نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

خودکشی در تنگ آب

هفت‌برکه: جوان ۲۹ساله دقایقی بعد از تماس با دوست خود، در تنگ‌ آب خودکشی کرد.

به گزارش هفت‌برکه، صبح امروز جمعه ۵ شهریورماه ۱۴۰۰ خبر خودکشی فردی به نام قاسم در محدوده‌ی تنگ آب گراش منتشر شد. نیروهای امدادی هلال‌احمر با حضور در محل با جسد جوانی روبه‌رو شدند که با حلق‌آویزی، جان خود را گرفته بود.

این خودکشی در یکی از خانه‌های صحرایی رخ داده که در ورودی تنگ‌آب ساخته شده است. تگ‌آو منطقه کوهستانی تفریحی در جنوب شهر گراش است. بعد از حضور دادستان گراش و بررسی محل وقوع حادثه، جسد به بیمارستان گراش منتقل شد.

متوفی بیش از اقدام به خودکشی با یکی از دوستان خود تماس گرفته بود اما توصیه‌های دوستش اثری نداشت. شماره تلفن ۱۲۳ را در این موارد به یاد داشته باشید، هر چند اورژانس اجتماعی در گراش فعال نیست.

غلامی، رییس بهزیستی گراش، در گفت‌وگو با هفت‌برکه گفت: «پیگیری زیادی برای راه‌اندازی اورژانس اجتماعی در گراش داشته‌ایم اما در حال حاضر سیاست کلی عدم افزایش مراکز است. در مورد خودکشی به صورت موردی، افرادِ در خطر از سوی مراکز بهداشت به بهزیستی معرفی می‌شوند و از خدمات مشاوره و درمانی استفاده می‌کنند. امسال هم چند مورد داشته‌ایم.»

انگیزه‌ی این خودکشی در دست بررسی است اما افزایش تعداد خودکشی به ویژه در میان مردان جوان، نیازمند کارشناسی موضوع و توجه است. آمار غیر رسمی هفت‌برکه نشان می‌دهد در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ در شهر گراش ۱۸ مورد خودکشی رخ داد که باعث مرگ ۱۵ مرد و ۳ زن شد. در حالی که در کل کشور، آمار خودکشی مردان دو برابر زنان است، در گراش خودکشی مردان ۵ برابر زنان است. البته اقدام به خودکشی در زنان بسیار بیشتر است، ولی خودکشی مردان بیشتر به مرگ منتهی می‌شود.

خرداد ۹۸ در جلسه‌ی کارگروه آسیب‌های اجتماعی  هفت‌برکه دو پیش‌نهاد را مطرح کرد: پیش‌نهاد اول، انجام پژوهش‌های دقیق‌تر است. بیمارستان گراش و معاونت بهداشت آمار خوبی از اقدام به خودکشی دارند. ضرورتی برای انتشار این آمار نیست اما برای هر اقدامِ عملی نیاز است این آمار تحلیل شود. پیشنهاد دوم، تشکیل انجمن یا یک سمن از خانواده‌هایی است که یک عضو آنها خودکشی کرده است. این خانواده‌ها می‌توانند به یکدیگر کمک کنند و پشتیبان همدیگر باشند. از طرف دیگر، همین انجمن بهترین گروه برای حمایت از افرادی است که اقدام به خودکشی کرده‌اند یا در معرض خطر هستند.

خروج از نسخه موبایل