نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

کمک به آزادی ۵ زندانی جرائم غیر عمد

هفت برکه (گریشنا): هشت ماه بعد از شروع به کار انجمن حمایت از زندانیان در گراش، این انجمن، گزارشی از عملکرد خود، منتشر کرد.

یک زندانی به چه چیزهایی فکر می‌کند؟ دغدغه‌ی معیشت و خانواده حتی در زندان هم می‌تواند آرامش را از ضمیر آدم بگیرد. وقتی در و دیوارهای زندان مشکلات را پیچیده‌تر می‌کند و قدرت اختیار را از آدم می‌گیرد این آشوب بیشتر و بیشتر می‌شود. درک پیچیده‌تر بودن مشکلات، برای زندانیان و خانواده‌های آن‌ها در این شرایط گره خورده‌ی اقتصادی، می‌تواند لزوم تشکیل انجمن حمایت از زندانیان را بیشتر از قبل به ما نشان دهد.

بهمن سال ۹۹ انجمن حمایت از زندانیان در راستای حمایت از خانواده زندانیان و نوپروری و اصلاح زندانیان و همکاری با زندان و موسسات تامینی و تربیتی و مراکز مراقبت بعد از خروج زندانیان، فعالیتش را در گراش آغاز کرد. انجمن حمایت از زندانیان در خیابان بسیج، مقابل حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) قرار دارد، محل انجمن را حاج عبدالغفور زینلی به صورت خیرخواهانه در اختیار اعضا قرار داده است.

دادستان گراش جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ در نماز جمعه گراش در گزارشی از فعالیت‌های انجمن گفت: «در حال حاضر هیچ گراشی به خاطر جرائم غیر عمد در زندان نیست.»

در این پست، خلیل غلامی مدیر عامل این انجمن در گفتگو با هفت‌برکه از فعالیت‌های سال اول فعالیت گزارش می‌دهد:

غلامی، اعضای هیات مدیره را معرفی می‌کند و می‌گوید:«سعید کشاورز در سِمت دادستان به عنوان رییس هیات مدیره، مجید غلامپور در سِمت فرمانده به عنوان نائب رییس هیات مدیره، خلیل غلامی به عنوان مدیر عامل، هادی اهالی در سِمت رییس زندان به عنوان عضو حقوقی هیات مدیره،رحمت مهیایی،عبدالکریم جعفری،قاسم فرسوده به عنوان عضو حقیقی و حسین افشار و مهوش شیبانی به عنوان بازرس، اعضای هیات مدیره انجمن را تشکیل می‌دهند.»

او در ادامه با اشاره به این موضوع که انجمن یک نهاد غیر دولتی و غیر انتفاعی است که از محل دریافت مساعدت‌های مردمی و کمک‌های دولتی فعالیت می‌کند، خلاصه‌ای از عملکرد ۸ ماهه انجمن را ارائه می‌دهد و می‌گوید:«توزیع بسته معیشتی بین ۱۸۷ خانوار، تخصیص هزینه درمان به ۵ خانوار، کمک هزینه تحصیلات فرزندان و توزیع ۳۷ بسته لوازم التحریر، کارت هدیه به ۴۶ خانوار، فراهم کردن هزینه‌ی آزادی ۵ زندانی غیر عمد، هزینه تجهیزات دفتری و ملزومات اداری، دیدار با خانواده زندانیان، در معیت با دادستان، رییس زندان، مدیر عامل دفتر انجمن حمایت از زندانیان و مددکار زندان از جمله فعالیت‌هایی بوده که در طول این مدت انجام شده است.»

غلامی با بیان اهداف انجمن ادامه داد:«اهداف انجمن دو مورد است، آزادی زندانی غیر عمد که منبع درآمد آن از کانال خیرین است و بخشی هم از محل کمک‌های دولتی و هدف دوم انجمن حمایت از خانواده زندانی است که در دراز مدت زندان است، معمولا خانواده‌ها از کانال انجمن حمایت می‌شوند. و این حمایت گاهی به شکل رفع مشکلات مسکن، توزیع بسته معیشتی و مواد غذایی و پوشاک و فراهم کردن هزینه و شرایط درمان و گاهی به شکل ایجاد اشتغال برای زندانیان و یا افراد آزاد شده از زندان است. بعضی از زندانیان که به زندانیان آزاد یا جهادی معروف هستند می‌توانند برای انجام شغل خود از محیط زندان خارج شوند و بعد از ساعت مقرری به زندان برگردند. این زندانیان می‌توانند درآمد مستمری برای خانواده‌هایشان داشته باشند. در آینده‌ی دور انجمن قصد دارد اگر وضعیت مالی به سمت پیشرفت حرکت کرد، با حمایت خیرین و دولت برای ایجاد اشتغال زندانیان، فعالیت‌های بیشتری انجام دهد مثلا با احداث کارخانه و یا چندین کارگاه از نیروهای کار زندانی استفاده کند و شرایط داشتن درآمد مستمر را برای زندانیان ایجاد کند.»

«ایجاد تفاهم نامه با ارگان‌های مختلف برای حمایت از زندانیان یکی دیگر از فعالیت‌های انجمن است.» غلامی با بیان این جمله، گفت:«معمولا ما تفاهم‌نامه‌هایی با ارگان‌هایی مانند کمیته امداد، بیمارستان، آزمایشگاه، پزشکان متخصص شهر، داروخانه‌ها و شهرداری و… داریم که از این طریق مسیر حمایت بیشتر از خانواده‌های زندانیان هموارتر شود. و دیدار با خانواده زندانیان به همراه دادستان، رییس زندان، مدیر عامل انجمن و گفت و گو‌های حضوری با خانواده‌های زندانی برای در جریان قرار گرفتن بیشتر انجمن از مشکلات خانواده‌های درگیر از دیگر عملکردهای انجمن محسوب می‌شود.»

او به این سوال که نحوه‌ی ارتباط انجمن با زندانیان در بند چگونه است، جواب داد:«با هماهنگی لازم با رییس زندان من می‌توانم به صورت حضوری و رو در رو با زندانیان در تماس باشم مثلا با رییس زندان هماهنگ می‌کنم که می‌خواهم با فلان زندانی صحبت کنم. معمولا دیدار با زندانیان غیر عمد روال اداری کمتری دارد ولی دیدار با بعضی از زندانیان حتما باید با حضور دادستان باشد. در دیداری که با زندانیان داریم، مشکلات آن‌ها را می‌شنویم. مثلا بعضی از آن‌ها، تقاضای مرخصی دارند. یک نفر تقاضای ملاقاتی دارد، یک نفر تقاضای حمایت‌های معیشتی برای خانواده‌اش دارد. بعضی از زندانیان نیمه باز نیز به صورت حضوری به دفتر انجمن می‌آیند و مشکلاتشان را مطرح می‌کنند، ما این درخواست‌ها را یادداشت و در جلسه هیات مدیره مطرح، و سعی می‌کنیم برای رفع آن راهکارهایی پیدا کنیم.»

غلامی در پایان برای افرادی که تمایل دارند به انجمن در جهت حمایت از زندانیان کمک کنند، می‌گوید:«خیرین و مردم می‌توانند از طریق شماره‌های ۰۷۱۵۲۴۵۳۰۷۳ و ۰۷۱۵۲۴۵۳۰۶۳ با انجمن در تماس باشند و کمک‌های نقدی خود را به این شماره حساب ۰۱۱۴۲۵۶۰۳۲۰۰۶ واریز کنند.»

 

 

 

 

 

 

 

خروج از نسخه موبایل