نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

ستاد مدیریت بحران: حتی اگر ۳ نیمه شب جلسه باشد، همه باید آماده‌باش باشند

هفت‌برکه: جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان گراش برای بارندگی و سیل پیش رو در روزهای آتی ۳ ساعت و ۲۰ دقیقه به طول انجامید و بعد از آن نیز تعدادی از اعضای ستاد از نقاط مشکل‌زای دوره‌های گذشته بارندگی بازدید کردند.

به گزارش هفت‌برکه، صبح دوشنبه ۳ تیرماه ۱۴۰۱ ستاد مدیریت بحران شهرستان گراش با ریاست محمود طاهرزاده، فرماندار شهرستان گراش و حضور بیشتر روسای ادارات در سالن فرمانداری برگزار شد. جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان گراش با محوریت بارندگی و سیل در روزهای سه‌شنبه ۳مرداد تا جمعه ۷ مردادماه ۱۴۰۱ و با هدف بررسی مشکلات در سال‌های گذشته و ارائه راهکار برای روزهای آینده به مدت ۳ ساعت و ۲۰ دقیقه به طول انجامید.

در ابتدای این جلسه مهندس محمدکاظم جعفری، معاون عمرانی فرمانداری گراش مروری بر بندهای مصوبات جلسه قبل داشت و هر اداره پاسخگو بخش مربوطه بود و در ادامه مسئولین ادارات نحوه همکاری برای سیل پیش‌رو را مطرح کردند.

معاون عمرانی فرمانداری گراش گفت: «برای بارندگی در روزهای آینده همه ادارات آمادگی لازم را داشته باشند، شاید از نظر میزان بارندگی خیلی کم باشد و خاصیت باران‌های چل‌پسین همین است ولی به یکباره در عرض نیم ساعت سیل جاری می‌شود و حتی رودخانه‌های فصلی هم بالا می‌آیند، در بارندگی روزهای قبل همین بود میزان بارش ۲۰ تا ۳۰ میلیمتر بود ولی چون بارش به یکباره است و حتی ممکن است نقطه‌ای بارش باشد و در نقطه‌ای بارش نداشته باشیم. هشدارها را جدی بگیرید، از طریق ادارات خود اطلاعیه‌ها را منتشر کنید و حتی از بلندگوها در سطح شهر به مردم هشدار دهید تا در خانه بمانند. اداره مخابرات تدابیری داشته باشد تا مجدد شاهد قطعی تلفن در بارندگی و در این برهه حساس نباشیم.»

در این جلسه تمام اعضا گزارشی از اقدامات و وظایف انجام شده ارائه کردند که بخش‌هایی از آن را در گزارش هفت‌برکه می‌خوانید:

شهردار: بلدوزر و بیل مکانیکی نیاز داریم

مهدی حلیمی، شهردار گراش در این جلسه گفت: «با توجه به اعلام بارندگی در روزهای گذشته جلسات و بازدیدهای متعددی انجام شده است، تمام نقاط حادثه‌خیز بررسی و چند نقطه که نیاز به احداث کانال جدید داشت انجام شده است. همه تلاش ما این است که تا حد امکان آب‌ها وارد سطح شهر نشود و آب‌های سطحی را به بیرون از سطح شهر هدایت کنیم.»

شهردار گراش گفت:‌ «به دلیل کمبود دستگاه و ماشین‌آلات برخی کارها هنوز به آن صورت که باید انجام نشده است. اگر فرمانداری پیگیری کند که یک سری ماشین‌آلات از جمله بلدوزر و بیل مکانیکی در اختیار ما بگذارند تا کارهای دیگر هم سریعتر انجام شود و قبل از بروز حادثه پیشگیری‌های لازم را در نظر داشته باشیم و مشکلاتی که وجود دارد را برطرف کنیم. بیشتر موارد حادثه‌خیزی و آب گرفتن منازل را که داریم دلیلش این است که خانه‌ها در حریم رودخانه یا پل ساخته شده است، پل تبدیل شده به منزل مسکونی و مشکل مربوط به الان نیست.»

