هفتبرکه: با وجود افزایش ۵۵ درصدی بستههای پست از زمان شیوع کرونا، اداره پست گراش تنها دو پستچی برای تحویل بستههای پستی دارد. رییس اداره پست با تاکید مشکلات موجود میگوید: « تمم تلاشمان را میکنیم و اگر قصوری از شخص این بنده یا همکاران این اداره سر زده از همه همشهریان عذرخواهی مینمایم.»
به گزارش هفتبرکه، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بستههای پستی شما کمی دیرتر به دستتان برسد یا پستچی به شما زنگ بزند که برای دریافت بسته به اداره مراجعه کنید، هفدهم مهرماه روز جهانی پست است به همین مناسبت گفتگوی اختصاصی هفتبرکه با شکراله آشفته، رئیس اداره پست شهرستان گراش را بخوانید تا پاسخ خیلی از سوالات و انتقادهایی که از سمت شما به اداره پست مطرح شده را دریافت کنید.
شکراله آشفته با تشکر از سایت هفتبرکه برای پرداختن به این موضوع گفت: «تقدیر و تشکر میکنم از اینکه این وقت را در اختیار ما قرار دادید تا اندکی از مشکلات، نواقص و کمبودهایی که در این مدت گریبانگیر اداره پست میباشد و تاکنون کمتر مسئولی از اداره گمنام پست حمایت نکرده و حتی پیگیر مشکلات این اداره بوده و تنها در اینجا ما بتوانیم این مطالب را بیان کنیم.»
آشفته با اشاره تعداد نیروهای اداره پست گراش افزود: «در حال حاضر اداره پست دارای پنج نیرو است که دو نیرو دولتی، یک نیروی شرکتی که در حال تبدیل وضعیت به دولتی و دو نیروی بخش خصوصی است. به توزیع کننده بخش خصوصی به صورت ترافیکی و عددی برای توزیع هر بسته و هر نامه هزینه پرداخت میشود.»
رئیس اداره پست شهرستان گراش با بیان اینکه کمبودها و انتقادهای وارده به اداره پست را قبول داریم اظهار داشت: «از زمان شروع کرونا تا الان اداره پست به غیر از تعطیلهای رسمی کشور و در بدترین شرایط موجود (قرمز بودن شهرستان) به طور کامل باز بوده و نسبت به ارائه خدمات و توزیع اقدام نموده است و براساس آمار موجود مدیریتی کل کشور پست گراش در سال ۹۷ که کرونا شیوع نیافته بوده در یک سال ۳۶ هزار مرسوله وارد گراش شده و در سال ۹۹ این آمار به ۵۶ هزار مرسوله رسیده، در صورتی که در این خصوص هیچ نیرویی به مجموعه اضافه نشده است.»
آشفته در مورد دلیل افزایش بستههای پستی گفت: «تمام مردم به خرید اینترنتی روی آوردهاند و قطعآ با این نیروهای موجود با اعتراضها و شکایتهایی که بحق و بجا میباشد روبرو میشویم و بارها این حقیر از تمامی همشهریان عذرخواهی کردم و سپاسگزار مردمی هستم که کمبود نیرو اداره پست گراش را درک میکنند و شخصآ به اداره مراجعه مینمایند که این امر درست نیست و باید اصلاح شود ولی فعلآ با توجه به حجم ورودی این امر اتفاق میافتد.»
آشفته در ادامه به عدم حمایت و پیگیری مسئولین شهرستان برای کمبود نیرو اداره اشاره میکند و گفت: «در این مدت باید گفت که هیچ اقدامی از طریق هیچ مسئولی برای کمبود نیروی اداره پست اینجام نشده است و نه حمایت شدهایم، اگر اقدامی شده از آن اطلاعی نداریم، ولی در این مدت هم حضورا و هم در جلسات ویدیو کنفرانس پست مشکلات نیرو اداره و اعتبارات با مدیرکل محترم پست مطرح و صحبت شده است. مشکل اصلی اینجاست که اداره پست جز ادارات درآمدزا و اجرایی است، میگویند ما نیرو به شما میدهیم ولی باید در کنار آن حدود ۱۴ میلیون در هر ماه جهت این نیرو کسب درآمد کنید.»
