نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

منتخب ۵: علی بیضایی، کاتالیزور شورای ششم

هفت‌برکه: وقتی در اولین روز ثبت نام برای انتخابات شورای شهر، علی بیضایی قبل از همه، حتی کارمندان فرمانداری، در ستاد انتخابات حضور یافت، این پیام واضح را به رقبا و مردم ارسال کرد که در این مسیر هم جدی است و هم مبارزه‌طلب. رییس هیات موتورسواری و مهندس شبکه، هم اهمیت سرعت را می‌دانست و هم انتقال پیام صحیح را. او توانست خودش را در میان نامزدهای عمدتا جوان این دوره با همین دو مؤلفه بالا بکشد و رتبه‌ی پنجم انتخابات را از آن خود کند.

و البته با مؤلفه‌ی رد صلاحیت‌ها. یادآوری این نکته تکراری نمی‌شود که هیات نظارت نقش بی‌بدیلی در رای‌آوری هر پنج منتخب شورای ششم داشت. شاید اگر فرصت و تعداد نامزدها بیشتر بود، ترکیب متفاوتی را در نتیجه شاهد بودیم.

 

شبکه‌سازی موفق

اگر همین الآن هم در مورد کارنامه‌ی علی بیضایی از خیلی‌ها بپرسید، خواهند گفت کارمند بیمارستان یا رییس هیات موتورسواری. اما او چگونه توانست با همین دو نقطه‌ی روشن، کارنامه‌اش را پررنگ کند؟

در حالی که هم علیرضا دانشور به واسطه‌ی ورزشکار بودنش، و هم سعید جعفری به واسطه‌ی دبیر هیات فوتبال بودنش، سعی در جذب رای ورزشکاران داشتند، علی بیضایی نیز روی رای این قشر بخصوص عشاق موتور و ماشین حساب کرده بود. هرچند باید یادآوری کرد که رای‌آوری این سه نفر در وهله‌ی اول نه به خاطر ورزشکار بودن، بلکه به خاطر جوان بودنشان بود.

اما علاوه بر این گروه، علی بیضایی توانست به واسطه‌ی حضورش در بیمارستان و ارتباط مداومش با پزشکان، حمایت گروهی از پزشکان و پرسنل بیمارستان و دانشکده‌ی علوم پزشکی را نیز به دست آورد. در مورد تاثیر دانشکده‌ی علوم پزشکی در تامین نیروی انسانیِ موثر در این انتخابات و احتمالا انتخابات بعد باید در آینده بیش از این کنکاش شود.

حضور بیضایی در شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز در دوران تبلیغات انتخابی معنادارتر و موفق‌تر از بسیاری از رقبایش بود. او حتی از شبکه‌ی اجتماعی جدید کلاب‌هاوس برای شنیدن و گفتن استفاده می‌کرد. بیضایی جوانی ناشناخته بود که در افکار عمومی نکته‌ی منفی نداشت. در دوران انتخابات هم او کار خودش را کرد؛ نه خودش با کسی تقابل ایجاد کرد و نه کسی با او. او یکی از موفق‌ترین کمپین‌های انتخاباتی را داشت و پوسترها، طرح‌ها و کلیپ‌های جذابی عرضه کرد.

همین شبکه‌سازی‌ها باعث شد نام او بیشتر از رقبا شنیده شود و تاثیر ناشناخته بودن فامیلش را خنثی کند؛ چون بر اساس قاعده‌ای همیشگی در شهرهای کوچکی همچون گراش که همچنان بخشی از رای‌ها به صورت سنتی به صندوق ریخته می‌شود، نام خانوادگی آشنا یکی از برگ‌های برنده برای هر نامزدی است.

 

رای بر لبه‌ی مرز

بیضایی در زمان تبلیغات، خودش را «بچه محله‌ی بَرا» معرفی می‌کرد و روی معضلات این محله و همچنین حاشیه‌نشین‌هایی مثل سلطان‌آباد و محمدآباد دست می‌گذاشت و البته چشم امید به رای محله‌ی ناساگ داشت. این استراتژی در نهایت جواب داد: او در تمام صندوق‌ها، رای داشت. با این که رای او در هیچ صندوقی بالاتر از رتبه چهارم نیامد (به جز در صندوق سیار بیمارستان که در آن به شکلی معنی‌دار با ۱۱۸ رای در رتبه دوم بعد از ناصر دلخوش بود)، و با این که در برق روز در صندوق‌های حاج شاجان و رهنورد تا رتبه دهم هم پایین رفت، اما همین نسبتِ آرام و پیوسته باعث شد آرای او به ۴۲۰۷ برسد و با بیش از ۲۰۰ رای بیشتر از منصور فیروزی، جایش را در بین پنج نفر شورای ششم محکم کند.

 

کارنامه، شعارها و برنامه‌ها

علی بیضایی دارای مدارک کارشناس مدیریت از دانشگاه پیام نور، کارشناس فناوری اطلاعات دانشکده آموزش الکترونیک دانشگاه شیراز، مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد گراش، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است. در سوابق او مدیریت بخش آی تی بیمارستان امیر المومنین(ع) و ریاست هیات موتور سورای و اتومبیل رانی مهاجر،داشتن ۲۰ طرح فنی و الکترونیکی سیستم های نوبت‌دهی آنلاین و سامانه پاسخگویی آنلاین آزمایشگاه و مشارکت در راه‌اندازی بخش رادیوتراپی  به چشم می‌خورد.