فرماندار: اگر سنگ‌شکن‌ها همکاری نکند، پلمپ خواهیم کرد

محمود طاهرزاده، فرماندار شهرستان گراش رو به ایزدی، نماینده اداره صمت شهرستان گراش گفت: «تمامی سنگ‌شکن‌های سطح شهر و شهرستان اگر بیل مکانیکی و بلدوزر و هر ماشین سنگینی که در اختیار دارند و برای بحران پیش رو نیاز است ولی همکاری نکنند آنقدر از آن‌ها تخلف داریم که با جدیت و فوریت دستور پلمپ دهم. تمامی سنگ‌شکن‌ها موظف هستند به صورت روزانه و با برنامه‌ریزی و هماهنگی اداره شما برای این بحران کمک کنند. قرار نیست حتما اتفاقی بیفتد، خانه‌ای ویران شود، کشته‌ای بدهیم تا همه ادارات کمک کنند، ابتدا باید پیشگیری کنیم، در حال حاضر شهرداری به این ماشین‌آلات نیاز دارد و مصوبه مدیریت بحران است که به شهرداری کمک کنید، اگر در اختیار دارید موظف به همکاری برای پیشگیری از وقع هر نوع حادثه‌ای هستید. اهرم‌های قانونی را در اختیار داریم و هر جا نیاز باشد به جد ورود می‌کنم.»

بیژن جمشیدی که از روز گذشته به عنوان سرپرست بنیاد مسکن خنج معرفی شده و همزمان ریاست بنیاد مسکن گراش را هم بر عهده دارد گفت: «عمده فعالیت ما در این مواقع بعد از بارندگی و سیل است، هشدارهای لازم را داده‌ایم، تقریبا اکثریت بازسازی‌ها انجام شده و اگر مشکلی هم قرار است در آینده چه در گراش وارد پیش آید مربوط به منازل نزدیک به رودخانه‌های فصلی است.»

کوروش ایزدی، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان گراش گفت: «وظیفه ما بیشتر هشدار و توصیه به دامداران است که در روزهای آتی مراقب دام‌ها خود باشند و در مسیر رودخانه‌ها دام‌های خود را عبور ندهند و نزدیک به خانه‌های خود بمانند. اما اگر موردی هم بود و باعث ایجاد مرگ و میر دام‌ها شد باید برای دفن با نظارت ما انجام شود و ما در این مرحله ورود می‌کنیم و پای کار هستیم.»

یوسفی، شهردار ارد گفت:‌ «ما هم همچون شهرداری گراش در بخش ماشین‌های سنگین مشکل داریم، وقتی درخواست کمک داریم می‌گویند بیل و لودر ما همیشه خراب است و کمک نمی‌کند، سری قبل وقتی همکاری نداشتند ما هم از ورود ماشین‌هایشان به سطح شهر جلوگیری کردیم و همین اقدام باعث شد که کمی با ما همکاری کنند و ماشین را در اختیارمان بگذارند.»

کاشفی، رئیس اداره امور آب شهرستان گراش گفت: «در سطح شهر چندین نقطه را داریم که قبلا رودخانه بوده و با تخلف الان ساخت و ساز انجام شده است و اکثرا شاید خیلی قدیمی‌تر هستند. در بعضی نقاط شاید اصلا نشود کاری کرد و باید یک مقام بالادستی ورود کند تا مشکل حل شود. ما خودمان هم این شکایات را داریم و هر جور که شما دستور بدهید ما اجرایی خواهیم کرد. رودخانه پئت ۹۰درصد دست‌ساز و برای آبیاری نخیلات بوده و الان در چند نقطه وضعیت بحرانی دارد و برای اینکه هزینه خیلی بالایی دارد هنوز نتوانسته‌ایم کاری انجام دهیم.»

انصاری نماینده معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان گراش گفت: «مدیریت بحران را از جنبه‌های مختلف می‌شود به آن نگاه کرد، در بحث سیل اقداماتی انجام شده و در روزهای گذشته هم جلسات متعددی برای آمادگی مقابله با این بحران را تشکیل داده‌ایم. تیمی از سوی دانشکده به منطقه چک‌چک و مناطق صعب العبور کنار زیارت برای اطلاع رسانی به مردم ارسال کرده‌ایم و حتی با همکاری معاونت درمان مهمان‌سرایی برای زنان باردار روستایی در نظر گرفته‌ایم که اگر خودشان موافقت کنند می‌توانند موقت در این مهمان‌سراها حضور پیدا کنند تا اگر نیاز به درمان و کمک داشتند سریع‌تر به مراکز درمانی منتقل شوند. تمام تجهیزات و داروها در مراکز بهداشت روستایی بررسی و چک شده که اگر مشکلی پیش آید با آمادگی کامل آن را پشت سر بگذاریم.»

