هفتبرکه – حسین عالمی: آنچه امروز در اداره کل راه و شهرسازی لارستان آشکارا دیده میشود، اجحاف بزرگی است که در حق کارجویان لایق و توانمند بومیِ چهار شهرستان جنوب فارس در امر گزینش و جذب صورت میگیرد. این در حالی است که فرآیند جذب افراد غیر بومی، علی رغم نداشتن تخصص و مشخصههای مثبت نسبت به نیروهای بومی، به سهولت و بدون مشکل انجام میشود. شواهد بسیاری در مورد استخدام افراد غیر بومی و بدون تخصص در این اداره کل وجود دارد، در حالی که خیل عظیمی از فارغ التحصیلان بومی چهار شهرستان از بهترین دانشگاههای کشور بیکار هستند و غالبا نسبت به افراد غیر بومی شانس کمتری برای جذب در این اداره کل را دارند. آمار بیکاریِ جوانان متخصص این منطقه، شاهدی بر این مدعاست.
مورد دیگر و مهمتر، نسپردن سمتهای مدیریتی و تصمیمگیر به متخصصان توانمند بومی است. این حقایق وقتی تلختر میشود که در مییابیم طی سالیان گذشته، نه تنها حمایتی از مدیران و متخصصان توانمند بومی نشده است، بلکه همواره با بیمهری برخی از مدیران، اندک پستها و کرسیهای مدیریتی این اداره کل نیز متزلزل شده و مدیران توانمند بومی که کارنامهی موفقی طی زمان تصدی خود داشتهاند، برکنار شدهاند و یا در حال برکناری هستند. متاسفانه این اقدامات قطعا بر علیه منافع چهار شهرستان لار، گراش، اوز و خنج بیشتر به چشم میخورد و عملا اداره کل راه و شهرسازی لارستان را به حیات خلوت مدیران بعضاً فرسوده و ناکارآمد و فاقد سوابق مدیریتی مرتبط، بدل کرده است.
یکی از این اتفاقات تلخ در چند روز گذشته، حذف یکی از معدود مدیران توانمند بومی راه و شهرسازی منطقه، مهندس سلمان مهرابی، و دادن این سکان به فردی کمتخصص و کمسابقهتر است. برکناری و خنثیسازی سرمایههای توانمند مدیریتی همچون مهندس مهرابی در اداره کل لارستان طی روزهای اخیر، حاکی از این واقعیت تلخ است که هیچ اهتمامی به حمایت از مدیران و متخصصان توانمند در بدنهی راه و شهرسازی وجود ندارد و عدهای با مقاصدی دیگر، در حال لطمه زدن به منافع منطقه هستند.
توانمندی مدیریتی مهندس مهرابی و کارنامهی او آنچنان آشکار است که کنار گذاشتن او مورد اعتراض افراد مطلع و فعالان رسانهای در شهرستانهای مختلف شده است. از جمله حمید منشی، مدیرمسئول «آفتاب لارستان»، در یادداشتی نوشت: «چقدر تلخ است محدود نیروهایِ توانمندی هم که بهحسب توانمندیهای فردی بر این جبرِ نانوشته فائق میآیند دولتی مستجل دارند! فرقی هم نمیکند «حجتیِ» لاری باشد، «مهرابیِ» گراشی، «حسینی» اوزی یا «فیاضپور» خنجی…».
نکتهی اصلی و لازم به تاکید این است که بنا به دستور معاون اول رییس جمهور، انجام تغییرات مدیریتی در سطح ادارات به کلی ممنوع شده است. آینده مشخص خواهد کرد که چه دستهایی در پشت پرده وجود دارد که به قیمت زیر پا گذاشتن قانون، جابجایی مدیران و را رقم میزند. شاید اگر این جابجاییها بعد از استقرار کامل دولت و تغییر مدیران کل از طرف وزیران صورت میگرفت، میشد آن را به عنوان تغییرات طبیعی در بدنهی ادارات در نظر گرفت. اما در حال حاضر، این تغییراتِ خلاف قانون، در روزهای آخر مدیریت یک مدیر کل، بیشتر شائبهی مهرهچینی را به ذهن میآورد و در این میان کسانی که حمایت کمتری از بیرون دارند، حذف میشوند. به همین علت، حمایت از مهندس مهرابی نه تنها به عنوان یک نیروی بومی، بلکه به عنوان یکی از مدیران کارآمد اداره کل راه و شهرسازی لارستان، لازم است. امید به این که در دولت جدید طبق وعده، عدالت و شایستهسالاری در اولویت قرار گیرد.