نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

«زمین» موضوع اصلی درخواست‌ها از فرماندار

هفت‌برکه: مسائل مربوط به زمین و املاک همچنین مشکلات حاشیه‌نشینی موضوع اصلی سومین هفته دیدارهای مردمی فرماندار گراش با مراجعه کنندگان بود.

به گزارش هفت‌برکه، دوشنبه ۱۶ آبان‌ماه ۱۴۰۱ سومین دیدار مردمی فرماندار با مردم برگزار شد، هدف از برگزاری این جلسات رفع مشکلات مردمی و افزایش رضایت‌مندی مردم است که باتوجه به مراجعات اخیر و بازخوردها رضایت خوبی از این دیدارها حاصل شده است. در سومین دیدار مردمی روسای برخی ادارات هم با توجه به موضوع و افراد مراجعه کننده با دستور فرماندار در جلسه حاضر می‌شدند تا پاسخگویی مشکلات مردم باشند. در سومین دیدار مردمی ۱۰ مراجعه کننده درخواست‌های خود را مطرح کردند.

روابط عمومی فرمانداری گراش در خصوص این دیدارها گفت: «دیدارهای مردمی فرماندار دوشنبه‌های هر هفته از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ با حضور خبرنگاران برگزار می‌شود، این برنامه ابتکاری از روابط عمومی فرمانداری گراش است که مورد توجه استان نیز قرار گرفته است. تمام تلاش ما در این برنامه حل مشکلات مردم است.»

یوسف قائدی از اهالی شهرک آزادگان اولین مراجعه کنده به فرمانداری گراش است که در همان دقایق اولیه ساعت کاری به فرمانداری می‌آید تا درخواست خود را مطرح کند، او می‌گوید که سال ۹۷ برای زمین مسکونی واقع در شهرک آزادگان تشکیل پرونده داده و به خاطر رعایت و احترام به قانون هیچ ساخت و سازی هم انجام نداده است ولی بعد از گذشت ۴ سال هنوز سند زمین صادر نشده است، ولی شنیده‌ایم که دولت به ساخت و سازهای قبل از سال ۹۴ در شهرک آزادگان مجوز می‌دهد، چرا فکری برای آن‌هایی که ساخت و ساز نکردند نمی‌کنید؟

قیصری، رئیس راه و شهرسازی گراش در پاسخ به درخواست قائدی گفت: «برای مجوز به ساخت و سازهای قبل از سال۹۴ شرایط خاصی اعلام شده است و اینگونه نیست که همه ساخت و سازها مجوز بگیرند، باید منتظر بمانیم ببینیم چه تصمیاتی برای شهرک آزادگان گرفته می‌شود. ما مجری قانون هستیم و با هرگونه ساخت و ساز هم تا مشخص شدن وضعیت برخورد می‌کنیم. موضوع شما هم مثل بقیه اهالی شهرک آزادگان باید منتظر بمانیم ببنیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد.»

روشنایی و تعویض لامپ موضوع دیگری بود که رئیس اداره برق با حضور در فرمانداری پاسخگویی زینب آزادی بود.

زینب آزادی از اهالی محله برا به فرمانداری آمده بود تا درخواست جابجایی تیر برق چوبی و قدیمی در محله‌شان را بدهد. این تیربرق در وسط کوچه قرار دارد و برای عبور و مرور در شب به علت تاریکی بسیار خطرناک است.

قدرت‌اله فانی، رئیس اداره برق شهرستان گراش هم برای پاسخ به سوالات مردمی در فرمانداری حاضر بود در پاسخ به درخواست خانم آزادی گفت که بازدید میدانی را انجام و اگر امکان بود پایه را جابجا می‌کنیم.

کوچه ۲۷ خیابان فرهنگ مجدد بررسی می‌شود

محمدعلی آذرمینا برای کوچه ۲۷ خیابان فرهنگ آمده بود و ادعا داشت یکی از اهالی در عقب‌نشینی و ساخت حریم کوچه را رعایت نکرده است.