قیصری، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان گراش گفت:‌ «با توجه اینکه در بارندگی‌ها گردنه بالنگستان مستعد ریزش است، درخواست جابجایی بیل مکانیکی کرده‌اند، بیل مکانیکی سه‌راهی ارد کار می‌کند. خود گردنه به صورت ۲۴ ساعت در حالت آماده باش هستند که ریزشی اگر رخ داد جاده مسدود نشود. در حال حاضر ۱ لودر دلتا، ۱ گریدر، دو کامیون و یک غلتک هم داریم که در گردنه مستقر است. من در سیل قبلی کاملا دست تنها بودم و بارها از فرمانداری کمک خواستم ولی هیچ کمکی به من نشد و خواهش دارم تا حد امکان برای گرفتن تجهیزات و دستگاه به من کمک کنید.»

رئیس شرکت پخش فراورده‌های نفتی گراش گفت: «در تکمیل ظرفیت مخازن پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است تا به مشکل نخوریم. فرمانداری می‌تواند به عنوان ستاد بحران یک سهمیه سوخت از استانداری درخواست کند و ما بعد از تایید در اختیار ستاد بحران قرار می‌دهیم و خودشان مدیریت کنند.»

نماینده مدیریت برق شهرستان گراش گفت: «سه اکیپ برای گراش و یک اکیپ برای ارد در نظر گرفته شده است و به حالت آماده باش در روزهای آینده خواهیم بود. البته کار ما از دیروز و با چند رعد و برقی که اتفاق افتاد شروع شد. کابل‌های فرسوده و پایه‌های فرسوده و دارای ریسک از قبل تعویض شده است و الان خداروشکر ۸۰۰ میلیون تومان بودجه برای این بحران در اختیار ما قرار داده‌اند که قراردادهای لازم امضا و در حال اخذ است. با مدیریت و اقدام به موقع هیچ پایه‌ای سقوط نکرده و چند موردی هم که بوده به موقع رفع مشکل شده است. جرثقیل ما مربوط به پیمانکار است که اعلام آمادگی به ایشان داده‌ایم، بالابر هم مربوط به اداره است که در صورت نیاز در اختیار است. تمامی مرخصی‌های پرسنل و اکیپ‌های اجرایی لغو است.»

ایزدی نماینده اداره صمت در پاسخ به سوال فرماندار برای تمهیدات لازم در بحث تامین اقلام خوراکی مردم گفت: «بعید می‌دانم مشکل جدی پیش آید، در دوره‌های قبل هم موضوع آنقدر جدی نبوده و به مشکل خاصی در تامین اقلام اساسی در سطح شهر گراش بر نخوردیم. در روستاها هم اگر مشکلی بود آن هم در راه‌های مواصلاتی بود اما در هر صورت برای هر نوع اقدامی اعلام آمادگی می‌کنیم.»

فرماندار در ادامه این پاسخ رو به ایزدی گفت:‌ «خوزستان هم کسی فکرش را نمی‌کرد یک شبه به زیر آب برود، هدف ما از تشکیل این جلسه پیشگیری‌های لازم است. اگر پیشگیری نکنیم و اتفاقی بیفتد که دیگر به درد نمی‌خورد، باید پیشگیری کنیم که به بحران بر نخوریم.»

مهندس مصطفی سرخی سرپرست نظام مهندسی گفت: «اطلاع‌رسانی لازم جهت ناظرین و مجریان شهرستان صورت گرفته است تا پروژه‌های تحت نظارت خود را ایمن‌سازی کنند، مخصوصا پروژه‌هایی که در چند روز گذشته گودبرداری شده و مسیرهایی که به پروژه منتهی می‌شود اطلاع‌رسانی صورت گرفته تا آب‌راه‌ها و مسیرها مسدود نشود.»

سعید علی‌پور رئیس اداره آبفا شهرستان گراش گفت: «تنها کاری که می‌توانیم در حال حاضر انجام دهیم حفظ آب ذخیره در منازل است، تنها منبع تامین آب شهر گراش سد سلمان فارسی است. در صورتی که در مسیر انتقال اتفاقی بیفتد باید مخازن را مدیریت کنیم. اتفاقات آب مستقر هستند و شیفت‌بندی هم انجام شده است. گراش در حال حاضر ۱۳ حلقه چاه دارد که می‌تواند وارد مدار بهره‌برداری شود. تنها ۳ مدار ماهیت بهره‌برداری و قابلیت استفاده دارد.»

