نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

دو نماینده شدن حوزه انتخابیه، می‌تواند بزرگترین دستاورد سیاسی حسین‌زاده باشد

هفت‌برکه: افزوده شدن یک نماینده‌ی دیگر به حوزه‌ی انتخابیه لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم می‌توانست برگ برنده‌ی حسین‌زاده، نماینده‌ی کنونی این حوزه، در انتخابات مجلس در اسفند امسال باشد؛ اما با تصمیم اکثریت نمایندگان مجلس در روز ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۲ برای مسکوت گذاشتن طرح افزایش نمایندگان به مدت شش ماه، این شانس از او گرفته شد.

با این حال، اگر در سال آینده و پیش از تشکیل مجلس بعدی، این طرح تصویب شود، همچنان می‌توان آن را در کنار شهرستان شدن جویم، مهمترین دستاورد سیاسی حسین‌زاده در چهار سال نمایندگی مجلس یازدهم دانست. 

نقش حسین‌زاده در گرفتن سهمیه

طبق اصل ۶۴ قانون اساسی هر ۱۰ سال یک بار، می‌توان ۲۰ نماینده به نمایندگان مجلس اضافه کرد. اما ۲۳ سال از آخرین باری که این اتفاق افتاده می‌گذرد و نمایندگان مجلس طی چهار دوره گذشته نتوانسته‌اند درباره این که به کدام حوزه‌های انتخابیه نماینده اضافه شود، به توافق برسند. (معظمی، روزنامه شرق).

با مصوبه فروردین ۱۳۶۶ یکی از دو نماینده حوزه انتخابیه لار در مجلس شورای اسلامی به بخش لامرد اختصاص پیدا کرد و از آن زمان این حوزه انتخابیه تک‌نماینده است، هر چند که در طی این ۳۶ سال این حوزه انتخابیه از یک شهرستان به پنج شهرستان رسیده است تا حوزه‌ی انتخابیه‌ی لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم هم از نظر عنوان یکی از طولانی‌ترین نام‌های حوزه‌ انتخابیه و هم از نظر مساحت یکی از وسیع‌ترین حوزه‌های انتخابیه باشد که تنها یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

از سال‌ها پیش، گفتگو در مورد لزوم افزایش تعداد نمایندگان این حوزه در جریان بوده است، اما هر زمان طرحی در این مورد در مجلس مطرح می‌شد نامی از حوزه انتخابیه لارستان و … دیده نمی‌شد و نمایندگان حوزه انتخابیه نیز به نظر نمی‌رسید که تمایل چندانی برای این موضوع داشتند. تا اینکه در ۳۱ مردادماه ۱۴۰۲، خبرگزاری‌های کشور از طرح افزوده شدن ۴۰ نماینده به مجلس شورای اسلامی خبر دادند که سه نماینده سهم استان فارس بود. پیش از این، خبرها حاکی از این بود که سهم استان فارس، تنها دو نماینده خواهد بود.

 محمد مظفری، مدیر دفتر جعفرپور، نماینده دور نهم و دهم، نسبت به اختصاص نماینده دیگر برای حوزه انتخابیه لارستان، گراش، اوز، خنج و جویم روی خوش نشان نداده و آن را به ضرر ارتقاء لارستان دانسته است. او در یادداشت خود از مخالفت جعفرپور با افزایش نماینده در حوزه انتخابیه در مجلس دهم نیز سخن گفت. موضوعی که نشان می‌دهد در این مورد گاهی منافع سیاسی و گروهی بر منافع کلی منطقه ارجحیت دارد. 

دفتر حسین‌ حسین‌زاده چندی بعد در متنی از تلاش و پیگیری حسین‌زاده برای افزایش نمایندگان حوزه انتخابیه گزارش داد و نوشت: «علی‌رغم اینکه در گذشته هیچ پیگیری در این رابطه انجام نشده بود، اما با پیگیری‌های مجدانه و مصرانه‌ای که صورت گرفت و با برگزاری جلسات کارشناسی مکرر با طراحان طرح و کارشناسان وزارت کشور، در نهایت نمایندگان عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با دو نماینده شدن حوزه انتخابیه جنوب فارس موافقت کردند. این موفقیت در حالی به دست آمد که تنها ۲ سهمیه به استان فارس اختصاص یافته بود (شیراز و مرودشت) و باید با حوزه‌های انتخابیه‌ای که دارای شاخص‌‌های جمعیت و… بودند، رقابت می‌شد.»

به گزارش ایرنا، در طرح جدید قرار است تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه شیراز و زرقان، از ۴ نفر به ۵ نفر؛ تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان از یک نفر به ۲ نفر؛ و تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم از یک نفر به ۲ نفر افزایش یابد.

