نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

جایزه انجمن معماری جهانی برای پروژه‌ی فرهنگی در شهر ارد

هفت‌برکه: مهندس هانیه فتحی، معمار اردی، به همراه همکارش مهندس فاطمه لشکری، با طراحی پروژه‌ی فرهنگی شهر ارد با نام «در کنار یکدیگر»، ‌در سی و هفتمین دوره‌ی جایزه‌ی انجمن معماری جهانی شرکت کردند و در بخش دانشجویی، برنده‌ی جایزه‌ی کمیته داوری و آرای مردمی شدند (صفحه پروژه در سایت جایزه انجمن معماری).

به گزارش ارد شهر من، این پروژه به سفارش شهرداری شهر ارد در سال ۱۳۹۹ طراحی شده است. کاربری فضاهای این پروژه فرهنگی به سالن آمفی تئاتر، سینمای روباز، فروشگاه محصولات فرهنگی، کافی‌شاپ، بام سبز و بنه‌گاه تقسیم می‌شود.

مهندس هانیه فتحی دانشجوی کارشناسی ارشد معماری در دانشگاه مازندران است و اکنون ساکن شیراز است. او این پروژه را با مشاوره استادش، دکتر سید محسن موسوی، عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه مازندران و استاد دانشگاه تهران، و با همکاری هم‌دوره‌ایش، مهندس فاطمه لشکری، طراحی کرده است.

مهندس فتحی در گفتگو با هفت‌برکه، درباره‌ی این جایزه توضیح می‌دهد: «داوری این مسابقه به دو صورت است: یک گروه داوری متشکل از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های معتبر دنیا و معمارهای معروف در دنیا کارها را داوری می‌کنند. اسامی این داوران در سایت وجود دارد. یک بخش انتخاب مردمی هم وجود دارد با رای‌گیری از اعضای انجمن انجام می‌شود. کار ما خوشبختانه در هر دو بخش انتخاب شد.»

این معمار اردی در مورد شروع طراحی پروژه می‌گوید: «من و همکارانم به همراهی دکتر موسوی و چند تن از اساتید دیگر، از چند سال پیش در حال انجام یک طرح پژوهشی توسعه پایدار برای شهر ارد هستیم. تا این که در خرداد ۹۹ شهردار ارد از من خواست که طرحی را برای یک فضای فرهنگی و سالن همایش در کنار ساختمان در حال ساخت شهرداری آماده کنیم. ولی ما طرح را طوری پرداخت کردیم که سالن همایش صرف نباشد و پتانسیل‌های دیگری نیز داشته باشد. از این رو رویکرد اصلی طراحی را فرهنگ بومی و اقلیم منطقه قرار دادیم.»

مهندس فتحی در مورد امکان ساخته شدن این طرح نیز می‌گوید: «ما امیدواریم که این اتفاق بیفتد. طرحی که ارائه دادیم، در حال حاضر در دفتر فنی استانداری فارس در دست بررسی است. در واقع این کار از جمله پروژه‌های در دست اقدام شهرداری ارد است و حتی در آن دوره برایش اعتبار هم در نظر گرفته بودند. البته طرحی که به شهرداری ارائه دادیم، شسته‌ورفته‌تر است. اما اوایل امسال تصمیم گرفتیم آن را برای این مسابقه ارسال کنیم و در نتیجه، آن را پرداخت بیشتری کردیم.»

مهندس فتحی در مورد پروژه توضیح می‌دهد: «در این پروژه با توجه به مسائل فرهنگی و اقلیمی موجود، راهکارهایی در جهت ارتقای کیفیت بناهای عمومی در شهر اَرَد ارائه شده است. برای رسیدن به بهترین نتیجه، توجه به فرهنگ بومی از اولویت‌های طراحی ما بوده است، ما علاقه‌ی گروه‌های مختلف کاربران را به انواع فضاهای معماری بررسی کردیم و فضاهای مختلف عمومی، نیمه عمومی و نیمه خصوصی را طراحی کردیم.»

این معمار اردی در مورد راهکارهای اقلیمی که با الهام از معماری بومی شهر ارد ارائه شده است، می‌گوید: «فرم درون‌گرا، حیاط مرکزی کوچک، سقف با ارتفاع بلند، سقف با فرم قوسی شکل، طراحی فضاهای نیمه‌باز و طراحی طاق‌های کشویی را می‌توان نمونه‌هایی از این راهکارها عنوان نمود. طاق‌های کشویی به منظور سایه‌اندازی در فضاهای نیمه‌باز پروژه و با الهام از فرم «چهار برکه» طراحی شده است.»

مهندس فتحی در مورد توجه به خصوصیات جغرافیایی در طراحی این اثر نیز می‌گوید: «ما در طی طراحی، علاوه بر پاسخگویی به شرایط اقلیمی و فرهنگی، به محدودیت‌های جغرافیایی سایت نیز رسیدگی کردیم، از جمله، عدم ارتباط و دسترسی به کوه در صورت توسعه و ساخت‌وساز زمین‌های مجاور سایت. از این رو، ما برای اینکه این اتصال و ارتباط قطع نگردد، طبقه اول ساختمان را با یک پل به کوه متصل کردیم تا مسیر دسترسی پیاده برای کاربران به سمت کوه فراهم گردد.»

 

خروج از نسخه موبایل