حسن مرادی، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گراش با اشاره به اینکه اطلاعیه‌های لازم به کشاورزان داده شده است گفت: «هشدارهای لازم به مزرعه داران و باغ‌داران داده شده است، حتی به باغ‌دارانی که نگهبان داشتند هم هشدار دادیم، به دام‌داران هم هشدار دادیم که در این چند روز از چرا پرهیز کنند. در سیل قبلی مشکل سیستم و تجهیزات کشاورزی را داشتیم که آسیب دیده بودن، محصولات کشاورزی را هم نمی‌شود پیشگیری داشت و معمولا آسیب پذیر هستند مثل خرما که ریزش دارد، برای محصولات کشاورزی هم کامل شامل بیمه می‌شوند و هشدار داده‌ایم که اگر آسیبی وارد شد نمی‌تواند بعدا ادعای خسارت کنند، از الان باید برای بیمه اقدام کنند.»

محمد جمالی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان گراش گفت: «هشدارهای لازم را داده‌ایم و از شهرداری هم درخواست دارم که در جمع و دفن زباله‌ها در سطح شهر و روستا اقدامات لازم را داشته باشند تا لااقل سیلاب زباله‌ای نداشته باشیم.»

امیر عضدی، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گراش گفت: «در دو سه روز گذشته از کلیه پروژه‌ها بازدید شده و چند مورد هم نیاز به مرمت دارد، در فداغ ۸۵۰ میلیون و در کنگ و ریشه ۳۵۰ میلیون برآورد خسارت شده ولی حجم خیلی کمی تخصیص پیدا کرده است و اقدامات جدی انجام نشده است. چند نقطه در دوره‌های گذشته به عنوان نقاط بحرانی شناسایی شده و چندتا قرارداد برای مطالعات انجام شده و مستقر هستند و کار در حال انجام است.»

نماینده اداره گاز شهرستان گراش گفت:‌ «طبق نقشه‌های بحران تمامی مرخصی نیروها لغو و ماشین آلات در حالت آماده باش هستند، در این چند روز بازدیدها انجام شده و همچنان هم ادامه دارد. از شهرداری درخواست داریم در مناطقی که حفاری صورت گرفته و احتمال نشست وجود دارد زمان بارندگی استفاده از ماشین آلاتی که در مناطق غیرقابل دسترسی مثل معدن هستند امکان ندارد پس از الان ماشین‌آلات در مکان قابل دسترس نگه‌داری شود.»

نماینده اداره مخابرات شهرستان گراش در این جلسه گفت: «عمده کار مخابرات بعد از بارندگی است و قبل از بارندگی خیلی مشکلی نداریم.»

فرماندار شهرستان گراش در واکنش به صحبت‌های نماینده مخابرات گراش گفت: «الحمدالله ستاد بحران شهرستان که بی‌سیم ندارد و بی‌سیم فقط در اختیار نهادهای امنیتی نظامی و انتظامی است، اگر در این مدت ارتباطات ما قطع شود چه کسی جوابگو است؟ اتفاقا امروز بحث ارتباطات حرف اول را می‌زند، یک ماه قبل وقتی خطوط تلفن قطع شد حتی ۱۱۵ که یک از تلفن‌های ضروری است هم قطع شد و من به شدت به شما اعتراض کردم. اصلا این موضوع قابل تحمل نیست، در بحران پیش‌رو نباید این اتفاق پیش بیاید، در چنین مواردی نبودن اداره مخابرات در شهرستان خیلی بهتر است. اتفاقا شما باید از الان پیشگیری کنید، مثل اداره برق و آب که همه تدابیر را اندیشیده‌اند تا قطع نشود مخابرات هم باید در فکر باشد تا ارتباط ما قطع نشود، هر جا هم مشکل دارید  بفرمایید تا من از استانداری پیگیر باشم، از شما برای قطع نشدن ارتباطات تضمین می‌خواهم. طوری نباشد که نیروی برای کمک رفته ارتباطش با بقیه قطع شود، یا فردی به کمک نیاز دارد نتواند ارتباط بگیرد و درخواست کمک کند.»

قائدی، فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهر ارد گفت: «لباس‌های ضدباران تهیه شده است، در خانواده‌های حاشیه نشین سر زدیم و اطلاع‌رسانی انجام شده است چون اکثرا دسترسی به اینترنت و تلفن ندارند که با خبر شوند.»

