نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

برای حل مشکل روان‌آب: همه خانه‌های باید چاه جذبی داشته باشند

هفت‌برکه: پساب خانگی را وارد کوچه و خیابان نکنید، اگر چاه منزل شما پر شد شهرداری با هزینه خودش خالی می‌کند.

به گزارش هفت‌برکه، صبح یکشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۰ اعضای شورای ششم جلسه هم‌اندیشی برای ارائه حل مشکل فضای سبز و فاضلاب شهری با حضور اصحاب رسانه، مسئولین فضای سبز، نیروهای خدمات و جمع‌آوری زباله در سالن اجلاس شورای شهر برگزار شد. خبرنگاران هفت‌برکه و گراش نیوز برای ارائه راهکار و هم‌فکری در این جلسه حضور داشتند.

دانشور: اگر چاه فاضلاب شما پر شد شهرداری با هزینه خودش تخلیه می‌کند

علیرضا دانشور، رئیس شورای ششم گفت: «متاسفانه بحث پس‌آب خانگی یک معضلی است که در گراش با آن مواجه هستیم و باید از نظر رشد فرهنگی به مرحله‌ای رسیده باشیم که بدایم پس‌آب خانگی را وارد کوچه و خیابان نکنیم. مشکلات حاصل از این کار بر کسی پوشیده نیست چه از نظر بهداشتی و چه از نظر تخریبی که از خودش به جای می‌گذارد و هزینه مضاعف چه مالی و چه جانی مستقیم به خود شهروندان برمی‌گردد.»

دانشور در ادامه افزود: «باید برای فرهنگسازی بهتر و بیشتر تلاش کنیم چه برای جمع‌آوری زباله و چه برای کنترل پس‌آب خانگی، هر فرد و هر شخص باید آنقدر خود را مقید بداند که حافظ و نگه‌دار شهر باشد. در بین مردم این جا افتاده است که اگر آب وارد فاضلاب منزل شود، چاه پر می‌شود در صورتیکه اینگونه نیست و با هیچ منطقی جور در نمی‌آید، این منطقه گرمسیر است و زمین تشنه است و هر چه آب وارد فاضلاب شود چاه پر نمی‌شود. قبلا اگر بحث فاضلاب و بوی بد منطقه می‌شد می‌گفتند خیابان بسیج ولی الان چند نقطه از شهر این مشکل را داریم. قبلا هم جلساتی با شهردار داشته‌ایم و قرار است اگر شهروندی رعایت کنند و پس‌آب را وارد کوچه نکند و اگر در آینده چاه فاضلابش پر شد شهرداری با هزینه خودش تخلیه را انجام دهد.»

مولایی: آب‌راه‌ها برای هدایت آب باران است نه پساب منازل

حسینعلی مولایی مسئول امور اجرایی شهرداری گراش: «خیلی از مشکلات با دنباله‌روی کارهای اداری فقط به شخص برمی‌گردد، از ده‌ها تخلف شاید یک نفر را بتوانیم شناسایی و پیدا کنیم که پیگیر کارهای اداری باشیم. برای سرقت کابل دکل صدا و سیما خبرش همه جا پیچیده شد، ولی بارها کابل‌های پارک شهر را به سرقت بردند.»

مولایی در ادامه گفت: «خیلی از مشکلات بر سر آب‌هایی است که در سطح شهر روان است و مشکلات زیادی به همراه دارد، اگر از کنار هفت‌برکه گذر کنید، آنجا هم شده است شبیه برکه حاج اسداله و بوی تعفن آن منطقه را گرفته است. آبی که روانه برکه می‌شود و بوی بدش یک‌طرف و خرابی که در پی دارد آن هم به یک‌طرف. برای سنگ فرش‌های آن منطقه چه هزینه گزافی شده است، کوچه‌ای که نوسازی شده است نهایت عمرش بیشتر از دو سال نیست، دو سال بعد دوباره باید شهرداری بازسازی کند، شهرداری موظف است آب سطحی حاصل از باران را از طریق این آبراه‌ها هدایت کند که از شهر خارج شود، نه آب فاضلاب و حیاط شستن که شهروندان روانه کوچه‌ها می‌کنند.»

اسدی: هر خانه‌ای باید چاه جذبی داشته باشد

اسدی، مسئول بخش عمرانی شهرداری گراش گفت: «از شورای شهر بابت پرداختن به موضوع مهم پس‌آب شهری تشکر دارم، از مسیرهای مختلف شهر پس‌آب شهری عبور می‌کند، در رودخانه کندرو حدود ۲۰۰ متر دیوار سیل بند در ذو طرف کار کردیم، در اوایلی که لودر شهرداری رفت و شروع به کار کرد تا اول پل را خشک کند و بعد شروع به کار کنیم لودر در آنجا گیر کرد و دوباره یک ماشین دیگر آوردیم تا لودر را بیرون بکشد، به حدی که اوضاع آن قسمت بد بود. دوماه زمان برد تا خشک شود و آنقدر لجن شده بود زمین تا دو متر پی گذاشتیم و چه هزینه‌های گزافی کردیم تا بلاخره به سرانجام رسید. الان آن مسیر بعد از دیوارکشی مسیر فاضلابش به ۲۰۰ متر جلوتر منتقل شده است و معضل جدید همانند خیابان بسیج در حال شکل‌گیری است، یعنی هربار با درست کردن و انتقال گود به چند متر جلوتر دوباره همان فاجعه به بار می‌آید و باید شهرداری میلیاردها تومان خرج کنند تا دوباره آن قسمت درست شود.»

