نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

امید به کارآفرینی در سبزیجات طاها خشکید

هفت‌برکه: سبزیجات طاها یکی از انگشت‌شمار تولیدی‌های گراش است که از هشت سال پیش محصولات آن در فروشگاه‌ها عرضه می‌شد، اما کمبود مواد اولیه و سبزی خام، این شرکت را به تعطیلی کشانده است. 

پس از تولید لباس باقرپور، این دومین شرکت تولیدی است که امسال تعطیل می‌شود. بعد از اعلام خبر تعطیلی این شرکت، صبح شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ مهندس حسین‌زاده، نماینده جنوب فارس در مجلس شورای اسلامی، به همراه فرسوده، معاون فرماندار، و رییس ادارات صمت و جهاد کشاورزی برای بررسی مشکلات از این کارگاه تولیدی بازدید کرد.

اصغر اسدی، مدیر عامل شرکت گراش طاها فارس، در گفتگو با هفت‌برکه از فعالیت هشت‌ساله‌ی این شرکت و دلیل تعطیلی آن گفته است. شرکت گراش طاها فارس در زمینه بسته‌بندی سبزیجات منجمد و خشک و سبزیجات مخلوط فعال بود. خواسته‌ی اصلی مدیر این شرکت این است که مسئولین قطعه زمینی را در نظر بگیرند و یا مجوز حفر چاه برای کاشت سبزیجات صادر کنند.

  

 کار تولیدی از کی شروع شد؟

ما از سال ۱۳۸۸ پروانه صنایع و معادن گرفتیم و سال ۱۳۹۲ پروانه بهداشت گرفتیم و تاریخ یک مرداد ۱۳۹۲ شروع به کار رسمی ما بود. هدفی که دنبال می‌کردیم اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی بود که به فرموده مقام معظم رهبری در واقع تولید، یک عبادت است.

از کی فعالیت شما تعطیل شده است و دلیل اصلی آن چیست؟

حدود ده روز است که شرکت تعطیل شده است. دلیل تعطیلی هم کمبود مواد اولیه است و من فکر می‌کنم نیاز ما به مواد اولیه در داخل کشور زیاد است و این موضوع با میزان صادرات ما همخوانی ندارد یعنی میزان صادرات ما، مازاد بر مصرف داخلی است وقتی صادرات زیاد شود این قبیل مشکلات برای شرکت‌های تولیدی به وجود می‌آید و حتی برای تولید مصرف روزانه مردم نیز کمبود خواهیم داشت و به مشکل خواهیم خورد.

سبزیجات را از کجا تهیه و در نهایت بسته‌بندی می‌کردید؟

بخشی از گراش و بخشی از مرکز استان و استان‌های دیگر تهیه می‌کردیم. ما در فصل زمستان بخش اعظم سبزیجات را از استان‌های خوزستان و هرمزگان و فصل تابستان از اصفهان و کاشان تهیه می‌کنیم.

در طول این مدت برای چند نفر اشتغال ایجاد شده بود؟

مدتی بود که در دو شیفت کار می‌کردیم و حدود بیست نفر به طور مستقیم با ما همکاری داشتند.

تولیدی سبزیجات طاها برای شما توجیه اقتصادی داشت؟

اگر با همکاری مسئولین بتوانیم سبزی را در خود گراش و از طریق شرکت کشت و تولید کنیم، بدون شک هزینه‌ها کاهش خواهد داشت و توجیه اقتصادی بیشتری دارد و می‌توانیم با دیگر شرکت‌های کشور حتی خارج از کشور هم رقابت کنیم.

 چه نوع سبزیجاتی تولید می‌کردید؟ سبزی پرطرفدار در گراش کدام سبزی بود؟

سبزی از قبیل سبزی قورمه، پلو قلیه، کوکو، و سبزیجات مخلوط (نخود سبز، لوبیا سبز، هویج، زرت و گل کلم) را تولید می‌کردیم و پر‌طرفدار‌ترین، سبزی قورمه است که در طول سال مصرف دارد.

حوزه فعالیت شما فقط گراش بود یا جاهای دیگری هم ارسال می‌شد؟

حوزه فعالیت ما چند استان کشور است از جمله، فارس، هرمزگان، یزد، بوشهر و اصفهان و کم و بیش صادر هم می‌کردیم.

 هدف بلند مدت شما چه بود و چه ایده و برنامه‌ای برای آینده داشتید؟

با تجربه چند ساله‌ای که خارج از ایران داشتم از صفر شروع کردم و از روز اول به فکر پیشرفت بودم و هستم هر چند که مشکلاتی سد راه این شرکت بود اما با پشتکاری که داشتیم الحمدالله  پیشرفت کردیم و این مشکلات را پشت سر گذاشتیم. در برنامه آینده علاوه بر تولید این محصول برای طرح توسعه فراوری خرما و محصولات خرمایی برنامه دارم. حتی کار‌های مقدماتی آن هم انجام گرفته است.

اگر کارتان دوباره راه بیفند برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟

در آینده اگر مسئولین قطعه زمینی را برای این کار در نظر بگیرند و یا مجوز حفر چاه صادر برای این منظور صادر کنند، این شرکت با سابقه‌ای که دارد می‌تواند علاوه بر تامین مواد اولیه خود، سبزی مصرف روزانه کل شهرستان را نیز تامین کند که باعث ایجاد ثبات در بازار سبزی خواهد شد.

آیا از مسئولین حمایت شدید؟

تنها در حد تشکیل چند جلسه. توقع دارم مسئولین بیشتر حمایت کنند چون اگر حمایتی نباشد این مشکل برای تمامی شرکت‌ها پیش خواهد آمد.

 پیشنهاد شما به افرادی که به دنبال راه اندازی کارهای تولیدی در گراش هستند، چیست؟

پیشنهاد بنده این است که هر کس می‌خواهد تولیدی راه‌اندازی کند اول مشاوره، دوم سرمایه و سوم تجربه را مد نظر قرار دهد و حتما پشتکار داشته باشد چون که در ایران بوروکراسی در ادارات برای اخذ مجوزها زمان‌بر است و همه مراحل هم به هم متصل است.

خروج از نسخه موبایل