نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

گراشی‌ها در اوکراین: گرفتار در میانه‌ی جنگ

هفت‌برکه: با آغاز جنگ در اوکراین، چند تن از گراشی‌های مقیم اوکراین که در این کشور گرفتار شده‌اند، از اقدام دیرهنگام وزارت امور خارجه ایران به شدت گلایه‌مندند. 

به گزارش هفت‌برکه، با آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، وزارت امورخارجه در اقدامی دیرهنگام از ایرانی‌های مقیم اوکراین خواست به هر طریقی این کشور را ترک کنند. برآورد می‌شود حدود ۵ هزار ایرانی از جمله دو هزار نفر دانشجوی ایرانی در اوکراین حضور داشته باشند. تعدادی از گراشی‌ها نیز در میانه‌ی آتش این جنگ در اوکراین گرفتار شده‌اند.

مهندس مهدی ایزدی از گراشی‌های مقیم اوکراین در مورد آخرین وضعیت خود گفت: «در تلاش هستیم خود را از شرق اوکراین به غرب اوکراین برسانیم اما خیلی سخت است و همه جا نیروهای اشغالگر روسیه حضور دارند.»

او با گلایه از اقدام دیرهنگام وزارت امور خارجه ایران گفت: «دستگاه امور خارجه در این مورد اقدام خاصی انجام نداده و اصلا حرف این وزارتخانه در کشورهای دیگر خریداری ندارد. خبرها در مورد رایزنی وزارت امور خارجه برای خروج ایرانیان یک دروغ زشت است.»

او در مورد ادامه‌ی راه‌های خروج از اوکراین گفت: «رومانی، لیتوانی و لهستان کشورهای همسایه و متحد اوکراین درها را به روی پناهجویان اوکراینی و خارجی‌های دارای اقامت قانونی باز کرده‌اند. این اقدام ارتباطی با وزارت امور خارجه ایران ندارد. زمانی که همه‌ی سفارت‌ها به شهروندان خود اخطار می‌دادند سفارت جمهوری اسلامی اصلا حرفی نزد و گفت همه چیز آرام است و به موقع اعلام می‌کنیم. موقع آن کی بود؟»

او با اشاره به برخورد خوب اوکراینی‌ها گفت: «ما اینجا در پناهگاه با اوکراینی‌ها هستیم که آدم‌های آرام و مهربانی هستند. یکی از زنان اینجا در پناهگاه به ما مراجعه کرد و گفت ببخشید که این اتفاق افتاده است. ما آدم‌های صلح‌جویی هستیم و ما جنگ را شروع نکردیم و حتی با اشک عذرخواهی می‌کرد.»

اما ایرانیان مقیم اوکراین چه مسیری را در پیش دارند؟ ایزدی می‌گوید: «من و خانواده‌ام با یکی از دانشجویان گراشی ساکن اوکراین همراه هستیم. دو گزینه رفتن به لهستان و رفتن به رومانی را پیش رو داریم و یکی از دوستان گراشی ساکن رومانی مسیرهای ممکن را برای ما فرستاده است. تا با رفتن به سمت غرب بتوانیم از اوکراین خارج و به ایران برگردیم.»

خروج از نسخه موبایل