نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

خزانه‌دار فارس، سد راه جاده چک‌چک + سند

هفت‌برکه: به نظر می‌رسد مخالفت مدیرکل برنامه و بودجه فارس یکی از دلایل اصلی کندی روند اختصاص بودجه به جاده چک‌چک به عنوان یکی از اولویت‌های شهرستان گراش است.

به گزارش هفت‌برکه بعد از گذشت ۱۴ سال از آغاز پروژه جاده چک‌چک از ۳۵ کیلومتر این جاده کمتر از ۱۰ کیلومتر ساخته شده است. حسین‌ حسین‌زاده نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی چندین بار از اختصاص بودجه‌های مختلف برای این پروژه خبر داده است اما در عمل جاده چک‌چک پیشرفتی نداشته است و حتی به نظر نمی‌رسد تا پایان دوره نمایندگی به نیمه راه هم برسد.

راه‌حل اصلی برای خروج جاده چک‌چک از بن‌بست، ملی شدن این طرح است. قرار است جاده چک‌چک بخشی از جاده دسترسی لار – لامرد  و در نهایت اتصال به عسلویه باشد. اما به نظر می‌رسد مخالفت رییس سازمان برنامه و بودجه فارس دلیل اصلی کد نگرفتن و ملی نشدن احداث این جاده است.

احمدعلی افکار در پاسخ به نامه سازمان برنامه و بودجه و کشور در مورد دو جاده در استان فارس نوشته است: «در حال حاضر طرحهای یاد شده علی‌رغم توجیه فنی و اقتصادی، جزء طرحهای ضروری و دارای اولویت اول استان محسوب نمی‌شوند.»

این در حالی است که شهرستان گراش در حال حاضر دارای هیچ‌گونه طرح دارای بودجه ملی نیست و جاده چک‌چک می‌تواند به عنوان بخشی از حق شهرستان گراش برای استفاده از بودجه‌های دولتی در نظر گرفته شود.

احمدعلی افکاری رییس سازمان برنامه و بودجه فارس به نوعی کلیددار خزانه‌ی استان فارس است. لارستانی بودن او باعث شده است که این گمان به وجود بیاید که در عدم موافقت با بودجه جاده چک‌چک موضوعات دیگری نیز مطرح است از جمله امام جمعه گراش نیز در نماز جمعه ۱۰ تیرماه به این موضوع اشاره کرد و گفت:‌‌ « من از مدیرکل برنامه و بودجه استان، گلایه‌ شدید دارم. این نگاه تنگ‌نظرانه و این افقی که باید آینده را ببینند و ندیدند و باعث توقف این اعتبار شد. کار داشت پیش می‌رفت که کد ملی بگیرد، اما برداشت ما و اعتراض مردم در این است که در این قضیه سلیقه‌ای رفتار شد.»

این در حالی است که هفته گذشته با حضور «احمدعلی افکاری» رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس و معاونین فرماندار ویژه لارستان، جلسه‌ای با عنوان «کارگروه ویژه توسعه لارستان بزرگ» در شیراز برگزار شد.

عدم تخصیص مناسب برخی بودجه‌های مصوب مانند بودجه ورزشگاه محبی نیز باعث شده است که حساسیت مردم و مسئولین شهرستان گراش بر روی تصمیمات کلیدار خزانه استان فارس پیش از پیش باشد و در جلسات مختلف موضوع رعایت عدالت در اختصاص بودجه‌ها مدنظر قرار گیرد.

در حالی هر کدام از شهرستان‌های حوزه انتخابیه دارای یک یا چند طرح با بودجه ملی هستند اختصاص بودجه ملی به این طرح مهم خواسته نابجایی نیست. موضوعی که رییس سازمان برنامه و بودجه فارس نیز به در نامه خود به آن اذعان دارد که :‌ «عبور بخشی از مسیر لار – لامرد از طریق احداث محور گراش – چک چک – سه راهی ارد به طول  ۳۵ کیلومتر، علاوه بر کاهش مسیر به طول  ۱۰ کیلومتر، ارتباط مرکز شهرستان گراش را با بخشها و دهستانهای تابعه به صورت مستقیم ایجاد می‌نماید.»

از ۳۵ کیلومتر جاده چک‌چک، ۱۷.۵ کیلومتر دارای کد بودجه استانی است که در ۱۴ سال گذشته حتی ۱۴ کیلومتر آن ساخته نشده است و بخشی از آن نیز در انتظار برگزاری مناقصه است. وضعیت ۱۷.۵ کیلومتر باقی‌مانده است نیز در کل مشخص نیست. هر چند جاده چک‌چک با بودجه‌های استانی و بودجه‌های پراکنده دیگر از منابع شهرستانی و نماینده مجلس کم و بیش به پیش می‌رود اما روند آن بسیار کند است. اکنون مردم گراش منتظر اجرای عدالت در تخصیص بودجه‌های ملی و استانی به جاده چک‌چک به عنوان یک طرح مهم شهرستان، بدون توجه به گرایش‌های و علائق منطقه‌ای مدیران استانی هستند.

 

 

خروج از نسخه موبایل