نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

شروع عملیات کشاورزی حفاظتی در گراش

کاشت محصولات شتوی گندم، جو و کلزا در گراش و بخش ارد آغاز شد. مجتبی صالح بخش، مسئول زراعت جهاد کشاورزی گراش در این باره گفت: تاکنون بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت این محصولات به ویژه گندم رفته‌ است.

به گفته مدیریت جهاد کشاورزی با گذشت یک سال از راه‌اندازی مدیریت جهاد کشاورزی در گراش، آمار و اطلاعات شتوی‌کاران شهرستان فراهم شده و مدیریت جهاد سعی بر ایجاد انگیزه در کشاورزان برای استفاده از کاشت‌های کم‌خاکورزی و بی‌خاکورزی دارد.

امسال با نظارت مدیریت جهاد، صد هکتار از زمین‌های زیر کشت با استفاده از دستگاه خاکورز مرکب، کم‌خاکورزی شده و حدود ۵۰ هکتار هم با استفاده از دستگاه کشت مستقیم بی‌خاکورزی شده است. صالح بخش توضیح داد: این عملیات به صورت الگویی برای کشاورزان شتوی‌کار صورت گرفته و بدیهی است در اراضی تسطیح شده در سالیان آینده این امر بهتر و گسترده‌تر انجام شود.

کم‌خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی دو روش متداول در خاک‌ورزی حفاظتی به منظورکنترل فرسایش، افزایش باروری خاک، باقی ماندن رطوبت درخاک، افزایش بازده مصرف آب، کاهش مصرف انرژی و نیروی کارگری و مصرف نهاده ها است. در روش کم‌خاک‌ورزی عملیات بر حسب نوع گیاه و میزان بقایای محصول قبلی تا عمـــق کــافی(۱۵-۸ سانتی متر) برای قرار دادن کود و بذر و مخلوط کردن بقایا با لایه سطحی انجام می گیرد. در روش بی‌خاک‌ورزی هیچ نوع عملیات خاک ورزی صورت نمی‌گیرد و تنها ماشین کاشت، کود و بذر را باحداقل به هم خوردگی در خاک قرارمی‌دهد.

خروج از نسخه موبایل