هر چند جزییات این طرح بعد از بررسی طرح در صحن علنی و تصویب شورای نگهبان علنی می‌شود اما نکته‌ی مهم این است که آیا یک نماینده به کل حوزه انتخابیه افزوده می‌شود یا این که این حوزه انتخابیه به دو حوزه تفکیک می‌شود و هر حوزه یک نماینده‌ی جداگانه خواهد داشت. هر چند این دو گزینه تفاوت زیادی دارد اما در هر دو حالت می‌توان آن را یک امتیاز مثبت برای جنوب فارس دانست. 

رای مجلس به مسکوت ماندن طرح تا سال آینده

اما روز دوشنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۲، در نشست علنی مجلس، نمایندگان به مسکوت گذاشتن طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و تعداد نمایندگان آن‌ها رای مثبت دادند. بررسی برنامه‌ی هفتم توسعه و همچنین نزدیک بودن انتخابات مجلس، دو دلیلی بود که برای توجیه این رای ارائه شد. رای‌گیری در مورد مسکوت گذاشتن طرح هم نسبتا سریع انجام شد و تنها دو نماینده در موافقت و مخالفت با آن صحبت کردند. به نظر می‌رسید قالیباف، رییس مجلس، نیز ترجیح می‌دهد که این طرح جنجالی پس از انتخابات مجلس به صحن علنی بیاید. 

گزارش روابط عمومی نماینده در این مورد نیز می‌گوید: «طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از سال‌ها قبل مورد بحث و بررسی بود، سرانجام در روزهای گذشته نهایی شد و به صحن علنی مجلس آمد، اما نمایندگان باتوجه به در پیش بودن بررسی برنامه هفتم توسعه و انتخابات مجلس آن را به مدت شش ماه مسکوت نگه داشتند.

«این طرح اگرچه اکنون مسکوت مانده، اما سرانجام در آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت و امیدواریم با تایید آن گامی مهم در راستای پیشرفت لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم برداشته شود تا با حضور ۲ نماینده از جمع فرزندان این خطه در مجلس شورای اسلامی، کارها بهتر پیگیری شود.»

و در پایان از قول نماینده آمده است: «جنوب فارس برای پیشرفت و ترقی نیازمند ارتقای سیاسی مناطق مختلف و توسعه زیرساخت‌هاست. بنده به عنوان فرزند این خطه در این سال‌ها تمام تلاشم را معطوف به این دو هدف کردم و ۲ نماینده شدن جنوب فارس در همین راستاست.»

تغییر سیاسی اساسی به نفع مردم 

حسین‌زاده باید امیدوار باشد که در فرصت سه ماه پس از انتخابات تا زمان شروع مجلس دوازدهم، این طرح به تصویب برسد؛ چون در غیر این صورت معلوم نیست که در مجلس بعدی چه تغییراتی در این طرح ایجاد شود. حتی با تغییر ترکیب سیاسی مجلس ممکن است این طرح دچار تغییرات زیادی شود. با توجه به این که حوزه انتخابیه جنوب فارس در اولویت سوم افزایش نمایندگان در استان قرار دارد، اگر لابی‌های استان‌های دیگر قوی‌تر باشد، بعید نیست که این حوزه انتخابیه قربانی لابی‌های قومیتی و استانی شود. 

چه حسین‌زاده نماینده بماند چه نماند سال ۱۴۰۳ مهمترین دستور کار او در مجلس، طرح افزایش تعداد نمایندگان خواهد بود. به خاطر اهمیت این طرح است که گروه‌ها و رسانه‌های مخالف حسین‌زاده به این طرح مهم کمترین واکنش را نشان دادند و به خبر خروج طرح از دستور کار مجلس بیش از خبر خود طرح و اهمیت سیاسی آن توجه کردند. 

با این که به نظر می‌رسد تا تصویب طرح راه سختی در پیش است، دو نماینده شدن حوزه انتخابیه کل معادلات سیاسی این حوزه انتخابیه را در سال‌های آینده تغییر می‌دهد و صف‌آرایی‌های جدیدی ایجاد خواهد کرد. اما هر چه باشد، نکته‌ی اصلی این است که این معادلات و صف‌آرایی‌های جدید، به احتمال زیاد به نفع مردم این منطقه تمام خواهد شد. و چه موفقیتی برای یک سیاستمدار بالاتر از این که تغییرات سیاسی اساسی ایجاد کند که به نفع مردم شود؟

 

خروج از نسخه موبایل