نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

استاد نمونه‌ی پزشکی در سوئد یک گراشی است

هفت‌برکه: چندی پیش خبر موفقیت یکی از پزشکان گراشی ساکن سوئد در شبکه‌های اجتماعی پیچید. تعجب‌آور نبود که این پزشک از خانواده سعادت باشد، اما شاید کمتر کسی نام دکتر محمد سعادت را شنیده بود. او بسیار کم به گراش سفر کرده است و تمام عمرش را در امارات، مجارستان و سوئد گذرانده است. اما بر حسب اتفاق، این روزها در گراش حضور دارد و بهانه‌ی خوبی برای گپ‌وگفتی با او فراهم بود.

محمد فرزند حاج عبدالحسین سعادت، متولد ۱۳۵۸ در شیراز و بزرگ‌شده‌ی امارات است، و اکنون ۱۴ سال است که در شهر اومئو سوئد ساکن و مشغول حرفه‌ی پزشکی در تخصص گوش و حلق و بینی است. او یازده سال پیش با خانواده‌ی کریمیان در گراش وصلت کرده است و اکنون دو دختر، لیانا ۵ساله و آیلین ۳ساله دارد. محمد می‌گوید: «قبلا که کوچک بودیم، هر سال تابستان به گراش می‌آمدیم. ولی یواش‌یواش به هر دو سه سال یک هفته تا دو هفته تقلیل پیدا کرد. این سال‌های آخر هم متاسفانه خیلی سعادت نداشته‌ایم و وقت اجازه نداده است به گراش بیاییم.»

بسیاری از گراشی‌ها با نام رستوران کاسپین در بر دبی آشنا هستند؛ رستوران خانوادگی سعادت که دو برادر کوچکتر محمد آن را می‌گردانند. حاج عبدالحسین سعادت ۶ دختر و پسر دارد. به گفته‌ی محمد، «خواهر بزرگترم لیسانس زبان دارد و مدتی هم در این زمینه تدریس می‌کرد. برادرم وحید، مدیریت تجارت خوانده است و اکنون در دبی همراه با دیگر برادرم حمید، که مهندسی طراحی داخلی خوانده است، مشغول تجارت خانودگی یعنی مدیریت رستوران کاسپین در بر دبی هستند. آنها اجتماعی‌تر هستند و هم مردم آنها را بیشتر می‌شناسند و هم آنها گراشی‌ها را بیشتر می‌شناسند. برادر کوچک‌ترم حامد، مهندسی شیمی خوانده است و مشغول به کار در رشته نفت و گاز در کانادا است. خواهر کوچکترم هم بایوتکنولوژی خوانده است و با خانواده‌اش ساکن دبی است.»

 

تحصیل و زندگی در سوئد

اما چه شد که دکتر محمد سعادت، سوئد را برای کار و تحصیل انتخاب کرد؟ «من تحصیلاتم را تا دبیرستان در امارات بوده‌ام. پزشکی را به مدت شش سال در مجارستان در شهر سگد خواندم. سپس برای انجام طرح به دبی برگشتم. خودم را آماده می‌کردم که برای تخصص به آمریکا بروم. ولی چون می‌خواستم وارد رشته گوش و حلق و بینی شوم، ورود به این رشته در آمریکا مخصوصا برای کسانی که از خارج می‌آیند بسیار سخت است و رقابت بسیار زیادی هست. تصمیم گرفتم اول به جای دیگری بروم و تا حدی کار کنم تا بعد بتوانم با مدارک بالاتری برای ورودی به تخصص در آمریکا کنم. بعد از مشورت با دوستان سوئد را انتخاب کردم تا دو سه سال آنجا باشم. اما اتفاقی که افتاد این بود که بعد از یک سال و نیم، دیدم واقعا هم از لحاظ تحصیلی و کار و زندگی واقعا جای خوبی است. دلیلی نداشت که به آمریکا بروم! الآن ۱۴ سال است که سوئد زندگی می‌کنم و فعلا هم قصد ماندن دارم. از لحاظ پزشکی، سوئد کشور خیلی خوبی است. خیلی به سیستم پزشکی و درمانشان اهمیت می‌دهند تا همیشه از بهترین‌های دنیا باشد. از لحاظ دانشگاه‌ها هم همیشه معروفند و آموزش بالایی دارند.»

