نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

گلباران قبور شهدای پرواز ایرباس ۶۵۵

هفت‌برکه: امروز ۳۳ سال از شهادت ۱۱ گراشی در پرواز ۶۵۵ می‌گذرد و مسئولین به همراه خانواده شهدا این روز را با عطرافشانی و گلباران قبور شهدا گرامی داشتند.

به گزارش حجت عابدی، شنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰، همزمان با سالروز هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافر‌بری بر فراز خلیج فارس توسط ناو جنگی آمریکایی، قبور شهدای این حادثه با حضور‌ قاسم فرسوده، معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی فرمانداری گراش، فرماندهان ناحیه مقاومت بسیج سپاه، نیروی انتظامی و مسئولین دستگاه‌های اجرایی شهرستان و خانواده‌های شهدا عطرافشانی و گلباران شد.

قاسم فرسوده معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی فرمانداری گراش در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، گفت: «شهادت مظلومانه مسافران هواپیمای مسافربری ایرباس بر فراز خلیج فارس توسط آمریکای جنایت کار نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که ضرورت دارد ابعاد مختلف این جنایت ضد بشری بازگو شود.»

فرسوده با اشاره به ایثار و مقاومت خانواده‌های شهدا، تصریح کرد: «ایثار و صبوری خانواده‌های شهدا در برابر مشکلات باعث قوام نظام و انقلاب شده است.»

معاون فرماندار گراش گفت: ​خانواده‌های شهدا پای نظام و انقلاب ایستاده‌اند و امروز شاهد هستیم که در انجام کار عام المنفعه و حمایت از نظام و انقلاب پشتیبانند، حمایت خانواده بندی بعد از این قضیه بیشتر و بیشتر شد، فرزندان شهید علی بندی همیشه پای کار عام المنفعه بوده و نمونه آن می‌توان به ساختمان کمیته امداد امام در گراش اشاره کرد. حاج حیدر رشیدی داماد خانواده بندی، که همسرشان خواهر و فرزند شهید هستند همانند یک پرستار از او مراقبت می‌کند. همسر حاج حیدر رشیدی در سال‌های گذشته بر اثر تصادف دچار آسیب نخاعی شده‌ است. (اینجا بخوانید)

سرهنگ وحید ستاری فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گراش در این مراسم گفت: «وقتی از یک خانواده ۱۱ نفر با هم شهید می‌شوند واقعا تحمل کردن این داغ بسیار سخت است و لطف خدا بوده، خدمت علی بندی و خواهر بزرگوارشان بازماندگان این خانواده عرض کردم که ما همه داغدار این شهدای عزیز و والا مقام هستیم، چون در مقابل این‌ها دشمنی هست به نام آمریکا که دشمن همه ما است و دشمن دین و انقلاب و نظام ما است. همه شما عزیزان اهل مطالعه و تحصیل کرده هستید و اگر بدانید که امریکا از سال‌های قبل از انقلا‌ب اسلامی چقدر ظلم، دسیسه و دشمنی بر علیه کشور ما داشته است یک لحظه از دشمنی با امریکا خارج نخواهید شد.»

 

مجموعه گزارش‌های هفت‌برکه در مورد این حادثه را از لینک‌های زیر بخوانید.