مسئول بخش عمرانی شهرداری گراش گفت: «مسیر بعدی خیابان بسیج، کوچه تاکسی ستاره تفکیکی و شهرک آقای اسدی و اسماعیل‌نژاد است که بسیار پایین و در کف کار شده است و نمی‌توانیم الان ما کدها را تغییر بدهیم، الان آبی که راهی آن مسیر شده است تماما به آنجا ختم شده و به یک بسیج دیگر تبدیل شده است. آب انباشت شده و آب تکان نمی‌خورد، هر سال لااقل بارانی می‌بارید و آب راکد را حرکت می‌داد و مسیر شسته می‌شد امسال بارندگی هم نبوده و بوی بد مردم آن منطقه را اذیت می‌کند. تقاطع رودخانه پئت با خیابان آبیاری کف رودخانه شیب ندارد و حتی شیبش برعکس است و وقتی فاضلاب خیابان آبیاری داخل پل سرریز می‌شود برعکس و به عقب برمی‌گردد که مردم شکایت دارند.»

اسدی در ادامه افزود: «شهرداری باید بیاید یک دادخواستی به داداگاه بدهد و شکایت عمومی از مردم داشته باشدکه دارند به شهر خسارت میزنند، باید یک حکم عمومی داشته باشیم که خانه‌هایی که چاه جذبی ندارند و یا دارند و باز هم پساب منزل را وارد کوچه و شهر می‌کند باید برخورد شود. هر خانه‌ای باید چاه جذبی داشته باشد. در وحله اول وظیفه بهداشت است که جلو این مسئله را بگیرد و دیواری کوتاه‌تر از شهرداری نیست برای این موارد.»

عباس‌پور: همیشه مردم مقصر نیستند

حسین عباس‌پور، کارمند بخش خدمات فضای سبز شهرداری گراش گفت: «ما به رسانه نیاز داریم، چون روشنگری می‌کنند و ما باید دنبال دادن اطلاعات به رسانه باشیم تا به به گوش مردم برسانند، به جز رسانه کسی نیست که حرف من را بشنود و به مردم برساند. اعتقاد راسخی دارم به منظر و زیباسازی شهری که در چهارچوب شهرداری وجود دارد، تمام واحدها زنجیروار به هم وصل هستند، عمران، خدمات، تاسیسات، حمل و نقل تماما به هم متصل هستند و هیچکاری پیش نمی‌رود مگر با همراهی و همکاری و باید طبق یک استاندارد حرکت کرد. حرکت خوب شورا و شهرداری نشان می‌دهد که در این مسیر راسخ عمل می‌کند. باید کار کارشناسی شود، کارشناس باید برای فضای سبز نظر دهد، الان در حال حاضر جدیدا کارها در بخش فضای سبز به صورت کارشناسی شده پیش می‌رود و حتی یک گیاه و گل هم بدون اجازه کارشناس کاشته نمی‌شود.این تخصص و کارشناسی باید در تمامی بخش‌ها انجام شود.»

عباس‌پور در ادامه گفت: «مثلا در بحث فاضلاب شهری در محله پا قلعه نمی‌شود چاه زد، همیشه مردم مقصر نیستند، فضای سبز در دوران‌های گذشته پوششی کار کرده است و وقتی زباله‌ای ریخته می‌شود چیزی مشخص نیست و مردم هم رعایت نمی‌کنند و زباله را می‌ریزند. دیگر در این دوره فضای سبز به صورت پوششی کار نمی‌شود. الان مشکلات شهری به صورت موردی به دستمان می‌رسد و برطرف می‌کنیم، تعارف و شوخی با کسی نداریم، یک گروه واتساپ داریم که هر مشکلی در هر نقطه‌ای به دستمان برسد سریع اقدام می‌شود.»

حسین عباس‌پور با ارائه چند پیشنهاد در جلسه گفت: «پساب شهر گراش از منزل است و می‌شود با برنامه‌ریزی درست برای آبیاری باغ‌ها و حتی و ساخت و ساز از ان استفاده می‌شود. سطل‌های بزرگ زباله از گراش جمع شد، قفس زباله را در بسیاری از شهرهای اطراف دیده‌ایم و به شخصه در کوچه خودمان هم نصب کردیم، این قفس‌ها قابلیت این را دارد که اگر زباله را از منزل بیرون آوردید اگر تا چند روز هم ماشین زباله به کوچه شما نیامد این زباله‌ها در قفس بدون اینکه سگ‌های ولگرد کیسه‌ها را پاره کنند باقی بماند. سطل‌های زباله دیگه کاربردی ندارد و منقرض شده است، یا آنقدر کوچک است که زباله‌گردها به راحتی خم می‌کنند و تمام زباله را در کوچه پخش می‌کنند و هر آنچه نیاز دارد جمع می‌کند می‌برد. یا باید در خیابان‌های اصلی سطل‌های خیلی بزرگ نصب شود که به هیچ وجه قابل حتی دسترسی زباله‌گردها نباشد، درب داشته باشد.»