دکتر محمد در مورد زندگی در سوئد هم می‌گوید: «زندگی در سوئد سختی‌ها و خوبی‌های خودش را دارد. زندگی آرام و بی‌دغدغه‌ای است. ساعات رسمی کاری هم طوری است که آدم مقید است که بیش از مقدار خاصی نباید کار کند. باید برای همراه خانواده بودن وقت داشته باشید. سیستم سوئدی خیلی به زندگی خانوادگی اهمیت می‌دهد و لازم می‌داند که توازن خاصی بین کار و زندگی خانوادگی باشد. البته برای ما که در رشته پزشکی تخصصی کار می‌کنیم شاید این توازن دقیق رعایت نشود، ولی وقتی با همکارانم در ایران مقایسه می‌کنم، شاید چندان سخت نباشد. سوئدی‌ها مردمی بسیار خوب و محترم و خاکی هستند و سعی می‌کنند فرقی بین سوئدی و غیر سوئدی نگذارند.»

«از سختی‌های زندگی در آن سر دنیا هم یکی دوری از خانوادگان و بستگان است، و دیگری هوای سرد و زمستان‌های طولانی و روزهای خیلی کوتاه و تاریک. مخصوصا در مناطق شمالی سوئد که ما ساکن هستیم.»

 

تخصص گوش و حلق و بینی

دکتر محمد سعادت اکنون بیش از ۸ سال است که بر روی سرطان‌های سر و گردن، جراحی‌های سینوس و جراحی‌های قاعده جمجمه کار می‌کند و از حدود سه سال پیش، ریاست بخش جراحی سرطان سر و گردن را به عهده دارد. او یک دوره‌ی فلوشیپ به مدت شش ماه نیز در زمینه‌ی جراحی سر و گردن در لندن گذرانده است.

نام بیمارستانی که او در آن مشغول است، بیمارستان دانشگاهی اومئو Umea است. به گفته‌ی سعادت، «شهر اومئو به نوعی شهر پایتخت شمال سوئد است. بخش شمالی سوئد از ۴ استان تشکیل شده است که خود نصف مساحت سوئد را شامل می‌شود و بیمارستان ما مسئول خدمت‌رسانی به این چهار استان است. از لحاظ جمعیت حدود ۹۰۰ هزار نفر زیر پوشش ماست.»

او در طی سال‌های کاری‌اش در این بیمارستان، تقریبا هر سال یک افتخار کسب کرده است. در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ به عنوان استاد برتر پزشکی در سطح استانی انتخاب شد. در سال ۲۰۱۶ نیز عنوان بهترین استاد در رشته پزشکی در سطح کشور سوئد را کسب کرد.

آخرین افتخار تخصصی

اما آخرین افتخاری که دکتر محمد سعادت کسب کرده است، عنوان «استاد نمونه در رشته گوش و حلق و بینی» در ماه می ۲۰۲۱ است. دکتر سعادت در مورد کسب این افتخار می‌گوید: «من از میان دکترهای این رشته در سوئد انتخاب شدم، و هنگام دریافت عنوان هم کاملا غافلگیرم کردند. به جلسه‌ای دعوتم کردند و ناگهان مدال و لوح تقدیر را بهم دادند. البته بعد از چند روز، در یک گرد‌هم‌آیی پزشکان گوش و حلق و بینی سوئد، این عنوان به صورت رسمی اعلام شد.»

سخن نهایی دکتر محمد سعادت، تشکر از همه‌ی مردم گراش است، که به گفته‌ی خودش، «از آن چیزی که هستیم بیشتر قدر دانسته‌ شده‌ایم. انشالله که خدا یک روز ما را لایق بداند که برای مردم خودمان هم خدمت بکنیم.»

خروج از نسخه موبایل