نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

هزینه ۵ میلیاردی برای تکمیل شبکه گازرسانی گراش

هفت برکه: از ابتدای سال ۱۴۰۱ با هزینه پنج میلیارد تومان  ۱۴ هزار متر شبکه گاز به مجموعه شبکه گاز سطح شهرستان گراش اضافه شده است. در شهر گراش به جز ساختمان‌های بدون پروانه شبکه گاز تکمیل شده است.

در ماه‌های گذشته اطلاعیه‌های مختلفی در مورد قطعی گاز در نقاط مختلف شهر گراش در هفت‌برکه منتشر شده است. مهندس محمد رضا ابراهیمی، رئیس اداره‌ی گاز شهرستان گراش طی یک اطلاعیه با قدردانی از صبوری و همکاری مردم با اداره گاز، با توجه به حفاری‌های متعدد و قطعی موقت‌ گاز در حین اجرای پروژه گفت:«پروژه ۱۲ هزار متر شبکه گاز با دو هزار متر اضافه کاری (مجموعا ۱۴ هزار متر) از اوایل فروردین ۱۴۰۱ شروع شد و در اواسط دی ماه ۱۴۰۱ به پایان رسید. این پروژه با مبلغ پیمانی در حدود پنج میلیارد تومان در حالی به اتمام رسید که پنجاه نقطه وصل به گاز داشت. که از این بین سی و هشت نقطه در شهر گراش، چهار نقطه در شهر ارد و هشت نقطه در روستای زینل‌آباد است.»

چرا در بعضی نقاط کنتور گاز واگذار نمی‌شود؟

انتشار این خبر و تکمیل گازرسانی در شهر گراش بهانه‌ای بود برخی سوالات شهروندان را از رییس گراشی اداره گاز بپرسیم. ابراهیمی در مورد علت عدم ادامه اشتراک‌پذیری گاز(نصب کنتور) در محله باغ موسی و کوچه دبیری و همچنین قسمتی از شهرک آزادگان می‌گوید:«برای واگذاری کنتور گاز داشتن پروانه ساختمانی و یا استعلام از شهرداری و بخشداری ضروری است. به دلیل ساخت و سازهای غیر مجاز و نداشتن پروانه ساختمان همچنین نداشتن متولی در آن منطقه (نه شهرداری و نه بخشداری) اداره گاز اجازه نصب کنتور در این مناطق را ندارد. طبق قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیر مجاز آب، برق، تلفن و گاز و فاضلاب مورخ دهم خرداد ۹۶ مصوب مجلس شورای اسلامی (ماده ۴- تبصره ۱) اشتراک‌پذیری غیر دائم برای برخی منازل ساخته شده به شرط این که قبل از سال ۹۶ باشد انجام پذیرفت. ولی در ادامه به علت عدم تعیین و تکلیف این ساخت و سازها و افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز، تا تعیین تکلیف این مناطق، اشتراک‌پذیری متوقف شد.»

رییس اداره گاز گراش در مورد واگذاری اشتراک در روستاهای دشت بالای گراش گفت: «اشتراک‌پذیری در روستاهای کنار زیارت، کسرالدشت و شمس‌آباد در صورت اخذ برگه واگذاری زمین از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان گراش و نامه دهیار و یا بخشدار مبنی بر بلامانع بودن اشتراک‌پذیری امکان‌پذیر است. در حال حاضر اشتراک‌پذیری گاز در روستاهای کنار زیارت و کسرالدشت انجام شده و در مورد روستای شمس‎‌‌آباد، برگه‌های واگذاری زمین طی مذاکره‌ای که با مدیر محترم بنیاد مسکن شهرستان داشته‌ام در حال صادر شدن است.»

گراش ۲۷ مشترک بد مصرف گاز دارد

ابراهیمی با اشاره به اصلاح تعرفه گاز نسبت به تعرفه‌ی قبل گفت:«پله‌های اول تا سوم: (مصارف متعارف) بدون تغییر تعرفه گاز، پله‌های چهارم تا ششم (مشترکین پرمصرف) سی درصد افزایش نسبت به تعرفه قبلی، پله‌های هفتم تا دهم( مشترکین پرمصرف) ۵۰ درصد افزایش نسبت به تعرفه قبلی و پله‌های یازدهم و دوازدهم(مشترکین بد مصرف) به صورت ثابت پنج هزار و شش هزار تومان به ازای هر متر مکعب گاز شهرستان گراش در اقلیم ۵ جدول تعرفه‌های گاز قرار دارد.»

او با بیان این که در گراش ۲۷ مشترک بد مصرف وجود دارد گفت:«در حال حاضر ۲۷ مشترک بد مصرف (پله‌های یازدهم و دوازدهم) در شهرستان وجود دارد که به صورت شفاهی و کتبی اخطار داده شده که نسبت به مدیریت بهینه مصرف گاز اقدام کنند، در غیر این صورت امکان قطع گاز این مشترکین وجود دارد.»

او در جواب به این سوال که علت اخطار قطع گاز استخر آبشار اندیشه چه بوده است، گفت:«با توجه به صورتجلسه ستاد مدیریت بحران انرژی کشور و همچنین دستورات مدیریت دیسچینگ ملی، گاز، به منظور جبران، ناترازی گاز و حفظ پایداری شبکه گاز کشور با اولویت گازرسانی به مشترکین خانگی، محدودیت‌های مصرف گاز برای برخی واحدها انجام پذیرفت که استخرها یکی از این واحدها است. البته تا الان با توجه به همکاری اداره گاز شهرستان و مدیر عامل مجتمع آبشار اندیشه و مدیریت مصرف گاز در واحد مذکور هیچ گونه قطعی گازی نداشته‌ایم.»

 

خروج از نسخه موبایل