فتاحی، معاون عملیات ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان گراش گفت: «ان شاالله که رحمت بی زحمتی را در پیش داشته باشیم، در خصوص اقدامات انجام شده در سطح توابع و ارد با توجه به اختیاراتی که به جناب سروان قائدی داده در حد توان و ظرفیت اقدامات انجام می‌شود. بیشترین مشکل کمبود تجهیزات است که اشاره شد و دستگاه‌هایی که در بحث مدیریت بحران نقش اصلی دارند در بحث تامین تجهیزات هم تدبیری داشته باشند. در مجموعه فداغ و خلیلی با تعاملی که با فرمانده آن منطقه داشتیم ان شاالله که مشکلات خاصی در تعاملات پیش نیاید. در شهر گراش هم که نیاز به توضیح نیست و عیان است، مثلث سپاه، شهرداری و هلال احمر همیشه واقعا به داد مردم در شرایط بحرانی رسیده‌اند.»

فتاحی در مورد پیش‌بینی اسکان موقت گفت: «در خصوص اسکان موقت در شهر گراش اگر نیاز باشد مجموعه صالحین سپاه مجهز به سیستم سرمایشی در مسکن مهر آماده ارائه خدمات است، ولی برای تامین پتو و اقلام خوراکی که نیاز است برنامه‌ریزی شود تا فردی مراجعه می‌کند درگیر پتو و غذا دیگر نباشد و از همین الان در فکر باشیم. ما همیشه در بحران این مشکل را داریم که در گراش به صورت جزیره‌ای کار می‌شود باید همه ارگان‌ها تحت امر یک نهاد کار را مدیریت و انجام دهیم و نیاز هست این مدیریت توسط شخص شما یا معاونین شما در بحران پیش رو انجام شود. در گراش ظرفیت‌های مردمی خیلی بهتر عمل کرده است در بحران قبلی، برخی از ادارات شاید حتی لدور و تجهیزات هم داشتند ولی در اختیار ما قرار ندادند ولی ظرفیت‌های مردمی این نقص‌ها را پوشش داد. خیلی از بهانه‌ها این است که بنزین نداریم، شیفت ما ۱۲ تمام شده، راننده ندارم است که باید همه ۲۴ ساعت بسیج باشیم.»

فرماندار شهرستان گراش در تکمیل سخنان نماینده سپاه گفت: «وقتی می‌گویم تمامی مرخصی‌ها لغو است پس باید همه مسئولین با تمام تجهیزات در اختیار آماده خدمت باشند، در هر ساعتی از شبانه‌روز اگر اعلام جلسه فوری شد حتی اگر ۳ شب باشد باید در حالت آماده باش باشید، هیچ عذر و بهانه‌ای در خصوص عدم همکاری برای در اختیار ندادن ماشین و تجهیزات قابل پذیرش نیست.»

محمد شکاری، رئیس هلال احمر شهرستان گراش گفت: «این طور که از صحبت‌ها پیداست انگار هیچ مشکلی نداریم ولی من می‌توانم یک کتاب هفتاد من از مشکلات ارایه دهم. چشم ۴۰ هزار نفر از مردم شهرستان به تصمیمات ما در جلسات ستاد بحران است که چه تصمیمی برای آن‌ها قرار است بگیریم. اگر کسی آسیبی ببیند من خودم شخصا این را گردن می‌گیرم که این از کم‌کاری ما بوده باعث شده است کسی دچار آسیب شود. ۹۰ درصد مشکلاتی که در بحث بحران داریم حل شدنی است که در جلسات ستاد بحران حل نمی‌شود، ما در مجموعه هلال احمر ۱۵۰ نفر نیروی متخصص سیلاب و آوار داریم، نیروهایی که هر کدام بیش از ۵۰۰ ساعت آموزش‌های مختلف دیده‌اند، ما در زلزله استهبان برای پیدا کردن یک نفر کشته ۳۰۰ نیرو به مدت ۷۵ ساعت مداوم در تلاش بودند تا بلاخره جسد پیدا شد.»

شکاری در ادامه افزود:‌ «در این چند روز همه نیروهای ما حتی نیروهای داواطلب در حالت آماده باش هستند. امیدوارم مثل سری‌های قبل نباشد که اداره‌ای راس ساعت مشخصی تعطیل کند برود و ما بدون تجهیزات بمانیم و از مردم کمک بگیریم در بحث ماشین‌آلات. نیروی داوطلبی مثل آقای دانشور وقتی احساس نیاز کردیم با لدور پای کار بودند و ما بعد از بحران  قبلی از ایشان تقدیر کردیم. از هر اداره خدمات‌رسان شماره تماس چندنفر را اعلام کنید که اگر شماره نفر اولی خاموش است با نفر بعدی تماس گرفته شود. ما انتظار داریم با توجه به حجم آبی که پیش‌بینی شده و استان هم با توجه به اخطارها حتی تجهیزات از قبیل لباس و مواد غذایی در اختیار ما گذاشته است.»