«حرکت جهادی برای گراش آباد» شعاری بود که بیضایی به عنوان کاندیدا در انتخابات شورای ششم انتخاب کرده بود. وعده‌های او در حوزه برنامه‌ریزی شهری از این قرار است: «تهیه و تصویب سند چشم‌انداز توسعه پایدار شهر با مشارکت نخبگان و صاحب‌نظران، تدوین برنامه توسعه پایدار ۴ساله در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی، بازنگری و اصلاح طرح‌های شهرداری شامل طرح جامع، طرح تفصیلی و طرح هادی، تهیه برنامه شهر مدرن و خدمات الکترونیک، مطابق با استانداردهای کشوری و بین المللی، تدوین و تصویب برنامه احیای بافت فرسوده گراش با حفظ بافت قدیمی و تاریخی و ارائه و تصویب طرحی برای سامان بخشیدن به حاشیه‌نشینی و حاشیه‌های شهر گراش.»

در حوزه اجتماعی-فرهنگی و شهروندی او این وعده‌ها را به مردم داده است: «ایجاد شفافیت با برگزاری جلسات علنی شورا و گزارش‌دهی دوره‌ای به شهروندان، بهبود مستمر فرایندهای اداری و مالی با تاکید بر حقوق شهروندی، تقویت رسانه‌های مستقل و حضور و مشارکت فعالانه شهروندان در امور شهر با ایجاد سازمان مردم‌نهاد، برجسته نمودن نقش و مشارکت بانوان، هنرمندان، فرهنگیان، ورزشکاران، دانشگاهیان از طریق ایجاد اتاق‌های فکر موثر، توانمندسازی بانوان و ارتقای سطح حضور آن‌ها در همه صحنه‌ها به صورت واقعی و پررنگ، برگزاری جلسه‌های شورا در محله‌های مختلف شهر با حضور ساکنان هر محله و مسئولان اجرایی و تلاش در راستای توزیع عادلانه خدمات در تمامی محله‌ها، پیگیری مطالبات آموزش و پرورش از محل عوارض مربوطه شهرداری برای ارتقا رشد آموزشی و نظارت بر هزینه‌کرد آن برای کمک به مدارس، همکاری همه‌جانبه با میراث فرهنگی و گروه‌های حافظ آثار تاریخی، تقویت زیرساخت‌های ورزشی و هنری به ویژه ورزش همگانی، ایجاد محل دائمی نمایشگاه، سینما و نگارخانه، رسیدگی به مسائل و مشکلات جوانان و ورزشکاران، استفاده از ظرفیت مشاغل و بخش خصوصی برای آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی و تسهیل آموزش مهارت‌های شغلی و زیستی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و قدم‌گذاری در راه ترویج فرهنگ پاسخگویی مدیران شهری به شهروندان.»

بیضایی در حوزه اقتصادی این شعارها و دغدغه‌ها را دارد: «ایجاد درآمدهای پایدار از طریق تشکیل ستاد جذب سرمایه‌گذاران، ایجاد انضباط دقیق مالی و نظارت مستمر در فرایند تنظیم تا کنترل بودجه (درآمد و هزینه‌های شهرداری) و گزارش مستمر به شهروندان، ارتقای طرح جامع شهری با ایجاد زیرساخت‌های فنی، عمرانی، فیزیکی و فن‌آوری اطلاعات، تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و رفع موانع سرمایه‌گذاری در شهر به منظور رونق تولید و ایجاد اشتغال، حمایت از کارآفرینان و توسعه مشاغل خانگی و اشتغال، برون‌سپاری فعالیت‌های شهرداری  به منظور رفع تبعیض و تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی.»

بیضایی در حوزه بهداشت و سلامت نیز طرح‌ها و وعده‌هایی داده است: «ایجاد کارگروه بهداشت و درمان، نظارت بر امور بهداشت شهری، پیگیری مشکلات حوزه بهداشت و درمان، ایجاد زیرساخت استقرار شهر هوشمند، اجرای طرح پیشگامان فضای سبز و حامیان محیط زیست.»

 

کاتالیزور شورا

علی بیضایی با ۳۰ سال سن، جوان‌ترین عضو شورای جوان است و به عنوان نفر آخر وارد شورا شده است. شاید به نظر برسد این دلایل باعث می‌شود او به مهره‌ای غیر موثر در شورای ششم تبدیل می‌شود. اما با نگاهی به ویژگی‌های شخصیتی بیضایی و شرایط شورای ششم، نقش بالقوه‌ی او به عنوان جوش‌دهنده‌ی ارتباطات درونی اعضای شورا برجسته می‌شود.

گروه‌بندی‌های درونی شورا هنوز مشخص نیست ولی بیضایی به خاطر این که از همه‌ی اعضای منتخب جوان‌تر و کم‌سابقه‌تر است، می‌تواند در هر گروه‌بندی جا بگیرد. همچنین بر خلاف دلخوش و خورشیدی و تا حدی دانشور، بیضایی کنشِ سیاسیِ بخصوصی تاکنون نداشته است و همین دستش را از این لحاظ نیز باز می‌گذارد. اگر او بتواند خودش را در موقعیت بازیکن آزاد قرار دهد و دست به انتخاب‌های هوشمندانه در مواقع حساس بگیرد، می‌تواند به یکی از تاثیرگذارترین مهره‌های شورا تبدیل شود. نکته‌ی امیدوارکننده هم این است که او تاکنون بسیار مشورت‌پذیر نشان داده است.

آیا بیضایی که تاکنون موفق شده است تصویرِ یک جوان پیگیر و چابک و آماده‌ی جهش را از خودش به شهروندان بقبولاند، در خودِ شورا هم می‌تواند این خصوصیات را به اجرا بگذارد یا درگیر مقررات و مناسبات و مصلحت‌ها می‌شود؟ البته این سوالی است که در مورد هر کدام از اعضای جوان شورای منتخب می‌توان پرسید.

 

خبرها و سوابق علی بیضایی در هفت‌برکه

 

خروج از نسخه موبایل