نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

در مهاجرت به گراش با ولنگاری روبه‌رو هستیم

هفت‌برکه: امام جمعه گراش از نخبگان فکری خواست که با دادن راهکار به مسئولین در تصمیم‌گیری جامع برای آسیب‌های اجتماعی کمک کنند.

نماز جمعه گراش این هفته ۱۹ آذرماه ۱۴۰۰ به امامت حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدباقر بخشایش‌پور برای دومین هفته پیاپی در مسجد دانشگاه گراش برگزار شد.

روابط عمومی ستاد نماز جمعه گراش گزیده‌ای از خطبه‌های نماز را منتشر کرده است. مهمترین موضوع مورد اشاره خطیب جمعه گراش، موضوع مهاجرت‌ به گراش و تبعات فرهنگی و اجتماعی آن بود.

در معضلات اجتماعی ما هم مقصریم و هم مسئولیم

امام جمعه گراش در خطبه‌های دوم نماز جمعه گفت: «ما در مساله ورود برخی از مهاجرین از استان و سایر استان‌ها با یک ولنگاری فرهنگی روبرو هستیم. وضع موجود نگران‌کننده است، برخی مهاجرت‌ها بار تربیتی نامناسب دارد. مساله توزیع مواد مخدر، مسایل اخلاقی، مساله سرقت، اینها چیزی نیست که به سادگی بشود از کنار آنها بگذریم. حالا خدای نکرده اطلاق به جمع نمی‌کنم، ولی این مسایل وجود دارد، تکدی‌گری و ازدیاد معتادین نگران‌کننده نیست؟»

بخشایش‌پور با اشاره به گسترش آسیب‌های اجتماعی گفت: «شما یک پارک یا یک چهاردیواری در این شهر می‌بینید که پاتوق اعتیاد نباشد؟ شورای تامین، کارگروه آسیب‌های اجتماعی، شورای فرهنگ عمومی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، که عمده شخصیت‌های حقوقی عضو این ستادها هستیم، هم مقصریم هم مسئولیم.»

امام جمعه گراش در مورد راه‌حل پیش‌نهادی برای این موضوع گفت: «باید اماکن نیروی انتظامی در این مساله به جد ورود کند، املاکی‌ها نباید بدون اطلاع دقیق منزل اجاره بدهند، البته بنا شد قانونی وضع بشود، صاحبان و مالکین ساختمان‌ها در قدم اول و در قدم دوم املاکی‌ها مسئول تخلف مستاجرین باشند. در این مساله نخبگان حوزوی و دانشگاهی کمک بدهند، راهکار برای برون‌رفت از این آسیب جدی فرهنگی، یک حرکت آتش به اختیار می‌طلبد که مسولان محترم بتوانند تصمیم جامعی نسبت به این امر داشته باشند.»

از دورهمی‌های لغو و پوچ پرهیز کنیم

امام جمعه گراش در خطبه‌های اول نماز جمعه در ادامه بحث هفته‌های گذشته در تبیین گفتمان دینی اسلامی و موضوع معاشرت توبیخی گفت: «یکی از مسایل مهم و تعیین کننده سعادت در دنیا و آخرت انتخاب دوست و همنشین است، در صریح آیات و روایات، برخی انتخاب‌ها نتیجه‌اش سقوط است، البته بعضی هم صعود است، و از این دو هم خارج نیست.»

حجت‌الاسلام بخشایش‌پور در اشاره به روایتی از حضرت عیسی(ع) گفت: «با سه گروه رفاقت بکنید (حالا مراد از آن افراد به لحاظ خلقیات و صفات اخلاقی است) اول با کسی رفاقت کنید که با دیدن او به یاد خداوند بیافتید، نه اینکه از خدا دور شوید. دوم، با کسی رفاقت داشته باش که بر علم شما افزوده شود، عزیزان از جلسات و دورهمی‌های لغو و پوچ پرهیز کنیم، برخی ساعتها دورهمی دارند اما خروجی مثبتی ندارند. بعضی از ما کارچاق کن شیطان می‌شویم، اهل ایمان کسانی‌اند که در معاشرت‌ها اهتمام به رعایت موازین شرعی دارند. در روایت می‌فرماید مصاحبت با اهل علم، پشت سر اهل علم راه رفتن، اینها توفیق آور است، البته کسی که قول و فعلش یکی باشد.»

چشم امید بیمار بعد از خدا به پرستار است

امام جمعه گراش در خطبه دوم به مناسبت روز پرستار گفت: «چشم امید بیمار بعد از خدا به پرستار است، ممکن است هیچ چشمی این زحمت و دلسوزی پرستار را نبینند اما آن خدای سمیع و بصیر این حرکت معنوی رو می‌بیند.»

نماینده ولی فقیه در شهرستان گراش با اشاره به زحمات پرستاران در دوره شیوع کرونا گفت: «پرستاری در دوران شیوع این ویروس منحوس که اجر فوق العاده مضاعفی دارد، در جریان این ویروس خیلی از عزیزان کادر سلامت، شهید شدند لذا اجر این پرستار شهادت است.»

بخشایش‌پور به پرستاری همسران جانبازان گفت: «یک عده هم شبانه روز دست در دست زینب کبری دارند. آن‌ها پرستاری‌شان شب و روز نمی‌شناسد. سی و پنج سال از تفریح محرومند سی و چند سال تندی می‌بینند، بد اخلاقی می‌بینند و آنها همسران جانبازان هستند اینها لحظه لحظه عمرشان پرستاری می‌کنند.»

امام جمعه گراش در اشاره به جنبه دیگر از مفهوم پرستاری حضرت زینب(س) گفت: «مقام معظم رهبری فرمودند پرستاری حضرت زینب کبری در حقیقت پرستاری از اندیشه اسلامی و فکر دینی در مقابل تهاجمات نابکارانه یزیدیان بود که انقلاب سید الشهدا(ع) آن را جهانی کرد و رسالت همه ما الگو پذیری از این بانوی اسوه شجاعت و استقامت این است که از این انقلاب پرستاری کنیم.»

 

خروج از نسخه موبایل