رئیس هلال احمر شهرستان در پایان گفت:‌ «تعداد فرعی‌های رودخانه پئت خیلی بیشتر است، با اینکه چندین بار بازدید هم انجام شده و قرار بود اقدام کنند ولی هنوز اقدامی نشده است، خار و خاشاک، گل‌ و لای مسیر رودخانه را گرفته است و هر بار سطح آب بالاتر می‌آید این مشکلات باید برطرف شود. بیشترین مشکل گراش در مناطق باغی و روستایی است، اگر قرار است اقدامی شود باید باغ‌های شهری را در اولویت بگذاریم و سامان‌دهی کنیم. اکثر مواردی که ما در گذشته کمک‌رسانی داشته‌ایم در باغات و محمدآباد و سلطان آباد و بیدله بوده است، طبق تجربه ما این مشکلات حل شدنی نیست.»

ناصر دلخوش که به نمایندگی از شورا، دانشکده علوم پزشکی گراش و اورژانس در جلسه حضور داشت گفت: «در حوزه فوریت‌های پزشکی در آماده باش کامل هستیم و یک دستگاه آمبولانس هم از بیمارستان قرض گرفته‌ایم و یک تیم هم اضافه کرده‌ایم تا بهتر خدمت کنیم. در حوزه مستحکم سازی ساختمان‌ها برای دیوار اورژانس ارد این اقدام انجام شده است. بحث قطعی تلفن بسیار بسیار مهم است و حتی در فضای مجازی با نذر فیوض به تمسخر گرفته شد که خدا خیرش بدهد باعث شد مسئولین تکانی به خودشان بدهند و تذکراتی به مخابرات گراش داده شود. قطعی تلفن نباید رخ بدهد چون در اورژانس و هلال احمر جان مردم در میان است و نباید آن را دست کم‌ بگیریم. اولین کسانی که در بحران سر صحنه می‌رسند تیم اورژانس و هلال احمر است و بقیه ادارات بعدا به صحنه اضافه می‌شوند. خواهش دارم اگر مسیری مسدود می‌شود سریعتر اعلام کنید که اگر قرار است نیرویی از سمت ما اعزام شود با بسته شدن مسیر مواجه نشود و سریعتر بتواند از مسیر جایگزین به صحنه برسد.»

ادامه صحبت‌های عضو شورای شهر در انتقاد از رئیس اداره امور آب شهرستان بود، او می‌گوید:‌ «در بحث آب‌های روان از مهندس کاشفی گله دارم، شما در حوزه کاری خود بسیار کم‌کاری می‌کنید، در دی‌ماه پارسال در چندین بازدیدی که صورت گرفت شما حتی تشریف هم نداشتید. این آب‌هایی که وارد شهر می‌شود از بیرون شهر وارد می‌شود. شما باید جوابگو باشید نه اینکه کنار بنشینید و نظارت کنید. با چندتا نامه زدن کار پیش نمی‌رود و شما باید حضور داشته باشید و پیگیر باشید. من به عنوان نماینده مردم اینجا حضور دارم و مطالبه‌گری دارم.»

نماینده نیروی انتظامی شهرستان گراش در جلسه گفت: «در خصوص سیل‌ پیش‌رو جلسات مختلفی گرفته شده است و آماده همکاری با ادارات خدمات رسان هستیم.»

حسین عبداله‌زاده بخشدار ارد به عنوان آخرین سخنران این جلسه گفت : «موارد لازم را پیگیری کرده‌ایم چه در خود ارد وچه در روستاهای تابعه، در خصوص راه‌های مواصلاتی همکاری‌های خوبی صورت گرفته که همین جا تشکر می‌کنم.»

در جلسه ستاد مدیریت بحران، جای خالی اداره‌ میراث فرهنگی شهرستان گراش و اداره اوقاف احساس می‌شد. و موضوع آسیب‌های واردشده به بناهای تاریخی در بارش‌های گذشته مسکوت ماند. برخی از بناهای تاریخی شهرستان گراش از جمله حمام دهباشی و برکه حاج‌اسدالله در بارش‌های گذشته آسیب‌ جدی دیده‌اند و همچنان خطر آن‌ها را تهدید می‌کند.

بعد از پایان جلسه مسئولین برای بازدید از نقاط بحرانی و بررسی اقدامات در حال انجام راهی نقاط سطح شهر گراش و حومه شدند.

خروج از نسخه موبایل