نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

خطبه‌های نماز جمعه هم مجازی شد

13970505 Imam Jomeh Bakhshayesh 1

هفت‌برکه: با عدم برگزاری نماز جمعه این هفته ۱۶ آبان ۱۳۹۹ در شهر گراش، ستاد نماز جمعه متن خطبه‌های را در فضای مجازی منتشر کرد.

امام جمعه گراش حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدباقر بخشایش‌پور در خطبه اول در موضوع شناخت صفات متقین با مساله عیب‌جویی و دلایل آن اشاره کرد.

در خطبه دوم سه موضوع سالگرد شهادت شهید تهرانی مقدم، انتخابات آمریکا و کرونا مورد توجه امام جمعه گراش بود. 

امام جمعه گراش در مورد شهید تهرانی مقدم گفت: «واقعا این سردار دانشمند و متقی که همچنان مجهول القدر است، آنچه که امروز از قدرت دفاعی و موشکی به عنوان اهرم قدر از آن یاد می‌کنیم، شهید تهرانی مقدم پدر اقتدار موشکی ایران است.»

بخشایش‌پور با اشاره به تجربه برجام گفت: «ایران وارد هیچ‌گونه گفتگویی با آمریکا نخواهد شد و با نگاه به تجربه برجام، با اتخاذ سیاست‌های بازدارنده و مستحکم راه خود را ادامه خواهد داد.»

پایان خطبه‌های این هفته موضوع کرونا بود. امام جمعه گراش گفت:‌«واقعا یک ماسک زدن و رعایت فاصله چه محدودیتی ایجاد می‌کرد که الان ناچاریم برای حفظ جان، سختی بیشتر ببینیم. در مساله کرونا عده‌ای که بی‌تفاوتی کردند در پیشگاه خداوند مسئولند.»

مشروح خطبه‌های نمازجمعه ۱۶ آبان را در ادامه بخوانید:

حسد سرلوحه رذایل اخلاقی است

سید محمد باقر بخشایش پور: بسم الله الرّحمن الرّحیم اوصیکم عبادالله بتقوی الله برادران و خواهران نمازگزار و خودم را به رعایت تقوا و مراقبت از رفتار و گفتار و حتی مراقبت از پندارها و واردات ذهنی توصیه می‌کنم. مبحث عرایض ما در خطبه‌های اول شناخت صفات متقین در حدیث شریف مکارم الاخلاق موضوع عیب‌جویی بود.

عیب جویی یکی از بیماری‌های اخلاقی است که با انگیزه‌های متفاوتی صورت می‌گیرد، یکی از عوامل عیب‌جویی، احساس حقارت است. کسانی که عیوب مختلفی دارند و احساس حقارت می‌کنند، می‌خواهند با نشر عیوب دیگران و تحقیر نمودن این و آن، عیوب خود را بپوشانند و ضعف باطنی خویش را جبران نمایند. در غررالحکم حدیث (۹۶۵۲) روایتی را از وجود مقدس امیرالمؤمنین (ع) نقل کرده که: ذَوُو الْعُیوبِ یحِبُّونَ إِشَاعَهَ مَعَایبِ النَّاسِ لِیتَّسِعَ لَهُمُ الْعُذْرُ فِی مَعَایبِهِم

کسانی که دارای عیوب هستند، دوست دارند عیوب مردم را شایع کنند تا راه عذرشان توسعه یابد و با توسل به اشاعه عیوب دیگران، اعتراض مردم را نسبت به خود، کاهش دهند. مثلًا یک دانش آموز تنبل برای جبران ضعف خود، ضعف‌های دیگران را مطرح می‌کند، تا ضعف خود را جبران کند.

دومین علت از انگیزه‌های عیب‌جویی، حسادت است. شخص حسود چون نمی‌تواند کمالات و امتیازات دیگران را ببیند، تلاش می‌کند تا با عیب جویی، شخصیت آنها را خُرد کند. باز وجود اقدس مولانا امیرالمؤمنین سلام الله علیه می‌فرمایند: رَأْسُ الرَّذَائِلِ الْحَسَد.

حسد سرلوحه رذایل اخلاقی است، یکی از دلائل عاقبت به شری زبیر که قبلا پرونده بسیار درخشانی داشت این بود که نمی‌توانست محبوبیت امیرالمؤمنین و فرزندانش را ببیند، لذا دست به عناد زد، الان یک خطای فاحش برخی همین است عوض این که خودش خوب بشود، عوض این که به تعالی خودش بپردازد تا پیشرفت بکند، می‌گردد که تخریب کند، مراقب باشیم در این دنیای فانی، عمر کوتاه خود را صرف پرداختن به دیگران نکنیم.

ما باید مشت مقام معظم رهبری را پر کنیم

امام جمعه گراش در خطبه دوم به مناسبت هفته اشاره کرد: روز ۲۱ آبان ماه، سالروز شهادت شهدای جهاد خودکفایی است و پرچمدار این قافله شهیدان، سردار مخلص اسلام، حاج حسن طهرانی مقدم بود. واقعا این سردار دانشمند و متقی که همچنان مجهول القدر است، آنچه که امروز از قدرت دفاعی و موشکی به عنوان اهرم قدر از آن یاد می‌کنیم، شهید تهرانی مقدم پدر اقتدار موشکی ایران است.

در دوران دفاع مقدس تقریبا شهید تهرانی مقدم حدود ۱۸ یا ۱۹ ساله بود، ورود به جنگ با دست خالی و بدون امکانات و با محدودیت فروش سلاح و تجهیزات، باعث شد که فرزندان انقلاب بر این تصمیم استوار شوند که برای پیروزی در جنگ، چاره‌ای نداریم جز آن که روی پای خودمان بایستیم و توانمند و قدرتمند بشویم.