فرماندار موضوع را در تماس با شهردار پیگیری کرد که مهدی حلیمی، شهردار گراش در پاسخ به این موضوع گفت: «فرد مورد نظر طبق نقشه کار را اجرا کرده است و زمینی تصرف نشده است، کنترل از شهرداری انجام شده است و طبق نقشه تفکیکی کار پیش رفته است. باتوجه به اینکه در طرح هادی کوچه ۲ متری بوده ایشان این را رعایت کرده است. اگر عقب نشینی را برای کوچه رعایت نکرده باشد این تخلف است و ما می‌توانیم از طریق قانون اقدام کنیم.»

فرماندار از شهرداری خواست تا مستندات این کوچه و بنا را ارسال کنند تا مجدد بررسی شود.

مجوز تغییر کاربری در برخی زمین‌های غیرقابل کشت فداغ را بدهید

حسن تقی‌نژاد مدیر پمپ بنزین فداغ به همراه جمعی از اهالی این منطقه آمده بود تا برای زمین‌های شمال فداغ چسبیده به شرکت نفت که قابلیت کشاورزی ندارد درخواست تغییر کاربری دهند.

تقی‌نژاد گفت: «این زمین ها نسل به نسل منتقل شده و بین وراث تقسیم شده است و کاربری کشاورزی هم ندارد، نه آب دارد نه خاک حاصلخیز که بتوان کشاورزی کرد. حصاری دور زمین‌ها کشیده‌ایم و نخل کاشته‌ایم تا بتوانیم به عنوان باغ‌های شخصی از آن استفاده کنیم ولی دستور تخریب داده‌اند، از امور اراضی درخواست داریم که این زمینی‌هایی که نخل کاشتیم را خراب نکند و بتوانیم دیواری برای حصار داشته باشیم. تبدیل به باغ شهری و تغییر کاربری انجام شود اما موافقت نشد. این زمین‌های به چاه نبی معروف است، البته نبی نه به معنای پیامبر، نبی در اصطلاح اچمی یعنی نیست. زمین‌های نبی و چاه نبی معروف است هیچ کشاورزی در این منطقه نمی‌توان داشت.»

امانی معاون اداره جهاد کشاورزی گراش در پاسخ به درخواست فداغی‌ها گفت: «با توجه به جمعیتی که فداغ دارد می‌توان این زمین‌ها را به طرح هادی الحاق کرد، یا برای طرح گلخانه‌ای اگر آب تامین شود درخواست داد. در غیر این صورت اگر جز طرح هادی نیاید هرگونه ساخت و سازی خارج از طرح هادی ممکن نیست. دنبال سرمایه‌گذار باشید برای احداث گلخانه، طرح گلخانه جز طرح‌های اولویت‌دار سازمان است و یکسری گره‌هایی که در طرح است برداشته شده است.»

فرماندار در پاسخ به جهاد و پیگیری این موضوع گفت: «این زمین‌ها نه آب دارد نه می‌توان چاهی زد و آبی خرید، پس اگر طرح گلخانه‌ای هم احداث شود جواب نمی‌دهد. ساخت و ساز زیر ۷۵ متر طبق قانون در زمین‌های کشاورزی مانعی ندارد، اگر بالای ۷۵ متر ساخت داشته باشند که من خودم اجازه تخریب می‌دهم. دیوارکشی ممنوع است، کسی هم حق تخلف ندارد. وقتی نه چاه دارد نه پروانه چطور گلخانه بزنند؟ پس بهتر دنبال اعطای تسهیلات و گلخانه نباشیم. معطوف کنید به قانون اگر ساخت زیر ۷۵ متر است که مجوز بدهید ولی اگر بالای ۷۵ باشد تخریب کنید. مابقی که در حال دیوارکشی هستند چون افراض نشده جلوی کار گرفته شود، ولی مابقی که دیوار کشیده‌اند آماری بگیرید تا توجیه کار را داشته باشیم. اگر کسی از امروز به بعد دیواری کشید دستور تخریب از دادگاه بدهید.»

