نماد سایت هفت‌برکه – گریشنا

پدر! عیدت دورادور مبارک

هفت‌برکه – گریشنا: امروز ولادت امام علی(ع) و روز پدر است. این بهانه‌ای است برای دورهمی‌ها و تبریک گفتن‌ها. اما این می‌تواند شرایط مساعدی برای انتقال ویروس کرونا نیز باشد. دکتر محمود سرخی، پزشک عمومی، در این یادداشت کوتاه، این خطر را برجسته کرده است و از لزوم مراقبت از پدران و مادران سالمند سخن گفته است.

دکتر محمود سرخی: همه‌گیری یک بیماری بسیار متفاوت از شدت و خطرناک بودن هر بیماری است. اصول مبارزه با یک بیماری واگیر که همه‌گیری آن از یک شهر و یک کشور پا فراتر نهاده و جهانی شده است، بسیار مشکل و گاهی غیرممکن است.

در هنگام اپیدمی اصول مبارزه این است:

۱. راه‌های انتقال را محدود کنیم.

۲. از رشد فزایند ویروس جلوگیری کنیم.

۳. افراد را نسبت به بیماری مقاوم کنیم.

۴. از آنهایی که اثر ویروس بر آنها شدیدتر است، مراقبت بیشتری کنیم.

در ای مقوله، افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، مانند بیماران سرطانی، کم‌خونی مزمن، نارسائی کلیوی نارسائی قلبی و کسانی که داروهای کاهش‌دهنده سیستم ایمنی بدن مصرف می‌کنند بایست بیشتر مراقب باشند. آنهایی که در جامه فعال‌تر هستند و با دیگران برخورد بیشتری دارند، از تماس با این افراد جلوگیری کنند. به عنوان مثال اگر مادر یا پدر پیری دارند، حتی‌الامکان در این برهه زمانی با آنها تماس مستقیم نداشته باشند و تلفنی یا تصویری تماس بگیرند. اگر دوست یا آشنایی دارد که بیماری زمینه‌ای دارد، فعلا به دیدارش نروند.

در آخر در مرحله پیشرفت بیماری وارگیر کرونا هر فرد بایست احساس کند که خودش ناقل است ولی بیماری نتوانسته است او را از پای در بیاورد. این طرز فکر باعث می‌شود که فرد خودش را قرنطینه خانگی نماید. در نتیجه، پس از ده تا دوازده روز بیماری و سیر پیش‌رونده آن، جهت معکوس پیدا می‌کند و سیر نزولی به خود می‌گیرد. در مورد قسمت دوم، ویروس به خودی خود رشد ندارد مگر هنگام ورود به سلول بدن. یعنی ویروس سلول بدن را به استثمار می‌کشد و دستور ساخت RNA خودش را به DNA سلول دیکته می‌کند. پس اگر یک فرد ناقل خودش را قرنطینه کند، هرچقدر سلول RNA ویروس را بسازد، در همان محدوده می‌ماند؛ و اگر ایمنی فرد بالا باشد، بدون دارو و درمان، بدن بر ویروس غلبه پیدا می‌کند. در صورتی که سلول غلبه پیدا کند، علائم ظاهر می‌شود، مانند تب، سرفه، تنگی نفس، استفراغ و … در این مرحله فرد بدون تماس با کسی باید به واحدهای کنترل کرونا که در گراش در بیمارستان امیرالمومنین علی(ع) مستقر است مراجعه کند و تحت درمان قرار گیرد.

خروج از نسخه موبایل