آشفته با اشاره به تعطیلی چند روز پست در چند وقت پیش گفت: «با توجه به اینکه در این مدت مرسولات پستی توسط نیروی انتظامی توقیف گردیده و مقامات قضایی بر این امر اصرار دارند که هیچ مرسوله خارجی از پست نباید ارسال شود وگرنه خود پست توقیف و شخص رییس اداره به عنوان مسئول ارسال مرسولات به دادگاه خوانده خواهد شد. (آیا این قانون در همه جا اجرا میشود که تنها در گراش صورت میپذیرد) علاوه ندادن نیرو که هیچ بلکه احتمال کم شدن نیرو پست به دلیل کاهش ارسال مرسولات و کاهش درآمد با کم شدن نیرو روبرو خواهیم شد.»
رئیس اداره پست در خصوص مراجعه حضوری شهروندان برای دریافت بسته میگوید: «من شخصا با ارسال پیامک و تماس به شهروندان برای دریافت بسه مخالف هستم و بارها در جلسات داخلی به همکاران این تذکر را دادهام ولی در برخی مواقع ما مجبوریم تماس یا پیامک ارسال کنیم تا معطلی کمتری برای توزیع بسته داشته باشیم و زحمت تحویل گرفتن بسته در بعضی موارد با خودشان باشد چون حجم وارده آنچنان بالاست که یک هفته هم مرسولات وارد گراش نشود ما نمیتوانیم با این تعداد نیرو توزیع را انجام دهیم. تمام نیروهای پست خالصانه و بدون هیچ گونه چشم داشتی در حال توزیع و قبول مرسولات هستند و باید هم این کار را انجام دهند چون ما براساس این کار حقوق دریافت میکنیم حتی برخی از نیروها شبها و حتی روزهای جمعه و تعطیل در اداره هستند و نسبت به خدمات رسانی اقدام مینمایند.»
او در ادامه به آسیبهایی که گاهی به بستههای پستی وارد میشود اشاره میکند و میگوید: «در خصوص بحث بستهبندی، پوشش و آسیب دیدن مرسولات ما بیشترین مشکل در این خصوص را با دیجی کالا داریم، مثلآ دیجی کالا میآید یک فلش را در یک کارتن کوچک بدون هیچ پوشش جانبی ارسال میکند و قطعآ این مرسوله طی مسیر با یک فشار کوچک متلاشی میشود البته شخصآ این موارد را بررسی و نواقص موجود به استان گزارش میشود که تنها شامل گراش نیست بلکه شامل تمام کشور است و از عهده ما خارج است و فرد باید در قسمت شکایات این موارد و عکسهای این بسته جهت شرکت مربوطه ارسال نماید و اگر این آسیب دیدگی توسط همکاران پست اتفاق بیفتد ما موارد را به بازرسی و تکمیل فرم صورت جلسه به استان اعلام و گزارش میدهیم و چنانچه مقصر اصلی مامور پست باشد درخواست غرامت مینماییم که موارد بعدی با بازرسی پست استان میباشد.»
شکراله آشفته خاطر نشان ساخت: «سایت www.post.ir جهت رهگیری مرسولات پستی در دسترس همه مردم است و گاهی بیان میشود که ما تماس میگیریم و اداره پست کسی پاسخگو نیست و جواب تلفن را نمیدهند و تنها سوالی که دارند این است که ما بارکد داریم و شما برای ما پیگیری کنید، خواهشمندم حتمآ از طریق سایت بارکد ۲۰ یا ۲۴ مرسولات خود را رهگیری و پیگیری نمایند، حجم کار در اداره بسیار بالاست و ما هم تلفنچی و وقت پاسخ دادن به تلفن را نداریم.»
رئیس اداره پست شهرستان گراش در پایان گفت: «زمانی که توزیع کننده یا نامهرسان به در منزل مراجعه میکند باید این مرسوله را تعیین وضعیت نماید و اگر این مرسوله در باجه معطله پست هم برود در سیستم رهگیری مینویسد تحویل گیرنده شده است که خواهشمند است در چنین مواردی حتما به اداره پست مراجعه و پیگیر وضعیت بسته خود باشید.»
آشفته در پایان با پوزش از مردم به خاطر مشکلات موجود گفت: «از تمامی کسانی که در این مدت از مجموعه گمنام پست گراش حمایت و مساعدت نمودند کمال تقدیر و تشکر را دارم و اگر قصوری از شخص این بنده حقیر یا همکاران این اداره سر زده از همه همشهریان محترم عذرخواهی مینمایم.»