نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

به جای تعطیل کردن اصناف، استفاده از ماسک را اجباری کنید

هفت‌برکه – دکتر عبدالرضا ایزدی*: با توجه به آمار بالای مبتلایان در این روزها و مصوبات ستاد کرونای شهرستان و تعطیلی ادارات و ارگان‌ها و اماکن تجاری و صنفی (خبر در گریشنا) نظر شخصی من این است که تعطیل کردن اشتباه است.

 اوضاع اقتصادی مردم خراب است؛ دولت نمی‌تواند به مردم کمک اقتصادی و حمایت مالی کند؛ پس نمی‌شود گفت تعطیل کنند. مردم محتاج نان شب هستند. به جای این کار، باید آموزش‌های صحیح در رسانه‌ها به مردم داده شود؛ از جمله در مورد روش‌های صحیح پیشگیری و تاکید بیشتر و بیشتر و دوباره و چندین‌باره به استفاده اجباری از ماسک و رعایت فاصله و نشستن در خانه و…

بهتر است درخواست همگی ما این باشد که استفاده از ماسک اجباری شود. شعار تعطیلی اشتباه است و نتیجه هم ندارد. حتی به فرض هم که دوباره دو هفته تعطیل کنند، مجددا مثل فروردین آمار پایین می‌آید و بعد که دوباره همه جا باز شود و رعایت نشود، می‌شود حکایت امروز و همین‌جا که ایستاده‌ایم. بهتر است درست شعار بدهیم و مطالبه‌ی درست و اصولی داشته باشیم. شعارها و درخواست‌های نسنجیده، آسیب را بیشتر می‌کنند؛ هم آسیب اقتصادی و هم آسیب به سلامتی. درخواست تعطیلی اشتباه است. همگی درخواست استفاده اجباری و قهری از ماسک بدهیم.

ایران در زمینه هشدار، اخطار و فرهنگ‌سازی در کرونا بسیار ضعیف‌تر از باقی کشورها عمل کرد. من کاملا در جریان فعالیت‌های کشورهای همسایه و همچنین کشورهای اروپایی در این خصوص هستم. مثلا ارمنستان، کشوری که واقعا از نظر بهداشت همیشه خیلی کمتر از ایران میدیدمش: یکی از همکاران مقیم در آنجا می‌گفت که در تمام مدت در خیابان، پلیس و همچنین آمبولانس‌ها با بلندگو گشت می‌زنند و هشدار و آموزش می‌دهند. ما کی این کارها را کردیم؟ یا در همین کشورهای عربی همسایه، در همه مکان‌های عمومی زدن ماسک را اجباری کردند و نزدنش جریمه مالی سنگین و حتی حبس دارد. در هر دو کشور آلمان و آمریکا از طریق نزدیکانم خبر موثق دارم؛ و یا خیلی مثال‌های دیگر در خصوص باقی کشورها و آموزش‌ها و سختگیری‌ها. نتیجه‌ای که گرفتند را خودتان‌ می‌توانید با یک جستجوی ساده ببینید.

اما متاسفانه در ایران، آموزش و سختگیری به اندازه کافی نبود. من حتی دیدم که در مطب برخی از همکاران پزشک، همچنان مریض بدون ماسک پذیرش می‌کنند!

باز هم می‌گویم تعطیلی، راه درمان این مشکل نیست. راه حل و راهکار این است: آموزش صحیح به مردم با استفاده از ابزارهای موجود، پیشگیری، نهادینه کردن و آموزش اجباری استفاده از ماسک. همانطور که استفاده از کمربند ایمنی نهادینه نشد مگر با اهرم جریمه.

* رییس نظام پزشکی گراش و پزشک خانواده شهری

خروج از نسخه موبایل