نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

برای مقابله با کرونا چه محصولاتی از کجا بخریم؟

هفت‌برکه – گریشنا: کرونا هنوز در صدر اخبار است و ترس از آن، خرید و فروش اقلام بهداشتی را زیاد کرذه است. این موقعیت راه را برای بازارگرمی افراد سودجو در ارائه کالای تقلبی به بازار هم هموار کرده است. در گفت‌وگویی که با دکتر هدی موغلی گراشی، فارغ التحصیل رشته دکترای عمومی داروسازی و مدیر غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی گراش داشتیم، او توصیه‌هایی برای ما دارد.

دکتر موغلی با اشاره به این که در حال حاضر برندهای تقلبی زیادی در بازار است، در توضیح اصل و تقلبی بودن محصولات بهداشتی می‌گوید: «با توجه به بحران کنونی، بسیاری از مجوزهای صدور که از جانب سازمان غذا و دارو صادر شده، آنی بوده و به ثبت نرسیده است و این موضوع تشخیص تقلبی و اصل بودن محصولات را سخت کرده است؛ اما می‌توان به برندهای معتبری که سابقه درخشانی دارند اعتماد کرد. مدیریت غذا و دارو جهت تأیید برند و محصولات دارای مجوز، آماده خدمت‌رسانی به عزیزان همشهری است.»

مدیر غذا و داروی دانشکده ادامه می‌دهد: «در حال حاضر علاوه بر مجاز بودن محصول مورد استفاده از بین بردن کرونا ویروس، محصول باید دارای حداقل ٧٠٪؜ اتانول یا ایزوپروپیل الکل یا ٠/۵٪؜ پراکسیدهیدروژن باشد تا در از بین بردن کرونا ویروس مؤثر واقع شود. برای خرید این گونه اقلام، داروخانه‌ها مرجع معتبری‌اند. همانطور که اشاره شد، متأسفانه برندهای تقلبی زیادی در بازار هست که با توجه به مسئولیت‌پذیری مردم شهر در این زمینه، در گراش نسبت به شهرهای دیگر این مشکل به حداقل رسیده است؛ اما همچنان محصولاتی که در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد، تحت نظارت مدیریت غذا و دارو نیست و ممکن است تقلبی باشد.»

دکتر موغلی شرحی از وظایف مدیریت غذا و دارو را لیست می‌کند و توضیح می‌دهد: «داروخانه‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی بهداشتی و دارویی و عطاری‌ها زیر نظر مدیریت غذا و دارو فعالیت می‌کنند. افرادی که خواستار أخذ مجوز و پروانه تولید و کارهای این چنینی باشند نیز بایستی به مدیریت غذا و دارو مراجعه کنند. همچنین شکایات در این زمینه در صورتی که همراه با مستند باشد، ما پیگیری‎‌های لازم را انجام می‌دهیم و در صورت لزوم به مراجع قانونی ارجاع خواهیم داد.»

مدیر غذا و داروی دانشکده نقش گروه‌های اجتماعی در مبارزه با کرونا را موثر و پررنگ می‌داند و می‌گوید: «گروه‌های اجتماعی با آموزش صحیح و دوستانه خیلی خوب می‌توانند در ریشه‌کنی این بیماری کمک کنند و در خانواده‌های خود به پویش #درخانه_بمانیم تأکید داشته باشند. گروه‌های اجتماعی در گندزدایی معابر، آموزش به صنف‌هایی که در این مدت باز هستند و مایحتاج روزانه را تأمین می‌کنند، خیلی خوب عمل کردند. اما متأسفانه باز هم تجمعات زیادی مشاهده می‌کنیم که بیشتر در مجالس تحریم، خانه‌باغ‌ها و … اتفاق می‌افتد که خود مردم بایستی فرهنگ غنی خود را نشان دهند و هر کسی از شرکت در تجمعات پرهیز کند و رفت‌وآمد را به حداقل برساند.»

دکتر موغلی با تاکید بر رعایت توصیه‌های بهداشتی، گفت: «اولین توصیه‌ام به همه برای مبارزه با کرونا در خانه ماندن است، برای خرید مایحتاج روزمره حتی الامکان تلفنی اقدام شود و لوازم خریداری شده را با آب و صابون بشویید و پلاستیک‌های آن را وارد ساختمان نکنید. قبل و بعد از انجام هر کاری، دست‌ها را با آب و صابون بشویید؛ بالاخص قبل از دست زدن به صورت! کسی که علائم تنفسی مانند عطسه و سرفه و … دارد، ماسک بزند. ما وقتی سالم هستیم و رعایت کنیم در خانه بمانیم نیازی به ماسک و دستکش و محلول‌های ضدعفونی کننده دست نداریم. جهت ضدعفونی کردن سطوح خانه و دستگیره درها استفاده از رقت ١ به ۵٠ وایتکس و آب کفایت می‌کند.»

خروج از نسخه موبایل