برای همین کار، شهید تهرانی مقدم در سال۶۰، با خمپاره از آبادان شروع کرد و اولین تجهیزات غنیمتی که از بعثی‌ها بدست آمد، توپخانه‌ها را سازماندهی کرد، سردار حاجی‌زاده می‌فرمودند آن موقعی که همه‌ی ما دنبال کلاشینکف بودیم، او دنبال خمپاره بود و آن موقعی که خمپاره سر و سامان گرفت، رفت دنبال سازماندهی توپخانه. بعد دیدیم که برد این‌ها کم است و برای تقویت قدرت به فکر ساخت موشک افتاد و تقریباً اولین امکان موشکی هم برای ما سال۱۳۶۳ فراهم شد.

او اعتقاد داشت که باید ما بتوانیم قدرتمند باشیم که بتوانیم از امنیت مردم و نظام‌مان حمایت کنیم، دائماً تکیه کلامش این بود که؛ ما باید مشت مقام معظم رهبری را پر کنیم، ایشان ذریه امیرالمومنین علیه السلام است و باید مشت ایشان پر باشد.

از نگاه شهید تهرانی مقدم موشک، ابزاری بود که می‌توانست ما را به نقطه‌ی قابل قبولی در دفاع از خود برساند یعنی شاید امروز اگر موشک نداشتیم، بارها مورد هجوم بیگانگان واقع می‌شدیم.

ترس جنگ داخلی بر سر آمریکا سایه افکنده است

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد باقر بخشایش پور در اشاره به انتخابات آمریکا گفت:به اذعان هر دو کاندیدا آمریکا آکنده از فساد، بداخلاقى، وحشت و ترس است که چندین هفته است سایه ترس و وحشت یک جنگ داخلى را بر سر ایالات افکنده‌ است و به احتمال زیاد ادامه خواهد یافت، علاوه بر این‌که تأثیراتى را در منطقه و جهان نیز خواهد گذاشت.

برادران و خواهران، آمریکا مظهر شیطان در جهان امروز و فرعون زمانه است. لذا نگاه استعلایی و برتری‌جویانه در ذات فرهنگ و سبک زندگی و ساختار حکومتی آن مندرج است، از این جهت بین بایدن و ترامپ تفاوت چندانی نخواهد بود. چون رکن اصلی سیاست خارجی آمریکا، حمایت بی‌چون و چرا از رژیم صهیونیستی است و همه سیاست‌های رؤسای جمهور این کشور که عضو لابی خبیثِ جهانی صهیونیسم هستند بر همین مدار می‌گردد.

بر خلاف درشت‌نمایی رسانه‌ای و بزک‌سازی حضور بایدن، و دشوارنمایی حضور ترامپ، اتفاق عمده‌ای که پس از انتخاب هر یک از این دو نفر خواهد افتاد، چند هفته شوک روانی مثبت یا منفی است ولی در واقع با رفتن این نامزد و آمدن آن یکی اتفاق خاصی نمی‌افتد.
به فرموده رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، بصیرت حقیقی دیدن تهدیدها و فرصت‌ها به اندازه واقعی آن است. تهدیدنمایی آمدن ترامپ و فرصت‌نمایی حضور بایدن، اگر ناآگاهانه باشد نشان بی‌بصیرتی و غفلت سیاسی است و اگر آگاهانه باشد نشان وادادگی و خیانت است.

نظام اسلامی به پشتوانه الطاف الهی و نگاه کریمانه امام زمان علیه السلام و هدایت‌های رهبر حکیم انقلاب و با اعتماد به استقامت کم‌نظیر ملت بزرگ و تاریخ‌ساز ایران، وارد هیچ‌گونه گفتگویی با آمریکا نخواهد شد و با نگاه به تجربه برجام، با اتخاذ سیاست‌های بازدارنده و مستحکم راه خود را ادامه خواهد داد.

تمام مسئولان نظام اسلامی با پرهیز از حاشیه‌سازی و اغتنام از فرصت، همه توجه خود را بیش از گذشته باید صرف یافتن راه‌های علاج حل مشکلات مردم و پیشرفت همه‌جانبه کشور با نگاه درون‌زا نمایند و از ارسال هرگونه علامت غلط به دشمن نسبت به نامزد پیروز در انتخابات آمریکا خودداری نمایند.

نکته پایانی از آنچه باید احتیاط می‌کردیم و برخی مرتکب خطای حق الناس شدند، انجام نشد، چقدر دستگاه سلامت ما شبانه روز تلاش کردند، ستاد کرونا اصرار کرد که مردم رعایت بکنند ولی بالاخره وضعیت گراش با قرمز شدن همه را گرفتار برخی محدودیت‌ها می‌کند، برخی تجمعات در عروسی و ختم بی‌محابا بی‌توجهی کردند، که باعث محدودیت سایر مجالس شادی می‌شود، واقعا یک ماسک زدن و رعایت فاصله چه محدودیتی ایجاد می‌کرد که الان ناچاریم برای حفظ جان سختی بیشتر ببینیم.

بنده ضمن تشکر فراوان از جهادگران عرصه‌ی سلامت از این عزیزان شرمنده‌ام، روزی قریب به ۱۵ نفر ابتلا کار را برای کادر سلامت و خانواده‌ها خیلی دشوار می‌کند، افرادی که رعایت نکردند، البته برخی مجالس شادی انصافا رعایت کردند، اما افرادی که بی‌تفاوتی کردند در پیشگاه خداوند مسئولند. امیدوارم رعایت مسائل بهداشتی مختص به کرونا تبدیل به یک فرهنگ شوذ و این ویروس از جهان قطع بشود.

پایان این خطبه دعا و قرائت سوره کوثر بود

خروج از نسخه موبایل