش در منطقه است.

تیم‌های ملی فوتسال ایران و روسیه این بار در شهر لار و در ورزشگاهی که به همت خیر محترم مرحوم منیری ساخته شده است با هم بازی می‌کنند و استقبال گسترده مردم از شهرهای مختلف فارس و هرمزگان نشانه این است که این بازی چه ظرفیت بزرگی را به وجود آورده است. دو دوره مسابقات فوتسالی که در این مجموعه با استقبال خوب تماشاگران برگزار شد و اکنون استقبال مردم از دو بازی تیم ملی نشان می‌دهد که این مجموعه ورزشی می‌تواند میزبان رویدادهای مهمی باشد. مجموعه‌ای که همانند بسیاری از ساختمان‌های اداری، درمانی، آموزشی، ورزشی این منطقه به همت خیرین ساخته شده است.

باید بپذیریم ورزش در منطقه ما درآمدزایی ندارد. از سوی دیگر بخش صنعت در منطقه بسیار ضعیف است. ما تیم‌های صنعتی و حمایت بخش صنعت را نداریم. هر چند هزینه‌ کردن در بخش ورزش به نوعی سرمایه‌گذاری روی جوانان است اما تمام هزینه‌های این بخش بر دوش افراد معدود و خیرین علاقه‌مند به ورزش است. مثلا تیم هلال‌ احمر گراش که در رده‌های مختلف مسابقات کشوری و استانی حضور دارد، فقط به حمایت‌های خیرین متکی است و حضور یک باشگاه در سطح ملی آن قدر سخت و پرهزینه است که تا همیشه نمی‌توان با این روش ادامه داد.

ما در لار هم تیم هندبال بانوان شهید چمران را داریم که در سطح ملی قهرمان شد و به مسابقات آسیایی هم اعزام شد. شهید چمران امسال امتیاز لیگ دسته اول فوتبال جوانان کشور را هم خریداری کرده است. تمام بار مالی تیم‌های چمران هم بر دوش یک نفر است.

حضور یک تیم ملی خارجی و تیم ملی کشورمان باعث می‌شود توجه‌ها دوباره به سمت ورزش جلب شود. توجهی که می‌تواند نگاه مردم، خیرین و همشهریان را به ورزش جدی‌تر ساخته و حمایت‌های موجود تقویت شود. تاکنون تداوم فعالیت‌های ورزش به برکت خیرین بوده است و برگزاری موفق این بازی می‌تواند نتایج مثبت این هزینه‌ها را به همشهریان و خیرین نشان دهد و در کنار آن افراد دیگر هم برای حمایت از تیم‌های ورزشی ترغیب شوند.

اما تمام بارها خواسته‌ها نباید به سمت خیرین باشد.

مورد بعد این که برگزاری این مسابقه همراه با حضور مسئولین کشوری و استانی است. قرار است وزیر ورزش و جوانان و رییس فدراسیون فوتبال با همکاران‌شان حضور داشته باشند. استاندار، نماینده مجلس، مدیرکل ورزش و جوانان استان و تعدادی دیگر از مسئولین هم حضور دارند و حضور مستقیم آن‌ها در منطقه باعث می‌شود که نگاه آنان به امکانات و ظرفیت‌های شهرستان‌های جنوب فارس واقعی‌تر شود.

ورزشگاه منیری با همه هزینه‌ها هنوز کاستی‌هایی دارد و ورزشگاه‌های دیگر منطقه نیز با نگاه بلندمدت می‌تواند استاندارد برگزاری بازی‌های ملی و بین‌المللی را در ورزش‌های مختلف کسب کند. از فرصت حضور این مسئولین باید برای باز کردن پای شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به جنوب فارس استفاده کرد. این شرکت به دلیل فعالیت تخصصی در زمینه ورزش می‌تواند نقش مهمی هم در افزایش و هم در استانداردسازی فضاهای ورزشی داشته باشد.

ما در تیم‌های هلال‌احمر گراش به دلیل حضور در لیگ‌های کشوری جوانان، بزرگسالان و جام حذفی به نقاط مختلف ایران سفر می‌کنیم. در نقاط مختلف کشور شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ورزشگاه‌های خوب و مجهزی را ساخته است اما متاسفانه این شرکت در جنوب فارس هیچ اقدامی نداشته است. لازم است کوتاهی این شرکت در سطح این منطقه جبران شود.

در گراش برای سالن ورزشگاه محبی خیر محترم کار را شروع کرد. اگر از آن زمان شرکت توسعه و نگهداری حتی به عنوان مشاور هم حضور داشت می‌توانست کمک کند که این همه هزینه خیر و بعد بودجه دولتی دارای بازدهی مناسب و حداکثری باشد. در حال حاضرین هم زمین چمن مصنوعی ورزشگاه محبی را داریم که در وضعیت فعلی فقط برای زمین تمرینی مناسب است و اگر قرار است برای مسابقات رسمی استفاده شود باید تغییرات کلی داشته باشد و این ساخت و ساز هم از نظر تامین بودجه‌ای و هم از نظر استانداردسازی باید با کمک شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی باشد.

حضور تیم ملی و مسئولین ورزشی می‌تواند یک فرصت مغتنم نه فقط برای لارستان بلکه برای کل جنوب فارس باشد که هم نگاه مردم و هم نگاه مسئولین به اهمیت ورزش در منطقه ما را بهبود بخشد و در نهایت با ساخت ورزشگاه‌های استاندارد حضور تیم‌های ملی در منطقه را تداوم داشته باشند که نه تنها به پیشرفت منطقه از نظر ورزشی کمک می‌کند برای جنبه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز برکات زیادی خواهد داشت.

این مسابقه را نباید فقط دو بازی فوتسال ساده دید، این بازی می‌تواند درهای تازه‌ای را برای ورزش جنوب فارس باز کند.

 

خروج از نسخه موبایل