نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

حافظان محیط زیست: نماینده جلو واگذاری‌ها در تنگ‌آب را بگیرد

هفت‌برکه: در دیدار اعضای انجمن حافظان محیط‌زیست گراش با مهندس حسین‌زاده، اعضای انجمن خواستار جلوگیری از واگذاری در محوطه تنگ‌آب شدند.

به گزارش هفت‌برکه ظهر ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰ تعدادی از اعضای انجمن حافظان محیط زیست گراش در دفتر نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی با مهندس حسین‌زاده دیدار کردند. درخواست اصلی حافظان محیط زیست جلوگیری از واگذاری زمین در محدوده تنگ‌آب در جنوب غربی شهر گراش بود.

 در این دیدار حسین‌زاده به عضویت انجمن حافظان محیط زیست در آمد. مهندس حسین‌زاده گفت: «عضویت در انجمن باعث افتخار من است.»

ابوالفضل درخشنده در معرفی این انجمن گفت: «کار انجمن ما به ویژه کسانی مثل اسدالله محسنی کار میدانی است و هر جا نیاز باشد در خدمت طبیعت هستند. تمرکز دوستان در طرح درختکاری تنگ آب  است و آبیاری هفتگی نهال‌های این منطقه را حتی با با هزینه شخصی انجام می‌دهند، ساخت آبشخور در طبیعت، پاکسازی برکه‌ها و حضور در عملیات اطفای حریق مراتع در نقاط مختلف استان از فعالیت‌های انجمن در این مدت است.»

درخشنده گفت: «در تنگ آب ما دو دغدغه داریم اول بحث تامین آب نهال‌ها و بعد واگذاری‌هاست. هر ساله ما نهال‌های تازه می‌کاریم اما به ویژه در گرمای تابستان بخشی از نهال‌ها از دست می‌رود. اگر از محلی مانند چاه دانشگاه آب دائمی برای این نهال‌ها تامین شود. مشکل کمتر خواهد شد.»

اسدالله محسنی در مورد واگذاری زمین در تنگ آب گفت: «ما در مخالفت با طرح شترمرغ با کسی پدرکشتگی نداشتیم بلکه هدف حفظ این منطقه بود. الان که این طرح جابه‌جا شده زمزمه‌های در مورد چند واگذاری ۱۰ هکتاری و ۲۰ هکتاری دیگر شنیده می‌شود در این هم طومار نوشته‌ایم. لطفا برای این منطقه به عنوان کمربند سبز گراش یا طرح جنگل‌کاری سند صادر شود که دیگر کسی به دنبال واگذاری در این منطقه نباشد.»

درخشنده گفت: «مخالفت ما با واگذاری‌ها برای این است که تنگ‌آب برای مردم حفظ شود. در حال حاضر هر وقت بارندگی باشد یا در زمانی که برای طبیعت‌گردی مناسب است تنگ‌آب مقصد اصلی گردشگری مردم گراش است.»

زمین و واگذاری‌ها دغدغه من است

حسین‌زاده در جمع انجمن حافظان محیط‌زیست گراش گفت: «یکی از دغدغه‌های خود من هم مساله محیط زیست و واگذاری‌ها است. واگذاری‌ها در گراش بالای ۹۰ درصد غیرمجاز است. با دادستان که صحبت کردیم هم این موضوع را تایید کردند. زمین واگذار می‌شود و بعد به راحتی تفکیک می‌کنند و تازه طرف طلبکار است و زمین بیشتری هم می‌خواهد.»

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: «من از ابتدای حضور به منابع طبیعی چهار شهرستان گفتیم که در واگذاری‌ها دقت بیشتری انجام شود. واگذاری‌ها از قبل شده و مردم آن را آباد کرده‌اند کاری نداشته باشند اما برای واگذاری‌های جدید دقت عمل داشته باشند. کار اصلی نماینده قانون‌گذاری و نظارت است. ما اگر بخواهیم فقط در بخش نظارتی کار کنیم باید تمام وقت در منطقه باشیم. به خاطر همین انجمن‌های مردمی در این بخش می‌توانند به نماینده کمک کنند.»

مهندس حسین‌زاده گفت‌ : «وقت مساله مصالح شهر باشد ما با هیچ‌کس اهل تعارف نیستیم. در بحث واگذاری ما جلو خیلی کارها را گرفتیم ولی طرف می‌گوید من از ۱۸ جا استعلام گرفته‌ام و برخی از واگذاری‌ها ممکن است بدون اطلاع نماینده باشد و طبق روال اداری انجام شود.»

خروج از نسخه موبایل