طرح طوبی دیگر کنسل شد

حسین نام‌آور هم دیگر مراجعه کننده‌ای بود که برای مجوز واگذاری زمین و مجوز چاه آمده بود، نام‌آور می‌گوید ما مجوزها را گرفتیم ولی اقدامی انجام ندادیم و الان دیگر دستمان برای هر کاری بسته است.

امیر عضدی، رئیس منابع طبیعی شهرستان گراش در پاسخ به درخواست نام‌آور گفت طرح طوبی دیگر وجود ندارد.

محمود طاهرزاده برای این موضوع به نام‌آور گفت که برای زنده شدن مجوز چاه تنها راهش این است که  از منابع طبیعی و جهاد کشاورزی شکایت کنیدتا مجوز حفر چاه را زنده کنید، چاه را حفر کنید، منابع طبیعی از این طریق می‌تواند زمین در اختیار شما قرار دهد.

کوچه دبیری به شهر ملحق می‌شود

اهالی کوچه دبیری هم آمده بودند تا یکبار دیگر پیگیر انشعاب برق و گاز باشند، که فرماندار قول پیگیری برای این موضوع را داد و گفت: «کوچه دبیری به شهر گراش ملحق می‌شود و از تمام خدمات بهره‌مند می‌شوند. برای باغ موسی و محمدآباد و سلطان آباد و تمام مناطق حاشیه‌نشینی طبق مصوبات سفر استاندار به گراش اقداماتی در دست انجام است که در آینده اقدام می‌شود. یکی از مصوبات سفر استاندار حل مشکل حاشیه‌نشینی در گراش بود.»

با ساخت و ساز در حریم رودخانه برخورد و تخریب می‌شود

احسان امین دیگر مراجعه کننده‌ای بود که برای ساخت و ساز و سنگ چینی در مسیر رودخانه انتهای خیابان بسیج معترض بود و از فرماندار درخواست پیگیری این موضوع داشت.

فرماندار در پاسخ به این موضوع گفت‌: «قرار بود جلوی کار که موجب انسداد مسیر رودخانه می‌شود گرفته شود و فوری دستور تخریب داده شود. با توجه به نزدیک شدن به فصل زمستان و شروع بارش‌ها این موضوع بسیار حائز اهمیت است و اگر مسیر آب مسدود شود قطعا باعث تخریب دیوارهای اطراف هم خواهد شد.»

سید حسینی پیرمرد جهرمی هم آمده بود تا برای نوه‌ ۸ ساله‌اش که سال‌ها پیش در آتش‌سوزی دچار سانحه شده بود و نیاز به عمل دارد درخواست کمک کند. این موضوع به خیریه عنیبیه گراش ارجاع داده شد و مبلغ مورد نیاز برای این عمل جراحی تامین شد.

خدایار فتحی هم آخرین مراجعه کننده‌ای بود که فرمانداری آمد، او می‌گوید: «منزل من جنب مدرسه شوری است که بعد از هربار بارندگی آب وارد منزل می‌شود که خسارت‌های زیادی به بار آورده است. بعد از پیگیری قانونی و قرار کارشناسی حق را به من داده‌اند و مهندس مدرسه در این موضوع مقصر است ولی اداره آموزش و پرورش برای پیگیری این موضوع کم‌کاری می‌کند و کار را به تاخیر می‌اندازد. با توجه به نزدیک شدن به شروع بارش‌ها لطفا این موضوع را پیگیری کنید.»

فرماندار از محمدکاظم جعفری، معاونت عمران فرمانداری خواست تا موضوع را با هماهنگی اداره آ.پ پیگیری  و بازدید انجام دهد.

 

خروج از نسخه موبایل