خواجه‌پور: برای اجرای هر طرحی باید طرح‌های شکست خورده قبلی هم بررسی شود

محمد خواجه‌پور، سردبیر سایت هفت‌برکه با اشاره به جلسات شورا گفت: «کاری که رسانه‌ها انجام می‌دهند اطلاع‌رسانی تصمیمات است، گلایه‌ها سرجای خود ولی الان توقعی که ما از شورا داریم این است که خروجی این جلسه چه بود؟ به مردم چه چیزی را بگویم؟ اگر معضل و مشکلات پس‌آب، زباله وجود دارد و قابل انکار هم نیست راه حل مقابله با آن چیست؟ اگر الان چند نقطه از شهر مشکل فاضلاب و بوی بد داریم این کار را خود شهرداری کرده است، خاطرم است قبلا یک مسیر فاضلاب داشتیم ولی تقسیم‌بندی کردند به آبیاری، درمانگاه و خیابان بسیج تا بار کم شود ولی خوب پیش نرفت.»

خواجه‌پور در ادامه افزود: «قبل از این جلسه من پیشینه اخبار ۱۲ سال گذشته که خبرهای فاضلاب شهری را کار کرده بودیم رصد کردم نمی‌دانم خود شما هم اخبار را دیده‌اید یا نه، ولی همه این راهکارهای ارائه شده را شهرداری رفته است، سال ۹۱ خبری کار کردیم که رییس دادگاه و دیگر مسئولین به بازدید از کوچه پشت حسینیه اعظم رفته بودند که هنوز سنگ فرش هم نشده بود و مشکل حادتر بود، گفته بودند که اگر پس‌آب منزل رها شود حتی پلمپ می‌کنیم، اما در نهایت این اتفاق نمی‌افتد و قطعا دادگاه هم نمی‌خواهد حجم پرونده‌ایش بالا برود، بهتر است در هر جلسه‌ای ابتدا راهکارهای سال‌های قبل هم بررسی شود، به جمع‌بندی برسید بعد ارائه دهید. چند سال پیش قرار بود مهندس مظفری‌فرد به صورت یک طرح جامع این را ارائه دهد و قرار هم بود ابتدا فرهنگسازی شود، فرهنگسازی هم به این آسانی انجام نمی‌شود شما باید گزینه جایگزین ارائه بدهید و بررسی شود که چرا طرح‌های قبلی به بن‌بست خورده است.»

محمد خواجه‌پور  با اشاره به اجرایی نشدن برخی مصوبات جلسات قبل گفت: «در چندجایی هم که پرسیده شد متوجه شدیم که در ساخت و سازهای جدید چاه جذبی درب منزل دیگر وجود ندارد، این را می‌شود در طرح تفضیلی که در حال تصویب است به عنوان الزامات مجوز ساختمان آورد که در آینده کمتر مشکل داشته باشد. در جلسه قبلی هم که برای ارائه راهکار برای جمع‌آوری زباله بود ما منتظر ماندیم تا راهکار ارئه شده اجرایی شود تا بتوانیم خبرش را کار کنیم، یکی نقشه جمع‌آوری زباله بود که نقاط کور شهر را نشان دهد و بدانیم که کجاها نیاز به سطل دارد، برای مناطقی که ماشین جمع‌آوری زباله منظم می‌رود کمتر مشکل داریم ولی برای بعضی مناطق که کوچه باریک است یا خارج از محدوده است مشکل وجود دارد. اگر نقشه ارائه شود و ساعت‌ها هم مشخص شود کمتر مشکل وجود دارد.»

مدیررسانه‌های هفت‌برکه در مورد راه ارتباط شهروندان با شهرداری گفت: «مورد بعد شماره ۱۳۷ برای رسیدگی به شکایات مردمی بود که اگر دیدند جایی تخریب شده است مسیر پیگیری مشخص شود. در شهرداری که مشخص نیست مستقیم با چه کسی تماس بگیرند،  مردم راحت‌تر بتوانند شکایات خود را برای پیگیری به ۱۳۷ اعلام کنند. ابتدا زیرساخت‌ها و طرح‌ها آماده شود تا مردم هم بتوانند همکاری کنند و کم‌کم فرهنگسازی شود. برای زباله‌گردها امیدوارم در سطح بالاتری سریع‌تر پیگیری شود تا سریع‌تر این افراد جمع‌آوری شوند، این بخش هم از معضلات اجتماعی است و باید شورای تامین به جد پیگیر مسئله باشد.»

خواجه‌پور در مورد مساله فاضلاب شهری گراش: «برای فاضلاب پیشنهاد می‌کنم حتما قبل از ارائه راهکار طرح‌های قبلی بررسی شود، هر شورا طرح جدیدی می‌دهد و تقریبا همه هم به بن‌بست می‌خورد.»

خروج از نسخه موبایل