🛬 پرواز بی‌فرود
🔴 مجموعه گزارش‌های هفت‌برکه از بازماندگان گراشی فاجعه پرواز ۶۵۵

✈️بازماندگان شهدای بندی فراموش شده‌اند
☑️ ۷Berkeh.ir/archives/104215
🎙 گفتگویی دیگر با حاج علی بندی در تیرماه ۱۳۹۹
▫️دو سال بعد از حادثه، عازم دبی شدم تا کار پدرم را از سر بگیرم. اما ۷ سال طول کشید تا نداشتن شادی و هیاهوی خانه‌‌‌ای را که زمانی شلوغ بود، باور کنم و با زخم تنهایی خو بگیرم. در این مدت من و خواهرم فرازونشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم.
▫️از دبی کنسل شدم. اسمم در لیست سیاه رفت.برای پیدا کردن شغل مناسب در گراش تلاش زیادی کردم. به چند اداره که مراجعه کردم، گفتند چون سنت زیاد است، کار دولتی شاملت نمی‌شود. من هم بعد از یک سال بیکاری، به مدت یک سال در نانوایی پسرخاله‌ام به عنوان شاگرد کار کردم و حالا ۳ سالی می‌شود که خودم یک نانوایی را در کمربندی تحویل گرفته‌ام و در نانوایی خودم مشغول به کار هستم.

✈️خانواده خدادادی، ۲۹ سال بعد از آن موشک لعنتی
☑️ ۷Berkeh.ir/archives/71347
✍🏻گزارش فاطمه یوسفی از خانواده شهید حاج محمدعلی خدادادی
▫️قبر خالی پدر هم نمی‌تواند آن‌ها را دور هم جمع کند. هر کدام در گوشه‌ای از ایران و جهان زندگی خودشان را ساخته‌اند. تیرماه ۱۳۶۷ خانواده‌ی نه‌نفره‌ی علی خدادادی هشت‌نفره شد.
▫️ جسد علی خدادادی که از آن روز به بعد عنوان «شهید» را گرفت، هیچ‌گاه به گراش برنگشت و تا ابد در آب‌های خلیج فارس جاودانه شد. سهم سرخ گراش از این جنایت ۱۱ شهید بود. ۱۰ نفر از خانواده بندی همزمان به شهادت رسیدند. دیگر شهید گراشی فاجعه‌ی هواپیمایی، «علی خدادادی»، کمتر شناخته شده است. مردی که میان‌سالان گراش او را به نام «حاج محمدعلی خدادادی» به یاد می‌آورند و جوان‌ترها معمولا نام او را نشنیده‌اند.

✈️روزی که خانواده‌ام پرواز کرد
گفتگو با علی بندی تیرماه ۱۳۹۰
☑️ ۷Berkeh.ir/archives/28817

✈️خانواده شهید بندی با پول آمریکایی‌ها چه کرد؟
☑️ ۷Berkeh.ir/archives/56673
💬علی و زینب بازماندگان خانواده شهید بندی از سرنوشت غرامت می‌گویند:
▫️به پول دیه نیازی نداشتیم و هیچ مبلغی را از روی آن پول برای خودمان مصرف نکردیم. دوست داشتیم این پول را صرف چیزهایی کنیم که یاد آن‌ها را در شهر زنده نگه دارد.
▫️سرآخر موفق شدیم سه پروژه‌ی عمده را با این پول به سرانجام برسانیم: ساخت ساختمان اداری کمیته‌ی امداد امام خمینی، ساخت بلوار شهیدان بندی، و تامین هزینه‌ی شبکه‌ی آبیاری خیابان پرواز، کوچه‌ی نیلوفر ۱ و ۲. آسفالت این دو کوچه را نیز البته با کمک مالی ساکنین انجام دادیم.

✈️شهناز بندی، شهیدی شاخص برای دانش‌آموزان فارس
زندگی‌نامه کوتاه شهید شهناز بندی
☑️ ۷Berkeh.ir/archives/59680

✈️ گفتگو کوتاه با علی بندی در شماره ۳۱ رادیو هفت‌برکه
☑️ t.me/gerashmag/6544

✈️یادمانی برای یازده شهید هواپیمایی
پیش‌نهاد صادق رحمانی برای گرامی‌داشت شهدای هواپیمایی
☑️ ۷Berkeh.ir/archives/5620

✈️زخم آمریکایی بر تن ۱۲ پرنده از گراش
یادداشت مجید محبی
☑️ ۷Berkeh.ir/archives/56625

خروج از نسخه موبایل